Bekijk alle uitvoeringen
Specificaties 4,27" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy S II i9100 Zwart Review

Uniciteit 1 mei 2012, laatste update op 2 mei 2012, 8.478 views

Samsung Galaxy S II i9100 Zwart

Pluspunten

• 1 GB RAM geheugen
  • Prima CPU
  • Licht en dun
  • Upgradable naar ICS
  • 4.3" S. AMOLED Plus scherm
  • Goed bereik
  • Veel opties bij de camera
  • Full HD filmen

Minpunten

• Lage schermresolutie
  • Teleurgesteld in kleuren
  • Accuduur
  • Traag opladen
  • Camera kan een stuk beter

Ik ben momenteel een iPhone 4 gebruiker, maar vanwege een defect is deze weg voor reparatie. Bij toeval kreeg ik de kans om de Samsung Galaxy S II, het vlaggenschip model van Samsung in 2011, te gebruiken. Ik heb de afgelopen vijftien dagen dan ook de Samsung Galaxy S II gebruikt en ik ga nu, als iPhone 4 gebruiker, mijn mening geven over deze Android smartphone.

Ondanks dat ik zowel een iPad als iPhone heb, maar ook een Windows 7 PC, heb ik geprobeerd toch zo goed en eerlijk mogelijk een review over de Samsung Galaxy S II te schrijven.

Eerdere uitgebreide reviews
- http://tweakers.net/produ...i-fi-+-3g-32gb-zwart.html
- http://tweakers.net/produ...aar-2012)-32gb-zwart.html

Ik ga er vanuit dat jij als lezer al het n en ander afweet van zowel iOS als Android; ik zal namelijk vooral vergelijkingen maken tussen iOS en Android n de iPhone 4 en de Samsung Galaxy S II.

Design en CPU
De Samsung Galaxy S II is zeker geen lelijk toestel. Ik vind het jammer dat er veel gebruik is gemaakt van plastic: ik vind de iPhone 4 toch nog cht wat mooier dankzij het glas en de metalen band (maar ondertussen al wel wat oud). Aan de andere kant is de Samsung Galaxy S II wel weer een stuk steviger: de kans op schade als je 'm laat vallen is een flink stuk kleiner aangezien de achterkant niet uit glas bestaat. Uiteindelijk is het design een kwestie van smaak en het beste is om gewoon het toestel in levende lijve te bekijken.

De Samsung Galaxy S II heeft verder een 1.2 GHz dual-core processor met n GB RAM. Ik moet helaas melden dat het toestel tijdens normaal gebruik niet sneller aanvoelde dan de iPhone 4 - vooral als je kijkt naar de animatie's loopt het bij de iPhone 4 nog nt wat soepeler. Je merkt echter wel dat de laadtijden bij bepaalde apps korter zijn dan op de iPhone 4.

Het RAM geheugen is dubbel zoveel als dat van de iPhone 4. Aangezien Apple je niet laat zien hoeveel RAM je gebruikt heb ik dit niet n-op-n kunnen vergelijken, maar bij beide toestellen heb ik nog nooit het gevoel gehad RAM tekort te komen.

Android versus iOS
Opmerking: ik heb het toestel gebruikt met Gingerbeard (en dus niet Ice Cream Sandwich). Ik had de mogelijkheid om het toestel te upgraden naar ICS, maar aangezien het toestel niet van mij is heb ik dat net gedaan.
Het is een discussie die al heel lang doorgaat: is Android beter of is iOS beter? Het antwoord is simpel: ze zijn gelijkwaardig en het is simpelweg een kwestie van smaak. Android is zeker uitgebreider en staat meer toe, maar daardoor vereist het wel meer aandacht van de gebruiker. iOS is simpeler en daardoor minder uitgebreid en dat zorgt ervoor dat de gebruiker minder hoeft te 'leren'.

Ik vind het jammer dat Android zo'n donkere sfeer heeft: er wordt heel veel gebruik gemaakt van zwart. Ik vermoed dat dit heeft te maken met het energieverbruik, maar persoonlijk vind ik het minder uitnodigend. Een voordeel is dat je wel widgets kan toevoegen aan je homescreen; ik vind dat er nog steeds teveel aandacht wordt geschonken aan widgets, maar voor basisfunctionaliteiten (zoals de agenda) is het zeker een pluspunt.

4.3" Super AMOLED Plus scherm versus 3.5" LCD IPS scherm
Ik moet eerlijk zeggen dat dit toch een hele moeilijke is. Ik deel het scherm dan ook op in vier stukken: schermdiagonaal, resolutie, kijkhoeken en kleuren.

