OCZ Vertex 3 120GB Review

gekke-gerrit 12 april 2011, laatste update op 13 april 2011, 7.058 views

OCZ Vertex 3 120GB

Pluspunten

• Snel
  • goede access time

Minpunten

• niet betrouwbaar 100% icm clonen.

Dit word niet echt een review over snelheid maar meer over betrouwbaarheid

Donderdag 31 maart was mijn geluksdag. Namelijk een Vertex 3 besteld. En tot mijn verbazing was hij die zelfde dag verzonden!

Mijn geluk kon niet meer op! vrijdag 1 april middag mijn vertex 3 ontvangen.

Met Norton Ghost 11.5 mijn os van mijn laptop gekloond naar een partitie van 100GB op de vertex 3
de overige ruimte is mijn data opslag geworden.

Daarna heb ik mijn hardeschijf in de laptop gebouwd.

Alles werkte perfect en hij was echt heerlijk snel tot op 11 april.

11 April had ik last van 'totally frozen' zoals ik dat maar noem :)
mijn laptop deed niets meer reageerde op helemaal niets.
Dit was die dag nog 3 keer voorgekomen in 5 werk uren.

12 April gaat bij mij in de boeken als een zwarte grouwe dag
mijn geluk was op.

Toen ik die ochtend mijn laptop wou opstarten zei hij dat hij een corrupt windows had.
Raar maar in de veronderstelling dat het Windows was, heb ik met de installatie cd geprobeerd Windows te herstellen. Maar dat mocht niet baten. Daarna een recovery cd gedownload en gebrand. gedraait maar ook dit leverde niets op. Dan maar op de iets ruigere manier met een ultimate boot cd. De SSD was benaderbaar en de mappen ook.

Alle ''mijn documenten'' en meer zijn verdwenen op de c schijf, er was 20 GB data over van de 60 GB.
kortom 40 GB aan bestanden zijn verdwenen.

De belangrijke documenten op de D schijf waren nog wel te zien.

Ik heb in de hoop dat het aan mijn laptop lag, de Vertex 3 uit mijn laptop gehaald en aan mijn main systeem gehangen (Rampage III, i7950, ) ook hier bleek dat Linux de waarheid sprak. de data is echt verdwenen.

Al mijn (belangrijke) programmeer werk van afgelopen weken staat gelukkig nog op de SVN op school en de rest is niet heel erg nieuw. de schade valt dus voor mij wel mee, maar om zo je wamp aan te treffen is wel schrikken.
voor de mensen die weten hoe wamp eruit moet zien:

Nu maar eens kijken of de SSD benaderbaar is vanuit Windows d.m.v disk management

Na ruim 15 minuten wachten is er nog steeds niet zichtbaar in Windows.
Crystalmark bench wil niet draaien.
Crystalmark info geeft 100% bad aan.
Hd tune loopt vast zodra je dat programma aan klikt.

Firmware updates zijn nog niet beschikbaar.
Dus ik kan geen update draaien.

Tot mijn grote verbazing weet windows in disk management de ssd na ongeveer 40 minuten wel te vinden.
Ik heb hem geformatteerd. maar zonder resultaat.

Ik heb inmiddels een RMA aangevraagd voor deze SSD bij OCZ zelf. En ik hoop dat ze snel zullen handelen. Alleen vrees ik dat ik hem heel lang kwijt zal zijn.

240 Euro voor de Vertex 3 120GB.
12 Dagen gebruik van kunnen maken.
20 Euro per dag.

Ik hou jullie op de hoogte van deze, in mijn ogen 'onbetrouwbare' SSD

het is een slechte review . omdat ik negatieve punten benoem en dit wou ik toch even snel met jullie delen.

edit:

oke na uren stoeien heb ik het voor elkaar

en het enigste wat ik kan zeggen
ga NOOIT clonen!
de oorzaak lijkt daar te liggen, ik hoop dat ik deze review nog een keer positief kan updaten!

en dat dit nooit meer voor komt!

hoe goed een clone gelukt lijkt te zijn. het maakt blijkbaar niet uit

na ongeveer 50 werkuren is hij toch onderuit gegaan door een clone!

ik ben in het bezit van dyslexie

Heb jij ook een OCZ Vertex 3 120GB?

