Philips PTA01 Review

notsonewbie 8 april 2011, laatste update op 8 april 2011, 15.971 views

Philips PTA01

Pluspunten

• Makkelijk te vinden op internet qua prijs vergelijken bijv. dankzij de naam pta01 voor philips tv's
  • WPS aanwezig.
  • Los kabeltje bij geleverd voor usb sloten waar hij niet direct op kan wegens gebrek aan ruimte.
  • Vanaf de tv op de pc bladeren met tiversity.

Minpunten

• Slechte verbinding (meetbaar slechter dan elk ander apparaat dat je bij de tv houd.) bijv. een wifi scanner, of een samsung Tab met wifi app)
  • Een en al vertraging, haperingen, haperend beeld en audio

Voor veel philips LED (Zonder interne wifi) tv's is er maar 1 usb wifi stick mogelijk, de PTA01, eveneens van philips.
Ik gebruikte deze in combi met http://tweakers.net/produ...8/philips-32pfl7605h.html
De wifi usb stick wordt geleverd met een kort usb kabeltje voor de types waar deze niet direct op de usb poort past en een cd.
Hij beschikt over WPS en is van het type N, dus max. 300 Mbps.
De cd die er bij zit bevat slechts een html pagina, de software, mediaconnect genaamd, download je vanaf een link in die html pagina, en/of registreer je er.

Mediaconnect: is weinig flexibel, je 'projecteert' je pc scherm op de tv. Je pc scherm, in mijn geval 24 inch. wordt dan terug gezet naar een resolutie van 800x600 :-( Voorheen met scartkabel kon ik en iets op tv opzetten, en op de pc, met de pc vensters, verder werken. Dat 800x600 is niet beeldvullend maar wordt een 'breedbeeld rechthoek' met dikke zwarte balken rondom. Menig pictogram op de desktop verdwijnt dus buiten beeld en moet later weer herschikt worden.

Met de stick is het de bedoeling dat je draadloos je pc scherm, op je tv kan projecteren.
Of je download TVersity dat dienst doet als media server op je windows pc. Vanaf de tv menu's kan je dan door de gedeelde mappen op de pc bladeren en bijv. een video of audio file starten.

Hoe het was : op de oude 'glasbak' tv had ik een kabel met aan 1 kant svhs uit de pc videokaart, audio uit de audiokaart, en aan de andere kant met scart de tv in. De philips ambilight pfl7000 series hebben weliswaar 2 scarts aansluitingen, maar die geven met deze opzet dan GEEN KLEUR weer !! JAMMER ! Dat zou dus geld gaan kosten, bedraad of draadloos, ethernet, hdmi of wifi. Vooruitgang..

Wifi dan dus maar :
Installatie is een eitje, plug hem in je philips tv, deze herkent hem en je hoeft alleen de wizzard in te vullen met betrekking tot draadloos- of bedraad netwerk voorkeur, eventuele WPA encryptie sleutel, statisch ip of dhcp.

Echter hij werkt slecht, bar slecht. Zie ook:

NET tv is merkbaar trager dan met een ethernet kabel maar werkt wel als je geduldig bent met de wifi stick.

De philips helpdesk deed diens best, 'we' hebben QoS uitgeschakeld en aan gehad, MIMO idem, de 3 antennes anders gericht. Ook een tv-reset / stroom er een poos af, en zelfs een firmware update haalde niets uit. Hun nummer is gratis en ze bellen echt terug, mailen e.d. 10 + dezer dagen, kudo's !!
Toch is mijn Belkin N1 300 Mbps wifi router http://tweakers.net/produ...-draadloze-n1-router.html (die met andere apparaten hier 220 a 290 Mbps haalt tot op de 2e verdieping(!) niet in staat met deze stick streaming audio/video op de tv te brengen.
Nota bene, de router staat, gelijkvloers, op 6 meter van de tv.
Vele anderen met andere hardware hebben dit euvel dus ook. Helaas.

Met alle zeilen bij, dus mediaconnect aan over wifi, een streaming videofiletje.avi, komt de processor (Q9950) belasting niet boven de 15%
Zelfs na alles in mediaconnect op -5 te hebben gezet (minder kwaliteit, snellere overdracht) , de pc monitor op resolutie 800x600 en windows layout classic (geen aero, geen achtergrond, alles grijs/blauw) is er geen vebetering.

Er is ook iets positiefs te melden, mijn videokaart is door dit alles weer eens voorzien van laatste bios en drivers, dat haalde voor dit wifi dongel euvel niets uit, maar e.e.a. is dan in elk geval up to date.

Heb jij ook een Philips PTA01?

Ten eerste, leuke review.

Echter staan hier toch wel wat foutjes in. Er zitten nogal veel kleine foutjes bijvoorbeeld spaties voor de dubbele punt of grotere foutjes bijvoorbeeld 'Tiversity', deze spel je namelijk als TVersity.

Ik merk uit je review dat je toch nog wat problemen ondervind met jouw PTA01. Ik heb deze thuis liggen in combinatie met de 32PFL8605 en deze werkt zonder problemen. Heb je deze al geprobeerd met een USB verlengkabel om het ontvangst wat te verbeteren? Wellicht een andere of een vaste kanaal op jouw router instellen kan ook een oplossing bieden.

