Specificaties Draadloos Qwerty - Bekijk alle specificaties

Logitech diNovo Mini Review

Rupie 24 juli 2009, laatste update op 21 december 2011, 16.648 views

Logitech diNovo Mini

Pluspunten

• Looks
  • Funcionaliteit
  • Standbytijd
  • Bluetooth
  • Verlichting
  • Formaat

Minpunten

• Muisfunctie werkt niet altijd even lekker

De Logitech DiNovo Mini was weer zo’n apparaat waar ik niet echt naar opzoek was maar die ik tegen kwam in de V&A voor een leuk prijsje. Tot de aanschaf van dit apparaat bediende ik mijn HTPC met mijn Harmony 1000 en voor alles wat daar niet mee kan (media center opstarten, knippen en plakken in Windows) lag er een HP oem toetsenbord en draadloze muis in de buurt. Werkte allemaal prima, maar een Logitech DiNovo Mini ziet er toch veel netter uit in je kamer. De prijs van ¤ 125, 00 was mij eigenlijk altijd net iets te gek voor een apparaat waarvan ik niet zeker wist of het zou werken en of ik het zou gebruiken. Totdat ik de kans kreeg om deze voor ¤ 80,00 inclusief verzenden over te nemen van een mede Tweaker. Deze Tweaker had hem op zijn beurt 3 maanden eerder overgenomen maar gebruikte hem niet. De aanschaf was dus met het risico op eventuele kleine gebruikerssporen en dergelijke. Omdat hij kwam inclusief doos en bon leek het risico mij echter beperkt en vond ik het de moeite van de gok waard.

Specificaties
De meeste Tweakers zullen de DiNovo mini wel kennen. Voor mensen die hem niet kennen: de DiNovo is een mini QWERTY toetsenbord dat met name bedoelt is voor gebruik bij een HTPC en soortgelijke multimedia apparaten. De verbinding tussen het apparaat en de pc gaat via Bluetooth.

In de doos
Het bescheiden doosje blijkt nog aardig gevuld te zijn. Een lijstje met dat wat ik aantrof:
  • Apparaat
  • Lader
  • Doekje
  • Accu
  • Bluetooth stick (USB)
  • Software
  • Boekjes
Voor een 3e hands apparaat zag het toetsenbord er keurig uit. Er zitten wel wat niet te voorkomen gebruikssporen op zoals hele dunne krasjes op de beschermkap en op de onderkant. Geen enkel probleem verder, het is immers een gebruiksvoorwerp en het gaat om de buitenkant. Als deze sporen er nog niet opgezeten zouden hebben zou ik ze vast zelf wel veroorzaakt hebben. Zolang het apparaat maar doet wat hij moet doen.

Het apparaat
Na het apparaat uit de doos te hebben gehaald moet deze eerst eens uitgebreid bekeken worden. Het voornaamste bij dit toetsenbord is natuurlijk het formaat. Met een afmeting van 8,5 x 14,5 x 2 cm (l x b x h) is dit toetsenbord oprecht klein te noemen. De iets doorzichtige klep geeft een eerste indruk van het toetsenbord zelf.

Aan de achterkant kom ik eenvoudig te openen klep tegen met daarachter ruimte voor de accu en een gleuf waar de bluetooth stick in opgeruimd kan worden. Na de accu geplaatst en de stick verwijdert te hebben het klepje weer netjes terug gezet. Aan de buitenkant kom je verder niet meer tegen dan de aansluiting voor de oplader.

Na de klep geopend te hebben valt de achtergrond verlichting en de hoeveel toetsen direct op. De verlichting reageert op het openklappen van de klep. Logitech heeft zijn best gedaan om niet alleen een volwaardig Qwerty toetsenbord te maken, maar deze ook nog eens te voorzien van de nodige andere knoppen. Dit zijn zowel functionele toetsen als de Windows toets, als multimedia toetsen (volume, play, stop) en 3 functie toetsen die je zelf in kan stellen. Standaard zijn deze ingesteld om de computer af te sluiten, de browser te openen en je mediaspeler te openen. Door de combinatie met de FN toets is het mogelijk dat toetsen verschillende functies hebben. Zo staat FN + Enter bijvoorbeeld gelijk aan ctrl + alt + del. Had elk toetsenbord maar zo’n sneltoets ;) Andere voorbeelden zijn ‘Esc’ en ‘Del’.
Wat opgeofferd is zijn de F1 t/m F12 toetsen. Op zich niet erg, alleen jammer als je in de veilige modus terecht wil komen. Dit zal toch echt via F8 moeten en dat kan dus niet. Daarnaast had ik met mijn oude moederboard toch echt op F1 moeten drukken voor de BIOS en op F10 voor systeemherstel. Inmiddels is mijn moederboard vervangen en is dit niet meer aan de orde. Is dit meteen een minpunt voor dit toetsenbord? Nee, het toetsenbord is bedoelt om te werken met een HTPC, niet als volwaardig toetsenbord. Als je problemen hebt of als je Windows wil installeren lijkt het mij sowieso prettiger om met een normale muis en toetsenbord te werken.

