Apple iPad WiFi (voorjaar 2012) 32GB Zwart Review

Uniciteit 27 januari 2013, laatste update op 17 november 2015, 16.907 views

Apple iPad WiFi (voorjaar 2012) 32GB Zwart

Pluspunten

• Solide, licht en dun
  • Uitgebreide App Store
  • Scherm: scherper, betere kijkhoeken, betere kleuren
  • Tekst onwijs scherp
  • Foto's zien er onwijs goed uit
  • 1 GB RAM
  • 5 megapixel camera
  • Video stabilisatie
  • Geen computer vereist
  • Find my iPad
  • Videobellen
  • Luide speakers
  • 10 uur batterij
  • Gratis iOS 6 upgrade

Minpunten

• Lang opladen
  • Warmer dan de iPad 1 en 2 (niet heet)
  • VGA front-facing camera
  • Geen gebruikersaccounts
  • Voice Dictation enkel in het Engels

Er wordt nog regelmatig aan deze review gesleuteld! Het "Question & Answer" gedeelte (helemaal onderaan) wordt nog regelmatig bijgewerkt.

In 2010 werd de iPad voor het eerst aan de wereld getoond. Ik waagde me er destijds aan en besloot om een iPad te kopen. Het was nieuw. Mysterieus. Apart. Ik wou het gewoon uitproberen.

We zijn inmiddels het derde jaar van de iPad ingegaan. In de afgelopen twee jaar heb ik gezien hoe de iPad volwassen werd: de App Store groeide enorm, de verkopen gingen omhoog en het kreeg de nodige upgrades in 2012 zoals een camera voor videobellen en een krachtigere chip om het een échte, volwaardige tablet te noemen.

Dat is echter niet het enige wat veranderde: toen de iPad in 2010 werd geïntroduceerd draaide het nog op iPad OS 3.2. Het vereiste weinig kracht. Het deed niet aan multitasking. Het had een computer nodig. Het was simpelweg het OS van de iPhone, maar dan vergroot. In de afgelopen jaren is iOS echter enorm gegroeid: het is volwassen geworden. Het ondersteunt nu multitasking, heeft een notificatie centrum, mappen en uiteraard een goed gevulde App Store.

Het was daarom dat ik besloot om de derde generatie iPad te kopen - laten we 'm de iPad 3 noemen. Mijn eerste generatie iPad heb ik, gratis, weggegeven en ik waag me eindelijk aan de eerste volwaardige iPad.

Ik zal me eerst focussen op drie meegeleverde apps ('Safari', 'Mail' en 'App Store') en vervolgens ga ik het hebben over de nieuwe functionaliteiten ten opzichte van de iPad 2.

De aankoop, verpakking, inhoud en eerste indruk
De iPad zit in een grote, rechthoekige doos - de doos is nog steeds aardig dik en is slechts circa één centimeter dunner dan de doos van de eerste generatie iPad.

Het uitpakken gaat soepel snel: zodra je de doos opent zie je als eerste de iPad. De rest is makkelijk en overzichtelijk te vinden: daaronder zul je de USB kabel en de power-adapter vinden en korte handleidingen in verschillende talen. De doos lijkt vooral zo dik te zijn juist door de oplader: bij de iPhone levert Apple tegenwoordig, dunne, platte opladers maar bij de iPad wordt nog een grotere, dikkere oplader meegeleverd.

De eerste indruk is goed: het apparaat voelt stevig en solide aan in je handen en het design is werkelijk prachtig. Het design verschilt amper met dat van de iPad 2, maar als je nog geen iPad had, van de eerste generatie iPad afkomt of van een Android tablet afkomt dan is het design een pareltje.

Browsen, e-mail en de App Store
'Safari', 'Mail' en 'App Store' zijn drie apps waar vroeg of laat vrijwel elke iPad gebruiker mee te maken krijgt.

Safari is voor mij één van de belangrijke applicaties: het is namelijk de webbrowser en met deze app zul je naar websites surfen. Safari is erg makkelijk te gebruiken en ik ben ervan overtuigd dat iedereen, jong of oud, met deze applicatie zou kunnen werken. Pagina's laden soepel en snel en inzoomen gaat makkelijk door middel van een dubbel-tap of door twee vingers op het scherm te plaatsen en deze vervolgens uit elkaar te bewegen. Een veel voorkomend probleem dat je tegen kwam op de eerste generatie iPad, is dat de eerste generatie iPad slechts één á twee pagina's tegelijkertijd open kon hebben. De derde generatie (vanaf hier en verder: de iPad 3) heeft maarliefst vier keer zoveel RAM geheugen als de eerste generatie iPad en kan hier dus veel beter mee omgaan. De iPad 3 lijkt geen problemen te hebben met meerdere pagina's naast elkaar open te hebben, vervolgens vijf applicatie's in de achtergrond te openen en te gebruiken om vervolgens weer terug te gaan naar Safari.

