Antec Earthwatts EA-450 Platinum Review

Antec Earthwatts EA-450 Platinum

Pluspunten

• Hoge efficiŽntie
  • 2x 8-pin voor GPU

Minpunten

• Kabels niet volledig voorzien van sleeve
  • Geen (zwarte) thumbscrews
  • "Maar" 3 jaar garantie

Prestaties en stabiliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 4
Uitrusting Score: 3
Koelvermogen Score: 5

Achtergrond

Ik stond op het punt om een nieuwe home server te bouwen. De oude home server heeft al een tijdje een andere bestemming. Toen kreeg ik een e-mail van Antec of ik een review wilde doen. Ik zei, prima, maar dan wel voor een gratis voeding. Toen heb ik deze Antec EA-450 Earthwatts Platinum uitgekozen. De nieuwe thuis server moest natuurlijk zo min mogelijk stroomverbruiken, omdat deze 24x7 uur aanstaat, en dan past deze 80+ Platinum voeding daar natuurlijk prefect bij.

Van de ongeveer 3500 voedingen op de 80+ website, hebben er maar ongeveer 100 een Platinum label. Ik zal de Antec EA-450 vergelijken met een voeding met een efficiŽntie van ongeveer 70% (Bestec ATX-300-12E Rev.2.) en een van ongeveer 80% (OCZ StealthXStream 400W).

Inhoud doos

De voeding zelf (Antec EA-450), 1 voedingskabel voor naar het stopcontact (deze is vrij zacht en makkelijk manipuleerbaar), 2 plastic kabelhouders, 2 klitteband kabelhouders, en 5 schroefjes. Jammer genoeg zitten er geen zwarte thumbscrews in de doos.

Specs

Features volgens Antec's eigen website:
  • 450W Continuous Power — Guaranteed 450W of Continuous Power from Antec
  • 80 PLUSģ PLATINUM certified — Up to 93% efficient, to reduce your electricity bill
  • Save Energy and Money — Reduce your electricity bill by up to 25%!
  • AQ3 — Antec Quality 3 year warranty and lifetime global 24/7 support
  • 120 mm DBB Silence — Whisper-quiet high-quality double ball bearing fan with long lifetime
  • Thermal Manager — An advanced low voltage fan control for optimal heat & noise management
  • High Current Rails — 2 fully-protected High Current +12V rails with high load capabilities ensure maximum CPU & GPU compatibility
  • Multi PCI-E — 2 PCI-E connectors for multiple GPU support
  • CircuitShield™ — Over Current Protection (OCP), Over Voltage Protection (OVP), Under Voltage Protection (UVP), Short Circuit Protection (SCP), Over Power Protection (OPP), Surge & Inrush Protection (SIP), No Load Operation (NLO) & Brown-Out Protection (BOP)
  • Japanese heavy-duty caps — High-performance Japanese capacitors ensure tightest DC stability and regulation
  • ENVIRONMENT
  • - Operating Temperature: 0įC — 50įC
  • - Safety Approvals: UL, cUL, CB, CE, FCC, T‹V, BSMI, CCC, C-Tick, GOST-R, KCC
  • Net Weight: 4.0 lbs / 1.8 kg
  • Size:
  • - 3.4" (H) x 5.9" (W) x 5.5" (D)
  • - 86 mm (H) x 150 mm (W) x 140 mm (D)
Garatie is "maar" 3 jaar. Gegeven de prijs had ik wel eigenlijk 5 jaar verwacht.

Bekabeling

De voeding heeft de volgende aansluitingen:
  • 1 x 24-pin
  • 1 x 8(4+4)-pin ATX12V/EPS12V
  • 2 x 8(6+2)-pin PCI-E
  • 4 x Molex
  • 5 x SATA
  • 1 x Floppy
De twee 8-pin (6+2-pin) GPU kabels (2x 150 watt) moeten het mogelijk maken om zonder probleem 1 250 watt of 2 150 watt videokaarten aan te sluiten, in combinatie met een snelle i5, i7 of AMD processor. Wat deze voeding dus geschikt maakt voor een leuke game PC. De 4 molex en 5 SATA kabels moeten er voor zorgen dat er ook genoeg andere componenten zijn aan te sluiten. In combinatie met enkele 1-molex-to-4-SATA kabels kan je er heel wat hardeschijven op aansluiten. Wat de voeding ook interessant maakt voor een wat grotere storageserver. Hou wel rekening dat je maximaal maar 85 watt tegelijkertijd kan trekken van de 3,3 & 5 volt lijnen.

