Intel 320 160GB Review

marquiss 11 februari 2012, laatste update op 11 februari 2012, 4.517 views

Intel 320 160GB

Pluspunten

• velen malen sneller opstarten
  • nergens meer op hoeven wachten (zoals excell bestandjes, DOCX)
  • super snel uitpakken en par2 reparatie
  • update naar de nieuwe software met behoud van data

Minpunten

• nog vrij duur voor het aantal GB
  • geen tussen maat in de 320 serie ( 160 --> 300) mis een 200 of 240
  • lezen valt redelijk laag uit vergeleken met de specs maar merk er niets van
  • X-bench en crystaldisk niet betrouwbaar programma makkelijk te manipuleren!

UPDATE - 11-feb-2012- (zie onderaan)

Op tweakers zag ik dat er vraag was naar wat meer concrete reviews met een intel SSD welke op MAC OSX draait dus bij deze ga ik proberen een review te schrijven. Hierbij review ik ook meteen VMWare Fusion 3.13 i.c.m. Windows 7 Professional 64-bits SP1

Vooraf

Inmiddels is mijn Macbook Pro een jaartje oud en wilde ik er iets meer uit halen en ben een beetje naar de mogelijkheden gaan rondkijken en kwam uit bij de intel SSD’s. Ik heb puur voor intel gekozen omdat ik hier een goed gevoel bij heb, er is verder geen achterliggende gedachte. Al heb ik wel zitten twijfelen om de 510 serie te kopen omdat ik volgend jaar een nieuwe Macbook Pro wil kopen maar heb uiteindelijk toch voor de 320 gekozen omdat ik de 510 iets te duur vind en volgend jaar waarschijnlijk veel meer GB’s krijg voor mijn geld en wie weet ook meer snelheid.

Specs

Model 13 inch Macbook Pro Medio 2010 (MC374LL/A)
Processor P8600 2,4 GHz Intel Core 2 Duo
Geheugen 8GB 1067 MHz DDR3 (Corsair CL7 PC3-8500 (DDR3-1066))
Harddisk Intel 320 SSD 160GB
Videokaart NVIDIA GeForce 320M 256 MB
Software Mac OS X Lion 10.7 (11A511)

VMWare Fusion toegewezen settings
Processor 2 processor cores
Geheugen 3GB
Software Windows 7 Professional 64-bits SP1

Zoals te zien is heb ik wel het geheugen al uitgebreid van 4GB naar 8GB omdat dit veel lekkerder loopt i.c.m. met virtueel Windows draaien. Ik gebruik mijn MBP voornamelijk voor school waar ik een opleiding programmeren volg.

Installatie

De installatie in de MBP was zo gepiept al moet je wel een kleine torx schroevendraaier hebben om de harddisk los te kunnen draaien. Wat ik wel kan melden is dat een MBP nog wel eens een “TOEK” geluid vertoont als je hem optilt waarvan ik dacht dat het de DVD drive was maar dit was dus blijkbaar de harddisk aangezien het geluid nu verdwenen is.

Indeling harddisk
125GB voor OSX
32 GB voor Windows

Installeren gaat in ieder geval nu een stuk vlotter en je hoeft niet lang meer te wachten. Lion had ik er in ongeveer 10 minuutjes opstaan (dit heb ik niet getimed!).

Enig nadeel kan zijn dat je geen trim ondersteuning hebt op OSX maar hiervoor is een freeware tool welke het gewoon aanzet, of het verschil maakt geen idee het testen heb ik gedaan nadat trim al een paar dagen aanstond.
Gebruikte Tool: TRIM Enabler

Tests

Ik heb verschillende tests gedraaid om een zo goed mogelijk beeld te vormen van de performance welke deze SSD in huis heeft.

Zo heb ik met Xbench getest onder MAC OSX en onder Windows 7 Professional heb ik crystaldiskmark gebruikt om te benchen.

Bij Windows heb ik getest via VMWare Fusion “virtueel” en met Windows opgestart in de normale modus zonder MAC OSX ernaast zodat je eventuele verschillen kunt waarnemen in de performance. Ik heb ook een test gedraaid na het gebruiken van de Intel Toolbox.

Dit is de test met Xbench waarbij niets open staat en alleen MAC OSX draait.

Windows Performance Test in VMWare Fusion (Zonder Toolbox)

Windows Performance Test in VMWare Fusion (Met Toolbox)

Windows Only Performance Test (Zonder Toolbox)

Windows Only Performance Test (Met Toolbox)

Starttijden

Deze vind je onderaan!

Wat ik heel raar vindt is dat windows via mac in VMware sneller opstart dan dat ik windows alleen opstart. Ik heb hem meerder malen opgestart en kwam niet onder de 100 sec uit. Dit zal waarschijnlijk met het laden van de drivers een bottleneck vormen vmware zal die wel al bij de hand hebben.