De 'mail' app is simpel en overzichtelijk. Een ontvangen e-mail zelf staat altijd centraal: in 'landscape'-modus staan alle berichten links in een rij en de rest van het scherm is gevuld met een aangedrukte e-mail zelf. In 'portrait'-modus valt de lijst met berichten helemaal weg, waardoor je gehele focus komt te liggen op een e-mail. Een nadeel is dat je niet vanuit de mail-app zelf bijlagen kan toevoegen: iOS heeft geen centraal bestandssysteem. Dit is zowel een voordeel als een nadeel. Aan de ene kant is dit geweldig voor gebruikers die niet zo technisch zijn ingesteld en alles zo simpel mogelijk willen, het is een nadeel voor mensen die graag alles onder controle hebben en graag een beetje willen denken. Als je een bijlage wilt toevoegen, zoals een foto, dan zul je vanuit een andere app een mail moeten maken óf je zult, in dit geval, je vinger op de foto moeten houden, op kopiëren drukken en vervolgens in de mail-app de foto 'plakken'.

De 'App Store' app is een app waar toch wel 99% van de iPad gebruikers mee in aanraking komt. Via deze applicatie zul je allerlei apps kunnen downloaden op de iPad 3. En niet zo'n beetje ook: op het moment van typen staan er in de [i]Nederlandse[i] App Store 188258 apps - een flink aantal dat elke dag blijft groeien. Via de App Store kunnen gebruikers talloze applicatie's downloaden, om maar enkele voorbeelden te noemen: Facebook, NU HD, Pages (tekstverwerker), iBooks (e-reader app), Google Earth, KPN (live TV kijken), de TV Gids, Infinity Blade II (game) en nog veel meer. De App Store ís wat de iPad daadwerkelijk groots maakt.

A5X chip
De A5X chip is een chip die bestaat uit twee Cortex A9 processor-kernen geklokt op 1 GHz, een quad-core GPU - vermoedelijk de PowerVR SGX543MP4 en één GB RAM.

De CPU is dus helemaal niet veranderd ten opzichte van de iPad 2. Het lijkt er toch op dat dit ook niet nodig was: de iPad 3 voelt zeer zeker wel sneller aan dan de eerste generatie iPad en hij lijkt niet langzamer - maar ook niet sneller - dan een iPad 2.

De GPU is echter wel flink verbeterd: de iPad 2 liep qua grafische kracht al flink voor ten opzichte van de competitie. De iPad 3 heeft echter een 'retina display' (we zullen het daar zo over hebben), en omdat Apple niet wilt dat de performance achteruit gaat hebben ze het aantal kernen van de GPU verdubbelt. In de praktijk zul je hier, ten opzichte van de iPad 2, niet veel van merken aangezien het een scherm aandrijft met een vier zo hoge resolutie als zijn voorganger, maar qua ruwe kracht is de iPad 3 heer en meester.

Apple heeft besloten om wederom het RAM geheugen te verdubbelen: dit is waarschijnlijk nodig geweest vanwege het 'retina display', maar daarnaast is het zoiezo een upgrade die welkom is: in het verleden is namelijk gebleken dat iOS apparaten met meer RAM geheugen véél beter presteren. De iPhone 4 en de vierde generatie iPod touch hebben bijvoorbeeld allebei een A4-chip, maar toch draait de iPhone 4 veel soepeler. Dat komt omdat de iPhone 4 512 MB RAM geheugen heeft, terwijl de iPod touch (vierde gen.) maar 256 MB RAM geheugen heeft.

A5X chip: warmte
Het nadeel van deze flink krachtigere chip is dat het ook iets meer warmte genereert. Ik heb onder andere grafisch intensieve games gespeeld en ik ben tot de conclusie gekomen dat de iPad 3 weldegelijk warmer wordt dan zijn twee voorgangers, maar bij lange na niet in het gebied van 'heet' komt.

Als je een grafisch intensieve game speelt, dan zul je merken dat hij warmer wordt op de plek waar de A5X chip zit. De warmte zal zich in beetje verspreiden, maar het meest concentreren op de plek waar de chip zit. De iPad 3 is echter nooit warmer geworden dan mijn iPhone 4 (die draait op een oudere, single-core A4 chip) terwijl ik een game aan het spelen was.

Als gebruiker zul je echter hoe dan ook merken dat het apparaat iets warmer is dan zijn voorganger. Niet alleen vanwege de A5X chip, maar ook vanwege het feit dat er dubbel zoveel LEDs achter het scherm zitten: dit genereert meer warmte. De extra warmte, niet hitte, is mij niet tot last.

