Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB Review

NASUM 4 oktober 2011, laatste update op 20 november 2011, 1.223 views

Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB

Pluspunten

• Snel
  • Klein
  • Stil
  • Prijs t.o.v. segment

Minpunten

• Komt niet geleverd met mounting bracket.

Intro
Na veel aandringen van een collega heb ik dan toch de stap gezet om van een HDD naar een SSD te switchen voor mijn Windows 7 en Ubuntu machine. Ik heb altijd vol interesse gelezen over SSD's met in mijn achterhoofd dat ik nooit zoveel geld zou willen spenderen voor zó weinig opslag. Mijn mening naderhand is echter volledig bijgesteld en ik snap nu niet waarom ik dit niet eerder heb gedaan.

Ervaringen met SSD's
Dit is mijn eerste ervaring met een SSD voor desktop gebruik, ik heb wel ervaring met de dubbele SSD's in mijn ASUS EEEPC 901 netbook maar deze zijn in geen mogelijkheid te vergelijken met het kaliber van de Crucial M4.

De Twijfels
Mijn grootste twijfels waren over de capaciteit.. 128GB voor een Windows 7 én Linux distro waarbij beide OS'en ook nog eens een reeks apps en games bevatten leek me aanvankelijk veel te weinig, dit viel echter heel erg mee. Ik draai deze setup nu een klein maandje en heb al mijn benodigde software geïnstalleerd en hou nog zat ruimte over.

De installatie
Installatie van de SSD was een peulenschil en natuurlijk geen rocket science. Wel erg jammer is het feit dat Crucial geen mounting bracket meelevert met de M4 waardoor je deze nog los bij 'moet' kopen als de SSD op een mooie manier in een 3,5" rack wilt plaatsen.

Wat ook erg belangrijk is om op te letten is welke SATA poort je gaat gebruiken om de SSD aan te sluiten. Om maximaal profijt te hebben van deze SSD wil je dat sowieso op een Sata 6G poort doen, doe je dit niet dan geniet je nog steeds van de snelle acces times van deze snelle SSD alleen zul je moeten leven met het idee dat het nóg sneller kan. In mijn geval bood mijn moederbord (P8P67) de keuze uit vier 6G poorten waarvan twee door de Intel en twee door de Marvell controller worden aangestuurd. In het geval je voor die keuze staat is het verstandig om te kiezen voor de Intel controller.

Als dit gedaan is denk je klaar te zijn maar dat is helaas nog niet geheel het geval (zie kopje firmware).

Firmware
De Crucial M4 wordt standaard geleverd met Firmware versie 0002 (oude meuk).
De SSD zal prima werken op deze firmware maar tussentijds heeft Crucial mooi werk gemaakt van versie 0006 en zelfs al versie 0009 die de prestaties van de M4 op gelijke voet zet met duurdere SSD's in zijn klasse. Oftewel: upgraden die firmware! Je koopt tenslotte geen dure SSD om vervolgens snelheid te laten liggen.

Het updaten van de firmware lijkt in eerste instantie triviaal. Crucial biedt een Live CD (ISO) aan op de site met daarop een kleine Linux kernel en wat flashtools/installers. Dit doen ze erg slim want zo weten ze zeker dat alle vereiste software aanwezig is en elimineert ook de tussenkomst van een ander host OS. Da's weer een pluspuntje voor Crucial.

Vervelend is echter wel dat wanneer je deze CD boot je erachter komt dat je nog wat settings in je BIOS had moeten veranderen. Zo moet bijvoorbeeld je Intel controller op IDE modus staan en moet je je Marvell controller volledig uitschakelen voordat het programma zijn werk wilt doen, geen ramp verder. Nóg vervelender is als je er vervolgens achter komt dat je Optische Drive aangesloten was via de uitgeschakelde Marvell controller en dus de CD niets meer gaat doen :+ (dit was eigenlijk mijn fout want de Optische Drive op een 6G controller zetten heeft sowieso weinig zin).

