Redged RWC-3 Swing Head Pro Review

vavoem 15 februari 2013, 2.522 views

Redged RWC-3 Swing Head Pro

Pluspunten

• Belastbaar tot 10KG
  • Bewegingsvrijheid

Minpunten

• Eigen gewicht 1.4 KG

Redged:
Redged is een relatief onbekend merk dat inmiddels wel meer bekendheid heeft gekregen door bladen als Zoom. Het merk is ontstaan door de mensen van cameraland zij zijn niet alleen winkel maar ook fotografen waarvan 1 ook een passie heeft voor Afrika. Zij kennen de markt en weten wat ze zelf ook missen als fotograaf hierdoor zijn ze gaan kijken of ze niet zelf hier in wat konden betekenen en redged was geboren. Veel wan het materieel komt bekend voor daar ze goedkopere alternatieven bieden voor de gevestigde orde. Het is niet een oer Hollands product het word hier verzonnen en in China gemaakt maar wel naar Nederlandse eisen.

Bouw:
Robuust van relatief zwaar materiaal waarschijnlijk ook wel nodig voor de zwaar gewicht lenzen als de vaste 3/4/5/6/800mm lenzen die er op kunnen. De zwaarste van deze jongens wegen wel een kilootje of 6 met een 1D serie body ga je dan ook richting of over de 8kilo. De pittigste lens die ik er op zet is de 300mm F2.8 dus mijn totaal gewicht komt niet veel boven de 5 klio met lens + body. Het geheel komt soliede over. In mijn eerste exemplaar zat een productie fout waardoor de dwarsligger niet vast gedraait kon worden. Dit is netjes door de heren van redged omgewisseld voor een nieuw.

Handeling:
Ja dat is top met dit soort lenzen (zware prime lenzen). Je kunt mooi het gewicht verdelen waardoor hij mooi terug komt en balanceert op het midden. Je bent dus behoorlijk vrij in beweging ronddraaien en hoog laag zonder bang te zijn dat je dure set naar beneden klapt. Als je de boel los laat gaat hij mits je hem goed afstelt keurig neutaal terug naar het midden. Ik gebruik hem samen met een monfrotto snel vergrendel kop met plaat. Deze zit op de redged vergrendelplaat om de simpele reden dat deze van elkaar verschillen en ik nu snel kan wisselen tussen lenzen statieven/monopot en deze ook aan mijn harnas kan klikken. Je kunt hem ook vast zetten als je dat wil.

Concurrentie & Prijs
De prijs is met nu (08-2010) 299,- stukken lager als de Wimberly WH-200 die in de prijslijsten staat voor 619 bij een cameranu.nl maar is niet de voordeligste. Inmiddels zijn er meer Imitaties van de WH-200 als de NatureStuff Swinghead Statiefkop NEK-4 en 6 die te koop zijn voor 239,- en 249,- Dit zijn niet de enige concurrenten en veel verschillen ze niet de werking is allemaal het zelfde en ook het uiterlijk. Het zou mij niet verbazen als de Redged tegenhangers bij het zelfde Chinese bedrijf worden gemaakt.

Concusie:
Heb je zware prime lenzen of interne zooms als de Sigma 300-800 met zijn ruim 5,5 kilo of de Nikon 200-400 dan. Is dit zeker iets voor je om aan te schaffen. Een zoom als de 100-400 kan er ook op maar dan is de ballans wat slechter te vinden omdat het zwaarte punt verplaats als je zoomt. Dit geeft niet voor gebruik maar wel als je hem loslaat. Dan kan hij onverwacht naar voren of achteren kantelen.

Heb jij ook een Redged RWC-3 Swing Head Pro?