'iSight' vijf megapixel camera
Apple heeft besloten de camera aan de achterkant flink te verbeteren. De iPad 2 had slechts een 0,7 megapixel camera en was erg teleurstellend. De iPad 3 heeft echter een vijf megapixel camera die flink verbeterd is en onder andere in Full HD kan filmen. De camera in de iPad 3 bestaat uit dezelfde sensor als die in de iPhone 4, maar Apple claimt dat er gebruik wordt gemaakt van de lenzen uit de iPhone 4S: de iPad 3 zou dus foto's moeten nemen die beter zijn dan de iPhone 4, maar niet zo goed als die van de iPhone 4S.

En dat klopt eigenlijk ook wel. Foto's genomen met de iPad 3 lijken ontzettend veel op foto's genomen met de iPhone 4 en er is eigenlijk pas een klein verschil zichtbaar in slecht verlichte ruimte's. Ik heb vandaag circa dertig foto's genomen met m'n iPad 3 en ik moet concluderen dat het toch aardig mooie foto's kan schieten. Ik moet daarbij wel zeggen dat het vandaag erg zonnig en mooi weer was en dat foto's er dan altijd iets beter uitspringen.

De camera valt helaas niet te gebruiken als je normale camera: als er iets gebeurt en je hebt toevallig je iPad in de handen, dan is het prima om 'm even te gebruiken maar anders is je telefoon een stuk handzamer. De iPad 3 kan, in tegenstelling tot de iPhone 4, in Full HD video filmen mét video stabilisatie. De iPad 3 schiet goede kwaliteit 1080p filmpjes, maar het is me helaas wel opgevallen dat het moeilijk is om van tap-to-focus gebruik te maken: je zult daarvoor je iPad met één hand los moeten laten met als gevolg dat het beeld even flink trilt: zelfs de beste video stabilisatie lost dat niet op.

Ik had liever gezien dat Apple iets had gedaan aan de front-facing camera die helaas nog steeds VGA kwaliteit is.

4G LTE & 'Dictation'
De iPad 3 ondersteunt LTE netwerken in de Verenigde Staten en Canada. Als je voor een 4G model gaat, moet je er rekening mee houden dat 4G niet gaat werken op één van de Europese netwerken - je zult in plaats daarvan terugvallen op een 3G netwerk (tot 28.8 Mbps in Europa, afhankelijk van aanbieder).

'Dictation' is een functionaliteit waarbij je spreekt en vervolgens je spraak wordt omgezet in tekst. Deze functionaliteit werkt op het moment helaas alleen nog maar in het Frans, Duits, Engels en Japans. De iPad kon me, zelfs met mijn accent, verstaan in het Frans, Duits en Engels. Mijn kennis van Duits en Frans is niet goed genoeg om zomaar een heel verhaal te verzinnen, maar in het Engels heb ik dit wel gedaan: uit die test bleek dat circa 90% van alle woorden goed werden opgepikt.

Het 'retina display'
Het scherm is werkelijk waar geweldig en valt absoluut niet te vergelijken met de iPhone - ondanks dat de iPhone al een retina scherm heeft sinds 2010.

Zodra je de iPad 3 aanzet, valt het je meteen al op dat alles er mooi en scherp uitziet, maar toch is in eerste instantie het verschil niet zo onwijs groot met de iPad 2. Je zult het scherm pas écht gaan waarderen zodra je gaat browsen, tekst gaat lezen en foto's gaat kijken. Het scherm is, ondanks dat het 62 pixels per inch minder is dan de iPhone 4S, onwijs scherp. Je merkt de hoge resolutie meteen als je gaat browsen: daar waar je eerder geneigd was om toch eerst in te zoomen, is dat nu niet meer nodig. Daar waar het lezen van tekst er eerder toch een beetje pixelig uitzag, ziet het er nu strak en scherp uit. Daar waar foto's er slechts "goed" uitzagen op de iPad 2, zien ze er fantastisch uit op de iPad 3: opeens valt je op hoeveel details er wel niet zitten in je foto's.

De iPad 3 heeft een lagere pixeldichtheid dan de iPhone 4S: 264 pixels per inch tegenover 326 pixels per inch. Desondanks gaat mijn voorkeur toch uit naar het scherm van de iPad. Bij de iPhone heb je een hoge pixeldichtheid op een klein schermpje, maar op de iPad heb je een hoge pixeldichtheid op een lekker groot scherm waardoor de ervaring al een stuk beter wordt.

Daarnaast kloppen de kleuren ook gewoon veel meer. Ik dacht nooit dat de kleuren erg 'incorrect' waren op de iPhone. Ik zal een voorbeeld geven: de Safari, App Store en Mail-icoontjes op de iPhone zijn vooral blauw en in eerste instantie lijkt hier niks mis mee. Maar zodra je de iPhone 4 naast de iPad 3 legt, dán pas valt je op dat blauw op de iPad 3 echt blauw is. Het correcte blauw.

