Specificaties Laser printer (Kleur) met Ethernet - Bekijk alle specificaties

Samsung CLX-3185FN Review

Nexz 5 november 2011, laatste update op 5 november 2011, 1.771 views

Samsung CLX-3185FN

Pluspunten

• Scan-to-email functie
  • Automatische Documenten Feeder
  • Webinterface

Minpunten

• Leercurve
  • Installatie drivers

Inktverbruik Score: 3
Muziekweergave Score: 5
Afdruksnelheid Score: 3
Drivers en stabiliteit Score: 4
Ter vervanging van mijn oude laser van Samsung (CLP-310N) direct naar een multifunctional gekeken. Mijn oog viel op deze printer aangezien ik al goede ervaring had met de oude Samsung.

Deze multifunctional heeft een uitgebreide featureset, waarvan ik de volgende al gebruikt heb en verder zal toelichten:
  • Copyfunctie met automatische document feeder
  • Scanfunctie naar USB, e-mail en PC
  • Afdrukken
Copyfunctie
De kopieer functie van deze Samsung bevalt goed. Het feit dat er een automatische document feeder op het apparaat zit is een goede toevoeging. De Samsung scant deze documenten in ongeveer 5 seconden, waarna het printje 10 seconden later (in kleur) eruit komt rollen. Voetnoot hier is dat de documenten stevig in het apparaat gelegd moeten worden waarna een toon te horen is. Dat had ik eerst nog niet door waardoor ik dacht dat de ADF alleen voor de fax te gebruiken was.

Scanfunctie
De scanfunctie ondersteund het scannen naar e-mail, naar USB en PC. Het scannen naar e-mailadressen werkt goed, je krijgt de ingescande documenten in PDF formaat en je kunt zelf het bericht/onderwerp instellen via de webinterface. Het invoeren van e-mailadressen die nog niet in het adresboek staan is wel een crime, er moet namelijk gebruik gemaakt worden van de numerieke toetsen van de fax-functie en deze werken als een mobiele telefoon.

De toevoeging van een adresboek is dan wel erg prettig, deze is in te stellen via de webinterface van de printer. In mijn geval moest ik de printer eerst herstarten voordat deze correct werkte, maar ik verwacht dat dat gewoon een bug was. Het instellen van de SMTP server voor e-mail gaat ook via deze webinterface.

Scannen naar USB is bijzonder simpel, USB drive erin en scannen maar. Het scannen naar een computer heb ik minder goede ervaring mee - deze ziet alleen Windows computers waardoor ik niet naar mijn Mac toe kan scannen. Op zich is dat geen groot probleem, het scannen naar een e-mailadres is soms zelfs nog makkelijker.

Afdrukken
Zoals het een laser beaamt, is de afdruksnelheid een stuk lager te noemen dan een reguliere inkjet printer. Samsung zegt zelf dat deze printer 16 ppm in zwart-wit en 4 ppm in kleur kan printen, dat klopt ongeveer. De kwaliteit van de afdrukken is echter een stuk beter te noemen en uiteraard heb je geen last van de vlekken. Deze printer schijnt zelfs op glossy foto papier af te kunnen drukken, alleen heb ik hier nog geen ervaring mee.

Naast bovenstaande features wil ik graag nog de webinterface en de drivers toelichten.

Webinterface
De webinterface is redelijk overzichtelijk, al moest ik wel de handleiding erbij pakken voor sommige zaken. Het instellen van het adresboek is simpel, je vult een naam, sneltoets en e-mailadres in en deze is direct te gebruiken op de printer zelf. Prettig is dat deze interface uitgebreid ingesteld kan worden voor zakelijke omgevingen - met een wachtwoord zijn alle settings te vergrendelen en er kan een speciaal account aangemaakt worden waarmee een persoon alleen bepaalde features kan benaderen.

Drivers
Tegenwoordig is het niet meer als normaal dat je 20 minuten op een installatie van een printer wacht - jammer. Ik heb deze printer op mijn MacBook Pro (i7), een Sony Vaio (Vista), een Samsung RV511 (Win 7) en een Acer (Win XP) ge´nstalleerd, ik ben hier 2 uur mee bezig geweest. Dit is wel echt een zakelijke printer, dus in een zakelijke omgeving kan dit een nadeel zijn.

Qua features is de bijgeleverde software compleet. Hiermee kan er gescant worden naar de computer, er zit OCR in (welke niet eens slecht werkt) etc. etc.

Al met al ben ik tevreden met deze multifunctional van Samsung. Het apparaat vereist wel dat je af en toe de handleiding erbij pakt, maar eenmaal de functies onder de knie te hebben kan dit apparaat veel!

Heb jij ook een Samsung CLX-3185FN?

Ik heb dezelfde printer, maar ik vraag me af of die van ons wel helemaal 'oke' is. De kleuren van onze 10 jaar oude inkjet zijn beter :? Nu vraag ik me af of ik hem misschien moet RMA-en of dat ik er gewoon teveel van verwacht (voor een laserprinter). Dikker papier, 120 gram gaat ook helemaal niet goed in kleur :/.

Ik las een andere review en die pocht ook niet echt over de kleuren. Alvast bedankt voor je ervaringen en reactie :).
Ik zal eens een foto maken en hem DMen, kun je vergelijken.
Thanks, ik stuur jou ook wel even een foto via DM. :)
edit:
Dat gaat helaas niet lukken, je DM staat uit :) Ik heb je even een mailtje gestuurd.

[Reactie gewijzigd door Puch-Maxi op 4 januari 2012 15:41]

Vreemd dat je deze laser printer als 'traag' aanmerkt. Ik ken weinig inkjet printers die een volle pagina tekst in een seconde of 3 uitspugen...

[Reactie gewijzigd door kay1989 op 5 november 2011 11:37]

Je hebt gelijk, ik was zoekende naar een minpunt... Dat heb ik nu aangepast naar een realistischer minpunt... het bijhouden van de handleiding is niet iets wat ik vaak bij een apparaat doe, wat ik hierbij wel nodig had :)

[Reactie gewijzigd door Nexz op 5 november 2011 11:44]

Heb je deze printer ook getest op zijn netwerk capaciteiten?
Ja, ik heb de printer in het netwerk hier hangen... Iedereen kan gemakkelijk scannen/printen, muv Mac clients... daar werkt de "scan to" functie niet.

Gelukkig kun je wel zelf een scan "aanvragen" op de Mac of het gewoon naar je laten mailen.
Ik sta op het punt deze printer aan te schaffen. Is het mogelijk om een kleurenprint in de review bij te voegen? Ben hier namelijk ook wel erg benieuwd naar.
Of DM hem anders aub :)