Grandstream GXV-3000 (VoIP/video) Review

Peetke 2 maart 2011, laatste update op 2 maart 2011, 496 views

Grandstream GXV-3000 (VoIP/video)

Pluspunten

• Beeld-bellen is makkelijk en leuk
  • VOIP kwaliteit is prima
  • Video interoperabel met bijv. GXV-3140 model

Minpunten

• In speakerstand ben je vrij matig te verstaan
  • Gebruikte video-codec zorgt voor veel artifacts in beeld als bandbreedte niet erg ruim is

Kwaliteit Score: 4
Introductie
Wij een tweetal van deze GXV-3000 VOIP telefoons nu een tweetal jaar in gebruik en ik wil graag mijn bevindingen delen met mijn mede-tweakers. Hierna zal ik ook onze andere (nieuwere, maar duurdere) VOIP telefoons reviewen (dit is de eerste waarmee ik zelf dagelijks werk): GXV-3140, GXV-3175, en de SNOM 870.

Waarom dit model?
Deze telefoons dienden als opvolger van onze GXP-2000 modellen. Grootste toevoeging was het video-bellen. Naast dat het leuk is om elkaar te zien, heeft het voor ons geregeld een nuttige toevoeging, als je meerdere dagen thuiswerkt is het fijner om op deze manier te communiceren met je collega dan met alleen voice-bellen.

Specs
Headset Interface 2.5mm
Mass ProvisioningYes
MWI SupportYes
PoE Compatible No
SIP Compliant and Protocols Support SIP 2.0, TCP/IP/UDP, RTP/RTCP, HTTP/HTTPS, ARP/RARP, ICMP, DNS, DHCP (both client and server), PPPoE, TFTP, NTP, TLS(pending).
Firmware: Prog 1.2.3.7 Loader 1.1.3.4 Boot 1.1.3.2

Beheer
Het toestel is te beheren vanuit een webinterface. De opmaak is zeer rudimentair en zeker niet zo strak als ik bij SNOM gewend ben. Het toestel is goed te gebruiken achter NAT, maar met meerdere toestellen zijn vaste routes wel aan te raden. Verder is een stun server wel erg handig om toestellen goed bereikbaar te houden.

Firmware updaten
In de webinterface kun je een IP adres opgeven waar bij een reboot (optioneel) gekeken kan worden voor een nieuwere firmware versie. Het toestel is hiermee gemakkelijk up-to-date te houden.

Dagelijks gebruik
Als vast toestel is het toestel fijn in gebruik. Het is gemakkelijk gesprekken door te schakelen en groepsgesprekken op te zetten. Het toestel kan 3 lijnen tegelijk verwerken (en desgewenst gesprekken te koppen). De telefoon hangt bij ons aan een Asterisk VOIP server en deze werkt prima samen met deze telefoon.

Gesprekskwaliteit
De hands-free speaker telefonie valt wat tegen. Er is met verschillende toestellen snel een rond-zoem waardoor je het geluid een stuk zachter dient te zetten om dit te voorkomen. Silence suppression zit op het toestel, maar biedt niet genoeg uitkomst. Bij nieuwe klanten neem ik dus vrijwel altijd de hoorn op. De geluidskwaliteit is dan prima.
Over matige ADSL lijntjes zal VOIP niet altijd even prima draaien, dus zorg voor een snelle, stabiele internetverbinding als je aan VOIP zit te denken. Niet vervelender als de andere kant je niet kan verstaan of verbindingen wegvallen.

Het toestel staat ten tijde van het schrijven van deze review in de pricewatch voor iets minder dan 200 euro. Aangezien je de GXV-3140 voor nog geen 50 meerprijs kunt krijgen, zou ik deze laatste eerder aanraden.

Stel mij gerust vragen mocht je die hebben. Dit is een eerste opzet van deze review en ik zal de komende tijd (of als ik ergens tegenaanloop) deze review bijwerken.

2011-03-02 update1: linkjes toegevoegd naar andere VOIP phones, firmware update stukje

Heb jij ook een Grandstream GXV-3000 (VoIP/video)?