De hoge pixeldichtheid is vooral fijn bij het browsen en lezen van tekst, maar de verbeterde kleuren merk je pas echt op bij het bekijken van foto's en films. Foto's hebben details die je nooit eerder zijn opgevallen - dankzij de hoge pixeldichtheid, terwijl ze ook nog eens levendiger dan ooit zijn dankzij de verbeterde kleuren.

En dat is dan ook waar dit scherm geweldig voor is: het bekijken van films (ondanks de 4:3 aspect ratio), het bekijken van foto's, browsen en het lezen van tekst.

Het is simpelweg onmogelijk om via deze productreview over te brengen hoe erg ik dit scherm waardeer. Ik raad iedereen aan om eens een iPad 3 te bekijken en dan vooral naar tekst en foto's: het ziet er onwijs goed uit. Ik kan niet wachten totdat de competitie ook met dit soort schermen aan komt zetten.

Batterij
Ik gebruik de iPad 3 met een scherm-helderheid nét iets boven de 50% met automatisch aanpassen op basis van de hoeveelheid licht in de omgeving (in andere woorden: in een compleet donkere ruimte wordt het scherm wat donkerder, bij veel licht zal het scherm méér verlichten). Apple gebruikt voor haar eigen tests standaard 50% helderheid zonder automatisch aanpassen van de helderheid op basis van de hoeveelheid licht in de omgeving.

Ik ben er vrijdag en zaterdag de hele dag mee in de weer geweest en het lijkt erop dat Apple's claims kloppen. Ik heb geen wetenschappelijk experiment gedaan, maar het lukt me om een hele dag met de batterij te doen (en aan het eind van de dag nog steeds batterij over te hebben) terwijl ik de hele dag browse, van apps gebruik maak, games speel, muziek luister, foto's bekijk en YouTube bekijk.

Ik heb gisteren de iPad flink wat harder laten werken: ik ging buiten zitten en had hem op maximale helderheid gezet. Twee uur lang ben ik, met maximale helderheid, bezig geweest met de iPad en ben ik onder andere veel wezen browsen, spelletjes spelen, filmpjes kijken en continue in de achtergrond muziek luisteren. De batterij gaat in zo'n geval iets sneller leeg: na die twee uur was de batterij nog net boven de 70% gevuld. In theorie zou je, op maximale helderheid, dus ongeveer 7 uur met de iPad kunnen doen: dit hangt natuurlijk van gebruiker tot gebruiker af.

In het algemeen geldt: hoe lager de helderheid, hoe langer de batterij meegaat.

Ik ben tot de conclusie gekomen dat op circa 50% helderheid de batterij toch zeker wel de tien uur kan halen, op de laagste stand nog veel langer en op de hoogste stand een paar uur korter.

Als je op het op zoek bent naar een tablet en geen hekel hebt aan iOS, dan is de iPad 3 zeker het overwegen waard. Heb je op het moment een eerste generatie iPad, dan is dit het perfecte moment om te upgraden. Als je echter een iPad 2 hebt zou ik toch nog wel een jaartje wachten totdat Apple (of de concurrentie) met een betere tablet komt.

De derde generatie iPad is schitterend met als belangrijkste nieuwe kenmerk het 'retina display'. Daarnaast heeft de iPad één ander cruciaal element: een gigantische App Store waarin je zelfs na twee jaar nog nieuwe dingen kan ontdekken.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Question & Answer
Bij mijn review over de eerste generatie iPad er een hoop vragen waren en aangezien dat nu weer het geval lijkt te zijn heb ik besloten dit stuk toe te wijden aan een Q&A. Ik zal (goede) vragen uit de reactie's halen en hier plaatsen en beantwoorden. ;)

Je had al een eerste generatie iPad. Is deze aankoop het geld waard geweest?
Ik vind persoonlijk wel dat het mijn geld waard is geweest. De eerste generatie iPad werd al een stuk trager door alle software update's en vooral het tekort aan RAM geheugen bleek een probleem. De nieuwe iPad heeft 1 GB RAM. Daarnaast is de derde generatie iPad ook een stuk lichter en dunner ten opzichte van mijn oude iPad. We hebben dan nog de camera's voor onder andere videobellen en een fantastisch nieuw scherm. Ik heb mijn oude iPad gratis weggegeven zodat ik iemand anders ermee blij kon maken. :)

Hoeveel daadwerkelijke beschikbare opslagruimte heb je nu?
Volgens de iPad zelf precies 28,0 GB. Dat is dus 4 GB minder dan waarmee wordt geadverteerd: dat heeft onder andere te maken met het feit dat de geformatteerde capaciteit iets lager ligt en omdat er nog ruimte wordt ingenomen door het besturingssysteem en de meegeleverde apps.

