Logitech K400 Wireless Touch Keyboard (QWERTY) Review

Rupie 5 november 2011, laatste update op 27 maart 2012, 44.937 views

Logitech K400 Wireless Touch Keyboard (QWERTY)

Pluspunten

• Werkt prima zonder software
  • Licht
  • Compact

Minpunten

• Bouwkwaliteit
  • Plaatsing pijltjestoetsen / kleine rechter shift

Afgelopen week kreeg ik mijn Logitech K400 Wireless Touch Keyboard binnen. Een keyboard met een touchpad inbegrepen. Eigenlijk heb ik dit toetsenbord in een opwelling gekost. Afgelopen jaren heb ik mijn HTPC bestuurd met een combinatie van een Harmony Remote 1000,een diNovo Mini en een MX Air, allen van Logitech. De diNovo Mini is altijd het voornaamste apparaat geweest om mijn HTPC mee te bedienen. In mijn review van maart 2009 schreef ik al dat het voornaamste nadeel van de diNovo Mini was dat de muisfunctie niet altijd even lekker werkte. Daarnaast zitten een aantal toetsen op een (voor mij) onlogische plek, waardoor ik vaak naar het toetsenbordje moet kijken om bepaalde acties uit te voeren. Tot slot beschikt de diNovo niet over normale functie toetsen, dus booten naar de BIOS of iets dergelijks lukt niet met de diNovo. Vandaar ook dat ik uiteindelijk een MX Air aangeschaft heb om in ieder geval de muisfunctie van de diNovo te vervangen. Alleen de MX Air heb ik ook nooit echt prettig gevonden. Het gebruik 'in de lucht' vond ik absoluut niet nauwkeurig genoeg en voor normaal gebruik vond ik de vorm niet prettig. Al met al is die muis niet veel gebruikt de afgelopen jaren en ging de zoektocht naar de ultieme besturing voor mijn HTPC door. Ik heb nog overwogen om een Enermax Aurora Micro Wireless aan te schaffen, maar toen dat speelde was deze nog aardig aan de prijs. Andere alternatieven zijn al snel volwaardige toetsenborden en dat vind ik vaak net te veel van het goede voor naast de TV.

Van de week kwam ik de K400 toevallig tegen. Met name de prijs was voor mij reden om het toetsenbord maar meteen te bestellen en 2 dagen later had ik het toetsenbord in huis. Hoog tijd om eens te kijken of dit toetsenbord beter bij mijn wensen aansluit dus.

Specificaties
Het K400 Wireless Touch Keyboard van Logitech is een draadloos toetsenbord dat werkt via een 2.4GHz-verbinding met een maximaal bereik van 10 meter (volgens Logitech). Communicatie verloopt via een usb 2.0 receiver en maakt gebruik van de Logitech Unifying-technologie. Logitech Unifying-technologie bestaat uit een receiver en software die het mogelijk maken om 6 apparaten te verbinden via dezelfde receiver. Of het zo mooi werkt durf ik niet te zeggen, ik gebruik de receiver alleen met dit toetsenbord.

Reden van aanschaf van dit toetsenbord is het 3,5 inch touchpad die het gebruik van een losse muis overbodig zou moeten maken. Tot slot wordt er op de site van Logitech beweerd dat het toetsenbord gebruik maakt van 128-bits AES-codering om de gegevensoverdracht tussen toetsenbord en ontvanger te coderen. Geen idee of het echt zo is en of ik het kan testen maar ik heb er verder ook geen last van.

In de doos
Het toetsenbord wordt geleverd in een doosje van bescheiden formaat. Hierin kwam ik tegen:
  • Het toetsenbord
  • Receiver en verlengstuk
  • Boekje

Niet heel veel bijzonders dus. Na het toetsenbord uit de doos gehaald te hebben vielen mij 2 plastic stripjes op die er normaal voor zorgen dat batterijen geen contact maken. Een snelle controle leert dat de batterijen (2x AA) dus meegeleverd worden in het toetsenbord.

