HTC Desire Bruin Review

SMGGM 1 maart 2011, laatste update op 1 maart 2011, 2.115 views

HTC Desire Bruin

Pluspunten

• Duidelijkheid voor mensen zonder dataabonnement
  • Groot abb aanbod
  • Mooi toestel
  • Mooie UI (hoewel ik liever ook de mogelijkheid had om Sense uit te schakelen)

Minpunten

• Geen volwaardige gratis navigatie (dus zonder dataabonnement)
  • Gierig wat betreft extra accessoires
  • Geen synchronisatie van notities en taken
  • Geen bluetooth synchronisatie
  • Vergeleken met de Nokia E71 een slecht bereik

Alweer een HTC Desire review
Ik ga het een beetje anders aanpakken, ik merk dat ondertussen er al veel reviews zijn over deze smartphone omdat ie juist zo populair zijn. Ik kan dit goed begrijpen, maar er zijn mij serieus wat negatieve elementen opgevallen die ik in geen enkele review kon terugvinden.
Deze review gaat dus een beetje een opsomming zijn van wat ik er slecht aan vind. Nee ik wil dit toestel niet zwart maken, maar ik vind het zinloos om net als die andere 10 mensen voor mij ook te zeggen dat er een geweldig app aanbod voor is, dat de UI mooi in elkaar zit, wat voor specs het heeft,... Over het algemeen ben ik ook tevreden over het toestel, maar er zijn dingen die mij enorm storen.
Ook ga ik geen foto's beginnen nemen van het toestel, er zijn er die een veel beter fototoestel hebben en veel mooiere foto's kunnen nemen als ik ;)

Ik hoop dat jullie om mijn bewuste keuze deze review niet meteen gaan afbreken, maar dit eerder zien als toevoeging op de dingen die in andere reviews nooit aan bod komen.
Ik raad je dus aan om eerst andere reviews te lezen alvorens deze te lezen en meteen maar 1 ster te geven ;)

Nokia E71
Mijn vorig toestel was een Nokia E71, wellicht bekend bij de meeste lezers onder jullie. Het toestel dat nooit een verkoopsucces zou worden maar toch plots consumenten awards kreeg en zeer aangeprezen werd. Plots kreeg ik echter een HTC Desire in mijn handen van een vorige eigenaar en wilde ik wel overstappen.
Of ik het toestel zelf zou gekocht hebben vrees ik voor. Ik ben niet echt een HTC fan juist vanwege die skins enz. Ik keek eerder uit naar de Nexus one die nooit in BelgiŽ is geraakt, de Nexus S die waarschijnlijk nooit in BelgiŽ uit zal komen of een toestel met fysiek toetsenbord zoals de Nokia E7.

Soit, ik ga dus deze Desire vergelijken met mijn oud toestel, de E71. Een verloren strijd denken sommige, maar ik denk er soms wel aan om de Desire te verkopen en terug te gaan naar de E71.

In de doos
Mensen staan niet graag voor verrassingen: wat zal je allemaal bij je aankoop krijgen?
  • HTC Desire: toestel zelf
  • Oplader/datakabel: dit is 1 en dezelfde kabel, het toestel wordt dus opgeladen via micro USB wat we natuurlijk allemaal goed vinden. Als het toestel dus aangesloten is aan de computer zal hij dus opladen. Je krijgt ook een tussenstuk om diezelfde kabel in het stopcontact te steken en daar laten ze een steek vallen in mijn ogen. Meeste mensen laten die kabel dus in hun computer om zo het toestel snel te kunnen synchroniseren, maar om hem op te laden moet je PC dan weer op staan. Dan kan je natuurlijk dat tussenstuk gebruiken, maar dan moet je die kabel constant in en uit pluggen. Ik heb dan maar een extra micro USB kabel gezocht in mijn grote doos met kabels (maar niet iedereen heeft zo'n doos ;)).
  • Zeer korte handleiding: interface is relatief eenvoudig dus veel papier verspillen voor een handleiding die niemand leest stoort mij niet.
  • Geen cd: sync software staat (zoals vermeld in de korte handleiding) op de sd kaart van het toestel
  • 4GB sd kaart: behoorlijk klein voor een toestel dat toen §470 kostte. De Nokia 5800 kwam standaard met 8GB en dat voor een toestel dat een klein 2 jaar ouder is. Hier laten ze meteen terug een steek vallen!
  • Geen hoesje: je wilt je prachtig toestel liefst zo lang mogelijk prachtig houden. Mijn E71 ziet er na 2 jaar nog steeds prachtig uit, juist vanwege het meegeleverde hoesje (want dat is nu al zo kapot als wat). HTC: weer een minpunt
  • Standaard 3.5mm headset met knopjes om van track te wisselen, pauze/tel opnemen: geen kritiek op al mochten ze wel extra van die bescherm dingen om rond de oortjes zelf meeleveren want die raken toch zo rap zoek.
Naar mijn mening zijn ze op dit vlak gierig geweest. Extra accessoires zijn er niet bij voor toch wel een toestel dat bij de duurdere moet horen.
Voor featureset krijgt het dus slechte punten (en dat zal nog slechter worden).