Hoe werkt "locatievoorzieningen" op de derde generatie iPad? Heb je GPS?
Nee, je hebt geen GPS. In plaats daarvan wordt er door de iPad gekeken naar Wi-Fi netwerken in de buurt en op basis daarvan wordt je positie bepaalt. Verwacht niet dat het op de meter nauwkeurig is, maar het lijkt aardig goed te werken zodat je zeker wel een idee hebt waar je ongeveer bent. Op plekken zonder Wi-Fi kun je dus niet zien waar je bent.
Het Wi-Fi + 4G model beschikt wél over een echte GPS chip.

Wordt er gebruik gemaakt van LED-technologie? Waarom zijn er nu dubbel zoveel LEDs?
Ja, achter het scherm zitten LEDs. Er zijn nu dubbel zoveel LEDs als voorheen omdat licht moeilijker door schermen met een hoge pixeldichtheid gaat. De derde generatie iPad heeft een pixeldichtheid van 264 pixels per inch. De iPad 2 heeft een pixeldichtheid van 132 pixels per inch.

De derde generatie iPad heeft 1 GB RAM geheugen. Is dat erg prettig?
Ja, ten opzichte van de eerste generatie iPad is dit zeker prettig. Ik kan nu met gemak meerdere tabbladen in Safari (de webbrowser) open hebben, vervolgens een aantal andere apps starten, een grafisch intensieve game spelen en daarna weer terugkomen bij Safari zonder enkel probleem.
In het verleden heeft gebleken dat Apple producten met meer RAM geheugen (maar voor de rest met dezelfde hardware) veel beter draaien op nieuwere software. Ik verwacht (hoop) dat de iPad 3 dan ook beter zal draaien op iOS 6, dan de iPad 2.

Nu ruim één maand verder. Hoeveel merk je nu nog van het 'retina display'?
Het is natuurlijk nog nét zo scherp als een maand geleden, maar je merkt er al wel een stuk minder van: je raakt er namelijk aan gewend. Het wordt normaal. Ik merk nu eigenlijk pas echt goed hoe scherp het scherm is, zodra ik een oudere iPad in mijn handen heb. Je merkt meteen dat alles minder scherp is en dat de kleuren 'anders' zijn.

Vergelijk het een beetje met de overstap van de grijs-wit TV naar de kleuren televisie: grijs-wit was destijds voor iedereen prima en de kleuren televisie was toch wel apart. Als je nú nog echter ergens een grijs-wit TV tegenkomt, dan zou je ook meteen merken hoeveel je kleuren televisie eigenlijk waardeert.

Bij de lancering van de derde generatie iPad waren er slechts een handjevol apps met retina-ondersteuning. Hoe staat het er nu voor?
Er komen langzaam maar zeker steeds meer nieuwe apps bij speciaal gemaakt voor het 'retina display'. Naar mijn gevoel gaat de overstap wel iets trager dan destijds met de iPhone 4 in 2010. Tekst en standaard-icoontjes worden al standaard in hoge resolutie weergeven: ontwikkelaars hoeven eigenlijk alleen specifieke artwork zelf aan te passen.

Ondersteunt de iPad ook het afspelen van .mkv bestanden?
Het antwoord daarop is in principe ja. De meegeleverde video app speelt géén .mkv bestanden af. Er staan echter genoeg apps in de App Store die wel .mkv-bestanden ondersteunen - of andere formaten zoals .avi. De ene app werkt wat beter dan de andere, maar het afspelen van dit soort videobestanden is dus weldegelijk mogelijk.

Heb je de iPad al voor TV kijken gebruikt?
Ja! Meerdere TV aanbieders hebben apps voor de iPad waarop je TV kunt kijken. Dit werkt via internet en is natuurlijk erg prettig als je bijvoorbeeld TV wilt kijken in de tuin.

iOS 5.1.1 is uit. Hoe bevalt het?
Er zijn eigenlijk geen zichtbare veranderingen en de performance is verder ook niet veranderd. Het bevalt me dus net zo goed als iOS 5.1.0. ;)

iOS 6: wanneer komt het? Al ervaringen? Is de update gratis?
Apple heeft afgelopen juni iOS 6 aangekondigd. Deze update brengt onder andere een nieuwe Maps-applicatie, Siri (niet beschikbaar in het Nederlands), Facebook integratie en verbeteringen aan diverse apps zoals de Mail-applicatie en Safari (de web browser). Ik heb er nog geen ervaringen mee, maar zodra Apple iOS 6 officieel uitbrengt zal ik 'm downloaden en mijn ervaringen met jullie delen. De update is gratis en komt deze herfst.

iOS 6: Apple komt met eigen kaarten voor de Maps-applicatie. Kan ik nog Google Maps gebruiken?
Ik verwacht niet dat Apple gebruikers de mogelijkheid geeft om nog van Google Maps gebruik te maken. Je kan natuurlijk wel Google Maps blijven gebruiken als je op iOS 5 blijft of via Safari naar http://maps.google.com/ surft. Google heeft daarnaast al aangekondigd met een zelfgemaakte Google Maps-app te komen voor iPhone en iPad (de huidige Google Maps applicatie is gemaakt door Apple zelf).

