Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB Review

DisasterMaster 1 maart 2012, laatste update op 1 maart 2012, 3.825 views

Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB

Pluspunten

• Ontzettend snel
  • Zeer gunstige prijs/prestatie verhouding
  • Goede support, zowel door Crucial als de community

Minpunten

• Prijs per GB nogsteeds bizar hoog t.o.v. hdd's
  • Geen accessoires meegeleverd

Waarom deze review?
Ik gebruik Tweakers al jaren als bron van informatie en heb er al die tijd ontzettend veel aan gehad, tijd om iets terug te doen voor deze community.

Ik zat al een tijdje te twijfelen over het aanschaffen van een ssd voor mijn laptop, waarbij ik vooral werd tegengehouden tot de hoge prijs per GB en de beperkte ruimte. Natuurlijk zijn er wel grote SSD's, maar mijn rekeningen moeten natuurlijk ook betaald worden ;) Na een ssd 'in actie' gezien te hebben bij vrienden heb ik me over de prijs heen gezet en toch een ssd besteld.

Gebruikte hardware/software
Zoals gezegd heb ik de SSD gekocht voor mijn laptop. Deze laptop is mijn pc voor studie, dagelijks gebruik en gaat vrijwel dagelijks mee naar college. Aangezien er flink wat grote programma's op draaien (SolidWorks, Matlab, etc) was ik bang ruimte te kort te komen, maar dit viel mee (hierover later meer).

Laptop Asus K53SV-SX146V
OS Windows 7 Home Premium, 64 bit (volledig up to date, dus Service Pack 1)
Firmware 0309 (0009)

Uitpakken en eerste indruk
Zoals gebruikelijk is bij veel ssd's wordt de m4 sober geleverd. Toen ik het pakketje aanpakte van de postbode dacht ik even dat ik was opgelicht, de doos was zo licht dat het leek alsof er niks in zat :+ In de doos zit naast de ssd zelf alleen een uitvouwbaar boekje met een quickstart, waar je verder weinig aan hebt. Er worden geen kabels, brackets of software meegeleverd. Nu ging ik hier ook niet van uit, maar toch een vermelding waard.

Installatie
Er van uitgaande dat je laptop n plek voor een hdd heeft, heb je voor ssd twee opties: je kunt hem plaatsen op de plek waar je hdd zit, of je kunt een extra hdd plaats maken door een hdd caddy aan te schaffen. Hierbij vervang je de dvd/cd-speler van je laptop door een extra hdd bay. Hierdoor moet je het zonder dvd/cd-speler doen, maar dit is voor mij geen probleem aangezien ik deze toch niet gebruik. Wat helemaal awesome is aan een caddy is dat je naast je ssd ook je oude hdd kunt plaatsen, zo heb je n een ssd en toch veel ruimte.

Natuurlijk wil ik mijn oude hdd (500GB) niet opgeven, dus heb ik een caddy gekocht. Deze caddy komt uit Hong Kong (gekocht via eBay) en is nog niet binnen, daarom heb ik voorlopig de ssd op de plaats van de hdd geinstalleerd.

Een andere Tweaker heeft in zijn review van een vergelijkbare laptop het nodige geschreven over caddy's: *klikkerdeklik* In de eerste comment staan ook een aantal nuttige links.

Bij mijn laptop moet je voor het vervangen van de dvd-speler diep graven en de nodige onderdelen loshalen. Aangezien mn caddy nog niet binnen is hoefde ik alleen maar mijn huidige hdd vervangen, een kwestie van twee schroefjes losdraaien en de behuizing openen. Hierna kon ik de oude hdd verwijderen, de ssd in de bracket plaatsen en het geheel weer in elkaar zetten, vijf minuten werk!

Mocht je wel een caddy gaan gebruiken, dan kun je voor het demonteren de volgende guide gebruiken: (rechts klikken, opslaan als). Vergeet niet voordat je aan het werk gaat de batterij eruit te halen en een anti-statisch polsbandje te dragen. En mocht je "warranty void if removed" stickers tegenkomen, stop dan meteen! (ik kwam er zelf geen tegen)

Na het inbouwen was het tijd om Windows te installeren (vanaf een usbstick). Ik heb n grote partitie gemaakt, aangezien 64B al niet heel veel is. Na formatteren en partitioneren is er 59.5 GB beschikbaar. Overigens kon ik meteen merken hoe belachelijk snel een ssd is vergeleken met een hdd en had ik krap 10 minuten later een werkende laptop voor me!

