Specificaties 120GB 2.5" (SATA-300) @ 270/130MB/s - Bekijk alle specificaties

Intel 320 120GB Review

Folke 30 mei 2011, laatste update op 17 november 2015, 9.513 views

Intel 320 120GB

Pluspunten

• SNEL. Ik weet niet of een snellere (bijv. een Intel 510) iets toevoegt aan de gebruikservaring, maar ik ben uitermate tevreden.

Minpunten

• Eigenlijk geen, maar als het echt niet anders kan dan is enkel de prijs een mogelijk min puntje.

Omdat ik weet dat veel van jullie op zoek zijn naar een SSD deel ik graag mijn eerste ervaringen met jullie.

Wat vooraf ging:
Bij mijn eerste speurtocht kwam ik op een Vertex2 van 60GB uit. Deze heb ik een tijdje gebruikt maar na twee falende exemplaren (*) heb ik toch maar wat geld bijgelegd en ben gegaan voor een Intel 320 van 120 GB. Hierover dus meer:

Installatie:
Het installeren van de schijf is een peulenschil. Ik had al een image van mijn systeem en deze heb ik er op gezet (5 minuten). Daarna booten en even checken of de driver van Windows 7 wel op AHCI staat, dat was zo. Nieuwe drivers voor de chipset er op, Intel RST driver en de Intel SSD toolkit er op, reboot (10 minuten) en even kijken naar de bevindingen van de Intel SSD toolkit. Die vond dus een paar kleine verbeteringen klik op aanpassen en alles klaar, nog geen kwartier later. Qua installatie fun heb je er dus niet veel aan ;)
Opstart tijden van Windows zijn aanzienlijk beter (van 1minuut 20 naar 20 seconden, zonder POST). Starten van Office applicaties gaat als een speer net als mijn browser en eigenlijk alle programma's. Wat het aller fijnste is is dat alles wat je doet zo lekker "snappy" gaat. Door het omruilen van de Vertex2 naar deze Intel 320 moest ik even terug naar de oude HDD; ik heb bijna zitten huilen, wat voelt dat dan ineens sneu, mijn laptop was niet slecht maar de schijf was dus echt de bottleneck.

Tests:
Ik heb de schijf getest met ChristalDiskMark en HDTune. Aangezien ik de schijf als boot disk heb gebruikt kan ik niet alle schrijf tests doen, de resterende test geven wel een goed plaatje.

HDTune

CristalDiskMark

Start tijden Programma's/Windows

Alle tijden gemeten met een stopwatch in seconden. De tijden van de HDD zijn genormaiseerd en de tijden van de SSD in een percentage t.o.v de HDD. Getallen in de grafiek zijn de geklokte tijden in seconden.

Wat opvalt:
- Vreselijk goede access tijden in HDTune (lezen en schrijven)
- Goede lees prestaties
- Redelijke transferrate voor het schrijven
- Gekke start in HDTune. Dit komt door dat daar de data van het OS staat.
- In de applicatie test kun je goed zien dat het (her)starten van Windows en het scannen van je PC file-intensieve processen zijn, hier wordt het meeste winst geboekt.

Alles bij elkaar is de schijf erg snel. Laat je niet be´nvloeden door de "lagere" schrijfsnelheid, de access tijd is wat telt. Hoe vaak schrijf je nu GB's aan data naar een SSD?

In vergelijk met de Vertex2 is dit een verademing, geen gekke bugs meer, gewoon gaan! En wat betreft de prijs: Tsja, 180 euro is niet niks, maar voor wat je er voor krijgt vind ik het elke euro waard. Mijn al wat oudere laptop kan zo weer een jaar of wat mee. Welke upgrade kan daar tegen op?

Al met al een aanrader voor de tweaker die nog niet beschikt over een SATA600 poort, dan is wellicht een Intel 510 of een Vertex3 een goede optie.

PS: Heb je suggesties voor tests dan hoor ik ze graag!

Edit:
Ik heb deze SSD nu ongeveer 2 maanden in gebruik en hij heeft me nog niet in de steek gelaten. Ik was er wel een beetje bang voor na mijn ervaringen met de Vertex, je zoekt het toch stiekem bij jezelf; "heb je echt aan alles gedacht?".