iOS 6: hoe bevalt het?
Het is geen bijzondere update, maar het bevalt me verder prima. Het lijkt eerder een 'refinement' dan echt iets nieuws. In 2007 was er natuurlijk het eerste iOS dat nét nieuw was. In 2008 kwam de eerste update naar iOS 2 welke onder andere de App Store bedracht. iOS 3, in 2009, gaf copy & paste en MMS. In 2010 kregen we eindelijk multitasking en in 2011 kregen we een nieuwe notificiatie (pop-up) 'set-up'. iOS 5 was dan ook de laatste échte grote update waarbij grote vernieuwingen nog echt nodig waren. iOS 6 is eerder een 'refinement': de puntjes worden op de ï gezet.

Daarnaast focust Apple zich nu op het aanbieden van eigen diensten: zoals de eigen Maps-applicatie. Een voordeel voor Apple hiervan is dat ze minder afhankelijk worden op consumenten. Het voordeel voor consumenten is dat Apple een steeds betere integratie met hun eigen apparaten kan aanbieden. Een nadeel voor consumenten is dat, in het begin, de kwaliteit afwisselend zal zijn. Google werkt bijvoorbeeld immers al jaren aan hun Maps-oplossing.

Aangezien de iOS ontwikkeling op het moment ook trager lijkt te gaan (als in: geen grote, nieuwe functionaliteiten) heb ik toch het gevoel dat we volgend jaar - met iOS 7 - een grotere update kunnen verwachten...

Zodra er nieuwe vragen zijn zal ik deze uiteraard beantwoorden en het lijstje hierboven zetten. ;)

Heb jij ook een Apple iPad WiFi (voorjaar 2012) 32GB Zwart?

Misschien off-topic: Maar weet iemand waar ik nog een zwarte 32 gb Wifi kan krijgen. Ik bel me suf, maar overal zijn de wifi modellen weg!!
Maandag bij de Apple Store in A'dam geweest.
Had ze eerst ff gebeld (nr staat op apple site) en ze hadden er genoeg. :)
Maandag bij de Apple Store in A'dam geweest.
Had ze eerst ff gebeld (nr staat op apple site) en ze hadden er genoeg. :)
Dat hoorde ik zondag ook van ze, toen ik er was. Helaas was de 64GB wel totaal uitverkocht. En aangezien de apps 3x zo groot worden door het gebruik van retina graphics... is 64GB toch wel fijn. :)
Een app is meestal niet groter dan 2,5 mb. Op mijn iPod touch van 8 gb kom ik nog niet eens aan de 3 gb met 44 apps, 251 foto's en 300+ muziek nummers.
Die retina gfx worden gegenereerd door de ipad 3 zelf, want anders zouden andere gebruikers die een iphone/ipod hebben zwaar benadeeld worden.
De retina graphics worden gewoon 'meegeleverd' en gedownload - en volgens mij is dat op elk apparaat hetzelfde. Voor volledige universele apps zul je dus eigelijk alles 4x downloaden: één plaatje X voor de iPhone 3GS, één plaatje X voor het 'retina scherm' (iPhone 4 en hoger), één plaatje X voor de iPad 1 en 2 en één plaatje X voor het 'retina scherm' op de iPad 3.
Download maar eens een fatsoenlijk spel dan zit je al snel tegen de 700mb of meer aan.
Een 'simpele' app zoals het Mercedes-Benz Magazine is al 300mb groot.
gewoon via de apple.nl store bestellen, sturen ze m gewoon naar je huis.
Hoeveel beschikbare opslagruimte heb je nu beschikbaar als gebruiker? Omdat voor de nieuwe ipad geoptimaliseerde apps meer ruimte in zouden nemen?
Ik heb precies 28,0 GB aan ruimte die ik kan opvullen met apps en dergelijke. Het zou me in ieder geval niet verbazen als Apple volgend jaar met 32 GB, 64 GB en 128 GB modellen komt (in plaats van 16 GB, 32 GB en 64 GB).
En hoeveel van die 28GB heb jij op dit moment in gebruik?

Ik vraag me namelijk af of de 16 GB versie door die nieuwe (grotere) apps niet te snel vol is als je er ook nog wat foto's en misschien een filmpje voor onderweg op wil hebben...?
Een fijne, uitgebreide review. Duidelijke verhaal over de warmte ook.

"maar als je nog geen iPad had, van de eerste generatie iPad afkomt of van een Android tablet afkomt dan is het design een pareltje."