Compabiliteit
De ssd werkt vlekkeloos samen met mijn laptop. Ik heb zowel met installeren als dagelijks gebruik tot nu toe nog geen enkel probleem gezien, zowel met als zonder SP1. Aangezien ik de SSD niet met andere pc's heb gebruik heb ik voorlopig nog geen score voor compabiliteit ingevuld.

Betrouwbaarheid
Aangezien ik de SSD pas twee dagen heb kan ik hier nog niks zinnigs over zeggen. Daarom heb ik voorlopig ook nog geen score ingevuld voor betrouwbaarheid. Uit andere reviews blijkt dat de Crucial m4 serie erg betrouwbaar is. Om een schatting van de levensduur te krijgen heb ik meteen na het installeren van Windows (dus met een vrijwel lege schijf) SSDLife gedraait.

Vers gekocht:

Na twee weken gebruik:

De schatting is gebaseerd op het gemiddeld aantal schrijfacties en het aantal schrijfacties wat een schijf kan hebben. Aangezien de schijf ten tijde van de benchmark nog amper gebruikt was is deze schatting waarschijnlijk niet zo betrouwbaar. De tweede benchmark is gemaakt na twee weken gebruik. De levensduur bijna twee weken achteruit gegaan, de schatting lijkt dus best wel reel.

Benchmarks en prestaties
De meeste mensen kopen een ssd voornamelijk voor zijn snelheid, tijd om wat benchmarks te draaien dus!

CrystalDiskMark
Benchmark met bijna lege schijf (net na installatie)

AS SDD

HD Tune Pro
Benchmark met redelijk volle schijf (70%):

Opmerking: Mijn laptop zou volgens diverse bronnen SATA-300 moeten zijn, maar de gemeten snelheden suggeren dat het toch SATA-600 is. Misschien dat de hdd bay een 600-aansluiting is, en de (toekomstige) caddy 300 is, dit week ik niet. Hier zal ik in de toekomst op terug komen.

Al met al is te zien dat de benchmark aardig dicht bij de opgegeven waardes komen. Natuurlijk wijkt de benchmark af van de opgegeven specificaties, maar ik moet zeggen dat ik hem er vrij dichtbij vind komen, hulde hiervoor.

Wat mij betreft veel belangrijker dan de syntetische benchmarks, is de gebruikservaring zelf. Met een ssd is mijn laptop echt belachelijk veel sneller dan voorheen, alles reageert vrijwel instantaan. Opstarten van Windows en programma's gaat rete snel, de hele schijf is geindexeerd en iets zoeken gaat ook vrijwel instant. Het werkt echt super prettig als alles meteen reageert, echt ber!

Tips en tweaks
Zoals gezegd was ik eerst bang dat de schijf te klein zou zijn als OS schijf door alle grote applicaties die ik gebruik. Er zijn echter een aantal tips die je flink wat ruimte besparen! Verder zijn er nog een aantal handigheidjes en tips voor ssd's:

* Het uitschakelen van hibernation/standby. Door deze functie volledig uit te schakelen in Windows maak je zo'n 7GB aan ruimte vrij, meer dan 10% van je schijf! Klik hier om te zien hoe.
* Zorg ervoor dat je chipset driver en/of de driver van je SATA controller up to date zijn, dit kan performance schelen.
* Let er op dat je vr de installatie van Windows de IDE modus in je bios op AHCI zet. Op deze manier zal de schijf sneller werken dan in een andere modus.
* WIndows index
* Of een swapfile (wisselbestand) tegenwoordig nog wel of niet nodig is kan nog heel lang gediscussieerd worden. Feit is dat als je genoeg geheugen hebt, je de swapfile niet vaak nodig zult hebben, of in ieder geval geen hele grote. Door grootte van de swapfile niet door windows te laten regelen maar deze zelf in te stellen, kun je hem een stuk kleiner maken, waardoor je ook weer een aantal GB's wint.
* Zorg ervoor dat je de ssd niet defragmenteert. Door de manier waarop ssd's werken hoeven ze niet gedefragmenteert te worden, aangezien ze van fragmenteren niet langzamer worden. Defragmenteren brengt echter wel veel extra (overbodige) schrijfacties met zich mee, wat de levensduur van je schijf zou kunnen verkorten. Als het goed is detecteert Windows 7 bij de installatie al dat je een ssd gebruikt en staat defragmenteren automatisch uitgeschakeld voor die schijf.