Het apparaat
Het eerste wat mij opviel aan het apparaat zijn de afmetingen. Het toetsenbord is mooi compact, ondanks dat er een touchpad naast zit. Het toetsenbord is 35,4cm breed, 12,3 cm diep en 2,38 cm hoog. Om een indruk te geven van het formaat heb ik een paar foto’s gemaakt. Een foto waarbij het verschil met een Logitech Illuminated Keyboard zichtbaar is, een foto om het verschil met de diNovo mini te laten zien en een foto naast een Dell 13Z.

http://tweakers.net/ext/f/vK2janvyxJVLeih0kqLM2r4h/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/tzsOznAUpcyY9vvboaFVuIb5/thumb.jpghttp://tweakers.net/ext/f/9j030MHtPERqVtCEQ1HuZIkt/thumb.jpghttp://tweakers.net/ext/f/0ZkkB6Cd191CtGleSqbPUbN1/thumb.jpg

Rondom het apparaat is weinig spannends te vinden. Aan de achterkant zit een klein schakelaartje om het toetsenbord uit te zetten als je deze niet gebruikt. Deze bovenkant van het toetsenbord is vlak en er voor bedoelt om het toetsenbord op zijn zijkant weg te kunnen zetten.
http://tweakers.net/ext/f/SUyNhPIGuXxmD5rF4zTKcAGF/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/p8IwH0hwkc5vc4nvpK2M2P5a/thumb.jpg

Als je het toetsenbord zelf bekijkt is het eerste wat opvalt dat een aantal toetsen zichtbaar kleiner zijn dan anderen. De Shift toetsen zijn redelijk klein en links van de rechter shift zit het pijltje omhoog. Ik type deze review op het toetsenbord en het is mij nu al een aantal keer gebeurd dat ik ineens een regel hoger aan het typen ben dan mijn bedoeling was. Wat verder opvalt aan de indeling is dat de pijltjes toetsen op de plek zitten waar bij een normaal toetsenbord de rechter control en shift toets zitten.

Op bovenstaande afbeelding is ook goed te zien dat de ‘\’ en ‘]’ toetsen duidelijk smaller zijn dan de andere toetsen.

Boven alle normale toetsen zitten de standaard functietoetsen. Helemaal bovenin zitten een klein knopje die als linker muisknop gebruikt kan worden. Daarnaast zitten 3 knopjes voor het geluid en een ‘home’ knop die in de als standaard ingestelde browser de homepage opent. Al deze knopjes werken zonder verdere software te installeren.

Aan de rechterkant zit het onderdeel wat voor mij de reden van aanschaf was: het touchpad. Om te beginnen een foto om een indruk te geven van het formaat, in dit geval ten opzichte van mijn Dell 13Z.

Het toetsenbord zelf heeft een hele lichte helling naar voren, wat op onderstaande foto redelijk te zien is.

Niet overdreven, maar net genoeg om lekker te kunnen typen als het toetsenbord op een bureau staat. Zelf ben ik iemand die het toetsenbord altijd zo plat mogelijk heeft liggen, maar ik kan prima uit de voeten met deze helling.

Het toetsenbord voelt licht aan, zeker in tegenstelling tot mijn Illuminated Keyboard. Natuurlijk prima omdat het de bedoeling is dat je het toetsenbord gebruikt voor de besturing vanaf de bank bijvoorbeeld, dan is het beperkte gewicht zeker een voordeel. Gecombineerd met het feit dat je het toetsenbord een beetje kunt buigen als je wat kracht zet geeft het wel het idee dat 1x laten vallen genoeg is om het toetsenbord aan gort te helpen. Of dat echt zo is heb ik uiteraard niet getest maar Logitech kennende zal het wel meevallen. Ik heb in ieder geval niet de ervaring dat hun producten snel kapot gaan.

Iets waar het toetsenbord niet over beschikt is een Num Lock. Op zich niet zo’n punt, maar ik liep er toevallig tegen aan toen ik een ‘é’ in wilde tikken via alt + 130, dat is dus ff iets wat niet lukt zonder Num Lock. Uiteraard gaat het zonder problemen met een ‘ gevolgd door een ‘e’

De ontvanger & verbinding
Het volgende in de doos zijn de ontvanger en het verlengstukje (of ‘verlengsnoer’ zoals Logitech het zelf noemt). Het is een kleine ontvanger, maar volgens Logitech goed voor een verbinding tot 10 meter. Ik heb helaas geen legen ruimte van 10 meter om dit echt te testen, maar in een kamer heb ik geen enkel probleem gehad met de verbinding. Als ik het toetsenbord aanzet is de verbinding er meteen en deze is nog geen één keer weg gevallen.