Dat is nogal subjectief.... verder: foto's! Unboxing, behuizing, scherm (!) alles :)
Het is waar dat het subjectief is. Toch vind ik één stuk aluminium een stuk mooier dan, wat je vrijwel altijd bij Android tablets ziet, een combinatie van plastic en een metaal.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat Android tablets per definitie lelijk zijn. ;)

[Reactie gewijzigd door Uniciteit op 27 maart 2012 17:11]

Nouja goed dat is puur een mening natuurlijk waar voornamelijk de jongeren naar zullen kijken, het is een leuk review, genoeg info te vinden (wellicht teveel gebaseerd op een mening waardoor het langdradig word)
Maar inderdaad de android fabrikanten kunnen ook alles van 1 stuk aluminium doen, dan wil ik de reacties van Apple alleen niet weten.

Leuk review jongen.
Asus transformer prime, achterkant is een stuk metaal, voorkant alleen glas.
Ten opzichte van jou eerste Ipad, is deze aankoop zijn geld waard geweest?
Een aantal van de features die je als + noemt zijn namelijk ios gerelateerd wat ook op de eerste gen. ipad draait.
Verder leest deze review heerlijk weg :) !
Ik vind wel dat het de aankoop waard was. Je hebt gelijk dat voor de eerste generatie iPad er ook veel software updates zijn geweest, maar dat begin je ondertussen ook wel te merken: zichtbare lag, zelfs bij lichtere taken, Sarari die continue herlaad door het tekort aan geheugen.

Daarom heb ik juist besloten om voor de nieuwe iPad te gaan: weer helemaal up-to-date qua hardware (Cortex A9 architectuur in plaats van Cortex A8 architectuur [hopelijk volgend jaar de Cortex A15 architectuur], 1 GB RAM, grafisch flinke stap vooruit t.o.v. de eerste generatie iPad en de dual-core processor). Het is uiteraard ook mooi meegenomen dat het een compleet nieuw design heeft (voor mij tenminste, want ik kom van de eerste generatie iPad af), lichter is en dunner is.

Daarnaast kan je nu ook videobellen en hoewel ik dat niet vaak doe, is het toch mooi meegenomen als ik het een keer wel wil doen.

Daarnaast is de grootste verandering voor mij toch wel het 'retina display'. Je ziet het verschil in scherpte vooral bij tekst meteen en je merkt de betere kleuren meteen als je naar je oude foto's kijkt.

Als je momenteel een eerste generatie iPad hebt en je hebt de neiging om up te graden, probeer het apparaat dan eens uit - dan kan je voor jezelf bepalen wat je wilt. De iPad 2 is dan uiteraard ook nog een optie mocht je het nieuwe scherm als een te kleine verandering zien. ;)
Jep hele mooie review! 1 puntje; iOS 3.2 en verder terug deden gewoon aan multi-tasking, dat heeft er vanaf het begin in gezeten. Echter, niet voor 3rd party apps, alle apps van Apple zelf multitasken (anders kan je niet muziek luisteren tijdens het surfen).
Het gaat natuurlijk juist om de 3rd party apps. De iPad deed verder niet echt aan multitasking, tuurlijk, er waren een paar apps van Apple zelf die het wel konden maar alle apps uit de App Store, waar het allemaal omdraait, deden het niet.

Daarnaast deden ook maar een beperkt aantal apps van Apple aan mutlitasking: als je bijvoorbeeld de App Store app openden, sloot en vervolgens weer openden dan begon hij weer helemaal opnieuw te laden.

De enige echte apps die met iOS 3 aan echte, zichtbare, multitasking deden waren de muziek app en Safari.
En de bel-app en achtergrond navigatiebepalingen e.d. :) Maar dan moet je specifiek de 3rd party noemen want het systeem zelf kon gewoon multitasken, het is dus niet zo dat het geheel afwezig was.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 27 april 2012 18:18]

Prima review!

Kan je ook iets vertellen over de GPS in de nieuwe Ipad?
Zit er een GPS in de WIFI only uitvoering?
Bij de IPad2 was de aanwezigheid ervan gekoppeld aan de 3G chip.
Is dit nu weer het geval met de 4G?

Nergens heb ik nog het antwoord kunnen vinden, ook geen vermelding in de specs.
Er wordt slechts gepraat over " locatievoorziening"
Dat is te algemeen en kan verschillend zijn voor de beide uitvoeringen.
Mogelijk kan je iets zeggen over het apparaat wat jij bezit.
Op de iPad 2 (en eerste generatie iPad) zat er alleen in de 3G modellen échte GPS. Dit is wederom het geval met de derde generatie iPad.

Ik had hiervoor een 32 GB model met 3G en GPS werd in werkelijkheid maar een paar keer in het jaar gebruikt en 3G misschien twee weken in totaal (in het buitenland), dus daarom heb ik besloten deze keer simpelweg ¤120,00 te besparen.

