Asus P8P67 DELUXE Review

JoSchaap 15 februari 2011, laatste update op 15 februari 2011, 1.929 views

Asus P8P67 DELUXE

Pluspunten

• Mooi ontwerp, zeer nette heatspreaders met leds!
  • Handige layout op de SATA poorten na
  • Gebruiksvriendelijke PCIe x16 poorten (releaseclipjes extra groot)
  • zeer compleet (Bluetooth, veel SATA, veel usb, dual LAN enz!)

Minpunten

• schoefje onderkant chipset heatspreader zit in de weg bij gebruik 3rd party CPU cooler met ondermontage dmv backplate.
  • SATA poorten zitten onhandig icm meerdere videokaarten (Crossfire/SLi)

Layout Score: 3
Mijn oude config (Core2duo E6600 icm 4GB DDR2-667 en pATA harddisk) was nu toch echt aan vervanging toe.

En aangezien ik toch graag de sandybridge wilde (2600k) ben ik rond gaan zoeken naar de ASUS P8P67 borden

na wikken en wegen toch maar de Deluxe versie genomen omdat deze een handige front usb 3.0 module had, en tevens omdat icm crossfire de pcie x16 poorten hierbij allebij op x8 konden lopen ipv x4 bij de niet deluxe versie.

Gekocht i.c.m.
- Intel Core i7 2600K
- Scythe Mugen 2 rev. B
- Kit 2x 4GB GeiL DDR3-1333 Black Dragon
- OCZ Vertex 2 120GB
- 2x Sapphire HD5830 MW2 Edition (had er al 1)

De inhoud van de doos was meer dan compleet. met name de grote hoeveelheid SATA kabels viel mij goed in de smaak!
De handleidingen waren uiterst duidelijk en het enige lastige had te maken met de backplate van de Mugen 2 koeller. Op de P8P67 Deluxe steekt namelijk een schroefje onder uit de heatspreader van de chipset. waardoor je een hoekje van de backplate van de mugen2 moet halen (schroefje zit dus in de weg)

Bij het installeren van de CPU (i7 2600K) was ik wel enigzins verrast over de hoeveelheid kracht je op de klem moet zetten om deze te monteren. Heb een aantal keer getwijfeld of ik het wel goed deed (gelukkig wel dus! :Y) )

Ik heb helaas een ietwat onhandige behuizing waar nagenoeg geen kabelmanagement in mogelijk is.
zie ook mn review op: http://tweakers.net/produ...ake-v9-black-edition.html
maar daarvan afgezien ging het eigenlijk prima!

het moederbord heeft trouwens superhandige tussenzet pluggen voor de aansluitingen van de powerbuttons/leds/enz. Hierdoor kun je dus zeer gemakkelijk eerst alle klemmetjes daarop aansluiten. en de verloop-plug in een keer op het board drukken!

De positionering van de satapoorten is wel ietwat onhandig. zeker als je, net als mij crossfire draait.
dan kun je er vrijwel niet meer bijkomen nadat je videokaarten erin zitten. (zie ook de afbeeldingen voor de beeldvorming)

De EFI bios is even wennen! maar zodra je de Advanced mode gevonden hebt, kun je er weer alles mee!
Voor zover ik het product nu in gebruik heb ben ik er eigenlijk alleen maar tevreden mee.

Wel is het aan te raden om voor je het board in uiteindelijk gebruik neemt. de laatste firmware te downloaden.
doe vervolgens eerst een CMOS reset (knopje zit op de backplate)
daarna de BIOS update.
gevolgd door nog een reset!

Hierdoor zou je geen last meer moeten hebben van de doubleboot en/of overclock failed meldingen!

Heb jij ook een Asus P8P67 DELUXE?

voor mij was het een complete verbetering!
in MW2 constant boven de 90 fps bijvoorbeeld :)

in mijn andere review stonden benchmarks :)

1 kaart:
3dmark11: [ P3600 ] http://3dmark.com/3dm11/569346

crossfire:
3dmark11: [ P6534 ] http://3dmark.com/3dm11/650075

met overclocken vast meer uit te halen maar daar heb ik nog geen tijd voor gehad :)

[Reactie gewijzigd door JoSchaap op 27 maart 2011 18:29]

Intel Core i7 2600L bestaat niet....
Hij zal wel 2600K bedoelen (K en L liggen naast elkaar).
Gecorrigeerd! :+
Ben niet zo'n nette schrijver :)
Beetje offtopic, maar geeft dat fatsoenlijke FPS 2 hd5830´s in cf? Ik heb er ook een namelijk en het wordt me allemaal net iets te traag.
Nice dat schaalt goed. Dankje voor de info!