OCZ StealthXStream 400W Review

tHe_BiNk 14 oktober 2009, laatste update op 28 juni 2010, 1.965 views

OCZ StealthXStream 400W

Pluspunten

• Goedkoop
  • Stil
  • Energiezuinig

Minpunten

• Verbruik bij computer uit
  • Maar 4 SATA aansluitingen
  • Niet geschikt voor zware of meerdere grafische kaarten
  • Niet modulair

Prestaties en stabiliteit Score: 4
Aansluitingen Score: 3
Uitrusting Score: 4
Koelvermogen Score: 4
Bestaande situatie

Aangezien mij bestaande voeding (Cooler Master Real Power RS-450 watt) weinig SATA connectoren heeft, en de voeding al aardig wat jaren oud was, werd het tijd voor een nieuwe voeding. De oude voeding gaat gewoon naar een andere computer, aangezien deze nog prefect werkt.

Computer

CPU: Intel 8400@3,6GHz
- Memory: 8GB@500MHz
- Moederbord: Gigabyte EP45-UD4 Intel P45 met ICH10R
- Areca ARC-1220 RAID5 5* Samsung 1.5TB
- Intel X25-80GB-G2 als bootschijf
- MSI nVidia GeForce 7900GT 512MB
- 5 x 120mm 800RPM Fan
- OS: Windows XP 64-bit, SP2 incl. .net, up to date mbt patches etc.

Meer specificaties van de computer vind je hier. http://tweakers.net/gallery/sys/6787

De OCZ StealthXStream 400 W Power Supply

Van een 450 watt voeding naar een 400 watt voeding. Dan ga je er toch op achteruit? Nee! De oude Coolermaster kon 264 watt leveren op de 12 volt rail, terwijl de nieuwe OCZ, 372 watt kan leveren op de 12 volt rail. Ik ga er dus eigenlijk ruim 100 watt op vooruit. De 12 volt rail is tegenwoordig eigenlijk de enige rail die van belang is.

Uiterlijk

De voeding is zwart en de kabels zijn bijna helemaal bedekt met een zwarte sleeve. De voeding voelt ook zwaar aan. De goedkope voeding komt dus totaal niet goedkoop over. :) De voeding bevat een 140-mm fan.

De voeding wordt gemaakt door CWT een grote respectabel Taiwanese fabrikant. De efficiŽntie is behoorlijk hoog van deze goedkope 400 watt voeding. En als het goed is heb je 3 jaar garantie.

Aansluitingen

De voeding bevat de volgende aansluitingen:

* 1 x 20/24-pin connector.
* 1 x ATX12V cable.
* 1 x six/eight-pin auxiliary power connector for video cards.
* 1 x SATA power cable with four SATA power connectors.
* 2 x peripheral power cables with three standard peripheral power plugs and one floppy disk drive power connector.

De zwarte sleeve is wel wat tekort aan het begin en einde van de kabels (zie foto beneden).

Geluid

De voeding is stil, een stuk stiller dan de oude voeding (maar daarvan is de fan natuurlijk behoorlijk versleten). Je moet echt je oor op 20 centimeter houden wil je iets horen (bij belasting van 150 a 200 watt).

Verbruik

80plus.org test de voedingen op een 115 volt aansluiting (die ze in de VS gebruiken), maar hier in Nederland hebben we natuurlijk 220-230 volt aansluitingen. De efficiŽntie zal daardoor ongeveer 3% hoger zijn dan in de tabel hier onder, ongeveer “83% @ 230V (Typical load)” volgens OCZ. De test resultaten van 80plus.org vind je hieronder.

De test resultaten van HardwareSecrets zie je hieronder. Ook deze geven weer een uitstekende efficiency weer.

De zeer goede uitgebreide review vind je hier: http://www.hardwaresecrets.com/article/794

Hieronder vind je de resultaten van de metingen die ik heb gedaan met de oude en nieuwe voeding.

Met de 4 jaar oude Cooler Master Real Power RS-450 watt

Peak startup 199 watt
IDLE +/- 142 watt
100% belasting dmv Orthus stress CPU 189 watt
100% belasting dmv OCCT 194 watt

Over het algemeen heeft de nieuwe voeding beduidend minder stroom nodig. We zien dat de nieuwe voeding bij IDLE ongeveer 10 watt minder verbruikt, en bij een 100% belasting ongeveer 11 a 12 watt. Alleen als de computer uitstaat verbruikt hij meer dan de oude voeding. Voor mijn geen probleem omdat ik een fysieke uitknop op mijn verlengblok heb.

Verbruiksmetingen zijn gedaan met een Voltcraft Energy Check 3000.

Ik betaalde nog geen 45 euro voor deze voeding. Dat vind ik een prijs, gegeven de kwaliteit, die zeer goed is.

Eigenlijk is dit een ideale voeding voor een computer die tussen de 100 en 300 watt gebruikt. Goedkoop, efficiŽnt en stil. Het enige nadeel vind ik de 4 SATA aansluitingen. Van mij hadden 2 of 4 molex aansluitingen omgezet mogen worden naar SATA aansluitingen, aangezien molex steeds minder wordt gebruikt.

Negatieve punten

- Verbruik bij computer uit
- Maar 4 SATA aansluitingen
- Niet geschikt voor zware of meerdere grafische kaarten
- Niet modulair

Reviews

HardwareSecrest: http://www.hardwaresecrets.com/article/794
NewEGG: http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16817341020

Belangrijke links

Heb jij ook een OCZ StealthXStream 400W?

Review stond eerst bij de verkeerde OCZ PSU. Sorry!
Zeer nette review, misschien 1 of 2 plaatjes te veel maar verder uitstekend :)
mooie review, goed opgebouwd, vooral netjes diep tot in details voor de ervaren tweaker!
Is de fan in-take of out-take?
Volgens mij zuigt de fan de lucht uit de kast, en komt het er aan de achterkant uit.