APC Back-UPS ES 550VA (NL/DE stekker) Review
In deze productreview word de APC Back-UPS ES 550VA DIN getest in combinatie met een Synology 209+II. En na 2 en 5 jaar word nog eens bekeken hoe het gesteld is met de accucapaciteit en word het verbruik en de spanningshoogte op accu van de UPS gemeten.
Pluspunten
Accucapaciteit nagenoeg niet achteruit gegaan 5 jaar na dato! 41minuten uptime op accu. Status van de NAS, makkelijk uit te lezen via de DSM software van de Synology. Word automatisch herkend door de Synology. Overspanningsbeveiliging
Minpunten
Geen negatieve eigenschappen
Eindoordeel

Voor mijn Synology NAS wilde ik graag een (compacte) UPS aanschaffen voor het afvangen van stroomstoringen tijdens een verbouwing. Inmiddels heb ik de UPS sinds eind maart 2010 in gebruik.
Aan de UPS hangt een Synology 209+II samen met een externe harddisk. Doordat de UPS met een USB-kabel verbonden is met de NAS, is de NAS instaat om de accu status uit te lezen.
Levensduur van de accu.
Zoals eerder is aangegeven, heb ik de UPS ruim 2 5 jaar in gebruik, en kan ik ook iets zinnigs vertellen over de levensduur van de accu.
Omdat een plaatje, meer dan duizend woorden verteld
Accu capaciteit na gebruik van ruim 2 jaar (UPSload : Synology 209+II, ESATA HD & TP-Link switch)

Accu capaciteit na gebruik van ruim 5 jaar. (UPSload : Synology 209+II, ESATA HD)

Een plaatje van de UPS ter illustratie, de diepte van de UPS is ongeveer gelijk aan de hoogte van een pakje Marlboro. Vier van de acht stopcontacten zijn beveiligd voor stroomuitval, alle 8 stopcontacten hebben een overspanningsbeveiliging.
De vervangbare loodaccu



