Sirui K-20X Review

vavoem 15 februari 2013, 1.638 views

Sirui K-20X

Pluspunten

• De ontgrendel knop
  • De soepele bediening
  • De graden verdeeling

Minpunten

• Hoog eigen gewicht

Note:
Deze gebruikers review is nog in ontwikkeling.

Aanpassingen:
18-04-2012: The making of

Waarom en waarvoor dit balhoofd?
Ik gebruik dit balhoofd als allround statief kop en voor namelijk de Sirui N2204 (waar helaas nog geen prijzen bij staan in de pricewatch). Hij word gebruikt naast een tal van andere koppen waaronder een pistool grip van Manfrotto N222, Redged RWC-3 een RT-1 en nog een paar. Waarom dit balhoofd? Ik kende Sirui niet, In “Chip Foto Video” stond een artikeltje testers gezocht voor een lezers test van een nieuw statief merk. Ik heb daar op gereageerd en werd gevraagd mee te doen met de test.

Kenmerken Sirui K20X:
  • Gewicht 0,4kg
  • Toelaatbare last 25kg
  • Werkende hoogte 98mm
De Sirui K20X: http://www.siruicanada.com/ballhead/images/icon/K20X1577.jpg
Sirui is een nieuwe speler op de Nederlandse markt. Als ik het goed begrepen heb produceren ze voor andere merknamen en willen ze nu de markt betreden onder eigennaam. De koppelingsplaatjes zijn van het universele Arca-type.
Sirui voegt aan dit systeem echter haar eigen verbetering toe met de beveiligingpen, die voorkomt dat koppelingsplaatje (met camera) per ongeluk uit de schoen schuift.
Een ergonomisch geplaatste deblokkeerknop maakt het bevestigen van camera (met koppelingsplaat) heel gemakkelijk. Het arca plaatje is voor zien van anti rotatie nokjes. Erg handig.
De kop is ook voor zien van 360 graden verdeling erg handig voor panorama’s

Op beide series is de frictie in de beweging van de bal in te stellen. De K-serie is daartoe uitgerust met een in de blokkeerknop ge´ntegreerde frictieregeling.

De G-serie beschikt over een aparte frictieknop.

Bouw:
De bouw is goed en stevig. Op de weegschaal geeft de kop een gewicht van 378 gram. Doe daar het Arca type plaatje bij en je zit dus op 400 Gram. Wat best zwaar is in vergelijk tot een mooi carbon statief als de Sirui N2204/5 (1,3KG) of de Sirui T1205X (0,8KG). De Redged. TSC-428 weegt (1,2 KG) maar de swinghead RWC-3 van Redged weegt 1,4 KG. Licht gewicht statieven zijn er dus te over maar de koppen zijn in verhouding tot het volume die ze innemen behoorlijk zwaarder. De belastingen zijn ook best hoog de koppen mogen vaak veel meer gewicht hebben dan de statieven waar je ze op gebruikt. De statieven kunnen in compacte stand vaak wel meer verdragen maar moeten het gewicht ook aankunnen als de poten wijd staan.

Voorlopige Conclusie:
Een zeer goede, prettige en breed inzetbare statiefkop die geschikt is voor veel toepassingen. Wil je van het gewicht van je uitrusting met grote tele lenzen af maar wel flexibiliteit voor snelle en soepele bewegingen dan is een swinghead een must have voor alle ander pak je een balhoofd als de K of G serie. Een echte aanrader!

Sirui Test in de bladen:
In Chip Foto Video wordt momenteel een gebruikers test gedaan door lezers van het blad met diverse Sirui statieven (T005, N2204 en N2205) en 2 type koppen (C-10 (niet los verkrijgbaar alleen met T005/T025) en K20X). De test is vrij uitgebreid daar de statieven en koppen over een periode van enkele maanden getest word (eind jan tot begin mei 2012). In uitgave 59 en 60 staan een aantal artikelen over deze nieuwe speler op de markt. Nummer 60 ligt nu in de winkel en in nummer 61 (5 Juni in de winkel of op je deur mat) zal het laatste deel besproken worden. Omdat ik 1 van de testers ben en het als een zeer prettig stuk gereedschap ervaar wil ik dit jullie niet onthouden. Maar kan ik nog niet in detail de boel bespreken tot enige tijd na het verschijnen van uitgave 61 en moet je dit maar beschouwen als een preview daarna is het vrij aan mij om hem verder uit te breiden.

Plaatjes:
Deze volgen later nog.

Maar bekijk vast de gallery van sirui canada

Heb jij ook een Sirui K-20X?