Specificaties 20,1" @ 1600x1200 (UXGA) (S-PVA, 16ms) - Bekijk alle specificaties

Dell Ultrasharp 2007FP Zwart Review

Drama 23 december 2006, 2.500 views

Dell Ultrasharp 2007FP Zwart

Pluspunten

• Grootte & resolutie
  • Bouwkwaliteit, afwerking & vormgeving
  • Beeldkwaliteit
  • Extra aansluitingen (USB, S-Video, Composiet)
  • Levering van DVI en D-SUb kabel

Minpunten

• Kleine knopjes voor bediening OSD
  • Prijs (de prijs van Dell)
  • Ghosting (als je hier gevoelig voor bent)

Vorig scherm
Na twee jaar te hebben gekeken naar twee 19" Iiyama E481-s schermen, was ik op zoek naar net die paar pixels extra, voor programmeer werk en video editing.

Keuze criteria
Ik had mijn zin gezet op een niet PVA paneel, en vond ik het draaien van het scherm een aanvulling op het programmeer werk. Natuurlijk speelde de prijs ook een rol, maar niet lijdend in het besluit, en het moest weer een dual screen opstelling worden.

Via gathering heb ik me met die wensen eens flink verdiept in de wereld van TFT schermen, en ben ik meerdere malen op pad geweest om een aantal schermen te bewonderen in volle glorie. Tijdens deze uitstapjes kwam ik tot de conclusie dat 2x 20" net niet te groot was voor een dual screen opstelling, en dat breedbeeldschermen het toch net niet waren qua hoogte van het scherm. Hierdoor kon de zoektocht naar 20" schermen beginnen.

Om een lang verhaal kort te houden, kijkend naar de bovengenoemde criteria's waren er twee schermen die als kanshebber uit de bus kwamen.
De DELL 2007 FP en de Samsung 204B.

Specificaties
Qua technische specificaties ontlopen deze twee schermen elkaar niet, de Samsung heeft een grotere viewing angle van 160 graden, tegen een 89 graden viewing angle van de Dell. Tevens heeft de Samsung heeft een GtoG response van 5ms, tegen een 16ms van de Dell, dit was voor mij geen negatief punt, gezien ik op 24ms schermen ook nooit "last" heb gehad van ghosting o.i.d. maar dit is natuurlijk geheel persoonlijk.
De Dell heeft een S-Video en een Composiet aansluiting extra, ondersteuning voor PIP (Picture In Picture) en vier USB poorten middels een ingebouwde USB hub.

Verder hebben ze beide een grootte van 20.1" met een resolutie van 1600 x 1200 (UXGA). Een DVI en D-Sub aansluiting, een contrast ratio van 800:1 met een Dot Pitch van 0.25 mm
en een brightness van 300 cd/m2.

Keuze
De definitieve doorslag om voor de Dell schermen te kiezen zat het in het uiterlijk, en de USB poorten. Persoonlijk vond ik de Dell schermen er mooier uitzien en hebben de Dell schermen een ingebouwde USB hub, wat inhield dat ik zes USB poorten extra tot mijn beschikking kreeg, iets wat voor mij een groot bijkomend voordeel was. De extra aansluitingen zoals S-Video en Composiet hebben geen rol gespeeld in mijn keuze, maar is wel een extra die alleen de Dell schermen heeft.

Gebruik
Ik erg tevreden met deze schermen, echter zijn de knopjes op het scherm om de OSD mee te besturen te klein voor mijn vingers. Maar gezien een scherm instellen ook maar 1 keer goed gedaan hoeft te worden, is dit geen minpunt dat de algemene beoordeling van dit scherm voor mij negatief heeft beinvloed.
Verder heb ik hieronder een korte toelichting gegeven op de belangrijkste punten van het scherm.

Kleurweergave: Het eerste wat mij over dit onderwerp opviel was dat zwart ook echt zwart is. Ook de andere kleuren zoals rood, groen en blauw, zijn in mijn ogen ook echt rood, groen en blauw.

Contrast & Helderheid: Bij het opstarten van mijn PC met deze schermen, deed het beeld zeer aan mijn ogen, dus qua helderheid zit het goed, je moet alleen de helderheid verminderen met een witte achtergrond ;) De standaard kleur en contrast instellingen op de helderheid na, zijn vanaf fabriek prima, en heb ik weinig hoeven te tweaken met het kalibreer tooltje van Nvidia.

Ghosting: Is mij niet opgevallen, maar er is ergens een tooltje waarmee je dit kan testen (PixPerAn).
Kortom, in games heb ik er geen last van, maar met het draaien van dit tooltje is er ghosting te ontdekken.

Pixeldefecten: Ik heb deze schermen via Ebay gekocht, waar er standaard een dode pixel garantie bijzat. Echter, heb ik geen last van dode pixels op beide schermen.