In de Wi-Fi modellen van de derde generatie iPad bepalen ze je locatie op een andere manier. Ze kijken maar de Wi-Fi netwerken in de omgeving en baseren op basis daarvan je locatie. Van wat ik tot nu toe heb gezien werkt het redelijk accuraat: verwacht niet op de meter nauwkeurig maar wel nauwkeurig genoeg om vast te stellen waar je je ongeveer bevindt.
maar ook vanwege het feit dat er dubbel zoveel LEDs achter het scherm zitten
Whuh. Waarom zou er bij een hogere resolutie meer LED's achter het beeldscherm zitten? En ik vraag mij af of er überhaupt LED's zitten, volgens mij is het nog steeds een regulier CCFL backlit LCD scherm. :P.

Maar voor de rest een goede review, al hoewel je veel superlatieven gebruikt waardoor de objectiviteit van je review door mij in ieder geval met een korreltje zout wordt genomen.
[...]

Het is toch echt een LCD IPS scherm met LED achtergrondverlichting.

"9.7-inch (diagonal) LED-backlit glossy widescreen Multi-Touch display with IPS technology"

Daarnaast vereist een hogere pixeldichtheid inderdaad meer achtergrondverlichting. Hoe hoger de pixeldichtheid, hoe meer moeite het licht heeft om door het scherm heen te komen.
Die superlatieven kan ik niet echt vinden. Waar vind je dat mijn objectiviteit minder is? Ik denk dat je dan vooral verwijst naar "(...) het design een pareltje" - dat is natuurlijk mijn mening, en die hoor je ook duidelijk terug te vinden in de review. Ik geef daarnaast natuurlijke ook negatieve punten aan zoals het feit dat er (nog) geen duidelijk bestandssysteem is en dat de front facing camera nog steeds van VGA kwaliteit is. ;)

[Reactie gewijzigd door Uniciteit op 28 maart 2012 16:48]

De WiFi modellen zijn daarnaast ook een stuk mooier, vanwege dat er geen zwart plastic in de achterkant verwerkt is.
Goede review.

Vooral erg goed dat je ook benadrukt dat het extra RAM geheugen erg prettig (en zeer merkbaar!) is tijdens dagelijks gebruik. Veel andere reviews gaan hier aan voorbij omdat extra RAM niet echt een eyecatcher is, maar ik vind het na het scherm echt een van de beste verbeteringen die is doorgevoerd.
Ik vind het extra RAM geheugen inderdaad érg prettig. Ik kan met gemak in Safari 5 pagina's openen, vervolgens een spel gaan spelen, een andere app gebruiken en daarna weer terug gaan naar Safari waar alle 5 de pagina's nog steeds open zijn (zonder dat je hoeft te herladen).

Ik denk dat andere reviews er niet echt op hebben gelet omdat de iPad 2 al 512 MB RAM geheugen had en dat je daardoor al veel minder problemen had dan met de eerste generatie iPad.

[Reactie gewijzigd door Uniciteit op 28 maart 2012 16:48]

Mooie review. Leest erg prettig.

Ben zelf aan het twijfelen om nu te upgraden. Heb nu nog een 1gen iPad en die is echt te traag aan het worden.
Tja, het is altijd een moeilijke keuze - het is toch weer een hoop geld. Een belangrijk iets om je te bedenken is dat er sinds de originele iPad eigenlijk maar één nieuwe (hardware) functie is toegevoegd: de camera aan de voor- en achterkant. Voor de rest is alles 'slechts' verbeterd: snellere CPU's, krachtigere GPU's, meer RAM geheugen, een verbeterd scherm, verbeterde camera's en lichter en dunner.

De iPad 3 is eigenlijk vooral een verbetering ten opzichte van de eerste generatie iPad - de enige, échte nieuwe functionaliteit is FaceTime (en dus foto's maken + opnemen).

Dus mijn conclusie: de iPad 1 doet eigenlijk alles wat de iPad 3 ook kan: de iPad 3 is alleen een flink verbeterde variant van de iPad 1.

Het wordt even afwachten op iOS 6: zal de eerste generatie iPad iOS 6 ondersteunen of niet? Zo nee, dan zou je wel een veel betere reden hebben om toch maar te upgraden.

[Reactie gewijzigd door Uniciteit op 26 april 2012 22:48]

Inmiddels heb ik een nieuwe witte, en het is het zeker waard. Alles werkt gewoon zo veel fijner en sneller.

Denk eerlijk gezegd dat iOS 6 niet meer op de 1gen iPad komt, daar wordt die echt te traag voor. 1gen iPad heeft nu ook al 3 iOS versies gehad, denk dat het stopt bij 5.x.
Ik typ deze post vanaf mijn iPad voorjaar 2012 en ben het volledig met je eens. Het scherm is DE reden om deze iPad te kopen! Superscherp bij het lezen van boeken, artikelen, pdf'jes en heerlijk bij het browsen!