Plantronics GameCom 788 7.1 Review

Stef87 28 augustus 2014, laatste update op 27 oktober 2014, 6.375 views

Plantronics GameCom 788 7.1

De prijs/prestatie verhouding van deze headset is prima! De stoffen oorkussens zijn erg fijn en zitten comfortabel. De virtuele 7.1 dolby surround werkt ook prima. De microfoon is ook erg goed i.c.m noise cancellation. Wie een headset voor de PC/Mac zoekt kan ik deze zeker aanraden!

Pluspunten

• Kwaliteit geluid (niet teveel bass)
  • 7.1 Virtual surround werkt goed
  • Comfortabel
  • Microfoon & Noise cancellation
  • Geen ''Blok'' aan je kabel
  • Garantie Plantronics = superieur!

Minpunten

• Simpele software, alhoewel met 3rd party software is hij ook prima te gebruiken.

Features Score: 4
Opnamekwaliteit Score: 5
Video review & Unboxing (5min.)

Beste mede Tweakers,

Omdat mijn vorige headset ruim buiten de garantie was kapot gegaan dacht ik dat ik een nieuwe moest kopen omdat het oude, voorgaande model, de ''GameCom 780 7.1'' was gebroken op een lasnaad.

Echter dacht ik niet geschoten is altijd mis, dus waarom niet Plantronics even bellen om te kijken of ik mogelijk toch een vervangend product zou kunnen krijgen?

Aan de telefoon werd ik zeer vriendelijk te woord was gestaan door een medewerker van Plantronics en had uitgelegd dat de headset was gebroken bij normaal gebruik, maar helaas wel ruim buiten de garantie.
De medewerker van Plantronics kon mij niets garanderen, maar zij al voorzichtig dat ik waarschijnlijk een vervangend model zou krijgen als ik hem zou opsturen op de kosten van Plantronics!

Verlangend naar het verlossende bericht kreeg ik gelukkig een email dat ik een vervangend product toegestuurd kreeg binnen 2 dagen met Track&Trace code!
Ik had al een brief in de doos meegestuurd dat ik het heel fijn zou vinden om als vervangend model eventueel de GameCom 788 ipv. de GameCom 780 te willen ontvangen en die heb ik dan ook helemaal brand-new in the box gekregen!

Inleiding:

De ''GameCom 788 7.1'' Pc/Mac usb headset lijkt heel erg veel op het voorgaande oude model, namelijk de: ''GameCom 780 7.1''
Kort door de bocht zou je kunnen zeggen dat hij op uiterlijke verschillen na, technisch identiek lijkt te zijn. Dit is echter alleen grotendeels waar en daarom zal ik de verschillen straks nader toelichten in de geschreven review alsmede de unboxing & review op Youtube.

1. De verpakking:

De Plantronics GameCom 788 zit in een mooie zwarte doos die erg lijkt op het voorgande model, je kan door het transparante plastic deel op de doos al een stuk van deze mooie headset zien.
Hij zit goed verpakt tussen twee plastic delen zodat er bij het transport niet snel iets mis zou moeten kunnen gaan. Bij het voorgaande model was een cd met drivers meegeleverd maar dat is bij de GameCom 788 niet het geval, wel word er meerdere malen duidelijk vermeld dat je die kan downloaden wat in mijn ogen geen probleem is (Ik heb geen dvd/cd speler n nu weet ik zeker dat ik de nieuwste drivers heb)
Wel kan je een beknopte handleiding vinden voor als je cht niet weet hoe je een USB-stekker moet aansluiten en iets moet downloaden van internet.

2. Drivers installeren en aansluiten

Hier hoef ik niet veel te vermelden:
1. Download de drivers van Plantronics
2. Steek je usb stekker erin en alles werkt perfect

Je ziet onder in de taakbalk een simpel programma van plantronics warbij je de Dolby 7.1 kunt aan/uitzetten alsmede switchen naar ''Gaming modus'' of ''FIlm/muziek'' modus.
Het vorige model was voor sommige gebruikers lastig aan de praat te krijgen met Windows 8, dit zou bij dit model echter geen probleem meer moeten zijn omdat ze dit expliciet vermelden op de doos. (Mogelijk daarom ook de nieuwe benaming 788?

3.1. Het geluid van de headset, algemeen

Geluid is altijd ook deels een persoonlijke voorkeur en dat is bij dit model niet anders. Omdat ik zeer tevreden was met het vorige model die precies hetzelfde klinkt, kan ik ook over dit model zeggen dat ik zeer tevreden ben! Van lage tot hoge tonen klinkt hij gelijkwaardig, er is niet sprake van een versterkte bassweergave zoals bij bijvoorbeeld Razer headsets.
Omdat sommige mensen dit wl graag willen is het bijvoorbeeld ook mogelijk om een programma te downloaden zoals DXAudio enhancer, ik meen dat iemand dat ooit had gebruikt om dit te doen met het voorgaande model en dit zou ook moeten werken op de GameCom 788.