De kabels zijn niet modulair. Er zitten wel sleeves omheen. Echter zijn deze niet volledig. Ik zou bijna zeggen dat er maar halve sleeves om de kabels van de Antec EA-450 heen zitten. Van sommige kabels is echt een heel stuk (4,5 centimeter) niet voorzien van een sleeve, en dat is een behoorlijk stuk. Het geeft je ook gelijk het idee dat je niet met een premium of top-of-the-line product te maken hebt. En dat is jammer. De kabelbundel komt ook enigszins wel wat los uit de behuizing zetten. Er had van mij wel een stevige plastic ring omheen gemogen, om de boel goed vast te zetten. De kabels zijn lekker zacht, goed te buigen, en mooi recht te trekken zonder knikken. Waardoor ze goed kan wegwerken.

Behuizing

De behuizing is mat zwart. Vormgeving is neutraal, waardoor deze in de meeste kasten niet opvalt. De twee grills zijn onderdeel van de behuizing. Het lijkt mij een uitermate geschikte voeding om van een andere kleur te voorzien, zodat deze perfect bij je casemod past. Lichtelijk opschuren en je kan deze gelijk van je eind coating voorzien. De stickers waren erg makkelijk in 1 keer te verwijderen zonder dat er lijm achterbleef.

Wel zit er een sticker op de fan in de behuizing. De behuizing zal je moeten openmaken om de sticker te verwijderen.

Geluid

Fan van de voeding hoor je eigenlijk niet (bij het huidige verbruik van 30-40 watt). Je moet echt je oor er naast houden om wat te horen. Een standaard Intel koeler is VEEL luidruchtiger.

EfficiŽntie

Met zijn minimale efficiŽntie van 89% volgens de 80+ website (PDF specs metingen) tussen de 20% en 100% belasting, moet dat wel snor zitten.

De voeding heeft twee 12 volt lijnen, die gezamenlijk 408 watt (34A) kunnen leveren. Persoonlijk geeft ik de voorkeur aan 1 lijn, boven meerdere 12 volt lijnen. Omdat dit je meer flexibiliteit geeft, met betrekking tot het aansluiten van componenten.

Test 1 - EfficiŽntie Server

Ik heb een kleine thuis server staan met de volgende componenten erin:De eerste voeding waar ik mee heb getest was een Bestec ATX-300-12E Rev.2. Deze voeding koste 30 euro een jaar of 4 geleden. Op basis van de metingen is de efficiŽntie ongeveer gemiddeld rond de 70%, gok ik. Gemeten verbruik:
  • 37,2 watt - CPU idle met Keyboard, muis en UTP, Harddisks up-and-running
  • 63,4 watt - Keyboard, muis en UTP en Prime95 op alle cores
De OCZ StealthXStream 400W, wat een 80+ voeding is, koste 45 euro toen der tijd, laat het volgende verbruik zien:
  • 31,5 watt - CPU idle met Keyboard, muis en UTP, Harddisks up-and-running
  • 57,9 watt - Keyboard, muis en UTP en Prime95 op alle cores
Zoals verwacht komt de Antec EA-450 Earthwatts Platinum met lagere wattages aanzetten:
  • 29,8 watt - CPU idle met Keyboard, muis en UTP, Harddisks up-and-running
  • 53,1 watt - Keyboard, muis en UTP en Prime95 op alle cores
Test 2 - EfficiŽntie Game PC

Tevens had ik nog wat andere componenten los liggen, en heb daarmee deze game PC getest.

