LC-Power LC-1320mi Review

KDiggel 6 oktober 2011, laatste update op 6 oktober 2011, 8.976 views

LC-Power LC-1320mi

Pluspunten

• Indeling
  • Features
  • Voeding
  • Gebruiksgemak

Minpunten

• Details in de bouwkwaliteit
  • Koelings mogelijkheden

Kwaliteit voeding Score: 4
HomeSever / HTPC

Omdat ik al een tijdje wat nieuws wilde bouwen, ben ik gaan kijken wat dat dan zou moeten zijn. Ik werk veel buiten de deur op mijn laptop, thuis achter een PC of ergens anders op een PC. Dat brengt een veel voorkomend probleem met zich mee, het gesleep met een USB-stick. Maar wat nou als je één keer vergeet wat op die USB stick te zetten, dan kun je niet verder werken.
Dus ik had mijn oplossing/probleem gevonden, het moest een server worden. Nou had ik boven op zolder nog wel ergens zo’n grote server liggen, maar die is al wat verouderd en maakt meer herrie dan een F-16 die veel te laag over een woonwijk vliegt.
Qua besturings systeem heb ik een lange tijd zitten twijfelen. FreeNAS overwogen, omdat ik daar goede ervaringen mee heb, maar het is te beperkt als je ook andere dingen wil met je server. Toen moest het Windows 7 worden met FreeNAS 8.0 m.b.v. VirtualBOX. Uiteindelijk toch gekozen voor FileZilla als FTP-server, omdat ik de manier van machtigingen instellen daar het prettigst vond.
Vervolgens heb ik een tijd zitten twijfelen over een Raid-setup, wat me uiteindelijk toch niet nodig leek. Ook moest het een compact systeem worden, omdat het dan ook als HTPC kon dienen. Het liefst met een PicoPSU, zodat het niet te veel stroom zou verbuiken. De processor moest een relatief krachtige GPU aan boord hebben, voor het kijken van HD-media en genoeg reken vermogen om een simpel FTP-servertje in de lucht te houden. Dat heeft mij tot de volgende samenstelling gebracht:

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI E350IS-E45¤ 85,-¤ 85,-
1Western Digital Caviar Green WD20EARX, 2TB¤ 61,82¤ 61,82
1Western Digital Scorpio Blue WD3200BEVT, 320GB SATA-300, 8MB, 5400rpm¤ 38,95¤ 38,95
1LC-Power LC-1320mi¤ 38,33¤ 38,33
1Kingston ValueRAM KVR1066D3N7K2/8G¤ 42,84¤ 42,84
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal¤ 266,94

In deze review zal ik de behuizing bespreken waarvoor ik heb gekozen. Het gaat om de LC-Power LC-1320mi. Mijn verwachtingen zijn niet hoog van deze hehuizing, aangezien hij ongeveer 40 euro kost en dat is inclusief voeding. Desondanks hebben andere reviews mij toch aangemoedigd om over te gaan tot aanschaf.

De Doos
De behuizing is prima verpakt, netjes in een plastic zak in het piepschuim en in een stevige doos. De benodigdheden zitten in de behuizing zelf. Er zitten een paar schroefjes in en een printplaatje met een kabel die zich splitst in een sata-powerkabel en sata-datakabel. De voeding is al gemonteerd en de afstandsbusjes voor het moederbord zitten er ook vast in, maar daarover later meer.

De Features
Het is een hele compacte behuizing. Aan de voorzijde vind je twee USB 2.0 aansluitingen en de gebruikelijke audio-aansluitingen. Niks bijzonders dus, maar wel het noodzakelijke.
Er wordt geen fan meegeleverd en daar zijn in princiepe ook geen plaatsingsmogelijkheden voor. Met een beetje vindingrijkheid kan er wel een fan aan de zijkant worden geplaatst, alleen zul je wel goed moeten zoeken naar een fan die past.
Er kan een 3,5 inch harde schijf worden geplaats samen met een slimline optische drive. Die laatste heb ik achterwege gelaten en er een 2,5 inch harde schijf voor in de plaats geplaatst. Daarvoor was wel wat creativiteit nodig.
Er is in de achterkant geen ruimte voor een uitbreidingsslot, voor mij is dit echter geen probleem. De laatste belangrijke feature is dat er een 75 Watt passief gekoelde voeding is voor gemonteerd, daarover later meer.

De Bouwkwaliteit en Layout
Eerst het uiterlijk; het grootste deel van de kast is zwart, de achterkant is grijs en de voorkant is van plastic en moet er uitzien als geborsteld staal. Dit is een trend die je steeds meer ziet, ik vind het een prima uitstraling hebben, al is het wel wat krasgevoelig. De blauwe power-led is wat fel, maar voor mij niet storend. De binnenkant van de kast is helemaal grijs, ook daar kan ik prima mee leven.
De indeling zit goed in elkaar. Voorin zit het bracket voor de harde schijf en de optische drive. Achterin wordt het moederbord geplaatst en aan de zijkant zit de voeding gemonteerd.
De bouwkwaliteit is goed. Meer valt er niet over te zeggen. Het enige minpunt was een dol gedraaide bus voor het bevestigen van het moederbord. Maar met drie i.p.v. vier schroeven blijft het ook wel zitten.
In de bovenkant en aan de zijkanten zitten roosters voor de luchtstroom. Dit zorgt voor een temperatuur van 41 graden van beide harde schijven in gebruikt. Over de CPU kan ik (nog) niks zeggen, omdat speedfan de sensoren niet pakt.