Hey Gerrit kijk is :

Probleem met clonen is dat het blijkbaar niet goed gaat qua partitie allignment. Vandaag is dit tooltje als free giveaway. Mocht je m willen hebben stuur maar een DM. Ik heb m al gedownlaod en mocht je te laat zijn dan kan je m van mij krijgen.
Nice, helaas al niet gratis meer ;(
Jawel via registratie giveawayoftheday.com
Ik kan iedereen alleen maar adviseren geen OCZ SSD's te kopen, omdat:

Inmiddels heb ik zo'n 15 x OCZ Vertex 2 60 GB SSD's bij klanten geleverd (vaak in Dell systemen), van de 15 drives was er 1 die opeens gewoon leeg was. Drive had firmware 1.11 en in v1.32 en 1.33 zijn problemen volgens de firmware changelog opgelost met onverwachte kans op dataverlies of crashes. Klant natuurlijk verbaasd aangezien de SSD's stabieler en betrouwbaarder zouden moeten zijn.
Afgelopen week weer een telefoontje, bij dezelfde klant (waar ik 4 systemen met Vertex 2 had geleverd) weer een laptop die een NO BOOT DEVICE melding geeft, nu was hij niet leeg en dus ook vanuit het BIOS niet meer benaderbaar, kapot dus. ZEER ONBETROUWBAAR. Voordat ik dit wist een nieuwe Vertex 3 120 GB ingebouwd in een Dell Latitude E6520.
Zelf nog geen groot probleem mee maar wel af en toe freezes die zo'n 25 seconden duren, dit schijnt te kunnen liggen aan de Vertex 3 i.c.m. Intel Rapid Storage Technology driver.
Daarbij lees ik ontzettend veel problemen op het forum van OCZ waarbij mensen klagen na een firmware update van de Vertex 3 naar 2.0.6 die vaak een BSOD geeft. Ik heb hem dus maar lekker op 2.0.2 gelaten...

Als laatste heb ik ook slechte ervaring met firmware updates op de Vertex 2, dit werkt vaak niet, vreemd resultaat of software ziet de drive niet en dus vanuit verschillende systemen niet mogelijk firmware te updaten. :(

Ik ga dus toch even contact opnemen met Informatique over de Vertex 3 of ik die kan ruilen voor een Intel 510, dat moet lekker betrouwbaar en stabiel zijn, dan maar iets minder snelheid, wat veel minder belangrijk is dan betrouwbaarheid.
Ook heb ik OCZ hier een keer over gebeld in de USA, ontiegelijk onvriendelijke en ongeinterreseerd personeel.

Al met al: ik ben KLAAR met OCZ! :O

BTW: Alle SSD's niet gecloned, allemaal fresh installs gedaan!

[Reactie gewijzigd door Urk op 31 mei 2011 03:10]

Ik heb het ook tweemaal gehad met een OCZ Vertex 2 SSD in mijn laptop (HP EliteBook 8530w). De eerste week werkte het allemaal prima, maar daarna begon er data corrupt te raken en een dag later werd de SSD helemaal niet meer herkend. Met een tweede nieuwe Vertex 2 hetzelfde verhaal.

Daarna heb ik mijn geld teruggevraagd en weer een ouderwetse (maar wel betrouwbare) HDD in mijn laptop geplaatst.
hoe heb jij je geld terug geclaimt en bij welke winkel was dat? als ik dat vragen mag. want ik zou graag de stap naar intel willen maken
Bij MyCom, vreemd genoeg was hij daar op moment van aanschaf het goedkoopst.
MyCom is over het algemeen vrij goedkoop en je hebt daar top service :)
Nou die topservice hangt er volgens mij ook een beetje van af welke medewerker je voor je heb, maar over het algemeen inderdaad beter dan gemiddeld.
Verhipt, krijg nou wat? Ik heb dezelfde laptop als jij en hetzelfde probleem: OCZ Vertex 2 SSD (60GB) doet het prima en na 2 weken wordt ie niet meer herkend. Ik heb hem nu in de RMA staan met ruil naar Vertex 3, ik hoop dat die niet dat probleem heeft dan.

Als je trouwens googled naar 'OCZ Vertex 2 dead' dan krijg je een hele berg van soortgelijke verhalen te zien. Zelf houd ik het erop dat er gewoon een foute batch uit de fabriek is komen rollen en toevallig in Nederland terecht is gekomen. Door nu voor de Vertex 3 te gaan hoop ik een beetje dat ie dan niet uit die vermeende foute batch komt.
Erg jammer. Misschien gewoon pech. Ik was zelf ook aan het kijken voor deze schijf maar ik zal de koop nog even uitstellen, misschien dat er meer van dit soort verhalen opduiken.

Hopelijk regelt OCZ het netjes met je.
Dat is geen pech.
Als ik zo lees heb ik het indruk dat je wel verstand hebt van computers.
In principe had je vooraf wat onderzoek moeten doen naar SSD en dan weet je dat het net iets anders is als een normale hdd. Clean install met juiste instellingen voor SSD is dus verstandig.
Ik vind wel goed van je dat je achteraf weet waar de fout zit en niet koppig OCZ gaat verwijten voor een slecht product.