Rechtsboven op het toetsenbord is het clickpad te vinden. Dit clickpad kan op 2 manieren gebruikt worden, als muis en als pijltjestoetsen. Er is te switchen tussen deze 2 standen kan door een klein schakelaartje links boven het clickpad of door de FN-toets ingedrukt te houden. Er is eenvoudig te zien welke van de standen op dat moment actief is door de achtergrondverlichting van de toetsen. Als het clickpad op de muisfunctie staat is het gehele toetsenbord oranje verlicht, wanneer er gekozen wordt voor de pijltjes is de verlichting deels groen. De verlichting zelf zorgt ervoor dat de toetsen goed zichtbaar zijn, ook als het helemaal donker is.

Tot slot zit er linksboven een knop die gebruikt kan worden als muisknop en in combinatie FN als rechtermuisknop.

Software en drivers
Tijd om de benodigde software en drivers te installeren. Voor hiermee begonnen wordt heb ik zoals altijd eerst de laatste versie gedownload. De installatie is verder niet spectaculair, gewoon een kwestie van afwachten. Na de installatie de USB stick in de pc en rustig afwachten tot de drivers er ook klaar voor zijn. Hierna een blik werpen op de software. Hierin zijn voor zowel het toetsenbord als de muis een aantal instellingen te vinden. Hierbij kan je denken aan het instellen van de 3 functietoetsen op het toetsenbord en de gevoeligheid van de muis.

Gebruik
Inmiddels heb ik het toetsenbord nu een maand of 5 in gebruik. Ik gebruik hem niet extreem veel, voornamelijk om enkele keren per week Media Center op te starten, af en toe eens wat copy en past werk en het downloaden van een nieuwe driver. Effectief gebruik ik het apparaat misschien een uurtje of 3 per week. Ik gebruik het apparaat niet om hele lappen tekst te typen of iets dergelijks. Dit zijn dan ook precies de reden waarom ik dit mini toetsenbord interessant vond. Voorheen had ik een volwaardige desktop set in de buurt liggen om deze paar handelingen te verrichten. Over het algemeen ben ik vrij tevreden over het gebruik. Het enige punt wat beter had gekund is wat mij betreft het clickpad. Op de een of andere manier reageert die niet helemaal lekker, ook niet na een tijdje klungelen met de settings. De ene keer moet ik mijn vinger een aantal keer over het gehele pad bewegen om de muis van links naar rechts over het scherm te krijgen. De volgende keer raak ik het pad iets aan en ben ik al weer ruim over het punt waar ik met de muis heen wilde heen.

In andere reviews heb ik wel eens gelezen dat de verbinding van het apparaat regelmatig weg zou vallen. Ik heb dit tot nu toe één keer meegemaakt. Dit was overigens op te lossen door de Bluetooth stick even uit de pc te trekken en vervolgens terug te zetten. Direct werd de verbinding hersteld en werkt alles weer naar behoren.

Het toetsenbord is duidelijk niet bedoelt om hele lappen tekst mee te schrijven. Typen gaat prima met 2 duimen, typen met 10 vingers kan je vergeten. De toetsen reageren wel prettig en zijn groot genoeg om normaal te kunnen typen.

Ik heb de accu sinds maart tot nu 2 maal op moeten laten, gemiddeld 1x per 2 maanden ongeveer. Dit wordt natuurlijk veroorzaakt door het beperkte gebruik. Opladen is vervolgens met een uurtje of 3 weer voor elkaar.

Het apparaat doet alles wat je er van mag verwachten. Ik ben blij dat ik mijn ‘lompe’ desktop set overbodig heb kunnen maken door dit kleine apparaatje dat er prima uit ziet. En dat nog voor een leuk prijsje ook. Ik heb tot op heden één keer meegemaakt dat de verbinding verbroken werd, maar verder heb ik nog geen enkel probleem gehad. Voor gebruik bij mij HTPC zou ik in ieder geval niets anders meer willen. Totdat er een vergelijkbaar apparaat verschijnt waarvan de muisfunctie beter werkt ;)

Heb jij ook een Logitech diNovo Mini?

Mooie review.

Logitech weet toch altijd leuke prijsjes neer te zetten voor dit soort apparaten. Ze kunnen het ook omdat zij één van weinige (de enige?) zijn dit in dit gat van de markt durven te springen en dan kun je je prijsje zelf bepalen.