Schermdiagonaal
De Samsung Galaxy S II heeft een schermdiagonaal van 4.3 inch, terwijl de iPhone 4 een schermdiagonaal heeft van 3.5". Ik waardeer het grotere scherm van de Samsung Galaxy S II en ik zou het waarderen als Apple het scherm van de iPhone ook zou vergroten. De telefoon is niet gigantisch en ligt nog steeds fijn in de hand. De Samsung Galaxy S II wint deze battle.

Resolutie
De Samsung Galaxy S II (vanaf hier: SGS2) heeft een resolutie van 800 x 480 (217 pixels per inch), terwijl de iPhone 4 een resolutie heeft van 960 x 640 (326 pixels per inch). Het is teleurstellend dat Samsung voor zo'n lage resolutie is gegaan. Daar waar ik op de iPhone vrijwel alle site's met kleine lettertjes kan lezen zonder in te zoomen, moet ik dit wl doen op de SGS2. Samsung moet voor de Samsung Galaxy S III zeker met een hogere resolutie scherm komen. De iPhone 4 wint deze battle.

Kijkhoeken
Ik vind zowel de iPhone 4 als de SGS2 gelijkwaardige kijkhoeken hebben. Op beide telefoons verschuiven de kleuren lichtjes: bij de iPhone 4 wordt alles een beetje donkerder, terwijl bij de SGS2 alles een beetje blauwig wordt. Onder extreme kijkhoeken vind ik dat de iPhone 4 het zelfs nog een beetje beter doet, maar aangezien dat een bizar scenario is tel ik dat niet mee.

Ik vind het eerlijk gezegd zelfs een nadeel dat alle fabrikanten nu z erg bezig zijn met grote kijkhoeken. Grote kijkhoeken zijn fijn als je iets aan iemand wilt laten zien, maar ik wil niet dat iedereen altijd lekker mee kan kijken wat ik aan het typen of kijken ben. Ik kan dan ook niet wachten totdat de eerste fabrikant met de "kijkhoeken beperker" komt waarbij de gebruiker de kijkhoeken kan beperken. Het is in dit geval gelijkspel.

Kleuren
Dit vind ik ook weer een moeilijke. De kleuren spatten van het scherm van de SGS2 af, maar het scherm voelt vaak wat blauwig aan. Het scherm voelt dan ook wat 'nep' aan, als je het zo kunt beschrijven. De iPhone 4 voelt wat dat betreft een stuk correcter en fijner aan, maar ik heb de iPhone 4 nog nooit zulke spattende kleuren zien produceren. De SGS2 kan echter wel diepe zwarte kleuren produceren maar in een pikdonkere kamer kon ik nog steeds zien of het scherm (met een zwart plaatje) aan of uit stond en de pixels worden dus niet 100% gedooft. Als je kijkt naar de maximale helderheid wint de iPhone 4. Ik roep dus ook bij de kleuren een gelijkspel uit.

Het scherm: de conclusie
Mijn voorkeur gaat momenteel toch uit naar de iPhone 4: ik waardeer het feit dat de SGS2 een groter scherm heeft en diepere zwartwaarden, maar ik ben teleurgesteld met de resolutie en ook de kleuren voelen toch nt wat correcter aan op de iPhone 4.

Bereik
De SGS2 heeft een goed bereik en de verbinding is nooit plotseling weggevallen. Het viel me wel op dat ik de internetverbinding kon vertragen door mijn hand om de antenne heen te doen, maar dit lijkt me een normale eigenschap. De iPhone 4 moet wat dit betreft toegeven aan de SGS2: bij de iPhone 4 heb ik nog regelmatig last van een terugname in bereik als de linkerhoek bedek met mijn hand (normaal gebruik).

Accuduur
Afhankelijk van je gebruik loopt de accu redelijk snel leeg. Bij het spelen van games heb je er binnen een mum van tijd z weer 10% af, terwijl je bij licht browsen wat langer mee kan. Het is in ieder geval aan te raden om de SGS2 elke nacht op te laden zodat je er elke dag weer tegenaan kan gaan. Ik vind het jammer dat Samsung (n Apple trouwens ook) zo veel bezig zijn met de "wie kan de dunste smartphone maken?"-race. Als ze de toestellen rond de 8 9 mm houden is het prima. Ik had liever gezien dat Samsung de telefoon een halve milimeter dikker had gemaakt en er een krachtigere accu had ingestopt.
n flink groot nadeel is dat het opladen (met de meegeleverde lader) zr langzaam gaat ten opzichte van de iPhone 4 - even binnen een uurtje 40% bijladen is niet mogelijk en ik raad je dan ook aan om 's nachts je SGS2 op te laden

Camera
De acht megapixel camera in de SGS2 werkt prima, maar is naar mijn mening niet echt beter dan die in de iPhone 4. De iPhone 4 is meer een point-and-shoot camera, terwijl je bij de SGS2 talloze extra opties hebt voor de camera: voor de ene gebruiker is dit handig, voor de andere niet. Ik val in de categorie van 'voor mij niet handig'. Als ik een foto maak, dan is dat vaak omdat er iets aan de hand is of simpelweg om snel een mooie foto te nemen: ik heb geen tijd om alle instellingen precies goed te hebben.