Keyboard, muis en UTP

Bestec ATX-300-12E Rev.2.:
  • 99,0 watt - CPU idle met Keyboard, muis en UTP, Harddisks up-and-running
  • 204,6 watt - Keyboard, muis en UTP en Prime95 op alle cores
  • 298,0 watt - Keyboard, muis en UTP en OCCT-GPU-3D op de videokaart
  • ???,? watt - Keyboard, muis en UTP en OCCT-Powersupply (CPU&GPU naar 100% belasting)
De laatste test heb ik vroegtijdig gestopt omdat het moederbord/videokaart heel vreemd ging zoemen.

OCZ StealthXStream 400W:
  • 90,7 watt - CPU idle met Keyboard, muis en UTP, Harddisks up-and-running
  • 175,6 watt - Keyboard, muis en UTP en Prime95 op alle cores
  • 260,2 watt - Keyboard, muis en UTP en OCCT-GPU-3D op de videokaart
  • 348,0 watt - Keyboard, muis en UTP en OCCT-Powersupply (CPU&GPU naar 100% belasting)
Antec EA-450 Earthwatts Platinum:
  • 83,3 watt - CPU idle met Keyboard, muis en UTP, Harddisks up-and-running
  • 171,6 watt - Keyboard, muis en UTP en Prime95 op alle cores
  • 242,7 watt - Keyboard, muis en UTP en OCCT-GPU-3D op de videokaart
  • 303,0 watt - Keyboard, muis en UTP en OCCT-Powersupply (CPU&GPU naar 100% belasting)
De Antec EA-450 is weer een stuk zuiniger, dan de twee andere voedingen. Bij hoge belasting ga je goed de verschillen zien in verbruik. En bij continue belasting (24x7x365) kan dat veel geld kosten. Volgens OCCT bleven de afwijkingen van de voltages op de 12V, 5V en 3.3V lijnen allemaal binnen de 3%, bij de Antec voeding. De OCZ voeding deed niet veel onder. Maar bij de Bestec zag je behoorlijke drops bij zwaardere belasting.

Metingen allemaal onder Windows 7 U 64bit SP1 inclusief Symantec Anti-virus SBE. Metingen zijn gedaan met een Voltcraft Energy Check 3000, dus aan het stopcontact. Deze meter heeft "problemen" met de werkelijke powerfactor (PF). Dus metingen kunnen in de werkelijkheid wat afwijken.

Test 3 - Meerdere Computers op de voeding

Ik heb de afgelopen weken/maanden twee servers op de voeding aangesloten gehad. De eerste op de 24-pin en de tweede op de 12 volt lijn met behulp van een 90 watt pico PSU. Het rebooten van de ene server heeft geen negatief effect op de andere server, deze blijft gewoon "up." Je kan naar mijn idee gewoon rustig 4 zuinige servers op deze PSU aansluiten.

/edit 2012-DEC-05

Ik heb er nu al een half jaar 2 kleine zuinige servers op draaien, die samen idle ongeveer 32 watt verbruiken. Tot op heden nog geen enkel probleem gehad.

Betrouwbaarheid

/edit 2013-FEB-13

Ik heb er nu al een maand of 8 twee servers aanhangen (1 via een picopsu), zonder ook maar 1 probleem te hebben gehad. Niks op aan te merken dus.

/edit 2014-FEB-05

Nog steeds zit deze voeding in onze server die 24/7 draait (gemiddelde belasting 45 a 50 watt). Nog geen enkel probleem mee gehad tot nu toe. Dus het lijkt met de betrouwbaarheid van deze voeding wel goed te zitten.

De laagste prijs in de Tweaker's pricewatch is momenteel 82 euro en dat is een behoorlijk bedrag. De Antec EA-450 is ook de goedkoopste 80+ Platinum voeding in de Pricewatch. Maar een 80+ Bronze PSU (met ongeveer hetzelfde wattage) is al te verkrijgen voor 40 euro, en een 80+ Gold voeding voor ongeveer 55 euro. De meerprijs voor een top-of-the-line efficiŽnte voeding is dan ook behoorlijk.