Dit is mijn eerste reviews verzoekjes en advies zijn welkom Ik zal in de aankomende weken nog wat tijden posten van programma’s maar ik gebruik niet erg veel programma’s waar je grote verschillen zult merken dus verwacht niets speciaals en uitgebreids.

aleen nog uitzoeken hoe ik die foto's op hun plek krijg dan ziet die er al aardig uit

Zojuist mijn SSD via mac ge-update naar de nieuwe software. Hij werkt gewoon nog steeds hetzelfde en ik heb al mijn data gewoon nog. Windows start ook gewoon nog normaal op via VMware en normaal.
Als je niet weet hoe dit moet dan moet je even kop3 van de handleiding doorkijken op de intel site. Deze verteld je precies wat je moet doen om hem te updaten.

~[UPDATE 10-nov-2011]
Oke de SSD heb ik inmiddels bijna twee maanden in gebruik en mensen waren benieuwd naar het resultaat. Mijn laptop wordt over het algemeen veel gebruikt dus er vind ook regelmatig wat verkeer plaats.
ik heb nu al ruim een maand de TRIM tool enabler uitgezet en eerlijk gezegd merk ik geen verschil!
Ik ben er wel achter dat 30GB voor windows veel te weinig is dus dit moet ik veranderen naar 40!

Hier de benchmark voor de huidige prestaties welke iets hoger liggen dan toen ik hem in het begin testte.

~[UPDATE 11-feb-2012]
Inmiddels heb ik hem een flinke tijd en zijn er heel wat dingen veranderd aan mijn configuratie.
Allereerst draai ik nu op lion 1.7.3 en heb ik windows anders ge´nstalleerd. Voorheen had ik twee partities een voor mac en een voor windows. Om echter volledig gebruik te maken van de SSD heb ik windows nu virtueel ge´nstalleerd wat mij stukken beter bevalt, hij voelt iets sneller aan maar verbruikt nu iets meer CPU, al denk ik niet dat je dit op de nieuwere macbook merkt met een i5/i7. Tegenwoordig zit ik aan de VMware Fusion versie 4.1.1 welke ik legaal gekocht heb, al brengt dit dus geen prestatie verschil wat in tegenstelling wel iemand beweerde "Bedankt voor je advies wat niet waar is"! Ik moet wel concluderen dat X-Bench voor mac NIET betrouwbaar is ik kan het programma namelijk voor de gek houden dat ik iets te goede resultaten krijg maar dat heb ik niet in de hieronder getoonde screenshot gedaan. Wat wel duidelijk is, is dat de schijf door de extra schuifruimte iets sneller is geworden wellicht ook dat de update lion versie 1.7.3 wat verschil maakt. De benchmarks op windows zien er leuk uit maar ik denk omdat die virtueel draait dat die het naar het geheugen pompt i.p.v. naar de harddisk dus deze zijn niet betrouwbaar nogmaals die van mac wel!

Hier de Mac benchmark op Lion 1.7.3

Hier twee precies dezelfde windows 7 professional 64 bits benchmark (de tweede zoals je ziet is nogal apart) de derde bench welke ik niet post was nog hoger! Hieruit concludeer ik dat ik niet meer een benchmark op windows in mijn configuratie kan draaien welke betrouwbaar is doordat die virtueel ge´nstalleerd is.

Zo zijn jullie weer een beetje geŘpdatet over de intel 320 160GB voor Mac en Windows op Mac

Als iemand nog een Linux tool heeft met een GUI dan hoor ik het graag dan bench ik daar ook even mee al denk ik dat die niet betrouwbaar is doordat deze ook virtueel draait! Linux draait in ieder geval als een zonnetje!

Heb jij ook een Intel 320 160GB?

Reviews door de redactie

Lezen valt mij ook tegen, heb hier de 40GB versie, en die doet gewoon 200 MB/sec lezen. Vreemd dat die van jou, die 4x zo groot is, en dus sneller zou moeten zijn, dit niet haalt..
Ik heb ook de 160 GB versie en de benchwaarden zijn inderdaad erg laag, ik haal zowat de dubbele waarden die hij hier haalt met de nieuwste RST drivers, windows 7 64bit en een maand in gebruik.

waarschijnlijk weet je het al maar toch:
pas op voor de 8MB bug met je macbook pro, probeer de besparingsstanden en slaapstanden uit te zetten voor je SSD als het kan.
Zodra de SSD teveel powercycles krijgt met de huidige firmware kan de bug optreden. Er komt waarschijnlijk een nieuwe firmware uit binnenkort dus hou het in de gaten.
inmiddels 3 jaar verder en de 160 GB heeft het begeven met de nieuwste firmware. Wat komen we tegen, jawel de 8MB bug. :( gelukkig is hij weer tot leven te wekken, maar ondertussen ben je je data kwijt als je het niet backupped heb.

