Specificaties Socket AM2 met AMD 690G chipset - Bekijk alle specificaties

MSI K9AGM2-FIH Review

F for Fragging 15 december 2007, 2.207 views

MSI K9AGM2-FIH

Pluspunten

• prijs
  • FireWire en HDMI aansluiting
  • zuinig met energie

Minpunten

• "USB Legacy support" optie in BIOS kan voor problemen zorgen met GRUB

Layout Score: 4
Voor familie wilde ik een budgetsysteem laten bouwen - dus ik heb het zelf niet in elkaar gezet, maar ik heb voor de assemblage van de internetwinkel waar ik dit moederbord kocht gekozen - dat zou dienen voor basale werkzaamheden zoals tekstverwerken, e-mailen, internetten en het spelen van The Sims 2. Nadat ik had gezien dat dit het MSI K9AGM2-FIH moederbord besproken was door Tweakers.net en ook gekozen was voor het basissyteem van de best buy guide van september 2007 besloot ik dit moederbord te kiezen.

De belangrijkste redenen om dit moederbord te kopen zijn dat het doet wat het moet doen, dat de prijs erg laag is, en dat het moederbord een mATX formaat heeft. Ook is het mooi meegenomen dat de AMD 690G chipset zuinig is met energie. De prestaties zijn hier niet zo belangrijk. De lage prijs van het moederbord is vergelijkbaar met Intel mATX moederborden, maar dat zijn dan wel moederborden met een wat oudere Intel 945 chipset. Wat bij dit moederbord opvalt is dat deze HDMI en FireWire aansluitingen heeft, ondanks de lage prijs. Deze aansluitingen gebruik ik echter niet. Ik heb geen idee hoe de ge´ntegreerde videochip op dit moederbord presteert, want ik gebruik het moederbord in combinatie met een GeForce 7600GS omdat ik de performance in games toch net iets te belangrijk vond om het over te laten in de ge´ntegreerde videochip. Overklokken heb ik niet uitgeprobeerd, het was niet nodig, dus daar geef ik geen beoordeling voor.

Het moederbord werkt naar behoren, op een paar uitzonderingen na. Bijvoorbeeld, ook al is in het BIOS Cool'n'Quiet ingeschakeld, 50 ˚C als doel ingesteld voor de temperatuur en de minimumsnelheid van de fan ingesteld op 25%, de Arctic Cooling Alpine 64 CPU-koeler blijft steeds het maximale aantal toeren draaien van ongeveer 2200 RPM. De AMD Athlon 64 X2 4400+ (65 Watt) CPU wordt gekoeld tot een temperatuur van 25 ˚C, wat een goede temperatuur is, maar de CPU-koeler maakt daarbij wel wat lawaai. Jammer dat de koeler dan geen minder toeren gaat draaien.

Nadat ik Ubuntu had ge´nstalleerd viel mij op dat ik het toetsenbord niet kon gebruiken om in het menu van GRUB (het menu dat te zien is wanneer er meerdere OS's op een PC ge´nstalleerd zijn zoals Windows XP naast Ubuntu, en wat de mogelijkheid geeft om een van de OS's op te starten) te navigeren. Na snel wat googelen kwam ik er achter dat "USB Legacy support" moest worden ingeschakeld in het BIOS, toen werkte het toetsenbord wel in het menu van GRUB. Hopelijk voorkom ik daarmee problemen voor dual-bootende Linux gebruikers die ook dit moederbord (willen) gebruiken. Maar mijn eigen PC met een Asus A8N-E had helemaal geen speciale instelling in het BIOS nodig (of althans, ik hoefde niets te wijzigen) om het toetsenbord te laten functioneren, dus ik vind dit erg raar.