Dat maakt de voeding nu alleen aantrekkelijk voor mensen die de meest zuinig mogelijk PC willen bouwen, en daarbij niet naar de prijs kijken. En voor mensen die een PC zwaar gaan belasten.

Of het economisch/financieel interessant is om deze voeding aan te schaffen is dus geheel afhankelijk van het gebruiksscenario. Ga je van een inefficiŽnte voeding (met 60% a 70% efficiŽntie) naar een efficiŽnte voeding (80+ of hoger), dan kan je veel besparen op je energiekosten. Maar alleen als je de PC lang en zwaar gaat belasten, is een 80+ Gold of Platinum voeding financieel aantrekkelijk ten opzichte van een 80+ Bronze voeding. Voor een crunchbox (Rendering, Encoding, Matlab, Bitcoin, etc.) of server die continue 300 watt of meer uit het stopcontact trekt, gedurende 3 a 5 jaar. Is een Platinum voeding aan te raden boven een Gold voeding, voor het minimaliseren van je TCO (Total-cost-of-ownership).

/edit 2012-DEC-05

Voeding blijft een aanrader, de prijs was "tijdelijk" 60 euro en dat is de voeding echt waard. De huidige prijs van rond de 90 euro is behoorlijk veel, en ga je niet terug verdienen als je er een zuinige kleine server aanhangt. Bij hoge belasting kan je het zeker terugverdienen.

Qua efficiŽntie is dit een top voeding. Ben je op zoek naar de meest efficiente voeding, rond dit wattage (450 watt), dan kan je niet om deze voeding heen. Je kunt wel zeggen, dat hoe meer je deze voeding gebruikt, hoe meer geld je bespaart ten opzichte van minder efficiŽnte voedingen. Elke watt die je bespaart (24x7x365) is per jaar 2 euro minder aan energiekosten. Ga je een PC of server zwaar belasten, of wil je gewoon de stroomkosten minimaliseren, ongeacht de kosten, dan kan ik je deze voeding aanraden.

Er valt eigenlijk weinig op deze voeding aan te merken. Gezien de voeding eigenlijk maar 2 negatieve punten heeft. De prijs en de sleeves.

Vragen, op- of aanmerkingen, kan je hieronder kwijt.

/edit 2012-Sep-20

Het heeft er alle schijn van dat deze voeding is gebaseerd op het nieuwe Aurum Pro platform van FSP. Toevallig heb ik een voeding in mijn workstation zitten uit de "oude" Aurum series. De FSP Aurum 700. Wat tevens ook een buitengewone voeding is, met een 80+ Gold certificatie. Perfect voor een nVidia SLI of AMD Crossfire setup.

/edit 2014-Feb-20

Je ziet ook dat deze voeding erg goed uit de test komt bij de buren. http://nl.hardware.info/p...platinum-450w#tab:reviews

Pluspunten

+ Hoge efficiŽntie
+ 2x 8-pin voor GPU

Minpunten

- Prijs
- Kabels niet volledig voorzien van sleeve
- Geen (zwarte) thumbscrews
- "Maar" 3 jaar garantie

Links/2012-05-09 1st draft
/2012-05-15 final
/2012-05-21 kleine edit
/2012-Sep-20 kleine update
/2012-DEC-05 kleine update
/2012-DEC-15 kleine update
/2013-FEB-13 kleine update
/2014-FEB-05 kleine update betrouwbaarheid

Heb jij ook een Antec Earthwatts EA-450 Platinum?

zeer uitgebreide PSU review.
4 sterren voor jou
Keep it up
En wat moet iemand doen om 5 sterren te krijgen dan?

Ik vind em ook mooi, van mij 5 sterren dus :).
Componenten binnenin bespreken bijvoorbeeld. Maar dan moet je al een elektronicaspecialist zijn.
Is dat nou een AOpen H700 of Chieftec Full Tower met 2x ITX erin ??