De APC Back-UPS ES 550VA maakt gebruik van een vervangbare (onderhoudsvrije) loodaccu, dat de accu nog steeds zo goed functioneert 5 jaar na de aankoop, wijt ik aan het gebruik. Sinds de aankoop van de UPS laat ik de accu periodiek ongeveer om de 6 maanden leeg laat lopen, totdat accu helemaal leeg is en de NAS netjes afsluit. Hierna doe ik weer de stekker in het stopcontact, en start de NAS direct weer op na de stroomonderbreking. De acculaadcyclus duurt ongeveer een uur of 16.
De NAS samen met de externe harddisk draait op de accu ongeveer 2512 seconden, dit is ruim 41 minuten.
Wanneer de accu zoveel capaciteit verloren heeft, dat de UPS niet meer werkt. Is het heel erg simpel om de accu te vervangen en heb je de keuze uit :of
- Yuasa NP7-12 Loodaccu 12 V 7 Ah á €27,99
- Conrad energy CE12V/7Ah Loodaccu 12 V 7 Ah á € 29,99
Update###
Het verbruik & spanningshoogte op accustroom.
Naar aanleiding van de reacties krijgt de review een update met betrekking tot het opgenomen vermogen van de UPS aan het lichtnet. Vanwege de onnauwkeurige meetapparatuur moet hier niet al te kritisch naar gekeken worden. Mocht de mogelijkheid zich voordoen, om dit na te meten met betere meetinstrumenten, zal de review nogmaals een update krijgen.
In de meting is de Router niet beschermd voor stroomonderbreking omdat mijn internetmodem ergens anders staat in de woning.
Verbruik UPS, gemeten met Brennenstuhl PM230 meter
Opgenomen vermogen UPS met alle stekkers en adapters ontkoppeld : 7W
Opgenomen vermogen UPS met de Diskstation in standby en de externe harddisk in standby beschermd voor stroomonderbreking : 11,7W
Opgenomen piekvermogen UPS met de Diskstation en de externe harddisk beschermd voor stroomonderbreking met het opspinnen van de harddisks : 60W
Opgenomen vermogen UPS met de Diskstation in IDLE en de externe harddisk beschermd voor stroomonderbreking : Het verbruik schommelt rond de 46W tot 49W
Opgenomen vermogen UPS met lading van de accu met alle stekkers en adapters ontkoppeld : Het verbruik schommelt rond de 10,39W tot 11,5W .
Update 2###
Nadat ik een bericht had verstuurd, naar Mux die bekend is van de volgende projecten, Ultrazuinig Ivy Bridge-systeem! Help mee! - 8.5W core i3-systeem (desktop met laptopverbruik!) - De power factor uitgelegd
Was hij bereid om op de fiets langs te komen met een Voltcraft plus energy logger 3500, om de metingen betrouwbaarder te kunnen doen en te publiceren. Bedankt Mux!
Verbruik UPS, gemeten met Voltcraft plus energy logger 3500 meter
Opgenomen vermogen UPS met alle stekkers en adapters ontkoppeld : 3,6W
Opgenomen vermogen UPS met de Diskstation in standby en de externe harddisk in standby beschermd voor stroomonderbreking terwijl de accu van de UPS aan het laden is: 11,4W
Opgenomen piekvermogen UPS met de Diskstation en de externe harddisk beschermd voor stroomonderbreking met het opspinnen van de harddisks : 49W
Opgenomen vermogen UPS met de Diskstation in IDLE (aan, weinig activiteit en Sab en Sickbeard draaiende) en de externe E-sata harddisk (direct aanspreekbaar) beschermd voor stroomonderbreking : 37,2W
Opgenomen vermogen UPS met lading van de accu met alle stekkers en adapters ontkoppeld : 7,3W
Opgenomen vermogen van de Diskstation in IDLE (aan, weinig activiteit en Sab en Sickbeard draaiende) en de externe E-sata harddisk (direct aanspreekbaar) zonder UPS : 32,4W

De spanningshoogte op accu bedraagt zo'n 227V~. Met apparaten die gebruikmaken van een geschakelde voeding is dit niet echt probleem. En is dus prima geschikt voor apparaten zoals bijvoorbeeld een PC, NAS, of een telefoonoplader.
Update 3###04-08-2015
Naar aanleiding van een reactie krijgt de APC Back-UPS ES 550VA DIN nogmaals een update. De vraag was : "Kan je deze ook gebruiken voor een Pc met 550 watt voeding en een synology met 4 disks erop? Of moet je dan een zwaardere hebben?"
Het antwoord :
Mijn NAS heeft slechts 2 harddisk bays, maar is voorzien van een externe harddisk op de E-SATA port. Die externe harrdiisk heeft een verbruik van XX watt. Door het verbruik van de externe harddisk met een factor 2 te vermenigvuldigen, heb je het verbruik van een 4 bay NAS met de kanttekening dat het werkelijk verbruik in de praktijk iets lager zal liggen van een 4 bay NAS door de efficientie van de adapters van de externe harddisks te samen met de powerbrick van de NAS zelf. Met andere woorden, ik schets hier een worst case scenario die ten alle tijden positiever zal uitpakken bij een 4-bay NAS.
Systeem specificaties van het testsysteem :
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5 4670K Boxed | € 246,30 | € 246,30 |
| 1 | Asus Z87-A | € 95,- | € 95,- |
| 1 | Asus GTX660 TI-DC2OG-2GD5 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Maxtor DiamondMax 10 250GB, 250GB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Antec Performance One P182 Zwart | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Anysee E30C Plus | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Scythe Mugen | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Scythe Universal Retention Kit 3 | € 0,- | € 0,- |
| 2 | Gelid Solutions Silent 12 PWM, 120mm | € 7,65 | € 15,30 |
| 3 | Nexus Real Silent Fan, 120mm | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Corsair Vengeance Pro CMY16GX3M2A2400C11A | € 104,50 | € 104,50 |
| 1 | Sony NEC Optiarc AD-7203S | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Corsair RM650 | € 114,50 | € 114,50 |
| 1 | Samsung 830 series SSD 256GB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Sweex 30-in-1 Cardreader (5.25" Bay, USB 2.0) | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Microsoft Media Center Remote & Receiver | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 575,60 | |
Zoals je uit de bovenstaande lijst kan opmaken, bevat deze PC een "unlocked & unleashed" centrale verwerkingseenheid en loopt natuurlijk niet op de standaard kloksnelheid van 3,4 GHz, maar op 2x 4,4GHz of 4x4,3 GHz (VRIN 1,9V, CoreV 1,25V CPUcache : 38x). De graphics processing unit of GPU die gebruikt wordt voor alle videotaken loopt op de standaard kloksnelheid.
Het IDLE/Kodi verbruik van dit systeem schommeld onder de 65W, en tijdens het gamen schiet het verbruik omhoog naar net iets minder dan 110W, gemeten met een Voltcraft Energy Logger 4000. Wanneer alleen het testsysteem is aangesloten heeft de UPS een uptime van 34min in IDLE toestand, volgens de Power Chute software van APC.