Ik heb ook een SSD gekocht ( oude versie Vertex 2) en alles werkt prima. Ok, prestaties vallen beetje tegen.
Hopelijk krijg je gauw je nieuwe en ik ben benieuwd naar je update van de review.
"het mag trouwens een slechte review zijn. omdat ik negatieve punten benoem"
huh? deze logica snap ik even niet

"ga NOOIT clonen!
de oorzaak lijkt daar te liggen,"
goh, dus toch |:(

maar zo leerde ik het ook :P. the hard way ;)

[Reactie gewijzigd door ErwinPeters op 12 april 2011 21:27]

ik begrijp dit niet hoor...
Waarom zou je niet mogen clonen?

Block device = block device
Absoluut niet, ik weiger the clonen als ik van een schijf naar een ssd moet voor een klant. Het loopt altijd in de soep.
Zoals hieronder genoemd: schopt alignement in de war, en alleen hele schijven, partities alleen als er echt geen enkele andere optie is, en die is er altijd wel.
Hele schijven clonen heeft mijn insziens alleen nut als backup die snel is terug te flikkeren. Waarbij het gecloonde dus linea recta terug komt op de schijf die je cloonde om te beginnen.
Waarom weet ik niet maar het is een feit dat clonen regelmatig de alignement in de war schopt..

De enige manier (die ik ken) die betrouwbaar werkt is clonen door middel van Acronis True Image Home 2011, en dan moet je de volledige disk clonen. Partities clonen gaat meestal fout.
Clonen van een HD naar SSD gaat vaak niet goed; alignment is dan foetsie omdat een HD meestal een andere startsector gebruikt (vaak 63).

Een methode:

Partitioneer de SSD met Vista, Win 7 of met DiskPart, formateer hem (offset 2048), verwissel je HD door deze SSD en zet dan een image van de HD erop (met een opstart CD of USB stick van je imagingtool). Let op: hierbij het MBR niet overschrijven. Met deze setting behoud je dan je alignd offset.

True Image 2011 doet dit goed, met Macrium Reflect wat ik doorgaans gebruik (nog) niet.
Als aligment eenmaal ok is werkt Macrium wel uit de grote kunst, imo een van de beste imaging tools > http://www.macrium.com/

[Reactie gewijzigd door GreenFrog op 8 mei 2011 01:37]

maar hij heeft 50 uur stabiel gedraait en dan gaat hij ineens onderuit :S dat is zo raar eraan.

ik krijg trouwens erg de neiging om mijn review te verwijderen
:Y)

[Reactie gewijzigd door gekke-gerrit op 12 april 2011 21:33]

Je heb RMA ervoor aangevraagd, dit betekend dus dat het product defect is in jouw ogen. Waarom maak je er dan een review over?

Ik heb ook vaker defecte producten geleverd gekregen. Maar ik zou geen review gaan maken over een defect product, heeft totaal geen meerwaarde. Had er mee gewacht tot je hem terug had, dan had je wel een goede beoordeling kunnen geven en ook juiste benchmark gegevens.

Desalnietemin, hopelijk komt het nog goed voor jou en je disk :)
Wat een zeikerds allemaal hier. Never zelf iets posten maar wel goed in staat mensen die de moeite nemen een ander te waarschuwen nog durven af te zeiken met 1 ster. Gerrit ondanks je dyslexie hier de volle mep.
Al die "zeikerds" blijken dus wel gelijk te hebben. Inmiddels blijkt dat zijn SSD gewoon werkt.

Zijn review had er totaal anders uit gezien als hij eerst zijn problemen had opgelost via het forum.
ben ik het niet helemaal mee eens, maar laten we dat maar in het midden houden
Die zeikerds weten het allemaal zo goed. Ga nooit clonen etc als advies. Dat is gewoon bullshit. Je kan met paragon de partitie gewoon achteraf allignen. Dus het correcte advies had moeten zijn. Cloon niet mits je weet hoe je achteraf de partitie kan allignen. Dit kan met Paragon partitie alligner. Inmiddels is er een product die de stappen combineerd. Paragon Migrate to SSD.
Als het goed is wel ja en is de dvd aangesloten op sata 300.

Je kan het machientje omruilen voor een zonder de fout: http://vip.asus.com/eserv...e_NB.aspx?slanguage=en-us
rottig voor je gerrit!
maarja het kan natuurlijk altijd een uitzondering zijn (dit hoop ik dan maar naders zou dit slecht nieuws zijn voor ocz)

ik hoop dat je snel weer een nieuwe (of gerepareerde) terugkrijgt en dat het dan beter gaat!
ik hoop voor de rest dat ik een slechte te pakken heb.

maar aangezien Toshiba chips worden gebruikt vrees ik dat ik nog wel even mag wachten

nieuws: Nand-prijzen stijgen flink na aardbeving Japan