Hoewel het misschien wel tussen de regels door te lezen is, mis ik toch een verhaaltje over de duurzaamheid van het toetsenbord. Dat wil toch nog wel eens een keer wisselen bij Logitech. Maar gelukkig hebben ze wel een erg goed serviceapparaat.

Werkt het apparaat alleen met zijn eigen bluetooth stick (veel gelezen dat dat bij muizen van Logitech zo was, de gewone Bluetooth werkte vreemd genoeg niet/slecht). Ik vraag dit omdat ik zou willen weten of dat het toetsenbord ook eventueel op je telefoon te gebruiken is, lijkt mij wel een erg leuke aanvulling.

Toch jammer dat je functietoetsen mist. Al hadden ze er maar een paar gemaakt die je dan gebruiken in combinatie met ctrl, shift, Fn, dan had je er al aan 3 genoeg gehad om alle 12 functietoetsen af te dekken (als crtl+Sh+F ook mogelijk is).

Ik zie ook wel toepassingen in het donker. In Frankrijk zit nog wel eens vaak laat op het terras met mijn onverlichte laptop en aangezien ik geen geweldige typist ben, heb ik nog wel eens "ondersteuning" van mijn toetsenbord nodig.......

Ik gaf in het begin aan dat zij Logitech één van de weinige zoniet de neige is die zo'n toetsenbord maakt. Zijn er eigenlijk wel concurrenten die ook zo'n bord op de markt brengen; ik ken ze in ieder geval niet.

Veel succes met je bord.

/edit
Overigens wat ik nog vergeten was, je kunt de toetsen nog verdergaand configureren met Überoptions: http://www.mstar.net/users/rlowens/uberOptions/. Kan misschien handig zijn.

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 24 juli 2009 23:40]

Hoi Pjerry,

dank voor je reactie! Een korte reactie op een aantal van de genoemde punten:

de duurzaamheid: tot op heden is er op de toetsen en dergelijk geen teken van slijtage te bekennen. ik heb inmiddels best een flinke verzameling aan Logitech producten in huis, maar tot op heden geen ervaring met de duurzaamheid. Ik moet daar wel bijzeggen dat geen van die producten meer dan een jaar oud is ;)

Bluetooth: ik heb volgens mij in een aantal andere reviews hier op Tweakers gelezen dat mensen juist andere stickjes gebruikten omdat ze problemen hadden met het origineel. ik kan het niet voor je proberen omdat ik geen ander stickje bij de hand heb. Verbinden met mijn Tytn2 heb ik wel voor je geprobeerd, dat is op niets uitgelopen helaas!

Functietoetsen: al was er alleen maar de mogelijkheid om 1 van de instelbare toetsen een F functie te geven!

goede tip trouwens over überoptions, ik denk dat ik die binnenkort maar eens ga proberen!
Kleine aanpassing:

Site is tegenwoordig: http://uberoptions.net/
Leuke review!

Je kan trouwens msconfig gebruiken om pc's in veilige modus te starten, hoef je niet de F8 toets te gebruiken. ;)
Eens, maar dat kan alleen als je nog in Windows kunt komen ;)
Leuke review!

Ik ben al een tijdje aan het denken om mij er ook een aan te schaffen, maat ik twijfel of de verbinding sterk genoeg zal zijn om ongeveer 10m te overbruggen.

Heb je het bereik kunnen testen?
Ik heb het bereik wel iets kunnen testen, maar niet in een open ruimte van 10 meter lang. In een open ruimte van een meter of 6 is het in ieder geval geen probleem, als ik verder ga komt er een muur tussen en valt het signaal vrij snel weg.
Hele mooie review van een heel mooi apparaat zo te lezen. De plaatjes zijn ook heel duidelijk en ook de overeenkomsten met een MSMC AB zijn duidelijk (met de kleurtjes) Heel netjes gedaan! Ik zit zelf ook al een tijd te twijfelen om dit apparaat aan te schaffen voor mijn HTPC, maar de prijs vind ik toch nog aan de hoge kant.. Misschien komt er nog eens een in de V/A terecht.
Zelf de eigenaar van de Edge versie (groter; bijna normaal toetsenbord). Perfect alleen.... groot; inderdaad omdat het een normaal toetsenbord is. Hahaha,

Muisfunctie is ...... niet altijd perfect, maar het werkt wel. Zoals je zelf al schrijft.

Heb hem uit Amerika, voor niet erg veel geld maar kreeg er geen BT stick bij. Zelf had ik nog een Sitecom, die werkt perfect (gelukkig).

[Reactie gewijzigd door ArnieNFW op 5 maart 2010 14:46]

Deze review is echt geweldigt! Thanks je hebt me overgehaald er ook 1 te kopen.