Helaas is de Power Chute software van APC, niet geschikt om UPS status te delen via het netwerk, waardoor de auto-shutdown functie niet gebruikt kan worden met andere computers/servers of een NAS. Met externe harddisk of netwerk switches is dit minder problematisch.

Gelukkig bied de Diskstation Software Manager van Synology een uitkomst. Wanneer je je server/workstation/htpc en NAS voorziet van een DHCP Reservation in je router, en het het IP adres ingeeft in de DSM software, is de NAS instaat om de STATUS van je UPS te delen over het netwerk.
Met de WinNUT15 client software, die beschikbaar is op sourceforge.net voor Windows XP/2000/VISTA/7/8/10, instaat om de status die beschikbaar is via het LAN netwerk uit te lezen.

Geef bij de UPS host het ipadres van de Synology in.

Voor de drempelwaarde in waarbij de PC afgesloten moet worden.
Minimale drempelwaarde = Accu status (100%) - Load waarde (33%) + 10% marge
*Herstart hierna de WinNutClient. En laat de WinNutClient met Windows mee starten.

Zorg dat de drempelwaarde hoger is van de Synology Diskstation (m.a.w: Zorg ervoor dat de UPShost langer online blijft dan de server/workstation/htpc.)

De UPS is hier verbonden met het lichtnet.

En hier hebben we geen stroom. Load UPS = Testsysteem + NAS + Externe HD behuizing + TP-Link TL-SF1005D Netwerk switch

