Sirui N-2204 Carbon Review

vavoem 15 februari 2013, 2.806 views

Sirui N-2204 Carbon

Pluspunten

• 3 poot en 1 been in 1
  • Soepele bediening
  • Laag eigegewicht tegen hoge belasting
  • Compact en toch een werkhoogte van 165

Minpunten

• Prijs is stevig maar je krijgt wel waar voor je geld
  • Middenzuil kan niet horizontaal (Geen enkel cabon statief zo ver ik weet)

Note:
Deze gebruikers review is nog in ontwikkeling.

Aanpassingen:
21-04-2012: The making of

Waarom en waarvoor dit statief?
Ik gebruik dit statief nu als allround statief met als primaire kop de Sirui K20X en secundair de Redged RWC-3. Tot de komst van dit statief gebruikte ik enkele jaren de Manfrotto 055ProB Waarom dan dit statief? Ik kende Sirui niet, In “Chip Foto Video” stond een artikeltje testers gezocht voor een lezers test van een nieuw statief merk. Ik heb daar op gereageerd en werd gevraagd mee te doen met de test.
Kenmerken Sirui N-2204:
  • Materiaal Koolstofvezel (uit 8 lagen
  • Segmenten 4
  • Midden zuil Lang
  • Midden zuil Kort
  • De poten kunnen onder een hoek stand van 23, 52 en 80ļ
  • Gewicht 1,3kg
  • Silicon twist locks
  • Ingbouwde Monopoot (door het afdraaien van 1 poot en ombouw plaatje)
  • Ophang haak aaan midden zuil
  • Draagtas met draagriem ook geschikt om draagriem zonder tas te gebruiken
  • 6 Jaar garantie
  • 28mm poot dikte
  • Uitdraaibare spikes in de rubber voet
Maten:
  • 460mm Opgevouwen in Kopstand (zelfs nog met balhoofd K20X er op)
  • 530mm Opgevouwen
  • 170mm Min. Werkhoogte
  • 1390mm Schouder hoogte
  • 1650mm Max. Werkhoogte
  • 430mm Min. Werkhoogte monopoot functie
  • 1370mm Max. Werkhoogte monopoot functie
De Sirui N-2204:
Sirui is een nieuwe speler op de Nederlandse markt. Als ik het goed begrepen heb produceren ze voor andere merknamen en willen ze nu de markt betreden onder eigennaam.

Het statief is voor zien van “ Het magische een been” (zoals ze het zelf noemen).
Een normaal statief heeft drie benen en bij de Universal (N) serie is er eentje afkoppel baar “het magische een been”. Dankzij de standaard meegeleverde statiefplaat + polsband is dit losse been perfect te gebruiken als een been statief op die momenten dat het gebruik van een driepoot onmogelijk of ongewenst is. Je schroeft simpel weg 1 poot los en daar plaats je de extra bijgeleverde onderdelen op en je kunt met het 1 been werken.

Bouw:
Hij is Licht van gewicht slechts 1,3 KG met grootse daden veel concurrenten hebben ook wel een gewicht als deze maar niet de hoogte en max last. Dankzij het ontwerp en de nauwkeurige productietechnieken zijn de verschillen in diameter van de statiefbenen niet meer dan 3 millimeter. Dat betekent dat de buizen perfect in elkaar schuiven en er maximale stabiliteit en belastbaarheid mee bereikt kan worden.

Kopstand
Net als de Redged travel series kun je deze handige dubbelvouwen in een kopstand, waarin de benen 180 graden omhoog kunnen worden gedraaid. Bij gebruik van een balkop uit de K of goed koppere G klasse, past het statief in gesloten toestand gemakkelijk in de meegeleverde draagtas omdat de opgevouwen lengte niet/nauwelijks toeneemt (K30/40 zijn 15/27mm hoger).

Voorlopige Conclusie:
Een zeer goed, prettig en breed inzetbare statief die geschikt is voor veel toepassingen. Geschikt als allround reis maatje wil je iets kleiner maar wel een bijna gelijke stevigheid met eveneens 28mm buizen neem dan de N-2205. Wil je met een kleinere uitrusting compact op weg dan is de T-1205X aan te raden deze is slechts 340mm in kopstand maar mist wel de een been functie en is 25cm lager op zijn max werk hoogte maar weegt slechts 800gram.

Sirui Test in de bladen:
In Chip Foto Video wordt momenteel een gebruikers test gedaan door lezers van het blad met diverse Sirui statieven (T005, N-2204 en N-2205) en 2 type koppen (C-10 (niet los verkrijgbaar alleen met T005/T025) en K20X). De test is vrij uitgebreid daar de statieven en koppen over een periode van enkele maanden getest word (eind jan tot begin mei 2012). In uitgave 59 en 60 staan een aantal artikelen over deze nieuwe speler op de markt. Nummer 60 ligt nu in de winkel en in nummer 61 (5 Juni in de winkel of op je deur mat) zal het laatste deel besproken worden. Omdat ik 1 van de testers ben en het als een zeer prettig stuk gereedschap ervaar wil ik dit jullie niet onthouden. Maar kan ik nog niet in detail de boel bespreken tot enige tijd na het verschijnen van uitgave 61 en moet je dit maar beschouwen als een preview daarna is het vrij aan mij om hem verder uit te breiden.

Prijzen missen al geruime tijd in de pricewatch database en ik zie nergens een functie om prijzen toe te voegen. Dus zoek een dichtbij zijnde dealer hier.

Plaatjes:
Deze volgen later nog.

Heb jij ook een Sirui N-2204 Carbon?

Wanneer maak je je review af Vavoem?
Ik hoor langs alle kanten heel positieve berichten over dit merk, met name over hun balhoofden (ja, die heb ik ook gelezen van jou.... moet ook nog afgemaakt worden :p).

Nukan ik nog niet zoveel met je review, meer een technische specs van de fabrikant dan een gebruikersreview.

Ik ben heel benieuwd naar je verdere bevindingen.

En.... als er nog eens zo'n actie is, geef me dan even een PM. Het zijn wel spulletjes die ze geven voor zo'n beetje tekst :D.
Ik zal er inderdaad weer mee verder. Helaas is dit wel een onder gewaardeerd stukje in de pricewatch heb ik het idee. De filters zijn ook erg minimaal en de nieuwe lay-out vind ik voor deze categorie geen verbetering. Door het gebrek aan belangstelling in deze categorie en het product (346 views is niet veel) heb ik hier niet meer aan gewerkt.

Ik heb dit ook al eens aangegeven aan het tweakers team en had goed hoop dat het sinds gister beter was geworden maar helaas concludeerde ik dat zelfs de sub categorieŽn in de accessoire lijst is verdwenen en vervangen door een selectie “soort accessoire” Waar statieven niet tussen staan. Er is nu wel keuze voor “materialen” kies je aluminium dan krijg je 1 tas geen statieven en ook materialen als carbon en basalt missen in de lijst. Helaas is deze categorie niet goed doordacht en eerder een verslechtering dan verbetering. Verder ziet het er bij veel dingen wel strakker uit. Wat je wilt is een sub categorie statieven met filters voor dat type product dus een 1 been of een 3 poot, Hoeveel segmenten de poot uit bestaat hoe hoog, laag, gewicht min max belasting en eigen gewicht etc. etc. Ook de prijzen komen er maar niet in terwijl er zat aanbieders bij tweakers in de camera en lenzen lijsten terug te vinden zijn.

[Reactie gewijzigd door vavoem op 19 oktober 2012 13:31]