Arctic Alpine 64 Review

F for Fragging 15 december 2007, 2.064 views

Arctic Alpine 64

Pluspunten

• goedkoop
  • stil

Minpunten

• 3 pins aansluiting terwijl er ook moederborden met een 4 pins aansluiting zijn

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 3
Ik heb een systeem met een Arctic Alpine 64 als CPU-koeler in elkaar laten zetten door een internetwinkel, ik heb de koeler dus niet zelf gemonteerd dus ik niets zeggen over het installatiegemak. Ik had bewust deze koeler gekozen omdat deze koeler stiller zou zijn dan de boxed koeler van AMD, en de prijs beperkt was tot minder dan 10.

Met deze CPU-koeler bereikt mijn CPU een temperatuur van 26 ˚C bij kamertemperatuur. Deze temperatuur werd bereikt bij een constante maximale rpm van ongeveer 2200, en met Cool'n'Quiet ingeschakeld terwijl de CPU idle was (tijdens het bekijken van de "Hardware Information" optie in het BIOS wat deze informatie weergaf). Dat lijkt mij een erg goede temperatuur, maar onthoudt dat deze koeler in principe slechter koelt dan de boxed koeler van AMD. Deze koeler is juist bedoelt om stiller te zijn de de boxed koeler, niet om betere koelprestaties te leveren. Ook speelt mee dat mijn Athlon X2 een TDP van 65 Watt heeft, en dus minder warmte genereert. Wanneer deze koeler gebruikt wordt om een CPU te koelen die een hogere TDP heeft en meer warmte genereert, zoals blijkt uit de review van Alpine 64/Alpine 7 van Silent PC Review. De minimale temperatuur die een Pentium 4 2,8 Ghz met deze koeler bereikt is 53 ˚C.

Ik heb een probleem met deze koeler, want hij draait altijd op de maximale snelheid ondanks de instellingen in het BIOS. Dat is zo omdat de Arctic Alpine 64 een drie pins aansluiting heeft, en mijn moederbord een vier pins. Daarom kan de snelheid van de ventilator niet verlaagt worden, volgens de informatie op de website van Arctic Cooling. Let dus op of het moederbord een vier pins aansluiting heeft voor de CPU-koeler, en als dat het geval is, koop dan een Arctic Cooling Alpine 7 (die is ook geschikt voor AMD moederborden volgens Arctic Cooling).

Op een maximale snelheid produceert deze CPU-koeler 27 dBA op 1 meter afstand, volgens de review van Silent PC Review. Mijn behuizing heeft dan ook nog ventilatiegaten in het linkerpaneel voor de CPU-koeler, en de behuizing staat rechts van de monitor op het bureau, op oorhoogte. Deze twee factoren versterken de geluidsoverlast. Zo is deze CPU-koeler de grootste herrieschopper van het systeem, de videokaart is passief gekoeld en het geluid van de CPU-koeler komt boven de fan van de voeding en de 120mm Antec TriCool casefan uit. Nu moet ik dat natuurlijk weer niet overdrijven, maar het mag duidelijk zijn dat deze CPU-koeler duidelijk hoorbaar is. Erg storend is het niet, maar het is onwenselijk voor mensen die een stil systeem willen bouwen.

Ondanks mijn kritiek denk ik dat deze koeler prima zou werken met moederborden die een drie pins aansluiting hebben, of wanneer er gekozen wordt voor een Alpine 7 wanneer een moederbord een vier pins aansluiting heeft. Deze koeler is stiller dan de standaard boxed koeler, en toch nog erg goedkoop. Het is een zeer goede keuze om een stil budgetsysteem te bouwen. Zelf ben ik van plan om voor mijn volgende systeem (het systeem van deze koeler wordt gebruikt door familie) een Scythe Infinity/Mugen of Scythe Ninja te kopen, en daar een Nexus 120 mm fan op te monteren, dat koelt nog beter en is nog stiller.

Post scriptum

Nadat ik in het BIOS van het MSI K9AGM2-FIH moederbord correct heb ingesteld dat de aansluiting voor de CPU fan een drie pins aansluiting is in plaats van vier pins, wat de standaard instelling was, kan het moederbord nu wel de RPM van de Alpine 64 beperken. Wanneer de CPU idle is in het BIOS, draait de fan nu 660 RPM en wordt de CPU na even wachten maximaal 33 C idle. De herrie waar ik eerst over klaagde is nu weg, op 660 RPM is de fan nu zeer stil, en ben ik tevreden met het geluidsniveau. Ik concludeer dat de Alpine 64 een zeer geschikte keuze is om zo goedkoop mogelijk een stiller systeem te bouwen. De koelprestaties zijn goed genoeg wanneer de Alpine 64 wordt gebruikt in combinatie met CPU's die niet zo warm worden.

Heb jij ook een Arctic Alpine 64?

Ik heb een totaal ander bord dan jij, maar in mijn bios kan ik kiezen op welke manier de fan aangestuurd moet worden. 'Voltage' voor een 3pins fan en 'PWM' voor een 4pins fan. Wellicht dat jij ook ergens zo'n optie hebt :)
Bedankt voor de tip, maar die optie heb ik helaas niet in mijn BIOS staan.
Heb je geen andere 3 pins fan aansluiting op je mobo, bijna elk mobo heeft minstens 1x CPU fan + 1x other fan aansluitingen ? Eventueel zou je voor een paar euro zo'n mini-fan-controller kunnen kopen, zodat je 'm zelf kunt afstellen.
SKiLLa, sorry dat ik wat laat reageer, het moederbord heeft inderdaad nog een drie pins fan aansluiting. Ik dacht er ook over een kabel te kopen zoals deze om de CPU fan handmatig naar 7V te undervolten, maar dat is niet meer nodig, want Melvin480 heeft toch gelijk.

In de handleiding van het MSI K9AGM2-FIH moederbord las ik dat het moederbord zowel voor drie pins en vier pins aansluitingen op de CPU fan het aantal toeren van de fan kan beperken. Even later keek ik nog eens goed naar de opties in het BIOS, en daar zag ik dat ik onder H/W Monitor > CPU fan pin select wel kan kiezen voor een drie of vier pins aansluiting. Nadat die instelling aangepast was, ging de fan op de Alpine 64 veel langzamer draaien op 660 RPM, en werd mijn Athlon 64 X2 4400+ 33 C. Het is systeem is nu echt veel minder geluid gaan produceren, ik ben er erg tevreden mee. De reden dat ik eerst dacht dat de optie niet in mijn BIOS stond is omdat ik dit probleem ook had aangekaart bij de winkel waar ik het systeem had laten monteren, Azerty. Azerty vertelde mij simpelweg dat het MSI K9AGM2-FIH moederbord een vier pins aansluiting had en de Alpine 64 een drie pins aansluiting, en dat het daarom niet zou werken. Op de website van Arctic Cooling zelf staat een vergelijkbare uitleg waarin wordt aangeraden een Alpine 7 te kopen, maar desondanks jammer dat Azerty nalatig was en mij niet op de optie in het BIOS had gewezen.

De review heb ik aangepast naar aanleiding van deze ontdekking.