(*)
Wat er mis ging bij de vertex: Bij twee exemplaren kreeg ik bijna altijd bij het wakker maken uit de slaapstand een BSOD. Verder was ik ongeveer om de week de GEHELE inhoud van de schijf kwijt. Beide schijven hadden hetzelfde probleem. Waarschijnlijk een compatibiliteits probleem tussen mijn HP laptop (ICH8) en de Vertex. Zie ook de review van deze Vertex2.

Heb jij ook een Intel 320 120GB?

Reviews door de redactie

Bedankt voor de review. De 4K prestaties zijn laag. Dit kun je verbeteren door de Intelppm tijdelijk uit te zetten. De 4K read zou zo'n 22MB/sec moeten zijn.

(verder zou ik altijd een clean install doen i.p.v. een image terugzetten, maar dat terzijde)

[Reactie gewijzigd door Philflow op 15 april 2011 13:30]

Thanks, daar zal ik volgende week even naar kijken. Ik zie het zo snel niet maar wat doet die IntelPPM?

(mijn image is helemaal clean, ik heb wel de ssd optimalisaties gedaan; superfetch uit, prefetch uit, indexeren uit en allignment gecheckt)
Intelppm zet de CPU in een power save stand waardoor de 4K benchmarks lager uitvallen.

Als je de volgende tweaks toepast in de registry zou het beter moeten zijn.
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Processor
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Intelppm

Change on both the Start from 3 to 4
Reboot

Na het benchmarken zou ik ze wel weer terugzetten i.v.m. accu & hitte.

(ik ben nooit zo'n fan van het clonen van image naar SSDs. Laatst zag ik weer een voorbeeld van iemand waarbij het fout ging. Hij ging de schuld al aan z'n OCZ Vertex geven.)
Beetje nutteloze tweak lijkt me, alleen voor een benchmark?

Vraag me ook af of het wel werkt want het lijkt op C-states uitzetten en misschien heeft de cpu die niet eens. Iig, bij Core i cpu's zet je dan ook de turbo boost uit en dat lijkt me belangrijker.

Intel clonen gaat prima in mijn ervaring maar ik zou wel even kijken met AS SSD of je alignment nog goed is. Hoewel, schijnt ook niet zoveel uit te maken bij de Intels.
Niet alleen voor een benchmark, installeren van programma's gaat 2x zo snel. Er is ook een manier om het te doen m.b.v. Turbo boost. Zie link.
OK, duidelijk, ik kon zo niet meer vinden als wat je nu aangeeft.

Over dat clonen: Ik heb ook problemen gehad met een vertex, dat was ook een geclooned systeem. Het gekke is dat OCZ zelf Acronis adviseert om je systeem over te zetten. Ik heb uitgebreid gemailt met OCZ en zij gaven aan dat dat niet het probleem kon zijn. Ook kreeg ik pas problemen na een update van windows (van na februari van dit jaar), daarvoor geen enkel probleem.
S: Ik weet dat de review nu nog wat kort is maar ik ben van plan hem verder uit te breiden. heb je suggesties voor tests dan hoor ik ze graag!
Ik zou graag dezelfde metingen willen zien op een osx machine (bv macbookpro)... dit soort reviews zijn meestal voor windows (logisch) maar wil best eens een vergelijking zien met een mac
Ga er maar vanuit dat het een stuk sneller is.
Draai hier nu de nieuwe macbook pro met SSD (niet eens zo'n hele goede, volgens mij zit er Toshiba in standaard). Deze boot en start apps echt aanzienlijk sneller op dan op m'n Win7 bak met Crucial M4 SSD.

Booting OSX: zo'n beetje 3 a 4 seconden.
Booting Win7: 30 sec (inc. bios post etc).

Nu is het wel appels met peren deels natuurlijk (andere SSD en Win7 met i7 920 processor, 12GB RAM vs de i7 2820QM, 8GB RAM in MBP). Maar je kunt er toch wel vanuit gaan, mits compatible met OSX (crucial dus niet), dat het sneller gaat.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 30 mei 2011 12:51]

Maakt het werkelijk zo veel verschil?
Je specs tussen je MBP en je Win7 bak verschillen niet zo veel dat ze een groot verschil kunnen verklaren. Je ziet hier toch de kracht van het gereguleerde platform van Apple, alles is net iets beter op elkaar afgestemd zodat het een stuk sneller werkt.
Bedankt voor je bijdrage!
Het verschil zit 't 'm met name vooral in het OS wat gewoon efficienter is uiteraard.
M'n Win7 bak is aanzienlijk soepeler en sneller geworden, maar het verschil met de Macbook merk ik toch nog.