Ik heb ruim vijftig echte foto's gemaakt (gn testfoto's) en heb deze - persoonlijk - vergeleken met vijftig andere echte foto's genomen met de iPhone 4. De foto's genomen met de iPhone 4 (vijf megapixel camera) vertoonde vaak wat minder blur bij lichte bewegingen en zagen er simpelweg beter uit.

Ik heb ook video's vergeleken: aangezien ik geen iPhone 4S heb, maar wel een derde generatie iPad, heb ik besloten om Full HD filmpjes te schieten met de nieuwe iPad (vijf megapixel camera) en de SGS2 (acht megapixel camera). Daarnaast heb ik de SGS2 ook vergeleken met 720p filmpjes van de iPhone 4. De derde generatie iPad verslaat simpelweg de Galaxy S2: de SGS2 schudt veel meer in vergelijking met de iPad 3, dat terwijl de iPad 3 veel groter is en moeilijker is om stabiel te houden. De SGS2 wint wel van de iPhone 4: 1080p filmpjes van de SGS2 gaven een duidelijker scherper en beter beeld dan 720p filmpjes van de iPhone 4.

De Samsung Galaxy S2 is een heel mooi toestel. Ondanks dat er punten zijn die mij ten opzichte van de iPhone minder bevallen, heeft het ook punten die me ten opzichte van de iPhone juist wl bevallen. Laat ik het anders zeggen: als iOS gebruiker met een iPhone 4 en een derde generatie iPad, zou ik het niet erg vinden om over te stappen naar een Samsung Android telefoon.

Momenteel geef ik nog een voorkeur aan de iPhone, maar dat zal over een jaar misschien helemaal anders zijn. We zullen 't zien.

Waar je op dit moment ook voor gaat: de iPhone of een nieuwe Android telefoon, je zult er hoe dan ook van genieten. Het enige wat je moet uitvogelen, is aan welke OS je de voorkeur geeft; het beste advies is daarom: probeer beide toestellen uit in de winkel!

Heb jij ook een Samsung Galaxy S II i9100 Zwart?

Mooie review met een aantal aangestipte puntjes waar veel mensen niet op ingaan, echter twee kleine opmerkingen:
1) Weet je op welke kleurstand de SGS2 stond? Standaard staat hij namelijk op "standaard" (vandaar de naam standaard :P) maar er is ook een film stand waarbij de kleuren niet zo mooi flashy zijn, maar een stuk dichter bij de werkelijkheid komen.
2) gebruikte je de USB lader of de lichtnet lader? Want ik heb juist wel het idee dat de 230V lader razendsnel is, en mensen willen die altijd lenen voor hun eigen HTC/blackberry omdat hij veel sneller is. Misschien had je de browser niet goed afgesloten o.o.i.d.? Een groot nadeel aan android is toch wel dat de browser ltijd stroom verbruikt als deze niet correct afgesloten wordt.
1) De kleurstand stond inderdaad op standaard. Ik heb ook de andere twee standen vergeleken maar ik vond ze in alle gevallen allemaal nt niet.

2) In de doos zaten oortjes, een USB kabel om te verbinden met de computer (en waarmee je dus ook kan opladen), een oplader (zonder USB aansluiting of iets dergelijks) en verder een handleiding een een MicroSIM houdertje.

Details van de lader:
Input: 100-240 V ~ 50-60 Hz 0.15 A
Output: 5.0 V — 0.7 A

Dit is de enige lader meegeleverd. Ik weet niet of het voor Android telefoons snel opladen is, maar ik vond het ontzettend sloom aangezien het bij de iPhone 4 een stuk sneller gaat.

De browser sloot ik meestal helemaal af en als ik dat niet deed, dan keek ik altijd even in de taks manager hoeveel CPU er werd verbruikt (meestal amper iets, soms 30-40%).
mijn galaxy note laad al makkelijk 30% in een uur op en die heeft toch een vl grotere accu, alleen de laders die ik heb(standaard htc en samsung) hebben allebei 1A output,
een iphone heeft trouwens weer een veel kleinere accu omdat deze een veel kleiner scherm hoeft te voeden en een lager geklokte singe core cpu.

en het leeg lopen van je accu wordt volgens mij veroorzaakt door je launcher(touchwiz) ik gebruik sinds kort(3 dagen) go launcher ex en het scheelt echt.

