Specificaties AMD Fusion E-350 on boardMini-ITX - Bekijk alle specificaties

MSI E350IS-E45 Review

KDiggel 6 oktober 2011, laatste update op 6 oktober 2011, 3.062 views

MSI E350IS-E45

Pluspunten

• Compleet
  • Eenvoudig maar effectief

Minpunten

• Fan
  • LAN-poort
  • Geen opstarttijd in te stellen

Layout Score: 5
HomeSever / HTPC

Omdat ik al een tijdje wat nieuws wilde bouwen, ben ik gaan kijken wat dat dan zou moeten zijn. Ik werk veel buiten de deur op mijn laptop, thuis achter een PC of ergens anders op een PC. Dat brengt een veel voorkomend probleem met zich mee, het gesleep met een USB-stick. Maar wat nou als je een keer vergeet bijgewerkte bestanden te synchroniseren naar die USB , dan kun je niet verder werken.
Dus ik had mijn oplossing/probleem gevonden, het moest een server worden. Nou had ik boven op zolder nog wel ergens zo’n grote server liggen, maar die is al wat verouderd en maakt meer herrie dan een F-16 die veel te laag over een woonwijk vliegt.
Qua besturings systeem heb ik een lange tijd zitten twijfelen. FreeNAS overwogen, omdat ik daar goede ervaringen mee heb, maar het is te beperkt als je ook andere dingen wil met je server. Toen moest het Windows 7 worden met FreeNAS 8.0 m.b.v. VirtualBOX. Uiteindelijk toch gekozen voor FileZilla als FTP-server, omdat ik de manier van machtigingen instellen daar het prettigst vond.
Vervolgens heb ik een tijd zitten twijfelen over een Raid-setup, wat me uiteindelijk toch niet nodig leek. Ook moest het een compact systeem worden, omdat het dan ook als HTPC kon dienen. Het liefst met een PicoPSU, zodat het niet te veel stroom zou verbuiken. De processor moest een relatief krachtige GPU aan boord hebben, voor het kijken van HD-media en genoeg reken vermogen om een simpel FTP-servertje in de lucht te houden. Dat heeft mij tot de volgende samenstelling gebracht:

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI E350IS-E45¤ 85,-¤ 85,-
1Western Digital Caviar Green WD20EARX, 2TB¤ 61,82¤ 61,82
1Western Digital Scorpio Blue WD3200BEVT, 320GB SATA-300, 8MB, 5400rpm¤ 38,95¤ 38,95
1LC-Power LC-1320mi¤ 38,33¤ 38,33
1Kingston ValueRAM KVR1066D3N7K2/8G¤ 42,84¤ 42,84
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal¤ 266,94

In deze review zal ik het hebben over het moederbord waarvoor ik heb gekozen. Het gaat dus om een MSI E350IS-E45. Een m-itx moederbord met een onboard AMD E-350 processor. Het moederbord is niet geheel passief gekoeld, maar is voorzien van een actieve processorkoeling, daarover later meer.

De Doos
Een klein doosje, vergeleken met de dozen van de ATX-moederborden die ik normaal zie. Eerst vindt je de handleiding, quick-start guide, driver CD, het IO-shield en 2x Sata600 kabels in een mooie wit/grijze kleur. Vervolgens klap de de papieren klep omhoog en vind je het moederbord(je). Er is verder geen schuim of iets dergelijks gebruikt om het geheel te beschermen. De fan voor de CPU zit al geinstalleerd, mooi meegenomen.

De Features
Alle aansluitingen die ik nodig had zaten op dit moederbord, namelijk: Gigabit-LAN, VGA om hem te configureren, HDMI om aan te sluiten op TV, audio, USB en 4x Sata600 .
Het feit dat er geen USB 3.0 aanwezig is, hield mij niet tegen voor dit model te kiezen. Veel van jullie zullen zeggen dat je voor een server juist de mogelijkheid wil om snel bestanden over te zetten, dat klopt. Maar deze server verstop ik ergens en zal ik alleen nog af en toe benaderen via een extern bureaublad. Ook hoeft het van mij niet snel, hij staat toch een groot deel van de dag aan, of hij er dan twee uur over doet in plaats van één, maakt niet uit.

De Installatie
Het plaatsen van het moederbord was een eitje. Eerst de twee geheugen modules erin, IO-shield in de behuizing, moederbord er in geschoven en aansluiten maar! Een kind kan de was doen =)
Vervolgens de harde schijven geinstalleerd, voeding aangesloten en opstarten maar. Via een externe DVD-branden heb ik Windows 7 geinstalleerd, dit verliep allemaal zonder problemen.

De Bouwkwaliteit en Layout
De bouwkwaliteit is prima. Zoals ik gewend ben van MSI. Alles zit goed vast en oogt degelijk. Alleen had ik enige moeite om de netwerkkabel in de aansluiting te krijgen. Dat probleem is er nog steeds, dus het is geen nieuwigheid. Ook is de aansluiting van de kabel niet helemaal top, soms maakt hij geen contact.
De layout vind ik er goed. De meeste aansluitingen zitten ver bij de CPU vandaan, zodat er geen kabels boven de koeler hangen. De Sata-aansluitingen zitten mooi centraal, zodat de kabels er van alle kanten goed bij kunnen komen, althans in deze behuizing.

