Silverstone Lascala LC17 Review

Bravo 21 juni 2008, 4.729 views

Silverstone Lascala LC17

Pluspunten

• Goede koeling
  • Tot 6 HD's

Minpunten

• HD's hangen over het mobo heen.

Drie maanden terug heb ik deze kast aangeschaft om mijn pc minder in het zicht te laten staan en te laten 'verdwijnen' tussen mijn HiFI apparatuur. In dit opzicht voldoet deze SilverStone geheel aan de verwachtingen, hieronder een review hoe deze kast mij is bevallen.

Bouwkwaliteit en Afwerking
Eerst maar de kast zelf, deze zit goed in elkaar, het is duidelijk dat men bij SilverStone er vaker een heeft gemaakt. Er zitten veel meer gaten en mogelijkheden in de kast dan met dit front panel mogelijk is. Het is duidelijk een basischassis voor de verschillende HTPC kasten welke ze produceren.
De afwerking is zeer goed te noemen, nergens heb ik een onregelmatigheid kunnen ontdekken.

Inbouwmogelijkheden

Een van de pluspunten van deze kast. Er is ruimte voor 6 (!) harde schijven en ik denk dat als je moeite doet er in elk van de HD racks nog een 4e HD past.
Daarnaast is er ruimte voor twee opticals, deze hebben alleen 1 restrictie, de lade mag niet even breed zijn als de speler, want dan past hij niet door het front panel. Daarnaast is het ook niet mogelijk om Slot-In spelers te gebruiken.
Deze kast biedt tevens als mogelijkheid om een standaard ATX moederbord te monteren.
Helaas is het niet mogelijk om een fancontroller in te bouwen zonder de kast aan te passen.

Koelingsmogelijkheden
Deze kast is echt een koelingsmonster! Zelf had ik alvast twee 92mm fans van Nexus aangeschaft om de HD's te koelen, maar de twee 80 mm fans in de achterzijde zorgen voor dermate veel airflow dat deze niet nodig zijn. Ook de CPU blijft met 27/34 graden (idle/load) mooi op temperatuur. Een klein minpuntje is de ruis welke door de koelers wordt gemaakt, de kast is nu hoorbaar op twee meter afstand.
edit: Ondertussen een fancontroller van Silverstone gekocht (de fp33
waardoor ik de fans kan regelen. (2x silverstone 80mm en 2x nexus 92mm op een kanaal) Alles op low blijft het koel genoeg en is het onhoorbaar tot op 10 cm

Vormgeving
De hoofdreden waarom ik deze kast heb aangeschaft. Ik moet zeggen hij staat prima tussen mijn apparatuur en veel vrienden van mij herkennen het in eerste instantie niet als een pc, maar als HiFi component (heb je een zware vesterker gekocht? :) )
Goed voor elkaar dus.

Installatiegemak
Als echte tweaker gooide ik in eerste instantie alle boekjes terug in de doos en ging ik zelf aan de slag. Maar deze kast heeft toch echt een handleiding nodig om je systeem in te bouwen. Deze is gelukkig zeer duidelijk met plaatjes bij elke stap zodat je het achter mekaar kunt inbouwen.
(Helaas is de volgorde van de plaatjes niet europees, zoals je leest, maar gaat de volgende regel aan het eind verder, zoals een slang zeg maar :? )

Daarnaast is het door de compactheid van de kast zo dat mijn HD's over het mobo hangen, ook over de Sata aansluitingen. Even een HD bijplaatsen is dus niet mogelijk.

Modbaarheid van deze kast heb ik zelf niet geprobeerd, maar ik denk dat je een stevig kluif hebt aan de 2mm staal aan de voorzijde. Bovendien is het zonde van de kast.
De kast van mij kwam zonder voeding, dus hier ook geen beoordeling voor.

De prijs van de kast is aan de hoge kant, ik heb er rond de 100 euro voor uitgegeven, maar voor de geleverde prestaties is dit meer dan rechtvaardig.

Heb jij ook een Silverstone Lascala LC17?