3.2 Geluid bij muziek luisteren:

Persoonlijk luister ik niet heel erg veel muziek met de headset maar als ik iets luister is dat altijd op Youtube en dan gaat het om verschillende soorten muziek namelijk: Dance, hiphop, dubstep en pop!
Persoonlijk vind ik het goed klinken met een niet overdreven bass.

3.3 Geluid bij films:

Een enkele keer komt het voor dat ik films of series kijk op bijvoorbeeld Netflix in mijn browser, persoonlijk vind ik het dan heel fijn klinken met Dolby Surround n (film-modus)
het klinkt zonder dolby echter ook prima!

3.4 Geluid bij Gamen:

Net als bij het voorgaande model ben ik daar zeer tevreden over. In verschillende spellen met een goede geluids engine kan je zeer goed horen (na enige gewenning) waar bijvoorbeeld vijanden lopen, herladen of ''communiceren''. De virtual 7.1 surround is echt een groot pluspunt!

4. De Microfoon

Ook met de flexibel verstelbare microfoon ben ik persoonlijk zeer tevreden! Voor een goede indicatie kan je ook mijn korte Youtube video kijken waar ik het vergelijk met een professionele USB-Microfoon, de Blue Yeti. De microfoon klinkt en lijkt exact hetzelfde als het voorgaande model die ik zeer veel gebruikt heb voor o.a. het opnemen van 80+ Youtube videos!

Tijden VoIP gesprekken (skype) klinkt de microfoon ook gewoon prima, de persoon aan de andere kant is vaak verbaast als ik uitleg dat het een (vrij goedkope) headset is.

Omdat het mij eerder gevraagd is wil ik ook vermelden dat als je hard muziek aan het luisteren bent op de headset en het zelfs een meter verder nog te horen is, dat de microfoon dat er netjes uit filtert!
Dus als jij knetterhard muziek luistert op je headset terwijl je op Skype in een gesprek zit, zal de andere persoon daar niets van kunnen merken.

De noise-cancellation van de microfoon werkt ook prima, ik zit 50cm vanaf bij PC waar 7 fans constant op 12V draaien en ook dit (of treinen op de achtergrond) word niet opgepakt in een Skype gesprek.

5. Het Design

Het design is persoonlijk maar zeker niet ongelangrijk! Zoals gezegd vond ik het vorige model al een ''Transformer'' style look hebben en hij heeft nog steeds (bijna) identieke vormen die mij aanspreken.
Twee mooie kleuren die goed bij elkaar passen: zwart en ''rood/oranje''
De headset zou omdat hij zachte kussens heeft ook beter geschikt moeten zijn voor bril-dragende mensen. (o.b.v mijn 780 review)

6. Bediening Headset:

Wat ik persoonlijk een van de grootste pluspunten vind van de GameCom 788 is dat je geen dike tussenblok voor het volume op je kabel hebt. Wat je bij andere modellen op schoot, je bureau of muismat moet plaatsen (onhandig)
Plantronics heeft alle bediening op de linker oorschelp zitten en dat werkt op de onderstaande manier:
De volume scroll knop/wieltje heeft ribbel waardoor je goed voelt dat je het knopje te pakken hebt,
duw je die een stukje naar boven dan gaat het volume omhoog, duw je hem een klein stukje naar beneden dan gaat het volume omlaag, laat je het knopje los dan springt die weer in de middel stand.

Terwijl je volume bediend hoor je een klein niet vervelend blieb geluidje die harder of zachter word zodat je duidelijke feedback krijg en dus gelijk door hebt wanneer je hem zachter of harder zet.

Het mute microfoon schuifje werkt ook super, naar beneden is mic uit, boven aan, ook deze heeft een ''ribbel'' profiel zodat je zonder te kijken of mis grijpen makkelijk kan bedienen.
Ter verduidelijking kan je dit op de onderstaande foto zien of in mijn youtube video.

7. Verschillen van de 788 ten opzichte van de oude 780:

7.1 Technische verschillen:

Technisch lijkt de headset identiek, de grootte, vorm en ik dacht ook specificaties zijn het zelfde.
Echter wil ik wel vermelden dat het nieuwe model gn zichtbare ''lasnaad'' heeft op de plek waar mijn oude GameCom 780 was gebroken, waardoor dit model potentieel ng duurzamer kan zijn.
Ik mag niet vergeten te vermelden dat ik het oude model 4000+ uur heb gebruikt en dat die 2.5jaar oud was toen hij brak.

