Grandstream GXP2120 Review

Peetke 7 juni 2012, laatste update op 8 juni 2012, 852 views

Grandstream GXP2120

Pluspunten

• Fijn in dagelijks gebruik
  • Goede bouwkwaliteit
  • Goede prijs

Minpunten

• Geen gigabit
  • Geen wifi
  • Geen mooi groot kleuren-touchscherm
  • Geen video

Kwaliteit Score: 5
Deze VOIP-telefoon is inmiddels de zoveelste die wij in onze handen hebben gehad. Ze worden gebruikt in een zakelijke setting, in combinatie met een Asterisk VOIP-server. Geavanceerdere functies als queueing en multi-phone-conferencing zijn in gebruik. Maar voordat ik vooruitloop eerst even de basis.

Waarom dit model gekozen?
Wij hebben prettige ervaringen met Grandstream, o.a. de GXV3175, GXV3140 en oudere modellen zoals de GXP3000 en GXP2000. Blader ook eens mijn eerdere reviews door (GXV3175, GXP3000. Ook 'concurrerende' toestellen zijn al eerder door mij bekeken.

Deze telefoon moest aan de volgende eisen voldoen:
-Goede codec support (G.722 en PCMA sowieso vereist)
-HD audio, full-duplex
-Power over Ethernet (PoE)
-video was een optie
-Fysieke knoppen (alleen scherm zoals op de GXV3175 werkt niet altijd even snel en stabiel; leuk voor een nerd, niet handig genoeg in dagelijks zakelijk gebruik).
-goede prijs/kwaliteit verhouding

Hieraan voldoet de GXP2120 prima en deze hebben we dan ook gekozen en inmiddels een tijd geleden een aantal van uitgerold.

Dan nu eerst de belangrijkste specificaties (aangezien er niets bij de toestelspecs staat):
Networking
  • 2xl 100mbps Ethernet (je kunt dus doorlussen)
  • Multi-line support
  • multi-party conferencing (5-way)
  • multi-language support (MLS)
  • headset enabled
  • expandable
  • intercom
  • AES encryption
Audio kwaliteit
Zoals verwacht van een 2012 telefoon is de audio kwaliteit dik in orde. Kies uiteraard wel wideband-audio codecs of in ieder geval eentje met een normale bitrate van 64kbits, anders heb je hier natuurlijk niet erg veel aan. Wij gebruiken PCMA (a.k.a. G.711 a.k.a. A-law) en G.722. Beiden leveren goede gesprekskwaliteit op, zowel via de hoorn als de speaker. De G.722 codec geeft wel meer rondzingen dan de G.711 als je handsfree aan de gang bent.

Gebruiksgemak
Het toestel is in dagelijks gebruik zeer gemakkelijk te gebruiken. Eigenlijk alle knoppen spreken voor zich. Alle gebruikers zullen zich snel thuisvoelen.

Configuratie
Instellen gaat nadat het toestel is opgestart en heeft ge-dhcp-ed door naar het IP te gaan dat in beeld staat. De webinterface blinkt niet uit in helderheid, maar alle toeters en bellen die je maar kunt verzinnen zitten er wel op. Ik had het idee dat om instellingen te testen je toch vaak beter voor reboot kon kiezen (alleen apply werkte niet altijd direct goed en na een reboot wel).

Updates
In de laatste paar maanden hebben wij al een 3-tal firmware updates gedraaid. Het toestel zit dus in een actieve onderhoudscyclus bij Grandstream. Je kunt een URL opgeven als je automatisch de laatste firmware van grandstream bij booten wilt laten checken en eventueel ook automatisch wilt laten installeren. Grandstream geeft netjes changelogs van alle updates mee. De historie van dit toestel is hier te bekijken.

Snelheid
Booten va de telefoon duurt 1 minuut en 37 seconden (met 2 accounts ingesteld en aangemeld en firmware 1.0.3.30). Dat is best flink. Verder als de telefoon opgestart is reageert alles vrij direct. De webinterface is niet erg snel, maar deze hoef je in principe maar 1 keer in te stellen, dus dat is niet heel erg van belang.

Verbruik
Het toestel verbruikt bijzonder weinig energie:
Adapter:
Standby 1.413 Watt
Operating 1.567 Watt
Max Power 2.509 Watt

PoE:
Standby 1.923 Watt
Operating 2.157 Watt
Max Power 3.189 Watt
Zie hier een overzicht van andere Grandstream toestellen. Het toestel heeft een kleine stroomadapter (zie foto) en kan dus ook via Ethernet aan zijn stroom komen.

Over het algemeen kan ik dit toestel zeker aanraden. Heb je geen video nodig? En je wilt nog gewoon werken met een vast toestel met knoppen aan een kabeltje? Dan is dit een mooi apparaat waar je perfect mee kunt bellen. Een stuk duurder toestel als de GXV3175 ziet er beter uit, maar is in de praktijk minder handig in gebruik (serieus wie gebruikt daar nou YouTube op!?).

{offtopic}
Tweakers.net: Waarom kan ik maar 4 fotos bijvoegen? En waarom maximaal 1024x768!? Zitten we niet in 2012 inmiddels?
{/offtopic}

Lopende review
Gaandeweg zal ik deze review nog aanpassen naar aanleiding van vragen en opmerkingen en onze verdere ervaringen. Heb je vragen? Stel ze gerust! Kijk dus ook later nog eens terug als je nog op zoek bent naar een goede VOIP-telefoon.

Heb jij ook een Grandstream GXP2120?

{offtopic}
{/offtopic}
Je kan prima je fotoalbum gebruiken voor meer (en grotere) foto's hoor ;)
"Het fotoalbum is enkel toegankelijk voor gebruikers met voldoende karma." Kom ik aan met mijn 16K karma ;(
dag peetke,

heb je ervaring met het configuren van een voip-deurintercom - fritzbox - grandstream gxv 3175
probleem bij een SIP-server instelling is date het videobeeld niet wordt doorgegeven. Wel lukt het om een groede audioverbinding tot stand te brengen
breda-voip
Nee, heb ik zelf nog nooit gedaan. Waar loop je op vast? Video op andere toestellen werkt wel (m.a.w. de server kan het)?