Heb ik dan helemaal niks negatiefs te melden over deze ssd? Jawel. Je voelt het natuurlijk al aankomen, maar het blijft natuurlijk de prijs. Nu zijn alle ssd's ontzettend duur vergeleken met een hdd, maar hier krijg je wel een hoop voor terug. Mijn laptop werkt echt een stuk prettiger en ik heb er dan ook geen spijt van. Overigens is de prijs/prestatie verhouding van deze ssd erg goed, hij is een van de betaalbaarste schijven en de prestatie zijn een van de beste in zijn klasse!

Enig minpuntje wat ik kan bedenken is de sobere uitvoering. Naast de schijf wordt er letterlijk niks extra's geleverd. Nu vind ik dit persoonlijk niet erg, ik heb liever een lage prijs, maar dit had misschien net de kers op de taart kunnen zijn.

Zoek je een supersnelle ssd met goede ondersteuning, retesnelle prestaties en een mooie prijs, dan kan ik je deze schijf alleen maar aanraden!

P.S: Dit is mijn eerste review, dus feedback is welkom ;)

• Asus K53SV-SX146V
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB?

Je kunt NA installatie van windows de modus ook probleemloos veranderen.
Van IDE naar AHCI zonder een nieuwe install

Navigeer in de register editor naar:

HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Msahci

Hier zien we een waarde ‘Start’ en hierop dubbelklikken we om de waarde (3) aan te passen naar 0 (nul)
Bij ‘waardegegevens’ maken we dus van de 3 een 0 (Hexadecimaal) Dan klikken we op OK en sluiten de PC af.

Nu zetten we de PC weer aan en gaan direct de BIOS in om de instelling aan te passen. Maak van de IDE instelling dus AHCI (verschilt per moederbord) en sla de wijzigingen op en sluit de bios instellingen pagina.

Bron:

Ik heb het hier getest en het werkt goed. W7 prestatie index voor de schijf ging van 7.2 naar 7.7 (OCZ agility 2)

[Reactie gewijzigd door mukkel op 1 maart 2012 14:00]

Sterker nog, dat heb ik bewust zo gedaan.
Ik kan nu windows opstarten in IDE mode of AHCI zonder dat hij crashed. En ja soms heb je IDE mode nodig, bijvoorbeeld bij een firmware upgrade van een dvd-rom o.i.d.
Ook dit heb ik geprobeerd, werkte bij mij ook.
Echter van een instal op AHCI naar IDE zonder het register aan te passen.
Driver werden automatisch geinstalleerd.

Destijds had m'n PC last van blue screens, ik dacht eerst dat het aan IDE / AHCI mode lag. Na veel gekloot en een paar verse installs bleek het gewoon een simpel bokkend geheugen balkje te zijn. |:(

Vandaar dat ik IDE weer naar AHCI gezet heb.
Mijn ervaring is dus dat je beide kanten op kunt veranderen zonder problemen.

[Reactie gewijzigd door mukkel op 1 maart 2012 14:34]

Hm, ik heb op genoeg plekken gelezen dat het niet kan, maar als de praktijk uitwijst van wel...;) Ik zal het met de rest van de feedback aanpassen.
Ik heb precies dezelfde laptop en dezelfde SSD, met Caddy van ebay (Past perfect)
Alleen bij mij nam het installeren inclusief de asus drivers zo'n 45 minuten in beslag.
Ik maakte wel gebruik van een niet legitieme windows zonder updates.
De enige drivers die je zou moeten hebben zijn die voor je:
Videokaart(Nvidea en de Intel HD), RealtekHD, Netwerk Drivers en drivers voor je Touchpad en FN-Keys.

Helaas heb ik vorige week mijn ssd uit mijn laptop en in mijn desktop gestoken, ik ga over een tijdje een nieuwe crucial kopen :)
Wat ik nog even aan ga passen in de review: De 10 minuten installatietijd die ik noem in de review is alleen voor een kale Windows installatie, alle drivers en dergelijke niet meegerekend ;)
Op zich logisch, maar niet duidelijk. Het vertekend wel als je 'de rest' niet meeneemt....
Was ook wel nieuwsgierig of die genoemde installatietijden t/m 'werkklaar' waren, dan doe ik waarsch. toch iets verkeer :'(

