Specificaties Small form factor, 1 interne + 3 externe bays - Bekijk alle specificaties

Antec New Solution NSK3480-EC Review

F for Fragging 11 november 2007, 6.993 views

Antec New Solution NSK3480-EC

Pluspunten

• 80-plus voeding, efficiŽnt met energie
  • ontwerp interieur is goed

Minpunten

• ventilatiegat CPU-koeler
  • had stiller gekund
  • uiterlijk en ontwerp exterieur hadden beter gekund
  • prijs hoger dan identieke Antec behuizing in ATX formaat

Kwaliteit voeding Score: 4
Een mATX behuizing inclusief een voeding van minstens 300W, het liefst zo goedkoop mogelijk en zeker niet duurder dan § 100, daar was ik naar op zoek. Bij een prijspeil van rond de § 50 zijn vooral AOpen behuizingen te vinden, maar op basis van mijn goede ervaringen met Antec (ik ben de eigenaar van een Antec SLK 3700BQE) en mijn minder positieve ervaringen met AOpen, koos ik er voor om het budget iets te verhogen naar rond de § 75 om een Antec NSK 3480 behuizing te kopen. Ik heb een systeem met een NSK 3480 laten assembleren door een internetwinkel, ik heb mijn hardware niet zelf geassembleerd, dus ik kan niets zeggen over het installatiegemak.

Deze behuizing is al uitgebreid gereviewed door Silent PC Review, en ik raad aan om die review te lezen. De belangrijkste wijziging in relatie met de NSK 3300 is de voeding, de NSK 3480 heeft nu een ATX12V voeding van 380W die meer dan 80% efficiŽnt is.

Het uiterlijk en ontwerp van het exterieur van de behuizing is niet het mooiste, het is jammer dat de zilverkleurige voorkant van plastic is in plaats van staal, en dat de voorkant iets verder van de behuizing uitsteekt, vanwege plastic met ventilatiegaten zoals op de foto's is te zien. Aan de andere kant is het erg fijn dat de voorkant geen deur heeft, dat vind ik altijd zo onpraktisch bij behuizingen, ook al geeft het misschien een mooier uiterlijk.

Antec is ook bekend van de stille behuizingen, en het wordt ook benadrukt op de productpagina van Antec dat de NSK 3480 ook stil zou zijn. Dit valt helaas wat tegen. De NSK 3480 heeft in tegenstelling tot de voorganger van deze behuizing, ventilatiegaten op de plaats van de processorkoeling. Volgens de review van Silent PC Review zou deze aanpassing gedaan zijn in het kader van de "Thermally Advanced Chassis" richtlijnen van Intel. Dat was misschien een goed idee ten tijde van het Pentium 4 tijdperk toen processors nog veel energie slurpten en warmte genereerden, maar nu niet meer. Deze ventilatiegaten zorgen er helaas voor dat het geluid van de CPU-koeler beter te horen is, zeker als de behuizing rechts van de monitor op het bureau staat. Ook zal op deze manier waarschijnlijk veel stof naar binnen worden gezogen.
Volgens de productpagina van Antec zouden er op de bodem van de behuizing, waar een harddisk kan worden geplaatst, siliconen voeten bevestigd zijn die de trillingen van de harddisk beperken. Ik heb het idee dat het niet echt goed werkt, de Samsung T166 van 320 GB zou sowieso een stille harddisk moeten zijn, maar het geluid van de harddisk is wel erg prominent aanwezig. Mijn Antec SLK3700BQE heeft vergelijkbare voeten voor harddisks, en lijkt mijn twee Hitachi T7K250 harddisks stiller te houden. Maar of het nou de schuld is van de Samsung T166 harddisk of de behuizing, dat weet ik niet.

Pluspunten op het gebied van stilte is het ontwerp van een aparte kamer voor de voeding, die zo minder wordt verhit door de warmte van het systeem. Uit de review van Silent PC Review blijkt dat de voeding ook daadwerkelijk stiller is geworden. Ook de 120mm fan aan de achterzijde is fijn, deze zijn stiller dan 80mm fans en koelen beter, maar 120mm fans zijn standaard in de behuizingen van Antec voor zover ik weet.

In een kleine mATX behuizing als deze moet je niet al te veel uitbreidingsmogelijkheden verwachten. Er zijn twee 5,25" drive bays en een 3,5" drive bay toegankelijk vanaf de voorkant, en zoals gezegd is er dus nog een 3,5" drive bay intern, voor de harddisk die op de bodem te bevestigen is. In deze behuizing heb ik een DVD-drive en een harddisk laten monteren, meer was niet nodig (maar zelfs voor een dik gamesysteem zou ik meer dan een harddisk en een DVD-drive ook overbodig vinden). Het systeem waar deze behuizing deel van uitmaakt is bedoeld voor mijn familie, dus het is vooral een systeem dat gebruikt wordt voor webbrowsen, e-mailen, tekstverwerken en het spelen van The Sims 2. En voor dat doel voldoet deze behuizing.

