Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB Review

redfoxert 1 oktober 2011, laatste update op 2 oktober 2011, 1.542 views

Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB

Pluspunten

• Bloedsnel
  • Goede euro/GB verhouding

Minpunten

• Kale levering

Afgelopen zomer heb ik mijn systeem een upgrade gegeven van het Intel Core2Duo platform naar het Intel Sandy Bridge platform. Systeem onderdelen waren 4 jaar oud en het was tijd voor vernieuwing. Een Intel X25-M 160GB SSD had ik hier al in zitten. Omdat mijn nieuwe Intel Core i5 2500K met Z68 chipset tot veel meer in staat is ben ik op zoek gegaan naar een snellere SSD.

Keuze

De keuze voor de Crucial M4 was in mijn ogen niet meer dan een logische. Ik heb voornamelijk gekeken naar de volgende eigenschappen, in volgorde van belangrijkheid:
  • Stabiliteit
  • Betrouwbaarheid
  • Performance
Stabiliteit en Betrouwbaarheid zijn bij nieuwe producten relatief. Afgezet tegen de vele negatieve berichten over SandForce controller based SSD's heb ik die expliciet niet meegenomen in mijn productkeuze. Omdat de SSD wel een SATA-600 interface moest hebben, kwam ik automatisch uit bij de Intel 510 of Crucial M4 serie. De Crucial M4 won het daarmee op prijs/performance verhouding. Zeker nu de nieuwe 0009 firmware voor de Crucial M4 serie uit is gekomen waarmee een forse snelheidswinst behaald kan worden tov de 0001 of 0002 firmware heeft mij over de streep getrokken.

64GB is wat krap voor OS, Apps en een of 2 games, dus heb ik gekozen voor de 128GB variant. 256GB is niet nodig aangezien ik nog twee losse extra data disken in mijn systeem heb zitten.

Benchmarks

(plaatjes onderaan, krijg ze niet echt lekker in de tekst erbij :( screenshots links zijn van de Intel, rechts van de Crucial)

De benchmarks zijn uitgevoerd op de eerste SATA-600 poort van mijn moederbord. Daarnaast is er een kaal geinstalleerde Windows 7 x64 Ultimate met de recentste chipset en storage drivers van Intel gebruikt.

Zoals je kunt zien is de Intel geen trage SSD. In vergelijking met de Crucial met zijn SATA-600 interface is hij echter gewoon ... traag. Wellicht dat de Intel met een SATA-600 interface/controller een stuk sneller was geweest. Wat me ook opvalt is dat de Crucial al bijna de limiet haalt van de SATA-600 interface met sequentiele doorvoer. Dat belooft wat voor de toekomst :)

For good measure ook nog wat extra benchmarks gemaakt. De benchmarks gemaakt met Anvil's Storage Utilities heb ik met en zonder compressie gedraaid. Goed is te zien dat het vrijwel niet uitmaakt of de data gecomprimeerd kan worden, iets dat bij SandForce controller-based SSD's wel duidelijk naar voren komt. In mijn ogen is het stukje marketing daaromheen nogal misleidend aangezien je vrijwel nooit met 100% comprimeerbare data werkt.

De levering is vrij karig te noemen zoals andere reviewers ook al opmerkten. Een doosje met een plastic inlay met daarin de SSD zelf een summiere handleiding. Wij tweakers hebben echter niet meer nodig dan dat! Hoe minder hoe beter, des te goedkoper word het product.

Vanuit de Intel gezien is de upgrade naar de Crucial een "kleine" stap geweest. Goed, performance is zeker vooruitgegaan maar in de praktijk zal ik er niet heel veel van merken. Voor degenen die nu voor de keuze staan om een reguliere HDD met een SSD te vervangen denk ik dat de cijfers voor zich spreken. De Crucial is zoals Willem de Moor en Femme in hun review ook al zeggen, de terechte Koning onder de SSD's ... voor zolang als het duurt :)

Heb jij ook een Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB?

Ook ik heb vandaag deze Crucial M4 SSD ingebouwd (in m'n laptop) en ik ben het volledig met je eens dat de levering vrij karig is. Ik had zelf nog a wat problemen de juiste schroefjes te vinden voor montage. Nu heb ik uiteindelijke een setje passende schroeven gevonden maar het is wel iets waar je bij aankoop aan moet denken en eigenlijk iets wat Crucial er bij moet leveren (naar mijn mening).

Verder ben ik net als redfoxert erg tevreden over deze SSD. Nog een minpunt van deze SSD vind ik het feit dat Crucial firmware upgrades als ISO image aanbied waardoor je bijna genoodzaakt bent een hele dvd (of cd als je deze nog hebt) weg te gooien. Een windows flash utility of een tool dat je USB disk prepareert voor om de firmware te flashen zou een goede verbetering zijn.
Op het forum van Crucial staat een manier om de firmware vanaf een USB disk te flashen. Ik zelf heb het via Unetbootin gedaan. Heel eenvoudig de ISO die je download op een usb stick geladen, gekozen voor Alternative boot en daarna de SSD geupgrade naar 0009.
Ik heb het met een cd'tje gedaan?
Zoals hierboven beschreven: maak een bootable usb-stick met Unetbootin of iets dergelijks.
Even een vraag uit nieuwsgierigheid, heeft deze geen "ingebouwde" bad sectors? Mijn OCZ Vertex2 had al gelijk na aankoop over 800 bad sectors.

Kun je ook een benchmark draaien hoe de M4 het doet op een SATA-300 aansluiting?
Heb met HD Tune even gekeken naar bad sectors maar niks kunnen vinden, ook niet in de SMART info.

En in de overige reviews staan al een boel SATA-300 reviews :) Bottomline: de M4 is snel genoeg om het SATA-300 kanaal volledig vol te trekken.

Voor de volledigheid, hier een review op een SATA-300 poort : productreview: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB review door bert74

[Reactie gewijzigd door redfoxert op 3 oktober 2011 13:40]

Hele mooie review, ordelijk en niet lang.

Verder nog een noob-achtig vraagje aangezien ik enkel ervaring heb met de OCZ Vertex 2 SSDs... Is deze compatibel met Sata300 ? Ik had graag zo eentje ingebouwd in de laptop van mijn zus...

Edit : blijkbaar werd deze vraag al beantwoord hierboven...

[Reactie gewijzigd door Soulaiman op 2 oktober 2011 18:13]

De Crucial is zoals Femme in zijn review ook al zegt, de terechte Koning onder de SSD's ... voor zolang als het duurt
De review is geschreven door Willem de Moor, niet door Femme.

Ok Ok, Femme heeft er k aan meegewerkt, beetje mierenneuken dus.

[Reactie gewijzigd door Ch3cker op 2 oktober 2011 01:01]