Grandstream GXV3140 Review

Peetke 2 maart 2011, laatste update op 2 maart 2011, 505 views

Grandstream GXV3140

Pluspunten

• Belkwaliteit
  • Video

Minpunten

• Geen gigabit LAN
  • Wifi alleen optioneel via usb dongel
  • Geen OPUS codec support
  • Videokwaliteit (waarom nog steeds geen HD met efficiente codec?)

Kwaliteit Score: 5
Dit toestel is in ons bezit sinds september 2009. Hij bevalt ons goed en ik zal hier de ervaringen die wij met dit toestel hebben delen. Deze review volgt in navolging van mijn ervaringen met de Grandstream GXV3000 en de Snom870.

Maar zoals altijd, eerst de specs:
  • 4.3” digital TFT color LCD (480x272 resolution)
  • 1.3M pixel CMOS camera with privacy shutter
  • Dual switched 10M/100M auto-sensing Ethernet ports
  • SD/MMC/SDHC
  • USB
  • stereo headset with microphone
  • stereo audio output
  • video output
  • 2-angle stand
  • wall mountable
  • High fidelity full-duplex speakerphone with acoustic echo canceller
  • H.264 baseline (with CABAC enhancement pending) and H.263/H.263+ video standard at bit rate of 64kbps to 1Mbps, frame rate of up to 30fps and resolution of QVGA/CIF/QCIF
  • G.711 (a/u-law), G.722 (wideband), G.723.1, G.729A/B, GSM-FR, G.726-32 voice codec and AAC, MP3, WMA, Real, Ogg-Vorbis audio codec
  • Web browser, IM with Yahoo/MSN/Google, RSS feeds of weather/news/stocks, Internet radio, music/video streaming/playing from SD/USB card/Internet, Yahoo Flickr web photo album, alarm clock, calendar, games, music ring tone, etc
  • Intuitive graphic user interface with customizable skins, multi-language, multiple virtual screens
  • Advanced smart NAT traversal technology to allow truly zero-configuration plug-and-play
  • Strong security and privacy protection based on TLS/SRTP/AES
  • Support for OpenVPN for increased security and control
Commentaar op de specs
Wat opvalt is dat deze telefoon nog geen Gigabit heeft, anders dan de Snom870. Ook wifi kan alleen als usb uitbreidingsmodule worden aangeschaft. Hij heeft wel Power over Ethernet functionaliteit.

Beheer
De telefoon is gemakkelijk te beheren in je webbrowser en hier kun je settings bestanden backuppen en restoren om een telefoon snel gebruiksklaar te maken.

Firmware updaten
In de webinterface kun je kiezen om een bestand te selecteren vanaf je computer om de firmware bij te werken. Grandstream heeft een overzichtspagina met alle firmwares en changelogs. Hier staan ook geregeld Beta-firmwares voor ons Tweakers om te testen.

Dagelijks gebruik
Het model is fijner in dagelijk gebruik dan de GXV3175, al ziet deze laatste er wel gelikter uit. Knoppen zijn gewoonweg sneller en functioneler dan een groot touchscreen.

Adresboek
Je kunt vrij simpel een (Google) adresboek uploaden. Adequaat voor gebruik, maar wij gebruiken toch een VOIP oplossing waarbij ik telefoonnummers online aanklik en vervolgens de telefoonserver mijn toestel opbelt. Het toestel heeft ook ldap mogelijkheden.

Gesprekskwaliteit
De gesprekskwaliteit van deze telefoon is zeer goed te noemen, mede vanwege de wide-band audio functies. Zowel met hoorn als zonder; bellen is een plezier. De geluidskwaliteit is zeer vergelijkbaar met de Snom870.

Videokwaliteit
Verwacht geen HD. Verwacht geen hoge bitrate. Verder werkt het prima, mits je verwachtingen van de kwaliteit dus niet te hoog zijn.

Afwerking
Het product ziet er netjes en verzorgd uit.

Dit is een fijn toestel en ik kan hem aanraden boven de Snom870 en de GXV3175. Mocht je geen video nodig hebben; ga dan voor de GXP2200 met Android. Wil je wat meer op het budget letten? Ga dan voor de GXP2120

Stel mij gerust vragen hieronder mocht je die hebben, die zal ik proberen te beantwoorden. Dit is een eerste opzet en ik zal de komende tijd (of als ik ergens tegenaanloop) deze review bijwerken.

Heb jij ook een Grandstream GXV3140?

Geen gigabit lan.

Voor een gesprekje lijkt me dat niet nodig toch :P
Nee, klopt. Er zit echter ook een switchpoort ingebouwd. Gigabit Ethernet heeft ook lagere timings (altijd welkom bij VOIP). Het is dus niet de bandbreedte, maar de snelheid die fijner is. Twee redenen om Gigabit wel te willen. Tegenwoordig hebben de meeste toestellen dit overigens gewoon.