7.2 Optische verschillen:

- De GameCom 788 heeft gn rode rand om de stoffe oorkussens heen, alles is zwart
- De Gamecom 788 heeft gn roden plastic deel op de plek waar de metale verstelbare oorschelpen inschuiven, alles is hier zwart.

- De Gamecom 788 heeft wl rood-oranje stoffering aan de binnenzijde van de oorschelpen bij het oude model was dit zwart
- De GameCom 788 heeft een andere kleur USB kabel, iets meer rood-oranje dan het vorige model
- De GameCom 788 heeft een klein rood plantronics labeltje aan de achterkant van de gestoffeerde hoofdkussens, het vorige model heeft daar niets.

8.0 Conclusie:

Zoek je een goede headset voor je PC dan ben je met dit model aan het juiste adres. Voor 55 euro heb je een uitstekende geluidskwaliteit en microfoon. Prijs/Kwaliteit verhouding een 10+
Nogmaals +1 voor Plantronics voor de geweldige aftersales ervaring.

Youtube video: Unboxing, Review & Mic test van de GameCom 788 7.1 (engels):

Mochten er nog vragen zijn of ben ik wat vergeten laat het mij dan weten,

Met vriendlijke groeten,

Stefan

Heb jij ook een Plantronics GameCom 788 7.1?

Bedankt voor je review, mijne is precies op dezelfde plek gebroken.
Misschien toch maar eens contact opnemen met Plantronics
Ik verwacht niet anders dan goede service :) leg gewoon uit dat je er zeer blij mee was en dat het jammer is dat die kapot is gegaan. Zonder twijfel een nieuwe gekregen, verzend en ophaalkosten ook door plantronics betaald.
Wow super :) net aan telefoon gehad en wordt een nieuw product geregeld buiten garantie.
9 okt 2012 gekocht.

Nogmaals bedankt voor je review en attenderen van vervanging buiten garantie.
Dacht dat het eerst mijn eigen schuld was dat hij gebroken was. Misschien te groot hoofd :P
Bedankt voor je terugkoppeling! Fijn om te horen dat je ook een nieuwe krijgt! Mochten andere mensen deze comment +1 of +2 willen geven dan kan dit voor potentiele kopers best fijn zijn om te weten! :)
Super goede headset! na het bekijken van de review van Stef87 en bij toeval ook deze review gevonden op tweakers deze aangeschaft. Met windows 7 doet die prima alleen zat geen cd ofzo bij maar even naar de site en de dolby software gedownload. Ben geen gamer puur voor films/series/anime aangeschaft de mic zit nog vast met het orginele plakband. Heb ook nog contact gehad met Stef87 met wat vragen.

Net dolby geluid met niks overdreven bas en treble goed. Je voelt de koptelefoon wel zitten maar ik heb geen problemen om deze uren op te hebben. Mijn oren passen precies in de cups toevallig en ik heb normale oren.

Bij 4launch in aanbieding aangeschaft aantal weken geleden voor 54,- inc gratis verzending.
Geen verkeerde koop.

Kortom deze man geeft nette reviews zowel als op tweakers en op youtube en ook nog eens in goed engels. Nog bedankt voor de antwoorden.

Top

[Reactie gewijzigd door Maniac19800 op 8 augustus 2015 22:34]

Bedankt en top! Ik gebruik nog steeds deze headset het liefst, naast een sennheiser en turtle beach(die x2 zo duur zijn)

Bedankt voor je reactie!
Is het geschikt voor iemand met grote hoofd en oren ? :+
Ze weten een produkt ook wel lekker te verkopen.
We dopen het Gamecom, en de link naar Gamescom ligt wel snel in de bek.
Maar dat zie je wel met meer produkten.
Thanks.
Erg mooie review, ook op YouTube. Wat een service zeg van Plantronics!
Je stem, hoewel je de headset jammer genoeg niet lang gebruikt in de video, klinkt ook erg goed door de headset. Design van headset spreekt mij ook erg aan, waardoor ik genteresseerd ben om deze headset ook aan te schaffen.