Functionaliteit en Prestaties
Vergeleken met mijn laptop vind ik de Bios heel erg uitgebreid. In verhouding tot mijn Asrock moederbord op mijn eigen pc, vind ik de mogelijkheden wat mager. Zo is het voor mij erg vervelend dat ik niet in de bios in kan stellen dat de computer elke dag om 07:00 opstart.
De fan maakt erg veel geluid. Deze ga ik één deze dagen vervangen door een groter model, hoe ik die ga bevestigen moet ik nog bekijken. Over de temperatuur van de CPU kan ik niks vertellen, speedfan pakt de sensoren niet. Ik weet alleen dat beide harde schijven op 41 graden celsius zitten.

Over de prestaties kan ik weinig vertellen, alleen dat alles zeer prettig draait. Windows 7 draait als een zonnetje. De FTP server draait constant 2 tot 2,3 mb/s en over het interne netwerk halen de shares 12 mb/s. Dit alles met een AVG-virusscan aan en tijdens het downloaden.
Ik ben nog aan het zoeken naar een goede benchmark, bijv. FuturMark. Maar om de één of andere reden lukt het me nergens om die te downloaden.

Zeer tevreden. Dat ben ik met de aanschaf van dit moederbord. De prestaties zijn precies zoals ik had gehoopt en het installeren was zeer eenvoudig. De kwalitiet is goed en hij wordt met handige atributen geleverd. Een groot nadeel voor mij is het niet kunnen instellen van een wake-uptime.
Ik heb ook een review geschreven over de gebruikte behuizing. (http://tweakers.net/produ...7/lc-power-lc-1320mi.html) Tips zijn altijd welkom!

To do:
- Benchmarks

Het uiteindelijke resultaat

Heb jij ook een MSI E350IS-E45?

Een alternatief is mischien het gebruiken van Wake On Lan op de ingebouwde RTL8111E-chip om de PC automatisch aan te zetten. Zo heb ik het gedaan:

Poort 7 UDP open in je modem en verwijs deze door naar het IP van je server. Gebruik cronjobs op een PHP webserver i.c.m. een php wol-script om je PC te waken. Had ditzelfde euvel ook, maar werkt op die manier net zo goed. Script zou ik even op moeten zoeken, als je er interesse in hebt kan je me natuurlijk DM'en. :)

Wij hebben trouwens de fan vervangen door een 8CM exemplaar op 5 volt. Met ti-raps vastgezet op de CPU-airduct.
In de slaapstand heb ik het juist nooit geprobeerd. Ik gebruik WakeOnLan om 2 PC's in mijn slaapkamer aan te zetten wanneer ik die nodig heb. De PC's kunnen dus ook volledig afgesloten worden wanneer ik klaar ben, waarna ik ze later zonder problemen opnieuw aan kan zetten.

Daarvoor gebruik ik 2 scripts, op poortjes 7 en 9 UDP. In je eigen netwerk kan je de volgende executable gebruiken:

wol.exe (gammadyne.com)

Roep deze aan d.m.v. wol.exe <mac-adres> (N.B.: zonder : invullen!)

Het PHP-script staat hier: http://www.hackernotcrack...ith-bonus-php-script.html

Pas hiervan regels 39, 41 & 43 aan. Maak voor je IP wel een record aan via www.no-ip.org. Zo hoef je het script niet iedere keer aan te passen als je WAN-IP veranderd. :)
Bedankt voor de mooie oplossing, heel graag dat je me die oplossing stuurt, dan kan ik via de taakplanner zorgen dat hij sowieso opstart als ik op een pc inlog. Alleen kun je hem dan alleen waken als hij in de slaapstand staat toch?

Ik heb net de boel opgemeten en dat was ook mijn plan. Ik zat te denken om hem aan de bovenkant van de behuizing zelf vast te maken.
Ik heb al een tijdje een Mini ITX bordje met onboard CPU, dit systeempje verbruikt zo'n 30 Watt.
Hoeveel verbruikt dit bordje ongeveer?
Leuke review!!! Beetje jammer van die fan!

Paar vragen over het moederbord!
- Weet je misschien, of kun je misschien zien welke "wake on" mogelijkheden dit moederbord biedt?
- Boot dit moederbord snel? Of duurt de POST bijvoorbeeld heel lang, wellicht dat dit in te stellen is?

Misschien wat rare vragen, maar ik zoek een moederbord voor mijn HTPC en ik wil dat deze snel boot! Er komt waarschijnlijk een Crucial M4 SSD bij in. Hoe lang boot dit plankje en kun je tijd van de POST bijvoorbeeld instellen?
Super bedankt! Daar ga ik mee aan de slag! Gelukkig heb ik al een domein =)

[Reactie gewijzigd door KDiggel op 7 oktober 2011 10:36]

Ben nieuwsgierig of je je benchmarks al gemaakt hebt.
In mijn ogen boot hij redelijk snel! Ik gebruik hem vooral voor thuis draaien i.c.m. een midi-controller, wanneer ik eerst mijn pc aan doe en dan de rest kan ik gelijk inloggen. Volgens mij kun je de POST niet instellen, maar dat weet ik niet zeker, dus moet je even verder zoeken!
Wake on LAN gaat prima, vaste tijd van ontwaking instellen niet.
Weet iemand toevallig of er een ir-header op dit bord zit?