De DSM software geeft aan dat er meer dan genoeg uptime beschikbaar is, om een paar VM's, PC zelf en de NAS netjes af te sluiten.
*Kanttekening : Na het herstellen van de van de stroomvoorziening geeft de WinNutClient aan, dat de UPS dan nog steeds op "battery power" werkt totdat accustatus weer de 100% heeft. Verder moet de accustatus percentage boven de opgegeven drempelwaarde liggen omdat anders de PC weer afgesloten word door de WinNutClient.
Conclusie
De UPS heeft mij een kleine €100 gekost 2 5 jaar geleden, de accucapaciteit is nagenoeg niet achteruit gegaan sinds de aanschaf. Om kortstondige stroomonderbrekingen te lijf te gaan voldoet deze UPS ruimschoots voldoende en word je NAS en server/workstation/htpc netjes afgesloten, dit zal waarschijnlijk ook ten goede komen voor de levensduur van je harddisks. Tenzij geld in de sloot gooien je hobby is, is een groter model niet nodig en daarmee nutteloos.
Het verbruik van de UPS zelf met 3,6W, is niet bijster veel, en komt op jaarbasis uit, op een bedrag van nog geen €8,- bij een gebruik van 24/7. Ter bescherming van mijn data vond ik het de investering van 100€ wel waard.
Extra achtergrond informatie :
http://batteryuniversity.com/
Lees tip! Andere reviews geschreven door Lip
Onkyo TX-NR609 Review (Beter geluid voor iedereen!!!) op Tweakers.net of op Hardware.info
Beste ASUS review van het Hardware.info ASUS/Corsair/Intel Power Panel op Hardware.info
Logitech Mini Boom Box review op hardware.info 1st plek Mei Meningen maand.
De zoektocht naar een budget LCD-TV voor €100 of minder BLOG op tweakblogs.net
Beoordeel deze review:
Heb jij ook een APC Back-UPS ES 550VA (NL/DE stekker)?
Deel je ervaringen en help andere tweakers!
Reacties (54)
De gemeten netspanning als de UPS op accu draait klopt waarschijnlijk niet, is wel erg laag namelijk. Waarschijnlijk komt dit omdat de UPS een 'gemodificeerde sinus' uitspuugt ipv. een nette sinusgolf zoals uit het stopcontact. Je meter kan hier niet mee overweg (niet true-RMS) en toont daarom maar 167V aan. In werkelijkheid zal het meer zijn. Test het maar eens met een gloeilamp, die zal bijna even fel blijven branden op accu als met UPS aangesloten op het stopcontact. Terwijl een 230V gloeilamp op 167V waarschijnlijk toch echt een stuk minder fel gaat branden 
Heeft de Brennenstuhl geen stand waarin hij de netspanning kan tonen? Ik heb een Cresta energiemeter waarmee dit wel kan. Anders mux nog een keer vragen, die kan het wel betrouwbaar meten (misschien zelfs even aan scoop hangen zodat je die blokgolf/gemodificeerde sinus kunt zien ten opzichte van de sinus uit het stopcontact).
Zal thuis eens kijken wat mijn multimeter (Uni-T UT51E) voor spanning aangeeftals ik mijn MGE UPS loskoppel van het stopcontact.
Verder wel interessant van de UPS-gegevens delen over het netwerk met je PC, maar daar heb je natuurlijk alleen wat aan als de PC ook achter de UPS hangt, anders knalt die alsnog uit als de stroom wegvalt
Verder keurige review, mijn +3 had je al (reactie van 20 juli 2014)
Een nieuwe batterij kost overigens maar 3 tientjes, dus als die binnenkort wel de geest geeft (wat geen gekke gedachte is na 5 jaar) dan vallen de kosten mee:
https://www.conrad.nl/nl/...-x-98-x-65-mm-250816.html (Yuasa)
https://www.conrad.nl/nl/...-x-95-x-65-mm-250202.html (Conrad eigen merk)
Heeft de Brennenstuhl geen stand waarin hij de netspanning kan tonen? Ik heb een Cresta energiemeter waarmee dit wel kan. Anders mux nog een keer vragen, die kan het wel betrouwbaar meten (misschien zelfs even aan scoop hangen zodat je die blokgolf/gemodificeerde sinus kunt zien ten opzichte van de sinus uit het stopcontact).