Deze kast heb ik ook en ik ben het eens met de reviewer. Zeer ruim voor een HTPC en er kan een ATX bord in. Koelers gaan tot maximal 13,5cm hoog. Zelf een TX2 van 13,65cm en dat gaat net. Ik kan voelen dat de top plaat tegen de heatpipes aan zit.

De grootste videokaarten gaan er in en als het nodig is kan de middelste HDD bay verwijderd worden. Echter wordt het wel warm als de lucht niet door de videokaart naar buiten wordt gevoerd. Door de inrichting zullen de case fans de hitte er van niet verwijderen. Wel kan een voeding dat eventueel doen en vooralsnog gaat het hier prima met een HD3850.

Blauwe leds zijn wel erg fel en daar ga ik zelf nog wel iets aan doen.
Wat is de ruimte over van bovenkant MB tot de kast deksel is dat die 13.65 cm?
Leuke review.

Ik dacht ook toen ik (voordat ik de tekst las) de foto zag dat het over een vreemde eend in de bijt ging, een versterker of zo }> .

Een HTPC is niet het categorie PC's waarin je elke dag maar weer eens een andere kaart stopt. Meestal is het ook zo, omdat de grootte van de kast een belangrijke factor is, dat het een beetje woekeren met de ruimte is. Dus dat de HDD's boven je MoBo hangen is eigenlijk inherent. Ik kan dat bij zo een soort kast als deze dan ook niet echt als een negatief punt zien. Het is al heel wat dat een gewone ATX kaart past!

Wat ik wel erg opvallend is dat de kast met 4 fans zo enorm stil is. Met de fp33 zijn overigens "maar" drie fans te regelen, hoe regel je de 4-de? Wil je nog een foto toevoegen met de fp33 in het systeem ingebouwd? Is de kleur hetzelfde als van de kast?

Blijkbaar heb je nog een of andere verlichting in de kast, omdat rondom de laden een blauw schijnsel te zien is. Het is overigens in mijn ogen geen kast die gemod moet worden (maar ja je weet nooit met die tweakers 8-) ).

/edit
@ Davetz
Een Zalman 9700 LED in de aanbieding? :9

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 22 juni 2008 01:42]

De blauwe gloed rond de laden is afkomsitg van de CCFL's die ik er toen in had zitten, maar tegenwoordig zitten die er niet meer in.

De fp33 is inderdaad een 3 kanaalscontroller, maar door twee fans samen op een kanaal te solderen kun je er vier aansluiten.
De controller heb trouwens niet in de voorkant ingebouwd, maar in de achterkant, aangezien je anders de aansluitingen voor usb e.d. kwijt bent aan de voorkant. Een review van de controller kun je hier vinden
Misschien een tip (voor zover men daar zelf al niet achter is gekomen) voor degene bij wie de casetemp aan de hoge kant is:
Ik heb de voeding omgedraaid. Als je de voeding monteert zoals het hoort zuigt de fan koele lucht van buiten aan en blaast hij het direkt weer door de voeding naar buiten. Als je hem omgedraaid monteert, zuigt de voeding de warme lucht uit de kast. Dit scheelde bij mij 7 graden. :-)
Mooie review.
Toch nog dit vraagje , zou een grote dubbelslots graka in deze kast passen of is het enkel voor kleinere graka's ?(denk 9800 en 4850/3850 )
Dualslot past wel. Ik heb deze kast ook en er zit een Radeon HD 3870 in. Er moeten alleen geen HDD's in de middelste drivebay zitten. Dat komt dan niet uit met de lengte van de kaart.

Zelf heb ik nog wel een klein minpunt gevonden: De Zalman 9700 Led past niet, dus ook andere zeer grote (hoge) koelers niet.

Voor de rest sluit ik me aan bij Bravo.
Mooie review, ben zelf ook naar een HTPC an het kijken.
Een goede review over silverstone HTPC alles klopt helemaal (ik heb hem zelf ook).

Mooie kast, air flow goed in orde en de prijs ... ik heb hem voor 90 (pl)euro's te pakken gekregen bij yorcom

[Reactie gewijzigd door napp op 22 juni 2008 13:52]