Als ik het mag geloven heeft alleen een bepaalde serie-reeks hiermee te maken. Dan is het dus belangrijk om regelmatig deze ssd te backuppen en niet als opstartschijf te gebruiken.
Intel is al jaren bewust dat deze fout zich nog steeds voor doet en heeft er niets meer aan gedaan. Dat is een ontzettende kwalijke zaak wat mij betreft.

[Reactie gewijzigd door knightofn1 op 28 juli 2014 13:37]

het opstarten van Windows gaat traag als je een crack gebruikt. installeer hem maar eens zonder crack en daarna met crack! hier start die in 15 seconden op met mijn macbook air
Ik kan je vertellen dat het niets uitmaakt behalve dan dat ik 40 euro lichter ben.
Dus je conclusie is in ieder geval op mijn laptop niet waar!
OS X heeft toch wel TRIM support?

Jouw review zegt van niet, maar volgensmij heeft OS X wel Trim support in lion.

[Reactie gewijzigd door mykene op 8 augustus 2011 11:13]

trim ondersteuning voor de eigen apple SSD's ik heb gecheckt en bij trim stond "nee"...
Maar met de tool kun je hem gewoon aanzetten
Die tool is een hack waarbij er al velen zijn die een slechtere performance en andere problemen hebben ondervonden. Het is ook een totaal overbodige tool in dit geval omdat deze ssd over garbage collection beschikt en dus helemaal zelf in staat is om op te ruimen. Dat helpt trouwens ook alleen wanneer je cellen hebt die ook geleegd kunnen en mogen worden. Als je je ssd vol zet heb je er niets aan. De performance daalt dan sowieso en omdat het data is dat niet weg is kun je er ook geen trim/gc overheen laten gaan. Dit kan dan ook de slechte scores verklaren (ssd staat te vol).
Hehe, ik dacht ook altijd dat het de superdrive was. :P

---

Goede review trouwens (zeker omdat ik zelf ook een Mac heb :D ). Hopelijk update je later deze review om zo een mooi overzicht te krijgen van de (mogelijke) degradatie van je SSD. :)

Ghehe
gedaan en hij is alleen sneller geworden, maar door meerdere factoren komen!
par2 reparatie doet erg veel write cycles als je grote bestanden binnen haalt. Is niet echt goed voor de levensduur van de SSD.

Download haal ik zelf altijd binnen op een HDD.

Of het de levensduur echt verkort naar onbruikbare hoeveelheden daar zijn de meningen over verdeeld. Misschien valt het allemaal mee, maar zelf zou ik niet snel downloads of databases op een SSD draaien.
Je sequential read/write vind ik niet zo snel voor een goede ssd. Mijn 5400 rpm disk is maar de helft trager.

write 4K blocks: 90.18MB
write 256K blocks: 71.24MB
read 4K blocks: 19.45MB
read 256K blocks: 78.26MB

alleen bij random zie je erg veel verschil. (en dit was even schikken voor mij. En dan nog vind ik mijn MBP voldoende snel genoeg ;-) )

write 4K blocks: 1.63MB
write 256K blocks: 38.69MB
read 4K blocks: 0.46MB
read 256K blocks: 22.70MB

Voor de sequential read/write zou ik geen ssd kopen maar als ik de random zie.. dan wel.

Die is trouwens op een MBP5.2 van 2.5 jaar oud. Er is een 640GB 5400 rpm WD disk in.

Iemand metingen met een OCZ?

[Reactie gewijzigd door dvogel op 18 augustus 2011 23:24]

Random dat is waar het volgens mij juist om draait aangezien er overal iets staat ;) sowieso is de latency nu verwaarloosbaar.. Maar opstarten deed me mac al snel nu maar iets sneller maar zoals ik al aan geef in me review deed ik het er meer om zodat de programma's veel sneller konden opstarten en ik ook windows ernaast kan draaien zonder te hoeven wachten dat gaat nu vliegensvlug
Heb een update geplaatst welke wel interessant is, hieruit concludeer ik ook dat die benchtools niet helemaal de waarheid laten zien. Anders heb ik een speciale SSD gekregen van intel..

Veel leesplezier

Gr Mark Rutten
Tjah ben zelf ook voor de kingston gegaan, 96 gb. Veel meer bang voor je buck. Ik heb er ook niet zoveel aan uit gegeven omdat ik niet met de gebakken peren wou zitten. Misschien dat ik een review doe, ooit.

[Reactie gewijzigd door Tengri op 18 augustus 2011 19:50]

Geen idee maar ik heb nergens problemen mee met deze SSD en qua performance dat komt volgens mij omdat die in deze mac zit en mijn windows partitie is maar heel klein daardoor presteert deze SSD ook al lager dan de specs aangeven. Met een partitie kun je sowieso de lege cellen niet helemaal leeg maken wat ook resulteert in een geleidelijke degradatie...