Silverstone FP33S Review

Bravo 23 juni 2008, laatste update op 23 juni 2008, 1.182 views

Silverstone FP33S

Pluspunten

• traploos te regelen
  • ook in te bouwen in pci coverslot

Minpunten

• geen

Features Score: 3
Kwaliteit Score: 4
De FP33 heb ik aangeschaft om het geruis van een aantal fans in mijn HTPC kast minder lawaai te laten maken. Omdat er geen bay aan de voorkant beschibaar is, was de keus in fancontrollers erg beperkt. Een van de opties was de FP33, waarom ik voor deze controller heb gekozen lees je hieronder.

Features
De FP33 is een fancontroller, that's all. Gewoon drie knoppen waaraan je kunt draaien en daarmee wordt het voltage voor de fans veranderd. De fans zijn nu traploos in te stellen tussen de 5 en den 12 Volt. Dit is voor mij meer dan voldoende, want op 5 volt zijn alle fans onhoorbaar.
Er zitten dus geen extra functies op deze controller, maar dat is dan ook de reden dat ik deze heb gekocht en geen andere.

Kwaliteit
Over de kwaliteit ben ik goed te spreken, de gebruikte potmeters zijn van goede kwaliteit met een goede weerstand bij het draaien. Hierdoor zijn de fans goed in te stellen.
De bay heeft een aluminium front en past erg goed bij de aluminium kasten van Silverstone. Het stukje pcb waar het werkelijke control werk op word verricht is overal in de kast te plaatsen waar je maar wil en vast te zetten met klitteband. Na een aantal herinrichtingen van mijn pc plakt dit spul nog prima, en blijft het pcb op zijn plek.

De nieuwprijs van 20 euro vond ik wat hoog dus ik heb de set tweedehands aangeschaft van een andere tweaker. Nu ik de controller heb en zie hoe goed de afwerking is zou ik er gewoon 20 euro voor hebben betaald.

De FP33 was een uitkomst voor mij, omdat ik geen vrije bays meer had in mijn lc17s van Silverstone. De FP33 kun je namelijk ook in een vrij PCI slotcover steken, waardoor je nog steeds vanaf de buitenkant bij de controller kunt komen hoewel de controller niet aan de voorkant zit. Een ander optie zijn de fanmates van zalman, maar voor 3 fans heb je wel erg veel ruimte nodig aan controllers.

Heb jij ook een Silverstone FP33S?

Zomaar een vraagje: Wat was voor jou de reden te kiezen voor een hardware oplossing, terwijl je dit vaak ook softwarematig op kan lossen?
Zoals je kunt zien draai ik Linux (Ubuntu) hiermee kon ik niet zo snel een mogelijkheid vinden om het softwarematig te regelen.
Onder windows gebruikte ik nog speedfan, maar het gebruikte mobo (Asus M2A-VM) bood hier ook niet complete ondersteuning voor. Daarom ben ik maar voor een hardwarematige oplossing gegaan die ook niet kan vastlopen en alsnog mijn systeem kan laten warmlopen (cpu is verder namelijk passief gekoeld)
Ik vind dit een rotding en binnenkort sloop ik hem uit mijn kast. Want:

De verf is van een soort waar als je je vinger er over haalt er een veeg achterblijft (huidschilfers). Ik heb geen huidziekte, huisgenoten ervoeren hetzelfde.
Tevens is de verf licht poreus en gaat vlekken. Let wel ik heb de zwarte uitvoering.

En kanaal is overleden, maar door eigen schuld; hing een 18cm fan aan met c.a. 450 mA load terwijl het maximum 300 mA bedraagd (Dit is wel weinig h, concurenten gaan tot 1 A. b.v.).

Het regelbereik is niet zo super, op 40% zetten en de fan loopt al op volle snelheid (kan ook aan fan liggen).

Het bijgeleverde "eilandje" met aansluitingen splitse zich op in twee delen; de bodem liet los. Dus maar twee tyraps gebruikt om het vast te klemmen maar toen pasten de connectortjes weer niet omdat die tyraps in de weg zaten. Het meegeleverde stukje tweezijdig kleefband was ook een ramp, hier gaat ie niet mee vast zitten (Tesa heeft betere tape, maar dat kost ff wat).

Het enige voordeel wat ik kan verzinnen is dat de drie knopjes redelijk solide aanvoelen en voldoende uit elkaar zitten voor mijn (grote) vingers.

Wat ik ook mis is een "uit" stand.