Apple iPad Wi-Fi + 3G 32GB Zwart Review

Uniciteit 29 december 2011, laatste update op 17 november 2015, 10.511 views

Apple iPad Wi-Fi + 3G 32GB Zwart

Pluspunten

• Geweldig voor muziek, internet en video
  • Mooi scherm met goede kijkhoek
  • Erg goed touchscreen dat erg goed reageert
  • Mooi design
  • GPS bij 3G model...
  • Geweldig apparaat voor in en rondom het huis
  • Meer dan honderdduizend apps speciaal voor de iPad
  • Veel gratis, en anders goedkope, apps
  • Digitaal toetsenbord werkt makkelijk
  • Sinds lancering iPad 2 rg goedkoop
  • Meest recent iOS (5) software
  • Gratis "Find my iPad"-functionaliteit
  • Foto's hoeven niet via iTunes overgezet te worden
  • Speakers luid genoeg
  • Bedrijven als EA ondersteunen de App Store erg goed
  • (Bluetooth) toetsenbord ondersteuning voor het grotere typewerk
  • Consumptie apparaat
  • Grote achterban, daardoor veel ondersteuning in geval van problemen
  • Perfect voor in het vliegtuig of op vakantie
  • iTunes Store direct aanwezig
  • eBook store met vooralsnog alleen gratis boeken aanwezig
  • Tot in ieder geval 2012 software ondersteuning
  • Geen opstarttijd in stand-by mode: je kan direct aan de slag
  • Lange batterij van 10 uur (video, nog langer bij browsen en muziek)
  • Veel mobieler dan een laptop, dus beter voor op de bank of in de tuin

Minpunten

• Geen Adobe flash
  • Geen gebruikers accounts
  • Geen USB & HDMI, alleen via adapter
  • Voor sommige mensen is het apparaat zwaar
  • Prestaties worden minder bij hogere iOS versies
  • Dure accessoires
  • Geen videobellen (wl bij iPad 2)
  • Je kan niet met een iPad bellen via het telefoonnetwerk
  • Beperkt RAM geheugen
  • Niet gericht op het creren van dingen
  • Resolutie laag i.v.m. de concurrentie
  • Verouderde hardware
  • Tablet is dik i.v.m. iPad 2 en de concurentie

Ik heb eerder een review geschreven over de iPad, maar heb besloten deze vandaag, 23 augustus 2011, opnieuw te schrijven zodat alles up-to-date is.

In september 2010 heb ik een Apple iPad gekocht bij de MediaMarkt. Ik heb hierbij gekozen voor een 32 GB model mt 3G (en GPS). Destijds kostte dit model 699,00 euro, terwijl deze nu in de 400-range zit. Het is natuurlijk veel geld, maar Apple was destijds (en nu) de beste in tablets en uiteraard is het ook gewoon een hebbeding.

De aankoop
Zoals ik al eerder vermeldde, had ik besloten voor het 32 GB model mt 3G en GPS te gaan. 3G en GPS zou nog 100 extra kosten (dus van 599 naar 699), maar ik was er destijds van overtuigd dat ik het nodig zou hebben. Of dat ook het geval is... tja, daarvoor moet je verder lezen. ;) Ik besloot niet voor het 16 GB model te gaan, omdat ik vreesde dat dit net te weinig zou zijn.

Op moment van schrijven is deze eerste generatie iPad 32 GB + 3G al beschikbaar voor 490 euro. Dat is ruim tweehonderd euro goedkoper dan de introductieprijs, en is een ontzettend goede prijs.

Verpakking, inhoud en eerste indruk
In de doos zit de iPad zelf, een handleiding (die je eigenlijk niet nodig hebt), een simkaart ejector en uiteraard de oplader. De doos is opvallend dik in diepte: de doos zou eigenlijk half zo klein kunnen zijn.

Het design ziet er echt prima uit, zoals je wel vaker van Apple kan verwachten. De voorkant bestaat helemaal uit glas met een mooi scherm (25 cm in diameter) met een zwarte rand eromheen. De achterkant bestaat uit aluminium met een glimmend Apple logo. Verder zit op de achterkant ook nog een zwarte strip: dit is voor 3G. Ik kan me inbeelden dat sommige mensen die zwarte strip niet heel mooi zullen vinden, maar ik vind het wel wat hebben. Wat verder ook mooi is aan de aluminium achterkant is dat het eigenlijk van kleur veranderd door de dag heen (dat komt uiteraard door de lichtval). Om een voorbeeld te geven: sommige mensen hebben in hun keuken blauwe tegels aan de muur. Die blauwe tegels zien er 's ochtends door de felle zon dan lichtblauw uit, maar 's avonds als het donker is ziet het er zwart uit. De aluminium achterkant zorgt voor een soortgelijk effect: overdag kan de achterkant fel wit lijken, terwijl-ie 's avonds stijlvol grijs kan zijn.

Het scherm ziet er prima uit, is goed vanuit alle hoeken te bekijken n heeft geen last van backlight bleeding in tegenstelling tot veel iPad 2's. Verder reageert het scherm heel goed, en in mijn ogen is Apple - momenteel - de beste met touchscreens. Het apparaat is niet super licht maar ik vind het zeker niet zwaar. Destijds werkte iOS 3.2 echt top op de iPad, en ook iOS 4 draait hij als een zonnetje. Dit is uiteraard n van de voordelen van Apple: ze blijven een apparaat voor lange tijd software-matig ondersteunen. Deze herfst komt iOS 5 uit die weer een hoop nieuwe functies met zich meebrengt. Apple heeft gekozen voor een glimmend scherm wat soms nogal lastig in de directe felle zon kan zijn, maar in het algemeen kan je nog wel zien wat er op het scherm gebeurd. Vingerafdrukken zie je wel een stuk beter in de directe zon.