Als laatste probleem was er nog een optie in het BIOS die voor problemen zorgde, de optie "Halt on:" stond standaard ingesteld op "All, but keyboard" met als gevolg dat er op de een of andere manier een fout werd gedetecteerd (details weet ik niet meer precies, maar de foutmelding was onzin) en dat er dan op F1 moest worden gedrukt om door te gaan met opstarten. Verander deze optie naar "No errors" om er voor te zorgen dat er niet wordt gevraagd om op F1 te drukken.

Post scriptum

Het probleem met de Arctic Alpine 64 die constant op volle snelheid draait heb ik opgelost. Het moederbord heeft een vier pins aansluiting voor de CPU koeler, de Arctic Alpine 64 heeft een drie pins aansluiting. Standaard staat echter in het BIOS onder H/W Monitor > CPU fan pin select ingesteld dat de aansluiting voor de CPU fan een vier pins aansluiting is, toen ik deze instelling wijzigde naar drie pins was het moederbord wel in staat het aantal toeren van de fan te verlagen. Nu draait de Alpine 64 op 660 RPM wanneer de CPU idle is, en is het systeem zeer stil.

Heb jij ook een MSI K9AGM2-FIH?

Heb jij de HD los in je systeem liggen? Of zit er een frame onder voor de bevestiging?
USB keyboard support staat niet altijd aan in de bios vandaar dat je toetsenbord moeilijk doet. Waarom toch een aparte vga kaart genomen. Sims 2 had het prima met de on board kaart gedaan.
Denk dat je koeler geen support heeft voor AMD cool en quiet zou dat kunnen? ;)
Ik denk dat het probleem inderdaad ook bij de koeler zit :P
Nee, de HD ligt niet los op de bodem, lees eventueel de productsurvey van de behuizing even. Ik had toch gekozen voor een aparte videokaart omdat de videokaart nog in het budget paste, en wie weet wordt er nog eens iets anders gespeeld dan The Sims 2.

Maar ik begrijp even niet waarom jullie beiden denken dat ontbrekende support voor Cool 'n'Quiet van de koeler het probleem kan zijn. Zoals de naam al zegt is de Arctic Cooling Alpine 64 speciaal ontworpen voor de Athlon 64, dus dat support zou ontbreken lijkt mij niet waarschijnlijk. Sowieso, alleen het moederbord heeft toch ondersteuning voor Cool'n'Quiet nodig, want het moederbord laat de fan toch minder toeren draaien?

[Reactie gewijzigd door F for Fragging op 11 november 2007 22:57]

Als de koeler dit niet ondersteund werkt het ook niet! Dan zal hij aaltijd op 100% draaien omdat hij dus niet geregeld kan worden. Aangezien dit een vrij goedkoope koeler is zal het wel niet ondersteund worden (kan hier ook niets over vinden op de AC site).
Ik heb de winkel waar ik het systeem heb laten assembleren ge´nformeerd over het probleem, en zij wezen mij op de informatie op de website van Arctic Cooling. Dit moederbord heeft een vier pins aansluiting voor de CPU-koeler, en de Arctic Cooling Alpine 64 heeft een drie pins aansluiting. Daarom kan de Arctic Alpine 64 de PWM fan controller van het moederbord niet gebruiken, en kan de ventilator niet minder toeren draaien. Ik had de Arctic Alpine 7 nodig, die wel een 4 pins aansluiting heeft. Mijn review heb ik aangepast.
De Alpine 7 is voor socket 775, die gaat niet passen.
Die gaat wel passen, voor de duidelijkheid geef ik wel even een citaat van de tekst op de website van Arctic Cooling waar ik in mijn vorige post naar verwees:
Athlon 64 Mainboard with PWM Fan Control
Some Athlon 64 mainboards offer a 4 pin fan power socket. In order to use the PWM fan controller of these boards, please purchases the Alpine 7 which is also compatible to all AMD CPUs and supports the PWM function.
En op de pagina van de Alpine 7 op de Arctic Cooling website wordt expliciet vermeld dat deze ook geschikt is voor AMD sockets.
De review heb ik iets aangepast, zie ook mijn review over de Alpine 64 voor meer details.