Specificaties 92mm diameter met 30dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Hyper TX3 Evo Review

dmvdberg 18 maart 2012, 4.512 views

Cooler Master Hyper TX3 Evo

Pluspunten

• Kan in meerdere orientaties geplaatst worden
  • flink koelvermogen
  • compact

Minpunten

• geen 100% dekking van de cpu
  • geen glad contact oppervlak op de voet

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 4
Na een topic op GoT overgegaan op (twee keer) de aanschaf van deze koeler.
Beiden draaien nu stabiel in een systeem met een AMD A8-3870K onder zich.
Deze review behandeld alleen het installatie proces en gemak en een paar belangrijke aspecten aan de koeler.

Fan.
Aangezien dt een Cooler Master product is uiteraard ook een CM fan. Deze 92mm doet uitstekend zijn werk, is stil en kan bestuurd worden dakzij 4pins pwm aansluiting.
De fan zit met een plastic mount vast en hoef je niet zelf te installeren. Er zou in theorie een tweede fan bij passen maar ik kan zo snel geen losse mounts vinden.

Plaatsing
Mee geleverd met de fan zijn oplossingen voor bijna alle gangbare sockets.
Voor een AMD cpu betekend dit niets meer dan een beugel er doorsteken en vastklikken.
Omdat de voet van de koeler ribben heeft kun je de beugel in twee orientaties zetten.

- Pc A: De koeler staat naar achter gericht op de casefan (Coolermaster Elite 311)
- Pc B: De koeler staat hier van onder naar boven gericht richten die 140mm top fan. (CM 690 II Advanced)

Contact plaat.
Wat voor mij wel een bezwaar punt vormt is de afwerking van de contact plaat. Deze is absoluut niet vlak te noemen. Meegeleverde koelpasta is van het Hulk Hogan soort (typisch Cooler Master) en vult alle deukjes dus op. Zien is geloven, het werkt prima. Anders had ik geen 2e keer deze koeler gekocht. Wat meer afwerking hier zou echter fijn zijn.

Temperaturen
Zoals gezegd heb ik beide keren de koeler op een A8-3870K APU gezet.
Uiteraard is de APU in de CM 690II koeler, en wel zo'n 4 graden, wat een idle temp van een krappe 40 graden oplevert.

Het is dus geen wonder koeler maar voor deze prijs een absolute aanrader!

Heb jij ook een Cooler Master Hyper TX3 Evo?

Meer advertenties

Wat is nou precies het probleem met het contactoppervlak? Is het te bol, of juist te hol?
Ik heb zelf een Gemin II M4 die ook direct heatpipes aan de anderkant heeft, maar die maakt verder prima contact. Je hebt alleen die miniscule groefjes tussen de heatpipes en het overige materiaal zitten, maar dat maakt natuurlijk weinig uit, de warmte wordt toch wel direct afgevoerd voor de heatpipes
probleem is dat het niet glad is, kleine deukjes en richels geven het een erg ruw oppervlak.
Je kan de koeler altijd nog een beetje schuren met heel fijn schuurpapier. Het hoe en wat(klik
Kan, helaas zit je bij deze koeler wel direct aan de heatpipes zelf te schuren ... maakt het toch net wat minder aantrekkelijk. De meegeleverde koelpasta compenseert iig afdoende

Met de bijgeleverde mounts kon ik er zo een 2de fan aan de achterkant aanzetten. :O
dunno, die clips kwam ik niet tegen. Kan natuurlijk altijd aan mij liggen :/
Dat zijn die zwarte beugeltjes op de afbeelding van het hoofdstuk plaatsing, die schroef je met de meegeleverde zwarte schroefjes op de fan en klik je vervolgens op de koeler. Past ook op de hyper TX3. (zonder EVO)
zover was ik ja. Doos ligt vast nog wel ergens. Als ik die ooit nog een keer tegen kom zal ik er nog een blik op werpen.
Zit er bij die processor niet al een fan bij. Daarbij is het raar dat het oppervlak niet glad is.
chinezenwerk? :P
uiteraard zit er bij de processor een fan. Maar dat ding maakt takke herrie en koelt zo goed als een baksteen :/
Ow bedankt voor de tip, ik ga deze processor aanschaffen maar wist niet of er een fan bij zat.
Daarbij ga ik een kast aanschaffen waar meer bakstenen inpassen dus geen probleem. :P :+
Als je toch de A8-3870k neemt ... ga dan voor deze koeler: productreview: Scythe Katana 4 review door dmvdberg

Die is namelijk wat stiller en koelt beter. Daarnaast heeft ie een betere contactplaat met de cpu =)
Let trouwens even op met het monteren van deze cooler op AMD cpu's. In het hendeltje zit een kleine popnagel en kan weinig kracht aan. De kwaliteit is wel zeer goedkoop van deze bevestiging. Deze brak bij mij af en het is niet dat ik extreem veel kracht erop zette.

Weer terug gegaan naar de winkel en een andere mee gekregen. Wel wat huiverig bij het wederom vastzetten van het hendeltje op een AMD socket, maar gelukkig ging het deze keer wel goed.
Tot nu toe is mij dit altijd wel meegevallen. Heb twee van deze dingen gebruikt in builds (AMD's) en beiden lieten zich vertrouwd AMD stijl met grof geweld vast zetten. Heel anders dan bij Intel natuurlijk.

Maar ik ben wel van dit model afgestapt. De Scythe katana4 is een veel fijnere koeler en bied ook betere montage. Zie mijn review voor meer info.

[Reactie gewijzigd door dmvdberg op 20 november 2012 23:47]