Maar waarom een tablet nemen?!
Vergis je niet: voor de meeste personen is de iPad, of elke andere tablet, geen complete computervervanging. De iPad is meer voor 'erbij'. Het bezoeken van een website gaat bijvoorbeeld veel sneller en simpeler op een iPad. Daarnaast is het ook veel leuker om zoiets op een iPad te doen. De iPad is een hebbeding, en is meer een apparaat voor consumptie dan creatie.

Er zullen echter ook genoeg personen zijn die de iPad wel als "stand alone"-apparaat gebruiken. Denk aan de mensen die eigenlijk alleen maar computers gebruiken om wat te browsen, af en toe een mailtje te versturen, muziek luisteren of gebruik maken van social media. Voor zulke personen en zulke situatie's is de iPad gewoon perfect.

Zo ziet Tweakers.net eruit op de iPad.

In het volgende stuk van deze review ga ik een aantal belangrijke functies van de iPad bespreken zoals internetten en e-mail. Als je hier al genoeg over weet en dit niet wilt lezen, kan je bij "3G en GPS in de praktijk" doorlezen.

Webbrowsen via Safari
Safari is de webbrowser die standaard wordt meegeleverd op een iPad 1. Surfen op een tablet is heel anders dan je gewend bent, en is ook veel leuker om te doen. Het is ook veel fijner om lekker hangend op de bank op je iPad te surfen, dan achter een computer te gaan zitten of rechtop voor een laptop.

Het grote nadeel is uiteraard dat Apple geen Adobe Flash ondersteunt. In 2009 en begin 2010 kon dit nog een probleem zijn, omdat veel filmpjes op het internet nog van flash gebruik maakte maar vrijwel alle grote site's en veel kleinere site's ondersteunen filmpjes voor de iPad volledig. Hierdoor is flash geen groot gemis, maar ik had graag gezien dat Apple haar gebruikers de keuze gaf.

Iedereen die een beetje handig is met computers is zo gewend aan het browsen met je handen, in plaats van met een muis. Zij die niet zo handig zijn met computers, zullen zich misschien een kwartiertje aan Safari moeten wenne.

E-mail en boeken lezen
Het instellen van n of meerdere e-email adressen is binnen een minuutje gebeurd en je kan zo aan de gang. Aangezien apps op de iPad een heel scherm gebruiken, ben je volledig gefocused op waar je mee bezig bent. Het lezen van e-mails en het maken en versturen nieuwe e-mails werkt gemakkelijk en soepel. Een man van 100, of een kind van 5, zal zo begrijpen hoe het werkt.

Je kan een iPad ook gebruiken als e-reader door de gratis app "iBooks" van Apple te downloaden vanuit de App Store. Het apparaat is misschien net wat te zwaar om voor lange tijd te lezen, en in de felle zon zie je het scherm niet altijd even goed maar binnenshuis of in bed is het lezen van een boek makkelijk en fijn.

Dt is de App Store!

Muziek, video & foto's
Je kan via iTunes al je muziek overzetten naar je iPad. Als je de iPad gebruikt als stand-alone device, dan kan je muziek kopen via iTunes voor een niet al te slechte prijs. Momenteel kan je geen films kopen in de iTunes Store, maar films kan je wel gemakkelijk overzetten van je PC naar je iPad. Dit is fijn voor als je bijvoorbeeld op vakantie gaat. Let er wel op dat sommige formaten niet worden ondersteund, zoals .avi. Je hebt hiervoor andere videospelers, gratis en betaald, in de App Store. Zelf gebruik ik VLC Media Player om .avi films af te spelen. Hier ligt verder ook de rede dat ik voor 32 GB ben gegaan: op vakantie en in het vliegtuig is het ontzettend handig gebleken dat ik op mijn gemak films kon kijken, terwijl ik nog steeds genoeg ruimte had voor foto's en apps. Je kan ook films naar je iPad streamen, maar dit is natuurlijk niet handig in het buitenland en werkt niet in een vliegtuig.

App Store
Je kan vrijwel alle apps draaien die je ook op een iPhone zou kunnen draaien. Daarnaast zijn er ook nog eens 100000 apps specifiek gemaakt voor de iPad. Daarmee heeft Apple de grootste digitale applicatie winkel voor tablets, en dit is een enorm voordeel. Heel veel apps zijn gratis, maar er zijn ook apps die vaak erg goedkoop zijn (79 cent, 1,59 euro). Er zit dus altijd wel wat voor je tussen, en als je een keer besluit een app te kopen, dan ben je er hooguit een paar euro aan kwijt.

Er zijn ook genoeg apps voor social media. Apps die je laten Hyven, 'Facebooken', msnen en meer. Voor elk wat wils! :)

Google Maps

3G en GPS in de praktijk
Ik had besloten om voor een 3G model te gaan, omdat ik dacht dat ik dit fijn en handig zou vinden. Het antwoord: ja, het is enorm handig gebleken. Ten eerste kan je "Find my iPad" installeren op je iPad. Daarmee kan je vanaf de computer, zodra je bent ingelogd, altijd kijken waar je iPad is (in geval van diefstal of als je het kwijt raakt) en een bericht instellen voor de persoon die je iPad heeft. Daarnaast kan je draadloos een wachtwoord instellen. Gelukkig heb ik deze functie (nog) niet hoeven gebruiken, maar de functionaliteit is er in ieder geval wel.