Zal thuis eens kijken wat mijn multimeter (Uni-T UT51E) voor spanning aangeeftals ik mijn MGE UPS loskoppel van het stopcontact.
Verder wel interessant van de UPS-gegevens delen over het netwerk met je PC, maar daar heb je natuurlijk alleen wat aan als de PC ook achter de UPS hangt, anders knalt die alsnog uit als de stroom wegvalt
Verder keurige review, mijn +3 had je al (reactie van 20 juli 2014)
Een nieuwe batterij kost overigens maar 3 tientjes, dus als die binnenkort wel de geest geeft (wat geen gekke gedachte is na 5 jaar) dan vallen de kosten mee:
https://www.conrad.nl/nl/...-x-98-x-65-mm-250816.html (Yuasa)
https://www.conrad.nl/nl/...-x-95-x-65-mm-250202.html (Conrad eigen merk)
[Reactie gewijzigd door ThinkPad op 23 juli 2024 08:34]
Links toegevoegd.
Nu nog het stukje over de 170V gemeten met je multimeter, impedantie van de kabel en trafo verhaaltje/plaatje aangezien dat, sorry to say, een beetje bullshit is
Heb nog geen tijd gehad om de uitgangsspanning van mijn MGE UPS te meten als hij op accu draait, maar dat zal vast geen 170V zijn.
Heb nog geen tijd gehad om de uitgangsspanning van mijn MGE UPS te meten als hij op accu draait, maar dat zal vast geen 170V zijn.
Welke BS? Waar heb je het over? Ik weet van niks.
Het is in ieder geval aangepast, naar aanleiding van je reactie. Bedankt.
Het is in ieder geval aangepast, naar aanleiding van je reactie. Bedankt.
[Reactie gewijzigd door Lip op 23 juli 2024 08:34]
Die Brennenstuhl PM230, heb ik volgens mij weggegooid. Die is inmiddels vervangen door een Voltcraft energy logger 4000. Bedankt voor de links voor het kopen voor een vervangbare batterij, die zal ik nog opnemen in de review.
Ik ga zelf nog geen nieuwe batterij bestellen, ik vind het veel leuker om te kijken of de zevende en de tiende verjaardag ook nog gevierd kan worden.
Ik ga zelf nog geen nieuwe batterij bestellen, ik vind het veel leuker om te kijken of de zevende en de tiende verjaardag ook nog gevierd kan worden.
Leuk dat je zelfs na 2 jaar nog een review post. Mooi dat de accu niet achteruit gaat.
Weet je overigens hoeveel energie dit ding gebruikt?
Weet je overigens hoeveel energie dit ding gebruikt?
Ga ik nameten voor je, het antwoord moet ik je nog even schuldig blijven.
Review voorzien van een update.
Duidelijke review. Ik ben zelf ook aan het overwegen er een te kopen.
Heb je al duidelijkheid over het verbruik?
Heb je al duidelijkheid over het verbruik?
Review voorzien van een update met duidelijkheid over het opgenomen vermogen.
[Reactie gewijzigd door Lip op 23 juli 2024 08:34]
Heb deze ook nu 5 jaar gehad, en hij zit nu te piepen dat de accu kaduuk is. Ik heb hem nooit laten leeglopen. Goed idee van je om elke 6 maanden dit te doen, lijkt me het bewijs dat dat een goed idee van je is geweest. Ach krijg ik weer het genot van iets nieuws kopen. Hoewel, het is nogsteeds hetzelfde model in de verkoop!?
Je kan ook een vervangbare accu kopen voor een geeltje, een stuk goedkoper!
Zie de reactie van : Thinkpad
Zie de reactie van : Thinkpad
[Reactie gewijzigd door Lip op 23 juli 2024 08:34]
Mooie review, ik ben ook aan het overwegen deze aan te schaffen. Maar als ik de datasheet op de website van APC bekijk, staat er dat de RJ45 poort geschikt is voor 10/100 Mbit Ethernet. Aangezien ik hem aan mijn Synology wil hangen, wil ik toch echt wel Gigabit ondersteuning.
Zou je dit nog kunnen verduidelijken? Is de datasheet fout?
Zou je dit nog kunnen verduidelijken? Is de datasheet fout?
Ga ik morgen even nakijken voor je.
Beste Lip
Ik wacht met smart op je update