Overigens zit die bij mij in een HTPC. Die staat vrijwel altijd in 'sleep'. Bij het opstarten vanuit 'uit' wel eens een opstart probleempje: blijft hangen in het startscherm. Maar dat hoeft niet aan de SSD te liggen.
'heb deze ook voor m'n pc gekocht. De instalatie van W7 x64 kostte me zo'n 5 uur. Verschillende drivers en alle (zo'n 140) Windows updates. Ik vroeg me af of dat wel normaal is. Ik hoor daar nooit iemand over

Omdat ik een oud moederbord heb, heb ik geen AHCI, maar merk de snelheid echt wel
Vijf uur, dat meen je? Ook zonder AHCI is een ssd retesnel en vijf uur haal je met een enorm trage hdd niet eens. Welk moederbord heb je? Misschien is je moederbord niet compatibel met de schijf. BIOS update misschien?
Euhm, die vijf uur zitten hem waarschijnlijk meer in het downloaden en installeren van updates dan de daadwerkelijke initiale installatie gok ik zo =)

Overigens heb ik deze schijf eergister ook aangeschaft omdat mijn OCZ Vertex 2 (128gb) gestorven was.

Ik heb deze Crucial M4 ingebouwd in mijn desktop PC... nouja ingebouwd.. ik heb hem bovenop de kapotte OCZ schijf gelegd en de aansluitingen geswapt. kan hem niet vastzetten in mijn kast zonder tray en gezien het toch een SSD is zie ik geen nut om dat te doen dus nu ligt hij lekker knus bovenop de kapotte OCZ die wel full-size (maar wel slim) is en dus wel vastgeschroeft is.

Hoewel de OCZ 128GB was en deze maar 64GB is er een bewuste reden dat ik hiervoor heb gekozen. Toen ik de OCZ aanschafte had ik niet echt een idee van hoeveel ruimte ik nodig zou hebben voor OS+applicaties maar dat bleek niet zo enorm veel te zijn dus vandaar.

Na complete installatie van Win7 x64 + alle updates + alle applicaties die ik ooit zal gebruiken heb ik nu nog ruim 30GB over.
Mocht iemand mijn reactie op de andere review niet lezen hier nog een keer:

Voor iedereen die net als ik veel problemen heeft met BSOD's, installeer de nieuwste firmware. Er zit een bug in de oude firmware waarbij je na 5000 uur gebruik een BSOD krijgt na ongeveer 50-60 min gebruik doordat de ssd zichzelf ontkoppeld.

Nieuwste firmware lost dit probleem op..
Heb het probleem zelf nog niet gehad, maar bedankt voor de tip! Zal het opnemen in de review, binnenkort ga ik toch een paar dingen updaten :)
Mooie, redelijk complete review, voor de eerste keer niet slecht! 4 sterren waard.. Als je er ook nog een leuke opmaak bij maakt, eigen foto's van het product, de opbouw van een ssd en algemene info, krijg je de 5e erbij..
Leuke review, leuke schijf. Die van mij gaat nog steeds als de brandweer na meer dan een half jaar!
Nette review met daarbij nuttige info voor gebruikers die een laptop hebben met 1 HDD plek. Heb hem zelf in mn desktop en ben erg tevreden tot zover.

Misschien zou je naast synthetische benchmarks nog kunnen meten hoe lang bepaalde real-life scenarios nu duren. Zo kunnen gebruikers van een zelfde/vergelijkbare laptop bepalen of de verbetering ze de kosten van een SSD waard is. Denk bijvoorbeeld aan een cold boot en het voor de eerste keer na een boot opstarten van Word of Photoshop.
Asus M2A-VM, de meeste tijd ging puur in de updates zitten. Ik reken de installatie van alle drivers en programma's dan nog niet eens mee.

Ik dacht ik overdrijf, dus heb ik het even gecontroleerd. Op 22-2 (dag van inbouw) 105 updates. Tot 25-2 geteld (toen stond de pc weer op z'n eigen plek) 173 updates. Zit
overigens ook een paar van Essentials bij, maar toch....

Vervelende is dat je 'erbij' moet blijven voor vastlopers en herstarten. Ik denk dat ik met 5 uur nog voorzichtig ben. Alles bij elkaar 3 dagen mee bezig geweest. Iedere keer kwam die weer met een nieuwe update. Dan moest die bij het opstarten weer configureren. Erg leuk als je denkt snel op te kunnen starten en hij is eerst 10 minuten bezig.......

Dan ook nog dat die een van de andere HDD's niet zag (stationletters), alle 'shares' van folders opnieuw aanmaken. Verschillende programmatjes herinstaleren, met bijbehorende file-associations. En dat staat er geen office pakket op.....

Even instaleren ken ik niet