Na wat wisseltrucs met SATA kabels was ik klaar om te flashen, dat proces verliep snel en soepel daar ik nog geen OS en/of andere data op de SSD had gezet. Enkele minuten later kon ik verder met de installatie van mijn eerste OS: Windows 7.

De overtuiging
Mijn nieuwe PC was best een flinke investering.. ik verwachte dan ook een onwijs grote 'boost' in snelheid, ik had tenslotte 8GB RAM en een slimme 2600K i7 die mij deze snelheid zou gaan garanderen.. maar eenmaal opgestart bleek deze onwijze snelheid wel mee te vallen. Nog altijd trage boot tijden en lang ladende games en andere software.

Ik wist dat mijn HDD de bottleneck was maar nooit had ik gedacht dat deze SSD zo'n groot verschil zou maken... het is dag en nacht. Booten gaat razendsnel en Ubuntu skipt zelfs gewoon de boot animatie om vanuit Grub ineens te belanden bij de login prompt. Werkelijk ongelooflijk. Ik ben van een scepticus een gelover geworden in de toekomst van SSD's. Die capaciteiten stijgen wel en de prijzen dalen wel, de SSD heeft zeker toekomst, in ieder geval in mijn systemen kan ik niet meer terug!

AS-SSD Benchmark
Zie voor de benchmarks onderstaande screenshots.

Kort samengevat: de Crucial M4 is een 'must have' voor ieder mid-en high end systeem!

EDIT:
- Doh! 2700k bestaat natuurlijk nog niet (of toch?).. maar zit niet in mijn systeem :P bedankt voor correctie.
- Taalfoutjes gefixed naar aanleiding van feedback (thanks).
- Nog wat extra info toegevoegd over mijn systeem.
- Mijn bewering over profijt hebben van de SSD bij 3G SATA wat genuanceerd naar aanleiding van cijfers uit de review van Tweaker bert74
- Screenshots van de AS-SSD benchmarks toegevoegd.

Heb jij ook een Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB?

Leuke review, 3 steren :) Als je nog wat stats / extra info erin zit is het wel een 4-steren.

PS. profeit is met een lange ij :Y)
Heb wat extra info toegevoegd over mijn setup en heb de spelfout gefixed.
Bedankt voor de feedback, ik ben ook van plan nog wat foto's toe te voegen.
Wat zouden jullie graag willen zien?

Wat de benchmarks betreft, wat is een goede tool om dit voor SSD's te testen?
Ik wil graag nog wat toevoegen aan benches maar ben hier nog niet heel bedreven in.
Nette review, jammer dat je nog geen benchmarks erin hebt staan. Overigens, ik wist niet dat de 2700k al verkrijgbaar was?
Moest uiteraard 2600K zijn :+, is bij deze aangepast! Bedankt voor de feedback.
Aardige review.

Ben het helemaal niet eens met je volgende bewering:

Om profeit te hebben van deze SSD wil je dat sowieso op een Sata 6G poort doen, doe je dit niet is het eigenlijk gewoon zonde van je geld om te kiezen voor deze snelle SSD.

Zie mijn ervaringen met deze SSD: http://tweakers.net/produ...m4-ct128m4ssd2-128gb.html

Zelfs met een verouderde chipset en een 3G-sata aansluiting heb je erg veel profijt van deze SSD.

Met een 6G sata-poort haal je er natuurlijk wel het maximale uit, maar de vraag is of je dat verschil in real-live situaties merkt.

Verder Benchmark's, foto's zjn natuurlijk altijd welkom.

[Reactie gewijzigd door bert74 op 4 oktober 2011 15:59]

Daar heb je een punt inderdaad. Al lijkt het me wel waarschijnlijk dat nagenoeg iedereen die geld overheeft voor een SSD daar ook wel het maximale uit zou willen halen.

