Intel 520 60GB Review

marquiss 8 april 2012, 1.216 views

Intel 520 60GB

Pluspunten

• velen malen sneller opstarten
  • nergens meer op hoeven wachten (zoals excell bestandjes, DOCX)
  • super snel uitpakken en par2 reparatie

Minpunten

• redelijk geprijsd
  • slechte prestaties op een SATA-300 poort

Op tweakers zag ik dat er nog geen review voor deze SSD geschreven was dus vandaar weer een leuke review maar dit keer over de INTEL 520 60 GB SSD

Het eerste wat ik wil vermelden is dat dit alleen op een SATA-300 getest is hierop zijn mijn resultaten gebaseerd! Momenteel met mijn huidige hardware heb ik nog geen SATA-600 tot mijn beschikking.

Vooraf

De bootdisk van mijn mediacenter was ruimschoots 6 jaar oud en begon mankementen te vertonen en bovendien maakte dat ding (Samsung SpinPoint T166 HD501LJ, 500GB) nogal wat herrie. Dat zijn zaken die je liever niet hebt bij je mediacenter, dus dit was het juiste moment om even een upgrade te doen!

Dus hebben we de intel 520 60GB aangeschaft.
Ik heb puur voor deze schijf gekozen omdat ik alleen windows 7 erop installeer en verder XBMC. Opslag heb ik niet nodig. Een SATA-600 gekozen puur voor toekomstige upgrades, je kan het maar vast hebben voor het prijsverschil hoef je niet wakker te liggen.

Omdat ik in mijn macbook pro momenteel een intel 320 160GB heb zitten begon werd mijn nieuwsgierigheid wel opgewekt om dit schijfje toch even aan de tand te voelen in mijn macbook. Ik was vooral benieuwd wat die op een SATA-300 poort zou klaarspelen!

Specs

Model 13 inch Macbook Pro Medio 2010 (MC374LL/A)
Processor P8600 2,4 GHz Intel Core 2 Duo
Geheugen 8GB 1067 MHz DDR3 (Corsair CL7 PC3-8500 (DDR3-1066))
Harddisk Intel 520 SSD 60GB
Videokaart NVIDIA GeForce 320M 256 MB
Software Mac OS X Lion 10.7.3 (11D50b)

Installatie

Voor installatie informatie verwijs ik je door naar mijn andere review.
Al met al je zet hem erin je verbind met wifi en lion wordt gedownload en je hebt er zonder poes pas zo een operating system van Mac opstaan ideaal als je een nieuw schijfje hebt!

bezetting harddisk na kale installatie
16 GB bezet
44 GB vrij

Tests

Nu heb ik wat tests gedraaid op mijn mac. Ik zal nog tests toevoegen als die in de mediacenter zit welke op windows 7 professional draait, dit is puur een extraatje.

Ik heb verschillende tests gedraaid om een zo goed mogelijk beeld te vormen van de performance welke deze SSD in huis heeft.

Zo heb ik met Xbench getest onder MAC OSX en heb ik de TRIM enabler gebruikt versie 2.0

Dit is de test met Xbench op MAC OSX zonder TRIM.

Het resultaat was wel schrikken. Deze SSD presteert echt RUK zelfs mijn intel 320 160GB is sneller.

Dit is de test met Xbench op MAC OSX met TRIM aan.

Omdat ik de vorige resultaten zo slecht vond besloot ik weer eens TRIM enabler erop te installeren. In mijn andere review had dit bijna geen invloed. Echter bij deze SSD merk ik een significante verbetering. Echter kun je wel zien dat bepaalde cijfers lager uitvallen, zelfs na meerdere pogingen blijft dit aanhouden!

Conclusie is dat TRIM enabler wel ervoor zorgt dat je SSD betere prestaties neerzet op MAC. Dit was met de vorige versie niet echt te merken.

Starttijden

Echter opstarten gaat wel veel sneller Met deze SSD boot de mac vanaf de knop indrukken binnen 11 sec.
Vanaf dat de backlight licht geeft 9 sec. (Mijn mac heeft wel een oude EFI waarschijnlijk gaat dit sneller met nieuwe generatie macbooks!) De meeste tijd zit hem bij mij in de EFI.

~[Conclusie]
Al met al vind ik deze schijf een slechte prestatie neerzetten op een SATA-300 poort, vooral met de opgegeven specs. Hij start wel sneller op zelfs 10 sec dan met de intel 320 160GB.

Mocht je overwegen om deze te kopen voor een mac met een SATA-300 aansluiting dan kun je beter een andere schijf kopen na mijn mening! Ik ben blij dat ik destijds de intel 320 serie gekocht heb en niet de 520.

Hopelijk liggen de prestaties op mijn mediacenter wat hoger dat zal deze week nog blijken.
Ik heb er geen spijt van de prijs was prima en er zit 5 jaar garantie op.

Heb jij ook een Intel 520 60GB?

Reviews door de redactie

Dank voor de review.
Altijd goed om te lezen dat iemand iets probeert samen te stellen
wat niet helemaal gebruikelijk is. Je advies is prima alleen vind ik niet
dat je algemene beoordeling van 3 sterren helemaal terecht is. Deze SSD is
natuurlijk niet bedoelt voor een Mac van 2 jaar oud met SATA 300.
De P8600 processor (Core 2 Duo) is nu ws.de meest "remmende factor",
Een snelle motor in een oude auto plaatsen en van te voren weten
dat je het gas niet helemaal kan intrappen ligt niet aan de motor ;)
Maar wel bedankt dus want zo'n review als deze, daar hebben we wat aan !
Keep up the good work !
Vandaar dat ik dit ook vooraan in de review heb vermeldt dat dit gebaseerd is op een SATA-300 testomgeving.

Maar dan nog X-BENCH verbruikt nog geen 10% van mijn CPU tijdens de bench het zit rond de 5%. Of dit een factor is van de prestaties zal bewezen worden als die in de mediacenter zit welke over een i3 530 beschikt. Daar ben ik ook benieuwd naar.

Wat ik in ieder geval aantoon is dat deze schijf niet goed presteert op mijn serie macbook of ouder, dat vermeld ik ook in de conclusie wat jou feedback omtrent advies na mijn mening niet reŽel maakt. de beoordeling is dan ook gebaseerd op mijn systeem, sowieso is en blijft het raar dat deze SSD het aflegt tegen mijn intel 320 SSD welke een factor twee langzamer is.

verder wel bedankt voor je feedback!

[Reactie gewijzigd door marquiss op 8 april 2012 17:28]