Wl bleek de iPad handig in het buitenland: in december 2010 was het een ramp op de Duitse wegen en vrijwel alle wegen werden omgeleid en op een gegeven moment kwam je gewoon vast te zitten. Op mijn telefoon heb ik ook GPS, maar het is een stuk handiger als je met de rest kan kijken waar je bent op een groter scherm en hoe je wegkomt.

Daarnaast is er ook veelzijdig van 3G functionaliteit gebruik gemaakt. Je zou bijna zeggen dat internet, het apparaat in leven houdt.

Accessoires: bluetooth toetsenbord en iPad case
Ondanks dat de iPad meer een apparaat is voor consumptie, kan je er ook prima dingen op creren. Zo heb je een app, genaamd Pages. Deze kost 8 euro, en is zeg maar het Windows Word van de iPad. Het is een complete tekstverwerker, waarbij je documenten in allerlei formaten kan opslaan: inclusief .doc.

Je kan prima het ingebouwde on-screen toetsenbord van de iPad gebruiken, maar voor grotere lappen tekst is een draadloos toetsenbord gewoon handiger: je voelt de toetsen en voor sommigen zal het sneller werken. Dan komen we meteen aan bij de Apple Case: het is een dure case, maar biedt wel functionaliteit. Je kan je iPad erin opbergen, maar je kan hem ook gebruiken terwijl hij in de case zit. Daarbij kan je hem liggend gebruiken onder een bepaalde hoek, maar je kan hem ook rechtop zetten (zowel landscape als portrait) voor als je bijvoorbeeld films wilt bekijken. Dat rechtop zetten is ook handig voor als je een draadloos toetsenbord wilt gebruiken: dan heb je in principe een soort notebook voor je (die je binnen 10 seconde 'uit elkaar kan halen' waardoor je weer een tablet hebt).

Dit is de Apple iPad Case bedoelt voor de eerste generatie iPad.

iPad OS 5
Ik heb nu een tijdje met iOS 5(.0.1) gewerkt en het bevalt goed. De performance is beter dan onder iOS 4 en vernieuwingen in apps zoals muziek of Safari zijn erg fijn. De muziek app is helemaal opnieuw ontworpen en werkt nu nog wat soepeler en is ook overzichtelijker. Safari maakt nu gebruik van tabbladen wat gewoon erg 'puur' en fijn aanvoelt. Je kan nu sneller tussen pagina's switchen wat handig is als je bijvoorbeeld site's aan het vergelijken bent.

iCloud gebruik ik eigenlijk amper en daar is bij mij ook geen behoefte naar. Ik vind dat Apple hier een enorme fout heeft gemaakt want ik merk wel meer dat mensen niet echt snappen hoe iCloud nou echt in elkaar zit. Het enige grote voordeel vind ik PhotoStream: foto's die ik op de computer zet (in de photostream map) of neem met mijn iPhone worden direct 'gepushed' naar mijn iPad. Zo kan ik bijvoorbeeld alle vakantiefoto's direct op mijn iPad zetten zonder 'm te synchroniseren.

Een andere fijne upgrade is draadloos synchroniseren: ik kreeg de keuze om dit via iCloud of met mijn computer te doen. Aangezien ik beide wou uitproberen besloot ik voor de iPad om het met mijn computer te doen, en voor mijn iPhone met iCloud. Zoals ik al eerder zei is iCloud lastig te begrijpen (vind ik), en ondertussen synchroniseer ik ook mijn iPhone met mijn computer i.p.v. met iCloud. Vanaf nu kan je via je wifi verbinding draadloos synchroniseren. Dit is erg prettig want je kan doorgaan waar je mee bezig was en je kan je iPad (of iPhone) gewoon overal in huis mee naar toe sleuren.

iOS 5 is nu gratis te downloaden via iTunes. Ik ben ook blij om te melden dat dit de laatste keer is dat je iTunes echt nodig hebt voor software updates. Als je zelden tot nooit iets op je iPad zet via je computer, dan ben je eigenlijk van iTunes af. Vanaf iOS 5 kan je direct vanuit de 'instellingen' app een software update downloaden en installeren. Dit werkt vlot, soepel en snel.

De iPad is met iOS 5 pas cht onafhankelijk geworden.

Dit zijn natuurlijk wel dingen die mensen kunnen missen, maar gelukkig wordt dit wel goed gemaakt door de erg gemakkelijke gebruikers interface en de vele apps. Het apparaat is beter (als in leuker, handiger en makkelijker voor de gebruiker) in de volgende dingen dan de meeste netbooks, notebooks of zelfs desktops: internetten, mailen, muziek & video luisteren en bekijken, YouTube, navigatie, notities, contacten en om foto's te laten zien.

Ik hoop dat er in de toekomst steeds meer van deze apparaten komen en dat Apple en andere bedrijven goed met elkaar gaan concurreren: uiteindelijk zal dat alleen maar goed zijn voor ons, als eindgebruikers!

De iPad is in veel dingen beter dan een netbook maar vergeet niet: het is toch wel een hebbedingetje en het is dus ook gewoon erg leuk om te hebben.

Update 24 augustus 2011
- Het lijkt erop dat de iPhone 5 op 7 of 14 oktober wordt gelanceerd. Apple lanceert haar nieuwe iOS versies altijd net 7 tot 14 dagen vr een nieuwe iPhone. Dit betekent dat we mogelijk al eind september aan de gang kunnen met iOS 5. Uiteraard zal ik tegen die tijd mijn bevindingen met iOS 5 melden.

- Meer voor- en nadelen toegevoegd.

Update 28 augustus 2011
- Op de vraag wanneer de iPad 3 wordt verwacht: zeer waarschijnlijk weer in maart 2012 (over ongeveer 7 maanden pas op z'n vroegst in de winkels in Nederland!). Echter, er is een kleine kans dat de iPad 3 wordt aangekondigd op een media event van Apple ergens in september, samen met de iPhone 5. Als er dus geen haast bij is, kun je het beste even dat media event afwachten. Mocht het niks blijken, dan ga je gewoon voor de iPad 2: die tablet is nog heel snel n is nog prima up-to-date. Zeker als je bedenkt dat binnenkort iOS 5 er aan komt.

- Meer voor- en nadelen toegevoegd.

Update 12 september 2011
- Ik heb twee plaatjes vervangen die in landscape (breedbeeld) weergave stonden. Ze staan nu in 'portrait' (portret) modus, waardoor het overzichtelijker en fijner voor de lezer is om dit te lezen.

Update 4 oktober 2011, eind van de middag
- Vanavond organiseert Apple een "Let's talk iPhone" evenement. Ondanks dat het hoofdonderwerp de iPhone zal zijn, verwacht ik ook nieuws over iOS 5 voor de iPad 1 & 2. Er worden misschien nog nieuwe functies aangekondigd, en vast en zeker een release datum voor iOS 5. Ik zal jullie op de hoogte houden en zodra ik iOS 5 (final release) heb, zal ik mijn ervaringen ermee delen (en eventueel de beoordeling (sterren) aanpassen... omhoog of omlaag).

Update 7 oktober 2011
Ik verwacht vanavond of morgen iets te kunnen schrijven over mijn ervaring met iOS 5 op de iPad. Zoals iedereen vast al weet is Steve Jobs in de nacht van 5 op 6 oktober overleden en iOS 5 zal nu dus extra interessant zijn voor de fans van Steve Jobs: het is de laatste software update die 'goedkeuring' heeft gekregen van Steve Jobs himself.

Update 13 november 2011
- Ervaring iOS 5.0.1 toegevoegd

[i]Belangrijke update 29 december 2011[i]
Het jaar is en in januari is het 2 jaar geleden dat Apple de eerste generatie iPad aankondigde. Ik heb besloten vrijwel alle sterren omlaag te brengen. Ik heb nu bekeken hoeveel sterren ik de eerste generatie iPad zou geven als deze op dit moment uit zou komen. Ik heb hierbij ook vergeleken met de competitie.

Ik licht hieronder mijn keuze qua sterren toe.

Algemene beoordeling
Ik heb hiervoor vier sterren gegeven. Het apparaat voelt nog steeds stevig aan in je handen, heeft nog steeds een uitstekend aanraakscherm en heeft daarnaast nog steeds toegang tot het merendeel van de applicaties in de App Store. Daarnaast heeft Apple besloten om de eerste generatie iPad met het nieuwste besturingssysteem, iOS 5, te ondersteunen. Het apparaat heeft niet vijf sterren omdat je toch al merkt dat de prestatie's minder worden, het functionaliteiten gaat missen (zoals videobellen) en omdat de iPad overdreven dik is in vergelijking met de competitie en Apple's eigen iPad 2.

Featureset
Ik heb hiervoor drie sterren gegeven. Het apparaat mist in vergelijking met de competitie nu toch wel wat dingen: zo mis ik camera's aan zowel de voor- als achterkant. Daarnaast draait de iPad op de verouderde A4 1 GHz processor met slechts 256 MB RAM (de iPhone 4 heeft ook de A4 processor, maar met 512 MB RAM). Je begint te merken dat de A4 processor eigenlijk nog maar net voldoende is voor iOS 5. Daarnaast vind ik ook dat Apple de opslagruimte moet verdubbelen: in plaats van 16 GB, 32 GB en 64 GB modellen wil ik graag 32 GB, 64 GB en 128 GB modellen: games worden groter en er komen steeds meer apps bij. Tot slot vind ik dat het scherm wat beter mag: het ziet er nog steeds net zo goed uit als op dag n, maar de competitie komt nu met schermen met een hogere pixeldichtheid en dat ziet er simpelweg beter uit. Daarnaast komt Samsung met de Galaxy Tab 7.7 nu al uit met een Super AMOLED Plus scherm voor hun 7.7" tablet met hoge resolutie.

Prestaties
Ik heb hiervoor drie sterren gegeven. iOS 5 vereist veel meer kracht en de A4 heeft dit simpelweg niet. Het apparaat doet nog steeds wat het moet doen, maar het loopt allemaal nt niet zo soepel als toen het nog iOS 3 (en iOS 4) draaide. Zo kan je, door het beperkte RAM geheugen, maar twee of hooguit drie applicaties goed in de achtergrond laten draaien voordat het OS dit automatisch afsluit. De animatie's verlopen allemaal net wat minder soepel en zo nu en dan is er simpelweg een hapering. Ik vermoed dat het grote knelpunt vooral het RAM geheugen is - samen met de resolutie - aangezien de iPhone 4 op iOS 5 toch echt een stuk soepeler draait (vermoedelijk door de iets lagere resolutie en het hogere RAM geheugen).

Beeldkwaliteit
k heb hiervoor vier sterren gegeven. Zoals ik al zei: het beeld ziet er nog net zo goed uit als op dag n maar nu het bijna 2012 is verwacht je toch wel wat meer. Ik hoop dat de derde generatie iPad in ieder geval een hogere resolutie krijgt voor een hogere pixeldichtheid. Pixeldichtheid zegt natuurlijk niet alles over een scherm, maar de extra scherpte voegt toch wel een extra, positieve ervaring toe.
Daarnaast n kleine opmerking: de helderheid van het scherm wordt na 1,5 jaar nu toch iets lager (redelijk normaal, dit zie je ook bij mobiele telefoons en televisies). Dit heeft als nadeel dat je de helderheid iets hoger moet zetten dan origineel het geval was: dit zorgt ervoor dat er meer stroom wordt verbruikt.

Bouwkwaliteit en robuustheid
Vier sterren. Het apparaat zit nog net zo goed in elkaar als op dag n en hier valt dan ook weinig over te zeggen. Het apparaat is goed in elkaar gezet, maar je moet er natuurlijk altijd rekening meehouden dat de voorkant geheel uit glas bestaat!

Ergonomie
Ik heb hiervoor vier sterren (in plaats van vijf) gegeven. De beoordeling is met n ster omlaag gegaan: door de mindere prestaties is de aanslag van het toetsenbord wat minder prettig en verloopt alles net wat minder soepel. Zo zit er soms een vertraging bij het typen van woorden: dan kun je denken dat de iPad je aanslag niet heeft geregistreerd en druk je nog een keer. Uiteindelijk blijkt dat er simpelweg wat vertraging was, het gevolg: twee keer dezelfde letter. Daarnaast wordt het iOS ook steeds uitgebreider en ik vraag me af of ze het soms niet wat te moeilijk maken voor nieuwe gebruikers. Neem bijvoorbeeld iCloud: een service die Apple recent geleden heeft gelanceerd. Ik ben nog niemand tegengekomen die mij duidelijk heeft kunnen uitleggen hoe ik iCloud goed kan gebruiken en voor wie het nou precies bedoeld is.

Warmte en geluidsproductie
Ik hou hier de vijf sterren. Er zit geen ventilator in, waardoor je dus geen last hebt van onnodig geluid. Het apparaat voelt in stand-by mode altijd ijskoud aan en pas als je er bijvoorbeeld een uur mee gaat klooien warmt-ie lichtjes op. Ik heb het hier over comfortabel opwarmen (zodat het niet meer koud is aan je handen): ik raad je niet aan om hem dan op blote benen te leggen, dat is namelijk nog steeds ijs- en ijskoud.

Mobiliteit en accuduur
Ik geef hiervoor vier sterren. Zonder twijfel heeft de tweede generatie iPad een iets betere accuduur. De accuduur van de iPad is zeker niet slecht: vooral bij de standaard dingen als webbrowsen en muziek luisteren kun je er vanuit gaan dat je hem maar 1 2 keer per week hoeft op te laden. De accuduur is dus nog steeds top.
De mobiliteit is ook prima, maar verwacht niet dat je 'm in je broekzak kan stoppen. Er moet zeker nog gewerkt worden aan gewicht en dikte: het gewicht en de dikte van de eerste generatie iPad is nog te breed en hoog. De iPad 2 doet het hier al een stuk beter in, maar ik hoop dat ze dit met de iPad 3 nog meer kunnen verbeteren (vooral kijkend naar gewicht).

Ik heb hier drie sterren ('voldoende') voor gegeven. Sinds gisteren is de iPad 32 GB + 3G niet meer verkrijgbaar volgens de pricewatch. De prijzen lagen de laatste tijd tussen de 400 en 500 euro. Dit is voor een tablet met verouderde hardware en missende functionaliteit veel te hoog. De prijs had eerder moeten liggen tussen de 300 en 400 euro, of nog liever tussen de 200 en 300 euro. Desalniettemin krijg je voor deze prijs nog steeds een tablet met mooi design en het meest recente iOS besturingssysteem.

Apple, kom maar op met de iPad 3. 2012 wordt het jaar van de waarheid: gaan jullie achteruit leunen nu jullie hebben bewezen dat jullie de tablet markt onder controle hebben, of gaan jullie innoveren?!

Heb jij ook een Apple iPad Wi-Fi + 3G 32GB Zwart?

IPad1 heeft 256MB intern geheugen, veeeeeels te krap voor zelfs een beetje browsen.
Zelfs de 512MB van de IPad2 is aan de krappe kant.
Als je gaat browsen, zeker met flash, en je zit al gauw boven de 5-6 tabs, ga je MEER dan 512MB zeker waarderen!

Ik heb 1GB in mijn Asus Transformer zitten, die ik stukken beter vind dan de overprijsde IPad1. Zelfs de IPad2 vond ik teleurstellend toen ik die in mijn handen had. Van afstand op het internet lijkt-ie wel mooi, kom je fysiek in de buurt dan valt het scherm erg tegen. Ik heb met die dingen gespeeld bij de Media Markt en een collega heeft de IPad2 laten zien.

De schermresolutie van beide IPads zijn beduidend lager dan de 10.1" Android Honeycomb tablets: IPads = 1024x768, Android Honeycomb = 1280x800. Dit is duidelijk te zien.

Het is erg vreemd dat alleen de Galaxy Tab 10.1 genoemd wordt als concurrent, terwijl de concurrenten als paddestoelen uit de grond springen, die zich allemaal kunnen meten met de IPad2. Wat heet: Toshiba AT200 die dunner is als de Galaxy Tab (die alweer dunner is als IPad2). Deze Toshiba heeft mUSB, mSD en mHDMI uitgangen standaard.

De uiteindelijke conclusie van 5 sterren vind ik gezien de lijst met nadelen en sommige misplaatste voordelen ver weg van de realiteit.
Maar kudo's voor je uitgebreide review, daar is werk voor nodig.
Bedankt voor je reactie! :)

Ik zal er eerst even op ingaan: ik ben het met je eens dat 256 MB aan een t lage kant is voor iPad in combinatie met iOS 4. Het apparaat wordt er echter niet onbruikbaar door. Ik heb zelf ook met de iPad 2 gewerkt, en daar had ik geen last van een 'tekort' aan RAM geheugen. De vergelijkingen zijn ook niet altijd even eerlijk: Android gebruikt veel meer geheugen dan iOS, en daarnaast zit daar ook flash op, zoals je al zelf aangeeft.

Om mijn bovenstaande vergelijking te versterken: vergelijk het met een twee PC's. Op ntje draait Windows 7 en op de ander Linux. Windows 7 zal veel krachtigere hardware nodig hebben, dan Linux maar qua webbrowsen doet Linux het wellicht beter.

Ik zie verder wel graag n GB in de toekomstige iPad 3: dat is zoiezo meer toekomst vast (als je naar software updates kijkt), en geeft ook game ontwikkelaars veel meer ruimte.

Ik weet verder niet over welk scherm je het hebt als je het over Android tablets hebt: ze zijn allemaal verschillend. Ik ben het met je eens dat het scherm wel wat scherper mag (zeker als je gewent bent aan wat hogere resolutie schermen), maar dat maakt het scherm niet minder mooi. In het algemeen vind ik het scherm van de iPad een betere kijkhoek hebben en een hogere helderheid dan de meeste Android tablets, wat natuurlijk ook wel meetelt. De Toshiba die jij beschrijft ken ik niet, en ik zou daar dus ook geen mening over kunnen geven. :)

In de toekomst zou ik graag zien dat het scherm nog helderder kan (een iPad 2 kan al helderder dan een iPad 1), n een hogere resolutie. In dat laatste geval zou extra grafische kracht en extra RAM geheugen natuurlijk extra fijn zijn.

Je geeft verder aan dat USB, SD en HDMI uitgangen zijn ingebouwd. Ik vind de 'oplossing' die Apple momenteel biedt wel fijn: adapters. Het is niet het handigst, maar het zorgt er wel voor dat het design zo weinig mogelijk 'gaatjes' heeft. Ik vind het wel teleurstellend dat ze er dan z veel voor vragen. Ik had liever gezien dat Apple bijvoorbeeld de Camera Connection Kit (dat zijn twee adapters: ntje voor USB kabel en ntje voor SD kaartjes), er gratis bij had gedaan. Helaas hebben we het nog steeds over bedrijven, en bedrijven zijn altijd uit op winst.

Wat betreft mUSB is er misschien goed nieuws opkomst: Apple heeft een verdrag getekend (samen met andere telefoon en tabletmakers) met de EU, om vanaf 2012 producten zoals de iPhone te gaan voorzien met een mUSB aansluiting.

Je geeft goede dingen aan, waar Apple aan kan werken. Echter vind ik ook dat je het niet n op n mag vergelijken (zie Windows hardware vs Linux hardware vergelijking).

------------------------------------------------
De conclusie van 5 sterren. Het aantal sterren wordt bepaald op de volgende punten:

Algemene beoordeling, Featureset , Prestaties, Beeldkwaliteit, Bouwkwaliteit, Ergonomie, Warmte en geluid, Mobiliteit en accuduur en Prijs.

Ik zal nogmaals toelichten waarom ik voor een bepaald aantal sterren heb gekozen.

Algemene beoordeling: 5 sterren
Het apparaat ziet er erg mooi uit, heeft een erg fijn touchscreen en werkt gewoon heel soepel. De algemene beoordeling en indruk is dan ook gewoon heel goed, vandaar 5 sterren.

Featureset: 4 sterren
Er zijn een aantal applicaties meegeleverd zoals Safari. Deze apps werken allemaal top, maar ik heb geen 5 sterren gegeven omdat je toch nog wat dingen mist: zoals Twitter integratie in het besturingssysteem. Daarnaast kunnen ook de notificaties op een tablet veel beter. Hier komt natuurlijk verandering in bij iOS 5, maar ik kijk naar wat er nu beschikbaar is. Verder heb je de App Store, wat het apparaat ongelooflijk veel mogelijkheden geeft (en dat vind ik dus ook onder feature set vallen). Vier sterren omdat de meegeleverde applicaties goed zijn, de App Store perfect (je kan dan zveel meer met je iPad) maar helaas te weinig integratie met bijvoorbeeld social networks.

Prestaties: 5 sterren
Zoals ik al zei: de iPad werkt gewoon lekker soepel, en heeft als ik het snel vergelijk veel minder vertragingen dan bijvoorbeeld een Android tablet.

Beeldkwaliteit: 4 sterren
Ik heb hier ook het scherm zelf in meegenomen: het scherm is zeer goed en reageert erg goed op meerdere vingers. Daarnaast is de kijkhoek erg groot, en de helderheid is ook goed. Van mij mag het in de toekomst echter nog wel net wat helderder (voor in de zon) n een hogere resolutie omdat je met je neus toch dichter op een tablet zit dan op een PC.

Bouwkwaliteit: 4 sterren
Ik geloof dat er altijd verbetering is bij bouwkwaliteit, en ze krijgen ze daarom niet 5 sterren. Daarnaast mogen de speakers wat beter geplaatst worden en van wat betere kwaliteit (vooral meer bas) voorzien worden.

Ergonomie: 5 sterren
Vrijwel iedereen kan een iPad gebruiken en je hebt dan ook al snel door hoe dingen werken. iOS is voor iedereen erg simpel te gebruiken.

Warmte & geluid: 5 sterren
Simpel: het apparaat maakt geen geluid (tenzij je muziek luistert of een film afspeelt :P) en het apparaat wordt pas lichtjes warm als je hem uren achter elkaar gebruikt op hoge helderheid (met warm doel ik op 'comfortabel warm' en zeker niet te heet).

Mobiliteit & accuduur: 5 sterren
Tja, tablets zijn gewoon erg mobiel... ;) De accuduur is verder perfect en daar mag de concurrent nog wel wat verder aanwerken: ik kan makkelijk 10 uur op n lading doen... en dan heb ik het over kijken van films. Bij lichter gebruik heb ik wel eens tot 12,5 uur gemeten. Dat is gewoon uitstekend! Ik zelf gebruik hem niet 12,5 uur per dag en ik bedoel maar... als je 'm slechts n uur per dag gebruikt, dan kan je er toch wel ongeveer een weekje meedoen. En dan 's nachts als je slaapt laad je hem een keer op, en kan je weer dagen vooruit!

Prijs: 5 sterren
Toen de iPad net uit was gaf ik het 4 sterren: dit model was aan de dure kant (699 euro) en eigenlijk t duur als je bedenkt dat je er maar 16 GB extra voor kreeg en een, voor Apple, spotgoedkope 3G + GPS module. Het was echter destijds wl de beste tablet, dus wel de prijs waard.

Als deze iPad n uit zou komen voor €699, dan zou ik er 3 of zelfs 2 sterren voor hebben gegeven. Het zou dan achterhaald zijn in vergelijking met andere tablets. Echter is deze iPad 32 GB met 3G en GPS nu al beschikbaar voor de prijs van een 16 GB iPad 2, en dan krijg je veel tablet voor je geld. Het apparaat is niet slechter geworden sinds vorig jaar, en heeft alleen maar meer functionaliteit gekregen: vandaar 5 sterren (ik hou het namelijk graag up-to-date. Als blijkt dat de iPad heel sloom wordt met iOS 5, dan zal ik de prestatie-sterren zeker wijzigen van 5 sterren naar 4 of 3 sterren).

[Reactie gewijzigd door Uniciteit op 13 september 2011 14:58]

Tip: Voor het bekijken van Adobe Flash websites kun je de Puffin webbrowser gebruiken.
Het is toch een omweg, en ik had liever gezien dat Apple dit direct had ingebouwd.
Ik heb eigenlijk nog geen moment gehad dat ik flash miste op het apparaat. Vind het eigenlijk zelfs beter zo; af en toe best een gezeur met flash applicaties..
Je weet btw ook dat Apple ook nog wel eens devices wil droppen voor nieuwe iOS binnen een major release? Zoals met de iPod Touch 2g/3g 8GB op iOS 4.2.2. Het is dus niet zeker dat de iPad 1 wel alle updates van iOS5 zal krijgen
De enige rede dat ze dat hebben gedaan, een eenmalige actie tot dusver trouwens, is omdat de 3G het echt niet meer aankon en ze zich daarin hadden vergist.

Daarnaast is het nog onduidelijk wat Apple gaat doen: zullen ze de iPad 1 in het rijtje van de 3GS zetten, of in het rijtje van de iPhone 4 (gezien, op RAM geheugen na, het dezelfde hardware bevat). De iPhone 4 zullen ze tot zeker iOS 6 updaten. Maar ik verwacht niet dat ze de iPad 1 voor performance vroeg zullen droppen (iPad is krachtiger dan de 3GS).

iOS 5, alle updates, zal het nog wel meemaken (gezien de stuk krachtigere hardware). iOS 6 zal-ie misschien meemaken, alle updates... mogelijk niet.
Ik heb vandaag alle functionaliteit her-beoordeeld. Ik heb nu een tijdje kunnen werken met iOS 5 en ik heb besloten dat de eerste generatie iPad stevig in moet leveren op sterren.

De toelichting staat helemaal onderaan van deze productreview.
Vreemde keuze om nu opeens de sterren omlaag te brengen. Logisch dat er inmiddels nieuwere tablets zijn die beter presteren. In 2010 was de iPad echter de beste tablet die je kon krijgen.
Ik moet natuurlijk met de tijd meegaan. Het iOS heeft een update gekregen en ik moet toch simpelweg vergelijken met andere tablets nu. De eerste generatie iPad kost nu 400+ (nieuw in de doos) en dan is wat je krijgt te weinig in vergelijking met de iPad 2 en de rest van de competitie.
- Verplicht gebruik van iTunes bij eerste keer opstarten

Dit is sinds iOS 5 niet meer nodig! Je kan de iPad dan gewoon zonder Mac of PC opstarten en in gebruik nemen.
Goed opgevallen! Dat punt stond er nog in van toen iOS 5 nog niet uit was. Ik zal meteen ook even de rest van het lijstje afgaan! Bedankt. :)
Erg mooi apparaat, maar als ik het zo bekijk kan ik met mijn telefoon (android) al erg veel van wat je met een ipad kan. Natuurlijk is het met de ipad een stuk comfortabeler werken, maar bij het sporten zie ik niet gauw iemand een ipad als mp3-speler hanteren :P

Enig office werk/mailing is natuurlijk erg fijn te doen, maar een applicatie als autocad zal hij niet draaien.

Meningen verschillen, maar voor mij is het niet meer als een kostbare gadget.
Naar aanleiding van wat je schreef over de prestaties moet ik toch echt zeggen dat ik het een beetje zwak vind om 5 sterren (!) te geven op basis van:

"...de iPad werkt gewoon lekker soepel, en heeft als ik het snel vergelijk veel minder vertragingen dan bijvoorbeeld een Android tablet."

Ik kan me wel voorstellen dat je het lekker vindt werken, maar het is niet echt objectief.

Verder wel een goede review! Alleen de beredenering achter je 'sterren geven' vind ik niet zo sterk. Jij telt af vanaf 5 (dit is niet zo goed aan het apparaat, dus het krijgt -1 ster, 5-1=4 ;) )

Het lijkt mij beter als je punten noemt waarom het apparaat toch de 4 sterren verdient! (dit is goed, dit, dit en ook dit: 1+1+1+1=4 ;) ) Dit is vaak veel meer op feiten gebaseerd, en dus beter voor een review.
Hoe moet ik dan beoordelen hoe ik vind hoe soepel en snel het apparaat werkt. In vergelijking met de meeste Android tablets, die soms al op 1.5 GHz dual core processors draaien, doet deze single core 1 GHz processor het vaak nog beter. Je kan niet puur naar de specificaties kijken: het is een combinatie van hardware en software.

Verder tel ik niet vanaf 5 zoals jij beweert. In een review geef je je mening. De prestaties zijn goed want alles reageert vlot en werkt daardoor gewoon heel lekker. Alles reageert snel en soepel.

Als je die 1+1+1+1=4 vergelijking wilt, dan moet je de review lezen. De reactie waarin ik nog eens de sterren toelicht is simpelweg extra info.
Zoveel minpunten en dan nog 5 sterren geven :?
De intro begint ook met de opmerking dat een iPad nog steeds de beste tablet is.
Beter of niet is altijd subjectief en om daar een review mee te starten?
We weten allemaal dat de Tab 10.1 gelijk of beter als een iPad2 is, laat staan een iPad1.
Kan me niet voorstellen dat iemand nog een iPad v1 zou kopen met de huidige prijzen.
Dat is gewoon zelfpijniging ;)
Alleen het gewicht al. Oef.
? beter dan de ipad.
De gebruiks ervaring op een Ipad is nogsteeds veel beter dan op een willekeurige android tablet. dus misschien is de hardware van de 10.1, maar je blijft de nog niet geperfectioneerde android software houden.
Er moet worden gezegd dat iOS ook nog niet perfect is... ;)
- Beperkt RAM geheugen

Vraag me echt af wanneer je te weinig ram hebt op een ipad...
Zoek maar in wat andere revieuws, het is vooral als je werkt met meerdere tabbladen als je aan het surfen bent, dat je te weinig ram hebt!
Het was zelfs de reden dat ik van de iPad ben afgestapt (naast andere redenen), de browser was voor mij onwerkbaar. Naast een niet-veranderbaar standaard mobile-device browserID (met zo'n scherm zou je desktop-pages moeten kunnen zien, geen concessies!!!) zat je ook nog eens znder echte tabbladen. En als je dan dat beperkte 9-grid tabbladen systeem hebt gaat hij zodra je een webpagina selecteerd die je als achtergrond-tab hebt zitten die andere tab vaak ook nog eens opnieuw inladen, al je ingevulde forms weg!

De browser viel/valt ook erg goed te crashen door in een grote webpagina te gaan zoeken... poef. Alle tabs weg (niet dat ze nuttig waren). Gecombineerd met het gebrek aan een filesystem en randapparatuur (en nee, noem nou niet camera kits, want daarmee kun je niet bijvoorbeeld een documentje, presentatie of ander iets inladen van een USB Stick) was het apparaat verder ook nog gelimiteerd. Ik had de iPad naast m'n HTC Desire toendertijd en vond Android zelfs toen al... tsja... "echter". Toen ik merkte dat ik om even iets op te zoeken of te lezen vaker de 3,7" Desire pakte IPV de 9.7" iPad is de iPad weggegaan, en is er een Acer Iconia Tab in huis gekomen. Nog steeds geen spijt van die Iconia, ondanks dat het Acer is.
Het 9-grid tabbladen systeem is al een tijdje geleden vervangen door echte tabs zoals in Google Chrome.
Bij de pluspunten noem je de ondersteuning voor iOS5 (en houdt je dus rekening met de toekomst).

Vervolgens zet je bij de minpunten het feit dat je iTunes nodig hebt voor de eerste activatie.

Vanaf iOS5 heb je dat echter niet meer nodig en zal dat minpunt dus niet meer van toepassing zijn.

Als je dus consistent bent in je wijze van beoordelen, dan kan je dat minpunt laten vallen ;)

[Reactie gewijzigd door DivxLover op 25 augustus 2011 11:51]

Probleem is dat de eerste generatie iPad's standaard geleverd worden met iOS 4, ook in de toekomst. Je hebt dus nog steeds iTunes nodig.