Maar de cijfers uit jouw review spreken mijn punt inderdaad tegen. Ik bedoelde het echter meer als een wijze van spreken, een SSD is relatief duur en daar wil je dan ook maximale prestaties voor terugzien.

Ik zal thuis ook even CrystalDiskMark draaien (even uitzoeken hoe/wat een goede bench zou zijn). Zodra ik daar wat zinnige cijfers van heb zal ik deze nog toevoegen samen met wat foto's.

Bedankt voor je feedback.
Belangrijkste punt wat ik wilde benadrukken is dat medetweakers zich niet moeten laten weerhouden om een snelle 6G-sata SDD aan te schaffen in combinatie met een 3G-sata controller.

De belangrijkse winst van een SSD is de lage toegangstijd waardoor een pc enorm veel sneller wordt.

Ben het erg met je eens dat een SSD de beste snelheidsbooster is die je een pc kunt geven.
Ik heb mijn statement wat genuanceerd naar aanleiding van de door jou in je review getoonde resultaten met de M4 op een 3G SATA.
goede review , wat benches en pics erbij en je krijgt de volle mep aan sterren.!
Ik heb reeds twee screenshots van de AS-SSD benchmark toegevoegd.
Hetgeen een SSD zo snel maakt zijn de random reads/writes, IOPS en razendsnelle accesstimes. Ik geloof dat 85K IOPS gelijk staat aan 330MB/sec.....weet ik even niet zeker, maar ik heb een ooit eens een standaard berekening gezien daarvoor. En daaruit kon je wel concluderen dat op SATA 3Gbps niet genoeg is om die 85K IOPS aan te kunnen. Deze SSD heeft echter geen 85K IOPS. Volgens mij ligt het ook aan de workload en het soort bewerkingen dat je doet. Maar goed, nogmaals, dit is even giswerk dat zou ik toch echt moeten opzoeken:
IOPS = (MBps Throughput / KB per IO) * 1024

MBps = 340.000 / 1024
MBps = 332,03MB/s

Dus het lijkt erop dat je rond de 71K IOPS door een SATA 3Gbps kunt pompen:
[ (280MB/sec / 4) *1024 ]

De crucial M4 heeft 40K IOPS, dus 156,25MB/sec, wat SATA 3Gbps dus gewoon aankan.

Ik heb zelf ook de M4 een kleine 2 weken in bezit en direct geflashed naar 0009 nog voordat ik Win7 erop had gezet met deze scores:

Misschien dat je je review ook even kunt updaten met een screenshot van AS-SSD.

[Reactie gewijzigd door Deathchant op 4 oktober 2011 17:05]

Ik heb mijn review reeds aangepast naar eerdere cijfers uit het onderzoek van Tweaker bert74 die dit eerder hierboven aanhaalde.

Ik ben zeker van plan nog wat benches te posten, ik heb zelf nog niet veel ervaring met het afnemen van benchmark tests en tips zijn dan ook zeker welkom. Ik wil in de toekomst meer reviews gaan schrijven die dieper gaan dan enkel gebruikers ervaring maar het schort mij nog even de benodigde kennis om dergelijke cijfers te produceren.

Ik zal vanavond zeker even gaan kijken naar AS-SSD en hiermee een paar benches draaien en toevoegen. Bedankt voor de aanvulling en de feedback.
Volgens mij klopt je aanname slechts onder bepaalde omstandigheden.
IOPS kan je enkel omrekenen naar MBps wanneer je met random blokken van een bepaalde grootte rekent (zoals bijvoorbeeld 4kB).
In real-life zullen de blokken wellicht groter zijn en aaneengesloten zijn.
Anders zouden deze resultaten van de M4 ook onmogelijk kunnen kloppen, zie reviews: Crucial m4: koning onder de ssd's
EDIT: ik weet dat dit een 6Gbps test betreft, maar het gaat niet op met je IOPS-berekening, toch?

On-topic: nette korte review!

[Reactie gewijzigd door Ché Mig op 4 oktober 2011 19:59]