Wat de prijs betreft is het jammer de NSK 3480 met een prijs van § 75 ongeveer § 10 duurder is dan de NSK 4480, wat praktisch dezelfde behuizing is, maar dan voor ATX. De NSK 3480 is kleiner, maar toch duurder. Eigenaardig, want minder grondstoffen en een kleiner formaat zouden toch een prijsvoordeel moeten opleveren in productie- en transportkosten?

De conclusie is dat de NSK 3480 een goede mATX behuizing is, met een redelijke prijs en een goede voeding, en ruimtebesparend is met het kleine formaat. Van alle goedkope mATX behuizingen heeft deze behuizing mijn voorkeur.

Heb jij ook een Antec New Solution NSK3480-EC?

Ik heb deze week exact dezelfde kast gekocht. Ik ben het dan ook gedeeltelijk eens met deze review. Ik gebruik de kast icm een msi moederbord en een arctic freezer 64 pro. Dit past allemaal maar net (heb wel de koeler buiten de kast gemonteerd, maar dit had ook deels te maken met een bekend probleem dat de freezer 64 pro niet goed past op msi moederborden.

Met betrekking tot het geluid ben ik het deels met de reviewer eens. Ik gebruik een WD caviar SE 160GB. Hierbij zijn alleen seek geluiden te horen en dan nog minimaal. De processorkoeler is echter wel goed te horen op hoogste toerental. Als dit echter naar beneden geschroefd wordt, vind ik de kast absoluut stil. Enige bron van geluid is dan nog de DVD drive wanneer deze gebruikt wordt.

Duidelijke review overigens, evenals de foto's!

EDIT: Er schoot me net nog te binnen dat ik ook een klein probleem had met het aansluiten van de powerled. Op het MSI moederbord zat een 2 pins aansluiting terwijl de kast een aansluiting vereist met 3 pinnen (de middelste pin is dan niet aangesloten). Op het moment werkt de powerled dus nog niet. Ik weet niet wat standaard is, maar het viel me gewoon op.

[Reactie gewijzigd door long op 12 november 2007 10:06]

Even een tip voor long. Pak een mes en snij de stekker presies door de pin die niet aangesloten is. Nu kun je de stekker wel gewoon aansluiten door de 2 losse stekker een kwart van elkaar te draaien.

Edit; vind de kast er een beetje sweex achtig uit zien.

[Reactie gewijzigd door Hanna_6 op 12 november 2007 16:03]

Dit is ook geen kast die bedoeld is om er een Arctic Freezer in te zetten 8)7
Deze behuizing richt zich meer op budgetcomputers, en die hebben zelden dat soort enorme accesoires, en meestal zijn die uitgerust met mATX mobo's - En warempel; alles past dan! Kortom, als je wilt gaan modden en allerlei onderdelen in wilt gaan plaatsen die van standaardformaten als boxed coolers afwijken, is deze kast ook helemaal niet geschikt voor jou...
Daarnaast, uiterlijk en ontwerp zijn twee zelfde dingen. Dit is puur een kwestie van smaak. Als hij jou niet bevalt, zijn er nog genoeg behuizingen met dezelfde prijs - ook van Antec als je even goed zoekt. Neem bijvoorbeeld de NSK4480B...
Ik moet wel zeggen dat het materiaal (vooral de kap) er nogal cheap uitziet.. Op jouw foto's lijkt ie een beetje stuk aan de bovenkant?..

Niet helemaal met je eens dus.

[Reactie gewijzigd door VR46 op 12 november 2007 15:01]

Ik heb dit weekend een systeempje gebouwd in dit kastje. Moet zeggen dat het me allemaal meeviel wat betreft ruimte. Het bovenste compartiment is naar mijn idee wel te klein om een HDD en een ODD (samsung 203d) in te zetten: je kan dan niet alle voedingskabels die je over hebt kwijt. 24 pins was bij mij lang genoeg (op een gigabyte GA-945GCMX-S2) en de rest was helemaal geen probleem. De HDD is op de bodem beland.

Ik had ook het probleem met het powerled kabeltje gehad (ook met een Antec Solo trouwens). Je kan gaan snijden, maar een betere en nettere oplossing is misschien even het plastic weerhaakje naar boven duwen met een kleine schroevendraaiertje. Je kan vervolgens het - of + kabeltje (wat er nodig mag zijn) er uit trekken en naast het andere kabeltje plaatsen.

Geluid valt me wat tegen, maar dat komt denk ik door de 120mm. Dat heb ik verder nog niet uitgeprobeerd. Mijn CPU koeler kan het haast niet zijn, want die draait bijna niet icm mijn e2140.

Ik heb een ander probleempje. Ik heb het mobo met de verkeerde (te kleine) schroefjes vastgezet. Hierdoor draaien deze door als je ze er uit wilt draaien, waardoor het dus bijna onmogelijk wordt het moederbord er weer uit te halen. Op dit moment is dat niet nodig, maar je weet maar nooit. Iemand een oplossing? Voor anderen: gebruik de gewone kruisschroefjes en niet die met het schijfje er om, de zijn voor je ODD!