Ik wacht met smart op je update
Het is dus helaas max 100 mbit. Net zelf getest.
Review gekoppeld een nieuwe productcode in de pricewatch
Over "Hierbij moet ik wel vertellen dat ik de accu ongeveer om de maand leeg laat lopen, totdat accu helemaal leeg is en de NAS netjes afsluit."
Niet zo vaak doen, loodgel-accus hebben geen last van het geheugeneffect. Er is geen voordeel, alleen een nadeel: diep ontladen is slecht voor de lood(gel)accu. Één a twee keer per jaar (voor tests) moet wel kunnen, vind ik.
(Alleen NiCd / NiMH accus hebben last van het geheugeneffect).
Maar goed, omdat je dit al twee jaar doet zou het kunnen zijn dat APC een diepontladingsbeveiliging heeft ingebouwd?. APC zelf raadt diepontladen trouwens sterk af.
Niet zo vaak doen, loodgel-accus hebben geen last van het geheugeneffect. Er is geen voordeel, alleen een nadeel: diep ontladen is slecht voor de lood(gel)accu. Één a twee keer per jaar (voor tests) moet wel kunnen, vind ik.
(Alleen NiCd / NiMH accus hebben last van het geheugeneffect).
Maar goed, omdat je dit al twee jaar doet zou het kunnen zijn dat APC een diepontladingsbeveiliging heeft ingebouwd?. APC zelf raadt diepontladen trouwens sterk af.
Gelukkig voor mij zit er geen loodgel accu in maar een NiCd accu.
Op de foto's staat toch echt Pb (scheikundige afkorting voor lood) op de accu.
Dit in combinatie met de tekst 'non-spillable LEAD (= lood) acid battery' geeft toch echt aan dat het een lood accu is en geen Nikkel Cadmium (= NiCd).
Maar verder een uitgebreide en goed bijgehouden review!
Dit in combinatie met de tekst 'non-spillable LEAD (= lood) acid battery' geeft toch echt aan dat het een lood accu is en geen Nikkel Cadmium (= NiCd).
Maar verder een uitgebreide en goed bijgehouden review!
Netjes dat het ding zo'n laag idle-verbruik heeft. Heb hier een pricewatch: APC Back-UPS CS 500 USB/Serial staan en die doet 4W met verbruikers ontkoppeld en batterij vol. Gemeten met Cresta RCE-1106, schijnt vrij betrouwbaar te zijn.
Heb twee stuks van de mijne in gebruik. Eentje thuis aan m'n server, en de andere bij m'n ouders aan de Synology die daar staat. Kon deze toen vrij goedkoop (<15 euro) op Marktplaats kopen. Nieuwe accu erin (12V 7Ah via electronicazaak) en ze doen het weer perfect.
Model wat jij hebt is ook ideaal voor bij een Synology / in meterkast ofzo. Niet duur, en erggggg handig.
Heb twee stuks van de mijne in gebruik. Eentje thuis aan m'n server, en de andere bij m'n ouders aan de Synology die daar staat. Kon deze toen vrij goedkoop (<15 euro) op Marktplaats kopen. Nieuwe accu erin (12V 7Ah via electronicazaak) en ze doen het weer perfect.
Model wat jij hebt is ook ideaal voor bij een Synology / in meterkast ofzo. Niet duur, en erggggg handig.
Wat een top review!
Thanks! Wil al een tijdje een overspanning-beveiliging hebben en waar ik nu woon vliegt de stroom er wel eens een halve seconde uit. Ik kijk het nog even aan, maar denk dat ik deze maar gewoon ga kopen.
Leuk om te weten, dat een review van ruim 2 jaar oud toch nog lezers over de streep trekt tot aanschaf!
En ook 4 jaar later heb je een om zijn data bezorgde tweaker overtuigd
Goede review, vooral de periodieke updates zijn handig. Ik ga ook zeker dezelfde drain-cyclus hanteren.
Ik doe nu de drain-cyclus, om de 3 tot 6 maanden ongeveer. Belangrijk is dat de drain-cyclus in ieder geval toegepast om een luie accu te voorkomen, want die mag best tot het naatje gebruikt worden. En je slaapt er vast beter door!
[Reactie gewijzigd door Lip op 23 juli 2024 08:34]
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn