Plantronics GameCom 780 7.1 Review

Stef87 13 augustus 2012, laatste update op 28 augustus 2014, 14.250 views

Plantronics GameCom 780 7.1

Dit is een prima product en van uitstekende kwaliteit! Er is echter nu een vernieuw exemplaar en model de 788 die vrijwel identiek is en gelijk geprijsd namelijk de: GameCom 788

Pluspunten

• Superieure geluids kwaliteit!
  • 7.1 dolby simulated werkt perfect!
  • Zachte oorkussens
  • Design
  • Microfoon
  • Bouwkwaliteit (1000+ uur gebruikt geen problemen/schades/krassen)
  • Prijs! (ik zou er zelfs nog 120 euro voor betalen)

Minpunten

• Weinig tweaking mogelijkheden met bijgeleverde software, al vind ik het geen nadeel, wat al goed is hoeft niet getweakt te worden

Features Score: 4
Opnamekwaliteit Score: 5
*Video review update op Youtube!: http://youtu.be/Q1KUWCbomDo

Update: 28-08-2014:
De GameCom 780 is na 2.5jaar, 4000+ uur gebruik buiten garantie gebroken. Toch is de headset gratis vervangen door Plantronics voor het nieuwere model die vrijwel identiek is: De GameCom 788.
Ik wil iedereen sterk aanraden eerst te kijken naar het vernieuwde model hier in mijn review: productreview: Plantronics GameCom 788 7.1 review door Stef87

Gamecom 780 review video:

Vernieuwde vrijwel identieke 788 review (aanrader!)

****Update hieronder:

Een kleine update

Ik heb inmiddels sinds 16 maanden deze headset gebruikt 1.000 + uur ongeveer?
Ik moet en blijf zeggen dit ding is goud waard, als die 120 euro kost zou ik hem nog kopen!

Hij zit super op je hoofd, de software bijgeleverd is simpel, maar precies wat je nodig hebt en werkt goed, je zet 7.1 aan met goed bereikbare knop op headset, en knop blauw betekent 7.1 aan en knop uit is 2.1 voor bijvoorbeeld muziek.

Muziek luisteren:

Bij Dance, Pop, hiphop, klassiek, Dubstep Alles klinkt heerlijk, terwijl ik vroeger nooit echt muziek ging luisteren, betrap ik me er nu op dit wel te doen.
Helder met een goede bass die niet te hard is (wel hard genoeg!)

Bij het Gamen:

Maak ik nu met Modern Warfare 3 een hoop meer kills omdat je iedereen precies om je heen hoort (dit vergt enige wenning als je nooit een headset met 7.1 hebt gehad) maar dit is omdat je geluiden hoort die je normaal ''op de achtergrond '' hoort waar ik nu bekend mee ben.

Nu hoor ik een ''vijand'' die buiten een huisje net om de hoek staat herladen en dan vaak nog welk wapen ook, zodat ik vervolgens me alvast omdraai en eventueel dekking zoek, en als eerste op de tegenspeler kan schieten!

Microfoon

De microfoon werkt Perfect, en draait/beweegt na heel veel gebruiksuren nog als nieuw, alle andere geluiden van bijvoorbeeld muziek en skype gesprekken ''Lekken'' niet als je ergens anders (bijvoorbeeld een ingame spreek functie) dus als je keihard Dubstep luistert dan zal je persoon waartegen je praat op bijvoorbeeld skype hier niets van merken!
Ik heb bijvoorbeeld een collega met een headset van Trust en als hij dus in een spel schiet, komt dat schiet geluid door zijn oorschelpen heen naar de microfoon en waar ik dus in een spel last van heb
Dit is bij deze headset niet.
Je stem komt heel natuurlijk en helder over, aangezien ik mijn broer en collega nu kan spreken over skype die precies hetzelfde model hebben gekocht na mij.

Design, persoonlijk, maar ook belangrijk

Niet te vergeten, het ''design'' spreekt me ook wel aan, een dikke transformer look kan ik het het best mee omschrijven, degelijk en je krijgt niet snel krassen er op.
Je hebt een aantal headsets en die zijn te overdreven en zie je er op eventueel skype uit als een Thundernerd! haha

Bediening headset

De bediening op de linker oorschelp werkt overigens perfect, het volume scroll knop/wieltje heeft ribbel waardoor je goed voelt dat je het knopje te pakken hebt duw je die een stukje naar boven dan gaat het volume omhoog, duw je hem een klein stukje naar beneden dan gaat het volume omlaag, laat je het knopje los dan springt die weer in de middel stand.
Terwijl je volume bediend hoor je een klein niet vervelend blieb geluidje die harder of zachter word zodat je duidelijk merkt hoeveel je hem zachter zet (al heb je bijvoorbeeld je muziek net even uit staan is dat blieb geluid handig)
Het mute microfoon schuifje werkt ook super, naar beneden is mic uit, boven aan, ook deze heeft ribbel zodat je zonder te kijken het kan bedienen.

Alles werkt en voelt nog als nieuw en ondertussen heeft een collega hem in mijn vakantie geleend om te testen en er ook een tevreden gekocht en kan niet meer zonder, hetzelfde geld voor mijn broer die er ook veel gebruik van maakt.

Zoals gezegd vragen mag altijd, tot nu toe heb ik alle prive berichtjes en vragen in 1 dag beantwoord, als jullie nog wat missen vraag het me te posten om mijn review beter te maken.

Mvg Stefan Brand

Heb jij ook een Plantronics GameCom 780 7.1?

2 vraagjes
1: hoe goed hoor je nog omgevings geluiden, kun je nog iemand verstaan terwijl je de headset op hebt en het geluid niet al te hard hebt staan, ik vind het niet zo prettig om volledig afgesloten te zijn van de buitenwereld.

2: het erg klemt de headset tegen je oren/hoofd, ik heb namelijk een bril sinds een paar maanden en merk dat ij mijn huidige headset dat het klemmen na een uur of 2 toch pijnlijk wordt en met een LAN met vrienden die ik over een paar weken heb wil ik wel iets wat voor een lange tijd nog prettig zit.
Heb hem ook aangeschaft, drivers werken goed op windows 8. Wel even het exe extensie verandere naar rar en dan het volgende doen:

uitpakken > map win7 > rechtermuisknop setup.exe > eigenschappen > Compatibiliteit op windows 7 zetten > ok klikken en dan kan je het probleemloos installeren!

Volgens mij is dit de enige manier om de drivers op windows 8 te installeren. De stappen die ik volgde die op de community werden verteld werkte bij mij gewoon weg helemaal niet. Ik was er al niet gerust op, tot ik op mijn eigen ideeŽn kwam.

In combinatie met DFX audio enhancer zijn de instellingen echt ON-EIN-DIG. Elke instelling die je maakt blijft de muziek nog steeds uitmuntend goed alsof de headset alles aankan! Ik ben er zeker tevreden over. Mijn vorige was veel te oud om dit allemaal nog goed te ondersteunen (seinnheiser pc 150)

[Reactie gewijzigd door FixUs op 3 juni 2013 15:48]

Kan je me uitleggen wat DFX audio is? :)

Mvg
http://www.fxsound.com/dfx/ ;)

Maar volgens mij is SRS essentials nog beter, maar die heb ik nog niet getest op deze headset. http://www.dts.com/audioessentials/

Het is gewoon nog betere software dan die bijgeleverde standaard software van plantronics.

-edit- ik ben van plan om toch maar deze software achterwege te laten. Ik gebruikte het vaak voor mijn vorige headset, maar bij deze headset is dat eigenlijk al niet meer nodig. Die bijgeleverde software is gewoon al meer dan voldoende. :)

[Reactie gewijzigd door FixUs op 3 juni 2013 19:17]

Bedankt Stef& Fix voor de review heb hem nou ook...
Hij doet wel na paar uur wat pijn aan mijn oren maar daar is mee te leven, me oren vergroeien vanzelf wel naar achter :9

Vondt bij BF de surround nog niet echt goed werken. Heb DFX sound pro gedownload en toen hoorde ik echt geen surround meer het geluid kwam van overal. Niet te onderscheiden.
Heb nou na aanraden de Razer freeware surround software en moet zeggen nou is het echt top geluid. De software is goed te kalibreren en hoor nou echt de toegevoegde waarde van 7.1 _/-\o_
Edit: Sorry, al gevonden!

[Reactie gewijzigd door Thaerel op 13 november 2013 09:05]

Ik heb hem sinds vandaag en net een kwartier ofzo opgehad. Ik heb een groot hoofd en hij knelt bij mij toch behoorlijk. Genoeg om na 10 - 15 minuten toch heel snel af te zetten. Misschien dat hij na verloop van tijd wat soepeler wordt.
Hallo Snoej,

Jammer dat hij voor U strak zit, ik zou zeggen probeer nog even of dat wat minder word. Een klein hoofd heb ik ook niet bepaald iig.

Bevalt het geluid en de algehele indruk wel prima?

Mvg

Stef
Prima apparaat verder hoor. In ieder geval, dat kwartiertje dat ik hem heb gebruikt.
Ik heb een vraagje ben je tevreden over de kwaliteit van het draadje. Is het stevig gebouwd dat het draad niet snel kapotgaat of los gaat zitten?
Ik gebruik hem nog steeds intensief en de draad is meer dan stevig genoeg! Werkt nog steeds perfect en inmiddels bij vele kennissen en vrienden ook super! De draad is nog 110% na 1000 uur gebruiken. Mvg
ik gebruik hem nu nog steeds, en het is een perfect! ding, echt zo blij mee collega heeft hem geprobeerd, mijn broertje ook, die hebben hem ook allemaal nog steeds zonder problemen.

hij voelt heel stevig aan, de draad is ook stevig en dik, je zult hem niet snel kapot trekken.

dit geld overigens ook voor de rest van de koptelefoon, deze is erg degelijk ik heb hem ondertussen al 350-600 uur op mn kop gehad sinds 05-2012.
kan de bass even hard als de logitech G35?
De bass kan je niet met bijgeleverde software harder of zachter zetten, voor mij iig geen probleem! Bass is hard genoeg :-) je kan wel switchen tussen muziek/games dus indirect kan je het geluid wel optimaliseren.
Mvg!
Doordat je stoffen oorkleppen hebt kan je mensen nog goe verstaan bij een normaal volume, dit is een voordeel ten opzichte van een dikke leren oorschelp.
Staat die erg hard dan hoort iemand die vlak bij je staat wel wat voor muziek je afspeelt, maar dit heb ik niet als hinderlijk bevonden.

Voor mij nooit de leren variant want die word heet, klam, en gaat plakken.

Ik zal zo proberen met mijn zonnebril of die klemt als ik mijn headset op heb, ik draag zelf namelijk geen bril.

Ik ga daarvoor een rayban pilotenbril proberen met dikke pootjes.

Mvg!
ik heb het geprobeer met mij rayban zonnebril en een kwartier opgezet, ik voel hem niet hard drukken oid, maar ik kan niet uitsluiten als je een bril draagt (licht ook nog eraan hoe de pootjes zijn enzo of ze uitsteken of strak langs je hoofd gaan?)

Ik zou me iig wel kunnen inbeelden dat je met harde leren oorschelpen sneller last zou krijgen al kan ik niet spreken van uit de praktijk.

Op goede gok zou ik denken dat het problemen geeft omdat de oorkussens zacht zijn en niet drukken op de pootjes.

Mvg, ik hoop dat ik je heb kunnen helpen
Ik heb hem nu een weekend gebruikt, hij wordt na een paar uur inderdaad warm, maar daarna kun je gewoon de oorkleppen draaien en om je nek hangen dan heb je nogsteeds geluid, mic is dan niet meer bruikbaar maar dat is niet zo'n ramp.

Goeie aankoop en stef87 bedankt voor het uitproberen
Ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat het ding er echt.. goedkoop uitziet. Ik heb een Sennheiser nu al iets van 8 a 9 jaar. En die heeft er inmiddels zo'n 5000-6000 uur gaming opzitten, en dat zie ik dit ding eigenlijk niet doen hehe. Bedankt voor de foto's, dat is voor mij een reden om deze headset niet te gaan kopen! +3 sterren.

Nad minstens 2000 uur maar waarschijnlijk al tegen de 4000 aan is mijn headset nog (bijna) in nieuwstaat!

zie mijn video