Gebruikers gemak
De bovenkant kan eenvoudig worden los gemaakt met duimschroeven, deze kunnen eventueel ook met een schroevendraaier worden aagedraaid. Het IO-shield plaatsen is een eitje, het moederbord plaatsen nog makkelijker. Alleen jammer van die ene dolle bus.
Het verwijderen van het bracket voor de harde schijven gaat heel gemakkelijke d.m.v. twee schroeven en een klik systeem. Vervolgens kun je de hardeschijf er op schroeven en het geheel terugplaatsen. Voor het bevestigen van een 2,5 inch hardeschijf op de plek van de DVD-drive is wel enige creativiteit nodig, mits je niet wilt gaan boren en dergelijke.
Kabel management is er niet, maar in mijn ogen ook niet noodzakelijk. Ik heb alle kabels van de CPU-koeler weg geplaatst en de behuizing weer dicht gemaakt.

De Voeding
Ik heb gekozen voor het 75 Watt model, dit is voor mij voldoende, omdat ik de volgende berekening heb gemaakt:

Onderdeel Verbruik (max.)
Moederbord + cpu 35
Harddisk 1 16
Harddisk 2 16
Geheugen 4
Totaal 71

Dit is dan echt een extreem geval, dat waarschijnlijk nooit voor zal komen. De Wattages van de harde schijven komen van het feit, dat ik weet dat het spin-up verbruik van de Samsung EcoGreen schijven 16 Watt is. De 2TB zal misschien iets meer verbruiken op dat moment, maar de 320GB minder.
Als de schijven éénmaal draaien, verbruiken ze actief 5,85 respectievelijk 2,88 Watt.

Uiteraard maakt de voeding geen geluid, ideaal. Hij levert voldoende vermogen voor deze set-up. Er zitten twee sata en één molex aansluiting aan en natuurlijk die voor het moederbord en de CPU.
Over de stabiliteit kan ik weinig zeggen, alleen dat hij tot nu toe stabiel draait. Ik heb geen geavanceerde meetinstrumenten, dus hiermee moeten jullie het doen. Een meting van het verbruik volgt wel.

Ik ben zeer tevreden over deze behuizing. Doeltreffend, dat is het juiste woord. Hij is zeer compact, heel handig in gebruik en voldoet aan al mijn eisen. Wie opzoek is naar een goedkope behuizing voor HTPC of server toepassingen kan ik deze echt aanbevelen!
Tips zijn altijd welkom en neem ook eens een kijkje bij mijn review over het gebruikte moederbord! (http://tweakers.net/productreview/46823/msi-e350is-e45.html)

To do:
- Temperaturen CPU en systeem
- Verbruik meten

Heb jij ook een LC-Power LC-1320mi?

Heb je misschien al tijd gevonden om een meting van het energieverbruik te doen? :)

Daar ben ik namelijk wel benieuwd naar.
Oké! Je gaat er veel plezier aan beleven! Voor dat geld is het echt een top behuizing! Zou je me misschien de uitkomst van de meting kunnen laten weten?
Uiteraard, ik zal dit weekend even testen.

Daarnaast kan ik je al wel zeggen dat ik een iets andere voeding heb: jij hebt er één met solid caps en ik met de reguliere.

Of dat een groot verschil maakt weet ik niet. Ik hoop het eerlijk gezegd niet.
Nog geen meetresultaten?
Hoop ik dit weekend te dieb. Ik heb een andere meter gekocht, de Energy Logger 4000 van Voltcraft. Deze is een stuk preciezer dan de meter die ik hiervoor had. :)
Die heb ik deze week pas binnengekregen.

[Reactie gewijzigd door Bolletje op 30 november 2011 18:56]

Ik meet 24,8W idle. Dat is wel met een iets verouderde 7200 RPM disk.

Nog niet zo spectaculair dus...
Passen is een groot woord. Het KAN wel, zie ook hier (http://i495.photobucket.c...318/Sky_Boy_/IMG_3308.jpg) maar het wordt wel erg krap dan.
Wel tijd, maar nog geen meetinstrument.
Oo, ok. Ik heb de behuizing toch maar besteld. Ik ga ook gebruik maken van een moederbord met E-350 APU (pricewatch: Asrock E350M1/USB3), dus wellicht levert dat vergelijkbare resultaten op.

Ik heb wel een meter.
Als ik het hier goed zie kan er dus een 3,5" schijf in i.c.m. een slimline optische drive ipv een 2.5"?

Dan moet dat misschien nl. even gecorrigeerd worden in de specs - maakt het voor mij (en ws. vele anderen) een ideale behuizing voor een licht thuisservertje..
Als ik het me goed herinner, staat het wel als specificatie op de website van de producent. De 2,5 inch harde schijf is wel te monteren, maar daarvoor moet je wel een beetje creatief zijn.
Ik heb deze kast ook sinds kort.

Waar hij een 3.5" HDD heeft zitten kun je ook een 2.5" HDD kwijt. (Zonder enige creativiteit)
Zo kun je er tegelijk een Slimline DVD-speler & een 2.5" HDD in kwijt.

[Reactie gewijzigd door iFanboy op 2 oktober 2012 11:34]

Ook nog een foto van de binnenkant van mijn 1320mi behuizing. Dit is met 1x 2.5" schijf, later komt hier misschien nog een 3.5" hdd bij.
Beste KDiggel of andere tweakers.

Ik ben van plan om deze kast ook aan te schaffen en er een low voltage pentium (g360t) in te plaatsen. Kan een van jullie mij vertellen of de kast hoog genoeg is om de bijgeleverde intel boxed cooler te plaatsen?
Nee, een intel boxed cooler past niet