Weet je toevallig of de headset ook te gebruiken is op consoles / PS4?
Bedankt voor je leuke reactie :) ! Persoonlijk vind ik hem ook erg goed klinken en t' design spreekt mij ook wel aan!
Als je meer van de microfoon wilt horen dan kan je eventueel de video bekijken waar ik spreek over het ''gamescom'' event.
T/m die video heb ik alle voorgaande videos met de gamecom 780 opgenomen waarvan de microfoon hardware-technisch identiek lijkt te zijn.(maar dit kan ik niet 100% bevestigen)

(Video van mijn Gamescom bezoek: http://youtu.be/26GMl47UOOo hier praat ik ook een stukje over Plantronics headsets die ik heb geprobeerd op hun stands)

Om je vraag te beantwoorden betreft consoles: Ik kan alleen delen dat ik weet van andere mensen dat ze de microfoon OF het geluid konden gebruiken op hun console (bij reacties op mijn 780 review video) echter durf ik hem niet aan te raden omdat die officieel alleen goed functioneert op de PC/Mac.

Wel hebben ze een Plantronics Rig headset (o.a.voor de PS), die meerdere functionaliteiten heeft voor o.a. je smartphone, consoles en andere media apparaten. Het nieuwe model heb ik getest op het Gamescom en ook de Rig headset klonk erg goed, had zachte ronde kussens en een afneembare microfoon als ik me niet vergis.

Echter heb ik die (helaas) maar heel kort kunnen gebruiken dus ik kan er niet een definitief oordeel over uitspreken.
Vandaag mijn nieuwe Gamecom 788 mogen ontvangen.
Voor de laatste keer:
SUPER SERVICE VAN PLANTRONICS!
Goed om te horen, ik hoop dat die bevalt! Toen ik de 788 binnen kreeg merkte ik dat die door (de nieuwigheid) iets strakker zat, ondertussen stuk fijner en zit prima.
Klopt hij zit vrij strak maar zoals je aangeeft zal dat vast beter worden. Voor de rest hetzelfde idd op design na.
Vind het een prima headset
Ben al een tijdje opzoek naar een nieuwe headset lijkt er op dat er eindelijk een winnaar is haha.
Moet thuis nog even luisteren naar de microfoon test zal er waarschijnlijk nog ook wel wat meer opzoeken om echt 100% zeker te zijn.
En mocht ik ze niet fijn vinden kan ik altijd het product terug sturen.
Zal dan het 2e product in 2 maand tijd zijn dat ik terug moet sturen(een muis di ik niet fijn vond).
Ik hoop dat je met succes een juiste keuze kan maken :)
Mocht het nuttig zijn: ik heb de eerste 72 videos met de 780 opgenomen en o.a. de laatste video op mijn YT kanaal opgenomen met de gamecom 788.
Ik twijfel zelf tussen deze 788 en de Turtle Beach Z60.
Prijs verschil is ongeveer 15 euro.
En in technisch aspect heeft de Turtle Beach een 60 driver waar de 788 een 40 heeft.
Tevens heeft de z60 een externe geluidskaart, voor wat het waard is...

Iemand die mij kan helpen met mijn keuze?

Gek is wel dat de Z60 pas net in het assortiment van Turtle Beach is en nu al weer van hun site is verdwenen.
Hetgeen van de service van Plantronics spreekt mij aan, ik kan overigens niets over de service van Turtle Beach vinden.
Hmm een externe geluidskaart? De gamecom heeft in principe een interne geluidskaart (het is immers een USB headset) betreft de turtle beach kan ik je niet echt mee helpen, al zijn de modellen die ik op beurzen heb gedragen ook mooi =)
+ voordelen z60
-Z60 afneembare mic,
-Te gebruiken als koptelefoon voor muziekspelers/mobile
-Grotere 60mm drivers
-Ook goede reviews

- nadelen z60

-Duurder
-Vrij zwaar
-Mist treble/hogere tonen bij muziek
-Losse module aan kabel (nadeel?)

[Reactie gewijzigd door Stef87 op 18 november 2014 20:53]

Bedankt voor je reactie en je tijd.

Ga ik het verschil tussen de 40 en 60mm drivers merken?

Voordeel van z60 is wel dat deze zowel een jackplug als een usb heeft.
Het formaat van de drivers zegt niet direct of ze "beter" zijn, hoogstwaarschijnlijk kunnen de z60 (potentieel?) veel luider geluiden afspelen.
De Gamecom heeft een meer "neutraal" geluid met een niet (extra) versterkte bass (=wat ik zelf prefereer)

Als je de mogelijkheid hebt zou ik zeggen probeer ze een uit? Ik zie dat media markt de z60 online verkoopt, en als ze ook in de winkel liggen kan je ze misschien proberen??
Geluid is makkelijk en goed aan te passen middels deze equalizer. Werkt naar behoren bij mij, wou graag meer bass.

EQ APO

Met configurator Peace
Deze in map config plaatsen en runnen.

Succes
Dankjewel! Ik kan hem niet +1 doen, DXAudioenhancer schijnt ook goed te zijn