Echt grappig zo :D
Het is inderdaad een behoorlijk oude AOpen kast volgens mij.
mooie revieuw (koste effe moeite om de plaatjes er bij te krijgen ... grrr securety en external links)

hoe zit het met de herie ?? vooral bij 24x7 (thius)draaien is still ook vaak gewenst

voeding is niet ideaal voor idereen maar haast een must voor 24x7 gebruik en dan valt op lange termijn de meer prijs best mee.
als je de idle mode in test 2 neemt en die 7 watt vershil met de 80+ocz = 7x2x3 = 42 euro bespaard
deze PSU mag dan wel 2x zoveel kosten als de reguliereprijs voor een 80+ zoals de ocz
maar na 3 jaar 24x7 komt dat verschil al terug

en met de eerste Bestec ATX-300-12E Rev.2. die in idle 15.7 watt meer verstookt 15.7x2x3= 94.2
dus dan verdien je op deze inverstering als je 24x7 draait.

dus zeker een aanrader voor 24x7 gebruik

met een paar uur per dag flink gamen en wat mail ophalen enz verdien je de extra euros niet terug via de energie rekening stel 6uur uptime(= 1/4 van 24) ... dan ben je zo tien jaar verder

alhoewel een serieuse gamer niet gaat kijken naar een 450 wat voeding ... bij sommige is dat net genoeg voor hun videokaart aleen :)
Fan van de PSU hoor je eigenlijk niet (bij het huidige verbruik van 30-40 watt). Je moet echt je oor er naast houden om wat te horen. Een standaard Intel koeler is VEEL luidruchtiger.
kijk dat hoor ik nou graag.
na een search op tweakers blijkt deze serie toch het instap model als je voor 80+platium PSU gaat.

dacht even voor fanless te gaan ... maar uitijndelijk wil je toch airflow in je kast hebben dus kan je net zo goed de PSU met fan hebben. en daarbovenop komt een fanles platium nog verder boven mijn budget.

nou nog een keuze maken of het 450 , 550 of 650 watt gaat worden voor mijn setup.
ben aan het puzelen om een AMD A10 gebazeerd systeem te maken.
opzich kan dat al met de 450 watt als je er dan een HD 6670 kaartje bij prikt (recommanded for dual graphics)gaat het al wat krapper worden.
laat staan als je voor een sli of crosfirex opstelling gaat (ja ik weet het gelimiteerd tot pcie x16 2.0 op de FM2 bordjes maar het kan)
mede omdat je met de A85x chipset aardig wat verbruikers op het bordje er bij kan prikken
8x SATA helle berg USB poorten (6x3.0 10x2.0)

wat me bij een zoektocht wel opviel was dat 5 of 7 jaar gerantie niet ongewoon was voor voedingen in deze prijs klasses dus dat minpunt moet ik ook nog overwegen.
als je op safe wil gaan kan het die paar extra tientjes het waard zijn.
of voor goud gaan inplaats van platina om wel op een bedrag van rond de honderd euro (voor de 650) wel een langere garantie te krijgen ... een 80+gold zou maar ca 2% meer verbruik hebben.

BTW netjes om twee itx bordjes te runnen op dat verbruik.
mijn via samuel slurp dat in z'n eentje op .. maar ja 3x WD ATA 500 GB ..ook dat servertje moet er eens aan gaan geloven en een wat meer bij de tijdse setup krijgen.
word gevoed met een ATX voeding de picolo die er bij zet ging maar tot 29 watt en had geen power om zoveel schijfjes mee te trekken.

zonder dat ik naar de merken heb gekeken heb ik er een aantal versschilende oude ATX voedingen op geprobeerd en het verbruik was heel vershillend tot dat er eentje maar 35wat trok op idle en 48 tijdens booten ... die mocht blijven zitten. ... andere gingen over de 70 wat booten en idle boven de 50 watt ... nooit aan gedacht om dat hier als review neer te zeten. meeste waren el cheapo afgedankte voedings.
Je kan natuurlijk ook altijd nog de fan vervangen door een eigen beter exemplaar (als de PSU te veel herrie maakt bij hoge belasting), al dan niet met je eigen RPM setup via je moederbord.