De meegeleverde ontvanger is geschikt voor de unifying technologie. Om dit te gebruiken moet er wel software geïnstalleerd worden. Testen kan ik het niet omdat ik geen andere apparaten hebben die met unifying werken.

Software & Drivers
Zoals al eerder gezegd werkt alles aan het toetsenbord zonder aanvullende software te installeren. De software die je kan installeren moet je downloaden van de site, er wordt geen cd meegeleverd. Het gaat hier om de Setpoint software die Logitech gebruikt voor bijna alle producten. In dit geval ging het om Setpoint 6.32 die maar liefst 2.5 Mb groot is.

Ik heb 3 dingen gevonden die de software toe zou moeten voegen: unifying, indicatie voor lege batterijen en een indicatie voor wanneer Caps Lock aanstaat bijvoorbeeld. Omdat ik unifying dus niet gebruik zouden de batterijindicatie en de indicatie voor Caps Lock dus de enige meerwaarde zijn.

De melding voor lege batterijen heb ik uiteraard nog niet gezien. De melding voor Cap Lock komt duidelijk in beeld als je de Cap Lock indrukt. Enige puntje is dat deze melding niet werkt binnen Media Center als deze gemaximaliseerd is.

Gebruik
De voornaamste machine waar ik het toetsenbord bij wil gebruiken is een 64bit Vista Ultimate machine, maar voor het typen van deze review heb ik een 64bit Win7 Pro machine gebruikt. De Setpoint software heb ik wel geïnstalleerd op de Vista machine en niet op de Win7 machine. In het dagelijkse gebruik merk ik echter niet veel verschil tussen het wel of niet installeren van de software.

Wat voor mij het voornaamste is, is de werking van het touchpad. Na een paar minuten gebruiken is het voor mij duidelijk dat deze stukken prettiger werkt dan het touchpad van de diNovo mini. Het touchpad werkt net zo goed als het touchpad van mijn eigen laptop. Reageert lekker vlot, is nauwkeurig en door de plaatsing op de plek waar normaal het numerieke gedeelte zit merk ik na een paar minuten gebruiken dat ik snel geneigd ben om het touchpad te gebruiken in plaats van de gewone muis. Wat mij betreft een goed teken.

Wat ik wel merk in gebruik is dat ik snel typefouten maak en dat het geregeld gebeurd dat ik het pijltje naar boven raak in plaats van de shift toets. Ik heb in het verleden een 9 en een 10,1 inch netbook gehad, maar op die kleinere toetsenborden maakte ik minder typefouten. Voor nu stoor ik mij hier niet aan, in combinatie met mijn HTPC gebruik ik toch voornamelijk het touchpad. Zo actief typen als ik nu doe voor deze review zal vast niet snel meer gebeuren op dit toetsenbord.

Een slimme toevoeging vind ik het muisknopje links boven aan het toetsenbord. Dit knopje zorgt ervoor dat je de muis ook kan bedienen terwijl je het toetsenbord in de hand hebt. Als ik het toetsenbord in 2 handen vast heb als ik op de bank zit kan ik met de duim van mijn rechterhand de muis bewegen en met de duim van mijn linker hand de knop bedienen.

Ik heb nog geen idee hoe lang het toetsenbord met een setje batterijen doet, dit zal ik toevoegen als ik een keer de batterijen heb moeten vervangen.

Door het gewicht en het formaat is het toetsenbord makkelijk op schoot te houden als je op de bank zit. Daarnaast is het apparaat mooi compact zodat je deze zonder al te veel moeite op kunt ruimen.

Prima toetsenbord voor een leuk prijsje. Voor minder dan 40 euro heb je een mooie combinatie van een toetsenbord met ingebouwd touchpad, volgens mij goedkoper dan de meeste vergelijkbare alternatieven. Voor dat geld krijg je echter een prima oplossing voor als je zoekt naar een toetsenbord en muis om een apparaat als een HTPC te bedienen.