Nu heb ik zelf nog een vraagje, hoe ben je er bij gekomen dat de PTA01 300Mbps ondersteund? Wat voor snelheid haal jij nu met jouw PTA01?
Volgens de bronnen van Wikipedia, ondersteund de N standaard tot 150Mpbs. Er zouden routers zijn die tot 300Mbps zouden ondersteunen, maar dat er apparaten die daadwerkelijk 300Mbps kunnen binnen halen lijkt me sterk. De meeste apparaten op dit moment halen maximaal rond de 130Mbps. Dan zou ik wel graag willen weten wat voor apparaten jij hebt en hoe je deze hebt ingesteld.

Zie hiervoor http://nl.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11
Zie ook http://compnetworking.abo...ess/f/80211n-300-mbps.htm
Bedankt Minhan voor de opmerkingen, ik heb gelijk TVersity in gebruik genomen.
De spatie voor dubbele punt is iets wat ik expres doe, maar dat is meer voor usegroup nl.taal of zo.
300 Mbps belkin N1 : http://www.wireless-route...31uk4-n1-wireless-router/
Ja, ik heb verleng usb gebruikt, geen verschil.
Ja, met mijn samsung tab en daarop een wifi app kan ik de minst gebruikte kanalen zoeken, hij zat op 1 en de volgende in de omgeving op 3, heel zwak was die overigens ook nog eens.
Een 'N' router is een aanbeveling van philips m.b.t. de router, vandaar de conclusie dat de usb wifi adapter het ook wel zal kunnen. Zo vond ik al klachten met 54 mbit (g?) en dat leek me dus logisch, maar hier niet van toepassing.
Een review van mijn belkin N1 router staat ook ergens op tweakers. De pc er recht (1 verdieping-) boven laat zien 'perfecte signaal, verbonden met 290 Mb', dat is ook een usb wifi stick, van belkin, maar werkende met mimo, 20+40 Ghz.
QoS kan je instellen op de router, mimo ook, maar het maakt weinig uit voor de philips, die was gewoon niet met een vloeiende stream aan de gang te brengen.
productreview: Belkin Draadloze N1 Router review door notsonewbie

[Reactie gewijzigd door notsonewbie op 8 april 2011 22:27]

Ik heb erg veel problemen gehad met het installeren van de USB-stick PTA01 op mijn Philips TV 32PFL7606, i.c.m. een Belkin N-Wireless Router F5D8233.
Ik kon via de TV draadloos verbinding maken met de router: het IP-adres van de TV was zichtbaar in DHCP-clientenlijstvan de router maar verdween na korte tijd. (De TV bleef wel aangeven dat de verbinding actief was: dat zette mij op het verkeerde spoor).

Ik heb uitgebreid hulp gekregen van Philips Support maar ook zij konden niet het probleem localiseren. Ook Belkin Support kwam er niet uit.

Uiteindelijk bleef bij het UITschakelen van WMM QoS in de router de verbinding actief.
Andere mogelijk relevante routerinstellingen zijn bij mij:
- WLAN Type Verbinding: Dynamisch
- Beveiligde Modus: UIT
- WMM QoS: UIT
- Firewall: Actief

De verbinding met de TV en Internet via de PTA01 is niet supersnel.
De PTA01 in combinatie met de Wifimediaconnect zal ook niet een directe 1 op 1 stream geven zoals een HDMI kabel. Hier zal altijd wel een delay in zitten. Heb je al geprobeerd om een andere kanaal in te stellen zodat de PTA01 zeker geen interferentie heeft met andere producten? Bijvoorbeeld kanaal 6 is aanbevolen kanaal en niet op automatisch.

Het klopt inderdaad dat Philips een 'N' router aanbeveelt, maar ik denk dat dat eerder is zodat je niet aan de max van 54Mpbs vast zit.

Misschien nog een tip voor het WifiMediaConnect verhaal bij jou, wellicht het bedraad aansluiten van jouw computer? Zo krijg je een verbinding van bedraad naar draadloos, ipv draadloos naar draadloos. Dit kan in vele gevallen wel helpen met een verbinding naar de PTA01. Als ik namelijk mijn verbinding thuis zo opbouw, dan heeft WifiMediaConnect een kortere delay.
Hallo Minhan,
De pc die ik met de tv wil laten werken is altijd al bedraad aangesloten aan de wifi router diens switch-gedeelte.
Welk kanaal ik ook probeerde, met of zonder mimo, QoS, altijd schokken en missend beeld/geluid op de tv.
Inmiddels is de stick terug bij leverancier, geld heb ik reeds terug ontvangen.
Nu is de verbinding tussen pc en tv met (ethernet netwerk-) kabel, en ook daar (wist ik vooraf al) treedt vertraging op tussen pc beeld, en dan dat beeld op de tv.
Vroegah :) was het gewoon beter, 2 kabeltjes uit pc videokaart en audiodeel, die samen komen op de kabel met aan het andere einde 1 scart connector voor in de tv, en voila 2 apart te vullen beelden en audio. (tv en pc scherm afzonderlijk van elkaar.) dus 1 kan de pc gebruiken, de ander 'tv' kijken.
Zo zie je maar, niet alle vooruitgang is een verbetering.
Notsonewbie,

Dat is jammer om te horen dat je er zo ontevreden mee bent. Persoonlijk vind ik het een fijn apparaat en een leuke techniek. Draadloos je beeld en geluid 1 op 1 streamen naar je televisie. Het vertragingsgedeelte is er jammer genoeg altijd inderdaad. Mocht je dit nou niet willen, heb je altijd nog de optie HDMI naar HDMI :) Hier zal nooit een vertraging in komen en heb je je traditionele aansluiting in een nieuwer en betere omhulsel.