Het verschil is vooral groot in booting tijd, maar dat gaat altijd al sneller dan Windows. Dus op zich niet zo vreemd. Maar met SSD is het wel ziekelijk groot verschil.

Met apps launching is het verschil alweer kleiner.
Photoshop 64Bit Win 7: 3 ~ 4 seconden
Photoshop 64Bit Mac: 2 seconden

Wat hier ook gebeurt is dat je al een seconde kwijt bent voordat je 't Photoshop window ziet (startup vanuit windows ofzo?) en bij Mac is het er instant.

En de M4 is een betere SSD dan die van de MBP.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 30 mei 2011 17:21]

Als je even een MBP doneert dan test ik hem graag O-)
ThaJehova

Ik weet echt wel dat mijn HDD een bottleneck is, Maar het is gewoon te duur....
... maar voor wat je er voor krijgt vind ik het elke euro waard. Mijn al wat oudere laptop kan zo weer een jaar of wat mee. Welke upgrade kan daar tegen op?
Gevoelsmatig is het idd een hele investering, maar voor 100 euro heb je al een leuke SSD, de gemiddelde tweaker geeft veel meer uit aan CPU, geheugen en videakaarten. Ik denk dat het verstandiger is een beetje te bezuinigen op een nieuwe CPU en niet die i7 te halen maar een i5 met een SSD.
ja, maar vergeet dan dat je flink op ruimte inkort.
60GB is zo vol met windows+paar grote games/shooters.

als niet alles er op past, moet je games weer op je "trage" hd zetten.....
en dan is het cirkeltje weer rond...... "my HDD is larger than your SSD!"

wel een prima revieuw, met natuurlij keen goede leesbaar heid en charts.

misschien nog plaatjes van je ingebouwde ssd?

[Reactie gewijzigd door mrc4nl op 30 mei 2011 12:44]

Ik speel zelf geen spelletjes op mijn laptop, dus voor mij is het geen issue. Als je wel moderne spellen speelt dan bin je idd zo door je snelle opslag heen.
Verder een plaatje van mijn ssd in mijn laptop? Da's niet zo spannend hoor ;)
Prima review. 3 sterren.
Veel mensen hebben gewoon niet door dat hun HDD de bottleneck is, en dan is een SSD wel heel even wat anders.
Duidelijke review! Dat overzichtje van die starttijden is trouwens mooi gemaakt _/-\o_
Dankje, even de stopwatch er bij, wat dingen klokken, en hup, in excel.
Ook dat gaat met deze ssd razendsnel ;)

[Reactie gewijzigd door Folke op 3 juni 2011 07:49]

Duur ... 't is maar hoe je het bekijkt. Ff kort door de bocht: (sommige) mensen spenderen wel vele Euro's in sneller geheugen, videokaarten, grotere koelers en sofisticated muizen ect. maar gaan piepen over (nog net geen) 100 EU bijvoorbeeld voor een 60 GB SSD.
Een beetje systeem met b.v. een I3 .. I7 (of AMD equivalent) uitrusten met een HDD is toch wel een beetje zonde hoor...

Zelfs mijn Super Talent (Indilix) van anderhalf jaar geleden (gedegradeerd tot 88%) start sneller op dan 2 maal 74 GB Raptors in Raid 0.
Ik heb deze in mijn netbook gezet (en een Vertex II in mijn I7) en vind dit de beste investering die ik ooit heb gedaan, zou ook nooit meer zonder willen tenzij ze nog iets beters uitvinden natuurlijk ;)
Nog een pluspuntje is dat de Intel 320 series 5jaar garantie hebben. O+
Prima review. 3 sterren.
Heb ik toch een goede aankoop gedaan ;)
Een week geleden heb ik zo een intel 320 ssd in mijn laptop geschroefd. Het is een toshiba i7 met 8gb en een nvidia 330m. De hdd die er eerst inzat was echt de bottleneck. Nu is het een retesnel apparaat. Echt een aanrader deze ssd en via de website van intel zijn handige updates en programmas te krijgen om de ssd te managen.

[Reactie gewijzigd door patje2k op 2 juni 2011 20:47]

Nou, met mijn vertex plus start me lappie met POST binnen 14 seconden op, ik hem hem direct gebruiken, terwijl me ssdtje maar 60 euri voor 60gb kostte
En?
Wat wil je hier mee bijdragen?