Afbeeldingen
http://tweakers.net/ext/f/EhiyRNwJO9vCPGhnSXIozkHI/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/9iMBsfY7QA88amjhmfuYvDX3/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/LsBbg9q9R7GuypzEr3zkLSEQ/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/qdkVAJraBtz96xn5Iny8SwpD/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/OsVOlAPjLDmNYhWldOJBYef4/thumb.jpg
http://tweakers.net/ext/f/vK2janvyxJVLeih0kqLM2r4h/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/tzsOznAUpcyY9vvboaFVuIb5/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/9j030MHtPERqVtCEQ1HuZIkt/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/0ZkkB6Cd191CtGleSqbPUbN1/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/KoGtyjLjmg0cbMWLBUomSOdi/thumb.jpg
http://tweakers.net/ext/f/SUyNhPIGuXxmD5rF4zTKcAGF/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/QFhzobjTldZbiHX6ZjBZRpUA/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/p8IwH0hwkc5vc4nvpK2M2P5a/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/tFxY7W6WXqqzyxeOTtgnam6h/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/b1rW4yDQjtWg0oTpgFUE7ZwF/thumb.jpg

changelog:
05-11-2011: eerste versie
27-03-2012: kleine typo

Heb jij ook een Logitech K400 Wireless Touch Keyboard (QWERTY)?

Is er iemand die meer kan vertellen over de ontvangst kwaliteit.
Ik wil deze keyboard halen maar afstand tussen mijn HTPC en bank waar ik vaak op zit is een meter of 5-6 max. Je hoort goede dingen over ontvangst tot een meter of 3-4. Volgens logitech moet het tot 10meter kunnen. Zo'n keyboard haalde ik. Na 1.5 niets nada. :( Ligt in de kast weg te rotten nu.
Hoor het graag wat meer over ontvangst kwaliteit indien mogelijk. :+
Ik heb het even voor je getest en de ontvangst kwaliteit is top.
Met ruim 8 meter wordt de invoer zonder fouten verwerkt.
(De ontvanger zit aan de voorkant van de systeemkast)
Ondertussen heb ik er ook een gehaald.
Hij voelt inderdaad zwak aan. Maar als je beetje voorzichtig omgaat met je spullen dan gebeurd er ook niet veel mee.
Het is echt een top ding. Bereik is binnen mijn woonkamer in orde.
Mooie review, je licht zo'n beetje alle punten toe die nodig zijn.
Wat ik me wel afvraag, hoe zit het met de bouwkwaliteit? Ik heb zelf namelijk een pricewatch: Logitech Cordless Mediaboard Pro (Qwerty), maar die kun je toch wel een beetje buigen als je wat druk zet. Niet echt een veilig gevoel.
Als je dit nog ff toevoegd dan krijg je van mij 5 sterren ;)
Dank voor het compliment! Ik heb heel subtiel toegevoegd dat het inderdaad mogelijk is om het toetsenbord een beetje te buigen. Als je beide kanten vastpakt kan je het toetsenbord een beetje wringen zeg maar. Gevolg van het nastreven van het beperkte gewicht denk ik dan.
Leuke duidelijke review!
Ik heb de K400 ook en ben zeer tevreden over de werking.
Nu ik jou review heb gelezen zie ik geen toegevoegde waarde in het schrijven van een nieuwe review.

Mijn ervaringen.
Geen storingen of happeringen en de touchpad is top!
Met 2 vingers scrollen heb ik tot nu toe alleen nog bij mijn mac gezien, maar ook de K400 heeft deze functie.
De aan/uit knop is ook handig. Ik gebruik het niet elke dag en ook wordt het uit knopje nog wel eens vergeten, de batterij gaat nu al meer dan 2 maanden mee.

Over het gebruik zonder installatie ben ik nog het meest enthousiast.
Ik gebruik de K400 op een HTPC met XBMC. Je plugt de ontvanger in een USB poort en je hebt een muis en toetsenbord. niets geen installatie, gewoon werken!

Ook nu heeft Logitech aan mij laten zien dat ze kwaliteit levert voor een nette prijs.
Bedankt voor je duidelijke review, ik heb er net een gehaald, ga zometeen aan de slag :-)
Mooie review, denk eraan deze ook aan te schaffen voor de HTPC welke zich in mijn slaapkamer bevindt. Momenteel bedien ik deze met een Logitech Anywhere MX, welke wel prettig werkt maar moest ik dus via het On-Screen keyboard werken van Windows. Dat werkt wel, maar is natuurlijk suuupertraag in vergelijking met een fysiek keyboard.