Bouwkwaliteit en afwerking & vormgeving: Prima, mooi design en ik heb nergens het gevoel dat het nog wel eens zou kunnen afbreken bij iets te "ruig" gebruik. De combinatie van metaal en hard-plastic houd het gewicht van het scherm in balans, en zorgt bij de kritieke punten (voet en achterkant scherm, waar de voet aan het scherm zit) dat het een robust scherm is.

Prijs: De prijs bij Dell vind ik persoonlijk erg hoog, helemaal als je kijkt naar bijvoorbeeld het scherm van Samsung. Echter heb ik deze schermen aangeschaft via ebay, waardoor deze schermen ineens erg aantrekkelijk werden.

Bottom-line:
Een prima scherm voor een veeleisende gamer, grafisch ontwerper, allround pc gebruiker of voor diegene die niet genoegen nemen met 1280 x 1024 resolutie. De extra aansluitingen (S-Video, Composiet, USB), het paneel wat gebruikt is (20" LG.Philips S-IPS (LM201U05)) en de technische specificaties, maken dit scherm geschikt voor een breed publiek. Maar over smaak valt natuurlijk te twisten...

Heb jij ook een Dell Ultrasharp 2007FP Zwart?

Ik ken de 2001FP niet, maar voor de kwaliteit hoef je de 2007FP niet te laten. Ik ben met een review bezig welke binnenkort on-line gaat (eh.... on-line is). Ik ben echt zeer enthousiast over het scherm. Volgens mijn beste weten is het een S-PVA, maar ik las op GoT dat er inderdaad ook S-IPS versies in omloop zijn (/edit Ik blijk een S-IPS te hebben, zie discussie bij de bovenstaande link).

De prijs is nog steeds erg hoog. De WFP heeft al 2 opvolgeres gehad en is aanzienlijk in prijs gedaald, Dell praat niet meer over het type scherm, maar als ik naar de specificaties kijk, zijn het volgens mij TN schermen wat (m.u.v. de reactietijd) een achteruitgang is.

Overigens is de kijkhoek bij de Dell (veel) groter dan bij Samsung. In het artikel staat 89 vs 160 o, maar dat moet zijn 2 * 89 = 178 o. Hetgeen wil zeggen dat je er bijna langs kunt kijken en nog steeds goed beeld hebt. Dat klopt ook, zei het dat er blauwe waas overheen komt (mede afhankelijk van de omgevingslicht), maar dat is ook alles.

In deze prijsklasse kun je bijna, m.i., geen beter scherm krijgen. De Eizo is een alternatief, maar dan moet je nog verder in de buidel tasten. It's lonely at the top voor Eizo! :+

P.S. Nog even op de offerte nagekeken, maar daar werd ik ook niet wijzer van:
FP/BL - Euro C - 20in (2007FP TCO99) UltraSharp Black FP w/HAS
/edit typo's

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 10 mei 2008 17:26]

Leuke review, altijd leuk om iets te lezen van iemand die dezelfde aanschaf gedaan heeft. Ook ik heb afgelopen week 2x 2007FP via ebay besteld (Supradictus). Deze schermen hebben echter geen S-IPS maar een V1B18 UW473 S-PVA panel (zie ook http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1111100). Daarnaast hebben ze een GtoG response tijd van 6ms, de 16ms is voor B-W, wat nogal uit maakt t.o.v. 16ms GtoG!

Op basis van de reacties op GoT heb ik lang getwijfeld of ik S-PVA 2007FP's wilde aanschaffen ipv een S-IPS (op het werk zit ik achter 2x2001FP S-IPS), maar nadat ik de kans had twee 2007FP S-PVA aan het werk te zien was ik verkocht.
Hieruit blijkt maar weer dat er veel tegenstrijdige berichten te vinden zijn op het i-net, de informatie die ik gebruikt heb, komt grotendeels weg van TFT Central.

Ik zal even kijken of deze panelen ook zijn verwerkt in de schermen die ik op mijn bureau heb staan, gezien er nog steeds schermen zijn waarin de S-IPS panelen in verwerkt zijn. Anders pas ik de review aan op basis van de S-PVA specificaties

Hoe dan ook, de prestaties van dit scherm blijven hetzelfde :9
Ik heb ook 3 van deze schermen, en ze bevallen me ook heel erg goed.

Er is wel een miniem beetje ghosting te bekennen, maar dat komt ook alleen maar omdat ik vanaf een peper duur crt scherm kwam, voor casual gaming heb ik het nu naar enkele maanden al echt nooit meer door.

films draaien ook super, zwart is bijna echt zwart, en de rest van kleuren is ook erg netjes.

3 keer geen dode pixels, en allemaal rev 2, dus geen banding.

Top schermen, zeker als je ze net als ik tijdens een kortings periode gekocht hebt, (ik had 45% te pakken)
Ben momenteel in het gelukkige bezit van een 2001FP :),
maar wil graag (net als op m'n werk) een 2e scherm ernaast.

Is de 2007FP een optie ?
Tips ?