bovendien had ik met de standaard touchwiz launcher wel eens dat m'n accu binnen een paar uurtjes in standby zelfs leegliep
Ik ken de beide laders niet, maar ik denk dat de iPhone-lader 1.0 A bij Output heeft staan. Oftewel: 300 mA meer. Hier geldt: hoe meer amperes de lader levert, hoe sneller de telefoon oplaadt. Uiteraard geldt dit binnen bepaalde grenzen; USB levert 500 mA, de SGSII-lader levert 700 mA en het maximum is 1000 mA.
ik heb ze ook beiden (veel mensen trouwens), maar als je echt een wereldwijde betrouwbare smartphone bij je wilt hebben, neem dan dan de Galaxy s2. Heb er veel plezier van op mijn reizen in zuid-amerika en Azie, pas dan merk je hoe goed en open android is en werkt (laat staan of ze prepaid micro-sims hebben in het buitenland....). Op sommige plekken is prepaid data DUUR en dan wil je echt geen iphone bij je hebben, want die slurpt data voor alles.

Ten tweede, wat de iphone kan, kan de S2 ook, maar andersom heb je een jailbreak nodig om alles te kunnen wat de S2 standaard kan en dan maar hopen dat het in het buitenland zonder computer in de buurt ook nog werkt, omdat apple of cydia weer eens iets heeft geupdate qua tethering waardoor het niet werkt! Vandaar kies ik voor de S2 voor de zekerheid en betrouwbaarheid (werk/buitenland) en voor de simpele dingen (vrienden/uitgaan) en kleinere, sjiekere vormgeving de iphone

Ik zou die S2 echt missen kwa connectie en smartphonegebruik in het buitenland (het is echt een soort minicomputer in je zak, vooral als je hem hebt overgeclocked naar 1,6 ghz), de iphone 4 heb ik twee maanden absoluut niet gemist, maar als je hem na 2 maanden weer in je handen hebt is het een puik ding, supermooi net een juweeltje

[Reactie gewijzigd door danda op 1 mei 2012 23:14]

Ik heb juist het tegenovergestelde ervaren qua data: ik gebruik nooit Wi-Fi op de iPhone en ik heb het op de SGS2 redelijk veel gebruikt. Desondanks heb ik in de afgelopen 2 weken al meer data verbruikt dan dat ik normaal gesproken in n maand met de iPhone doe.

Je hebt tegenwoordig trouwens geen computer meer nodig om je iPhone (of iPad) te laten werken.

Voor de rest lijkt mij je reactie simpelweg een pleidooi voor de Samsung Galaxy S II: ik blijf erbij dat iemand het beste beide smartphones in de winkels kan uitproberen en op basis daarvan een keuze maakt. Android heeft zeker standaard meer opties, maar als je niet zo technisch bent is dat ook een stuk moeilijker te begrijpen.

Oh, en je tethering probleem: dat is een keuze van de provider. Apple heeft besloten dat de provider via het netwerk de iPhone kan vertellen of tethering gebruikt mag worden of niet - bij Android kan dit gewoon standaard. Als je een abonnement hebt waarbij tethering is toegestaan, dan kan je dit ook doen met de iPhone.
en juist omdat de provider via het netwerk bepaalt of tethering is toegestaan op de iPhone, laat ik hem thuis liggen tijdens mijn verblijf in het buitenland. Hij is vaak onbetaalbaar (in z-Amerika) en daarom ook niet altijd ondersteund. Voor hier zijn ze even goed
Zr goede review!

Ik heb toch een tijdje getwijfeld welke ik zou nemen maar ben er nooit uitgeraakt :(
Heb dan via via een Iphone 3G kunnen kopen voor spotprijsje & wacht nu op de nieuwe Galaxy.

Nogmaals, Zr goede review ;)
Bedankt. :) ik heb ondertussen mijn review nog eens nagelezen en er ook wat typefouten (en een enkele spelfout die me opviel) er uitgehaald.

Ik heb nooit een iPhone 3G gehad maar ik lees overal dat de iPhone 3G een ramp was met iOS 4, heb je daar nog ervaring mee gehad?
Ik kan me vinden in je opmerkingen met betrekking tot scherm / resolutie. Heb je ook google navigatie getest? In de spits vind ik google navigatie echt geweldig!
Ik heb er licht naar gekeken maar ik heb het niet echt nodig gehad en dus niet echt gebruikt. Ik heb het dus niet echt getest, maar ik vond het wel een pluspunt dat zoiets standaard is meegeleverd.
Ik heb het toestel sinds kort en ik ben erachter gekomen dat Google services bij het opstarten voor een wakelock zorgt waardoor het toestel niet in slaapstand gaat.
Als je google services afsluit bij het opstarten heb je dat probleem niet meer.
Op het moment dat je een van de google programma's opstart wordt google services weer ingeschakeld maar dan blijft het probleem met de wakelock weg.
Ik kan nu 3 dagen met m'n batterij doen ipv 1 halve dag.