Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB Review

bert74 23 september 2011, laatste update op 23 september 2011, 9.122 views

Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB

Pluspunten

• Snel
  • Goed geprijsd in zijn segment
  • Goede betrouwbaarheidsreputatie

Minpunten

• § 160 blijft veel geld voor 128GB opslag
  • Tja?

Aanleiding aankoop
Enigszins verwend door de prestaties van een 60GB Vertex 2 in mijn PC wilde ik ook mijn Laptop, een Dell XPS M1530 uit maart 2008, van een snelheid-boost voorzien. Mijn M1530 is niet meer de modernste, toch was ik er van overtuigd dat een snelle SSD mijn laptop weer vleugels zal geven.

Overwegingen bij de koop
60GB voor een harde schijf vond ik wat aan de krappe kant voor een Windows 7 installatie. Wat basic programmatuur, een paar games, wat foto’s en de SSD is vol. Bij een PC kan je eenvoudig een harde schijf bijplaatsen, bij een Laptop gaat dat niet en zit je snel tegen de opslaglimiet.
Daar komt bij dat het voor een SSD niet handig is op om hem helemaal vol te schrijven omdat dan de snelheid en de levensuur mogelijk wat in het geding is. 128GB moest het dus maar worden.

Mijn laptop heeft een SATA-II 300 aansluiting, dus veel geld neer tellen voor de snelle SATA-III 600 SDD heeft niet zoveel zin. Een OCZ Vertex 3 of een Intel 510 viel om die reden al snel af.

Vervolgens heb ik gekeken naar de Intel 320, Crucial M4 en een Vertex 2. Ondanks dat ik tot dusver geen problemen heb met mijn Vertex 2 (34nm) met 60 GB, ben ik toch huiverig geworden van alle verhalen en viel een nieuwe Vertex 2 af.

Daarna heb ik de knoop verder doorgehakt en ben ik voor de M4 gegaan. De Crucial is een stuk sneller dan de Intel 320, wat goedkoper (~§160 vs ~§175) en heeft een SATA-III aansluiting.
Hoewel ik de SATA-III aansluiting nu niet gebruik kan het toch handig zijn als de schijf in een ander apparaat wordt geplaatst.

Omvang van de levering
Ik heb de eenvoudigste uitvoering van de schijf gekocht. Je krijgt er dus echt niets bij alleen een doosje en een korte handleiding. Een bracket, schroefjes of SATA-kabels moet je dus bijbestellen als je daar behoefte aan hebt. Ik vind dit wel prima, je weet dit van tevoren en drukt ongetwijfeld de prijs.

M4 buitenkant

Installatie
De schijf werd geleverd met firmware versie “002”, ik wist dat er een nieuwe snellere versie “009” beshikbaar was. Deze heb ik er om mijn pc meteen maar even opgezet. Dit was zeer eenvoudig:
  • Iso downladen
  • Branden op cd
  • SATA mode op “ide” zetten
  • Booten vanaf CD
  • Uitvoeren en klaar binnen 30 seconden.
Vervolgens heb ik de SSD in mijn laptop gemonteerd. Dit was geen enkel probleem. Ik heb daarna gecontroleerd of de SATA mode op AHCI stond waardoor je nog wat meer snelheid haalt.

De laatste stap was voor mij de her-installatie van Windows 7 (64-bit). Deze had ik beschikbaar op een USB-stick. De installatie duurde welgeteld 16 minuten. Dat beloofde veel goeds!

Prestaties
Over de prestaties van deze schijf is al veel geschreven en getest. Doordat ik een SATA II-300 aansluiting heb, haal ik niet de maximale snelheid. Voor de volledigheid vermeld ik wel een paar benchmarks. Bovendien stuitte ik op een paar eigenaardigheden van mijn chipset.

Hoewel mijn laptop verschrikkelijk snel aanvoelde, vielen mij de benchmarks een beetje tegen.

cd zuinig
Vooral de 4K prestaties waren beneden de maat:

Na enig zoekwerk bleek dit aan de energie instellingen van m’n laptop te liggen. De chipset (Intel GM 965) presteert aanzienlijk minder in de energie zuinige stand. Kort daarna heb ik mijn Dell op “hoge prestaties “ ingesteld.

m4 test snel

Al met al een verbetering van ongeveer 40%! Overigens is de snelheidsvebetering ook merkbaar. Het laden van grote programma’s gaat nog iets sneller. Uit diverse fora blijkt dat er meer "luie" chipsets zijn. Bij een een SSD is dit dus te meten en te merken!

