Snom 870 Review

Peetke 2 maart 2011, 573 views

Snom 870

Pluspunten

• Mooi design, goed afgewerkt product
  • Fijn scherm met Touch
  • Goede hardware (specs) (Gigabit, PoE, TFT-scherm)

Minpunten

• Geen wifi (usb uitbreidingsmodule duur)
  • Adresboek beheer beperkt
  • Touch screen zou tegenwoordig toch eigenlijk Capacitief moeten zijn

Kwaliteit Score: 5
Deze review in navolging van mijn ervaringen met de grandstream GXV3000. Na de snom870 zal ik ook de GXV3140 reviewen.

Dit recente(re) SNOM model hebben wij in gebruik sinds september 2009 en bevalt zeer goed. Wij gebruiken deze telefoon icm een Asterisk VOIP server.

Eerst even wat specs voor ons Tweakers:
Hardware:
TFT Touch screen with 24 bit color depth; 10,9cm (4,3")
Gigabit Ethernet
2 x type A USB (voor evt Wifi dongel)
Power over Ethernet

Software:
5-way conferencing
Wideband Audio
Codecs: G.711, G.729A, G.723.1, G.722, G.726, GSM 6.10 (Full rate)

Beheer
De telefoon is gemakkelijk te beheren in je webbrowser en hier kun je settings bestanden backuppen en restoren om een telefoon snel gebruiksklaar te maken.

Firmware updaten
In de webinterface kun je kiezen om een bestand te selecteren vanaf je computer om de firmware bij te werken. SNOM heeft een fijne wiki waar firmware informatie (laatste versie, changelog, known issues, FAQ, etc.) goed te vinden is. Hier staan ook geregeld Beta-firmwares voor ons Tweakers om te testen.

Dagelijks gebruik
De telefoon belt fijn. Doorschakelen, groepsgesprekken, mute, etc. zijn functies die intuitief aanwezig zijn. Het scherm is duidelijk al zijn daar niet alle icoontjes direct duidelijk bij elke gebruiker.

Adresboek
Ik heb een Android mobieltje en beheer mijn adresboek al tijden gewoon vanuit mijn webbrowser op mijn computer. Dat dit met de SNOM kan leek mij niet meer dan logisch. Er handig is het adresboek beheer helaas niet. Zoeken, bewerken en importeren is slechts beperkt mogelijk en in ieder geval niet handig geimplementeerd. Ik upload nu een zwaar aangepaste csv van mijn Google adresboek om mijn contacten over te nemen. Een andere optie is een ldap server installeren, maar dit is mijns inziens overkil. Puntje waar nog veel verbeterd kan worden in ieder geval.

Gesprekskwaliteit
De gesprekskwaliteit van deze telefoon is zeer goed te noemen. Zowel de hoorn als hands-free is bellen een plezier. Met een Plantronics draadloze headset is bellen bovendien ook nog eens 'mobiel'. Ik ben meer te spreken over de geluidskwaliteit van SNOM dan die van Grandstream door de bank genomen.

Afwerking
Het product ziet er netjes uit. Zowel de webinterface als het toestel zelf, kunnen voor de dag komen. De gebruikte onderdelen zijn van een hoge kwaliteit. Dit mag ook zeker gezien de prijs; hier heb je ook een mooie smartfone voor met een beter scherm, snellere cpu en meer mogelijkheden. Voor degene die naast zijn mobiel toch nog graag een vast toestel wil hebben; dit is echt een aanrader.

Stel mij gerust vragen mocht je die hebben. Dit is een eerste opzet en ik zal de komende tijd (of als ik ergens tegenaanloop) deze review bijwerken.

Heb jij ook een Snom 870?