P.S.: Bij de paragraaf 'gebruik' staat een klein typfoutje -> Reageert lekker volt ik neem aan dat je hier vlot wou staan hebben, bij deze een kleine heads-up.
Om maar het antwoord te geven op mijn eigen vraag:

de K400 werkt perfect incl mouse op de ES5500 serie Smart TV's van Samsung...
Net getest! Eindelijk!!!
Alleen het aan en uitzetten van de TV moet nog met de afstandbediening en de speciale functies zijn niet ondersteund door de keyboard. Maar voor de ingebouwde internet browser EEN HEEL GEMAK vergeleken met de afstandbediening!

Rupie.. sorry voor het kapen van je topic...
Maar dan weten mensen het ook gelijk.

HIJ WERKT DUS OP DE ES5500 SMART TV's!! :) ..En waarschijnlijk alle 2012 modellen hoor!
Geen probleem, ik vind het een nuttige toevoeging ;)
Ik heb het toetsenbord net gekocht en Logitech heeft het toetsenbord inmiddels verbeterd.
De mediacontrols zitten nu op de plek van de F1 t/m F12 toetsen.
De F toetsen zijn te gebruiken via de fn knop.

Mooie oplossing volgens mij.
Ik denk dat ik mijn media pc nu een stuk vaker ga gebruiken. :)
Mooie duidelijke review! Wat betreft het stuk over Unifying, dit werkt goed. Ik heb een wireless logitech m525 aangesloten en dan het k400 touchpadtoetsenboard.

Wat met nog niet lukt is het aanpassen van de sneltoetsen. Via de Logitech site kom ik uit bij het programma Setpoint, alleen deze ziet alleen mijn muis... Hier kan ik de instellingen goed van aanpassen maar die van het toetsenbord dus niet.

Tot nu toe tevreden over het toetsenbord.

EDIT: Blijkbaar ben ik niet de enige met het Setpointprobleem. Na forumposts en nog iets meer zoeken op het logitech Forum, ben ik de volgende oplossing tegen gekomen:

Koppel het toetsenbord los (via Unifying). Start pc opnieuw op. Koppel opnieuw via Unifying en als het goed is ziet Setpoint je toetsenbord wel! Werkte voor mij in ieder geval goed!

[Reactie gewijzigd door Robertrooz op 20 februari 2013 11:24]

Hebben mensen ook ervaringen met de ontvanger aan de achterkant van de kast? Absolute maximale afstand zal zo'n vijf meter zijn.
Ja, ik heb de ontvanger ook aan de achterkant gehad.
Hij ontvangt wel signaal (paar meter) en je kan prima werken, maar het is toch net niet zo soepel als wanneer de ontvanger aan de voorkant zit. Dit ligt waarschijnlijk ook aan de opstelling van de systeemkast. Deze zit namelijk in een tv-kast, omringd met kabels en andere apparaten.
Ik zou erg blij worden als iemand mij kan helpen met het volgende. Ik kreeg en heb onlangs pijn in de zijkanten van man rechterhand. Misschien iets met RSI maar misschien ook niet. Ik werk op de laptop. Zou het misschien helpen om de laptop naar achteren te schuiven en deze tobo+muis combinatie te gebruiken? Voor gewoon huis&tuin surfen en beetje html/css.
Dit is inderdaad een optie. De trackpad voor je muis zit wel aan een rare kant in vergelijking met een laptop, maar is erg handig in bediening. De USB ontvanger is erg klein en kan je theoretisch laten zitten als je de laptop in een tas stopt.

Voor het werken achter een bureau, vind ik een losse muis/toetsenbord de beste oplossing. Of dit dan een draadloze variant is lijkt mij niet zo spannend. Wel vind ik het handig dat het toetsenbord die ik aansluit op de laptop een 'volwaardig' toetsenbord is, dus met numpad en voldoende ruimte bij de pijltjes. Het werken met een losse muis vind ik ook makkelijker dan met een trackpad, hoewel de trackpad van de logitech erg goed is.

Daarnaast kan je met een losse muis nog eens wisselen van hand.
Ik wil ook nog weleens wat last krijgen in m'n rechterhand, rust geven en een dagje links gebruiken doet wonderen.