De sequentiŽle leessnelheid is gewoon de max van de SATA II-300 controller inclusief overhead.

hd tune

as ssd

Zoals in de test te zien is speelt compressie in combinatie met een SATA-II 300 controler geen rol.

as ssd compr 2

Heeft het zijn in een relatief oude laptop van een snelle SSD te voorzien? Volmondig ja. De laptop start binnen 30 seconden op, progamma’s worden bijna instant geladen en het geluid van een traditionele HDD is ook verdwenen. Ik merk wel dat de CPU nu de bottleneck wordt en niet meer de harde schijf.

Ik denk dat de Cruciaal M4 een uitstekende aanbieding is in zijn segment, vrijwel even snel als de nieuwste op Sandforce gebaseerde SSD’s, bovendien een stuk goedkoper. Over de betrouwbaarheid kan ik nog geen oordeel geven, maar de eerste geluiden zijn een stuk positiever dan de genoemde Sandforce SSD’s.

Als laatste een screenshot van de Windows prestatie index. Dat zegt genoeg lijkt me.

wpi

Edit: AS SSD benchmarks toegevoegd

• Dell XPS M1530 (maart 2008)
  • Windows 7 Ultimate 64-bit SP1
  • Windows 7

Heb jij ook een Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB?

ik zit ook naar deze disk te kijken maar dan een 256. wat mij nog bezig houdt is de benchmarks van de intel 510 die op home/office nog steeds snelste disk is maar ook de sandforce die mij tegenhoudt. de betrouwbaarheid schijnt niet top te zijn zoals ook onlangs op tweakers en toms stond.
Ik denk dat die snelheidsverschillen realatief zijn. Zoals ik al vermelde "merk" ik geen snelheidsveschillen tussen mijn Crucial en mijn Vertex 2, hoewel de Crucial feitelijk een stuk sneller is.

De Crucial M4, de Intel 510 en de nieuwste Sandforce SSD's zijn erg aan elkaar gewaagd qua snelheid. Los van de benchmarks denk ik niet dat je dit bij "normaal" gebruik echt gaat merken.

Bij mij is de Vertex 3 afgevallen door alle verhalen over betrouwbaarheid die niet alleen op Tweakers.net circuleren, maar ook op op andere fora circuleren. Daarnaast is de Vertex 3 ook nog duurder dan de Crucial.

De hardware van de Crucial M4 is grotendeels gelijk aan de Intel 510. Intel heeft een betere "betrouwbaarheids" reputatie, maar daar betaal je dan ook 50% meer voor.
Prima review, ik overweeg een 256 GB variant van de Crucial m4 in mijn desktop te zetten ter vervanging van mijn eerste generatie Vertex 60 GB. Deze zit continu bijna vol en SSD's in RAID is niet ideaal.
Hoewel mijn Crucial op papier sneller is van mijn Vertex 2, merk ik daar in de praktijk niet zoveel van hoor. De Vertex 2 is heel erg snel, de Crucial is verschirkkelijk snel.

Eens over die Raid opstelling, geeft toch weer gedoe en ik vermoed dat je het niet eens merkt of je nu 2 128 GB SSD in raid hebt of in 256GB single.
ik was net opzoek naar een review van de m4 door een tweaker , bij deze bedankt , de boodschap is duidelijk , M4 rocks
Mijn laptop van laptop van 3,5 jaar oud heeft "vleugels" gekregen. Hij is veel sneller dan mijn nieuwe core i5 laptop op m'n werk met "ouderwetse"HDD.

Als je eenmal een SSD heb, wil je niet meer zonder.
Ook ik ben om en ga m'n Vaio hiermee "updaten".
Bedankt voor de bruikbare tips omtrent de energie stand!
Prima review,

Ik zag dat je je crucial m4 al had geupdate naar 009.
De cijfers die jij haalt op je laptop vind ik nog redelijk, gezien de leeftijd van je laptop.
En zit de performance verlies denk ik in je sata II controller.
Heb ook de M4 128GB aangeschaft en in mijn Asus K53SV-SX380V geplaatst. Een verse Windows 7 installatie gedaan en wat een snelheid! Mijn laptop maakt geen geluid meer (tenzij de ventilator aanslaat) en hij start op in ~12 seconden!

Vandaag komt er een HDDCaddy binnen zodat ik mijn oude 500 GB HDD op de plek van de optische drive kan plaatsen.