Dataabonnement
Iets wat nooit in review vermeld wordt (omdat jullie allemaal rijke mensen zijn met 1GB data volume) ga ik het hier even wel over hebben.
Bij de eerste start van het toestel krijg je een wizard te zien dat je o.a. zal vragen of je een dataabonnement hebt. Dit is zeer handig voor mensen die het niet hebben want het toestel zal ook geen kb verzenden als je aangeeft dit niet te hebben. Een mooi pluspunt voor mensen met een prepaid kaart ;)
De Nokia X6 heeft dit bijvoorbeeld niet en plots was ik §2 kwijt omdat dat spul even op updates aan het controleren was.

Wat ik echter wel mis is de mogelijkheid dat applicaties zelf hun datacommunicatie kunnen inschakelen. Voorbeeld: ik heb dus geen data abonnement en wil op internet met wifi in de buurt. Standaard schakel ik wifi uit (voor batterij te sparen) en open dan de browser waarop die zegt geen verbinding. Moet ik terug gaan om wifi in te schakelen en te wachten tot ie een netwerk gevonden heeft. Bij mijn E71 was dat simpel, elk programma dat internet wilde was een scherm om je verbinding te kiezen. Dat is ook niet de beste methode (want je raakt overspoelt met melding) maar die van de Desire vind ik ook niet zo goed.
Ander voorbeeld is bv GPS (ik gebruik Sygic Mobile), je start het programma op en dat krijg je meteen de melding dat GPS niet aan staat. Dan denk ik in mijzelf: ik open een GPS applicatie zet die GPS dan zelf op... Nee, ik moet dat manueel gaan doen. Mijn E71 deed dat vanzelf zonder melding.
Hier gaat de gebruiksvriendelijk wat naar beneden naar mijn mening.

Synchronisatie
Dit onderwerp is mijn grootste ergernis vooral omdat mijn vorige E71 hier zo sterk in was. Oke, ik haatte het programma Ovi Suite, maar over het algemeen deed het wat het moest: synchronisatie.
Bij de HTC Desire staat HTC Sync op de SD kaart, maar iemand met wat PC kennis gaat meteen naar de site van HTC om daar de laatste nieuwe versie te downloaden. Toen het toestel aangekocht werd was HTC dan nog zo irritant dat je voor het downloaden van dat sync programma je toestel ID voor moest opgeven, nu is dat (gelukkig) niet meer.
HTC sync ziet er zelf eenvoudig uit (in tegenstelling tot het Ovi Suite dat geklasseerd kan worden als bloadware). Het hoofdscherm geeft een overzicht weer waar het geheugenruimte naartoe gaat (zoals muziek, foto's,...) en laat je toe lokaal gedownloade applicaties te installeren.
De andere onderverdelingen laten je toe om opties (zoals wie wint bij een sync conflict) te kiezen voor je contacten, agenda,... te synchroniseren. Helaas hier enkel ondersteuning voor Office Outlook en Outlook Express (geen deels Thunderbird ondersteuning zoals Nokia met enkel contacten). Gelukkig ondersteunen ze wel al Office 2010, maar daar kwam Nokia ook snel mee af.

Maar nu komt het:
Geen bluetooth synchronisatie: dit had ik wel verwacht van dit toestel! Dit dwingt je dan om je toestel te syncen via kabel met de computer. Neem daarbij dat je maar 1 kabel hebt, samen met een toestel dat vaak elke dag aan het stroomnet moet hangen en die kabel dus altijd wel ergens rond slingert. Het lijkt alsof ze dit gedaan hebben omdat je zo alles gaat synchroniseren met Google via wifi, maar met je eigen computer moet je dan maar een kabel gebruiken. Tja ik vind het irritant en tot nu toe 2 de grootste ergernis aan Android.
Er is een oplossing voor dit probleem, maar hiervoor moet je wat in de geldbeugel zitten.
Geen synchronisatie voor taken: wat meteen mijn grootste ergernis is. Op mijn Nokia zat ik netjes iets van een 20 taken bij te houden en nu geraken die niet op de Desire :-/
Ja, ik weet je kan een applicatie downloaden waarmee je je taken kan beheren, maar dan geraken die niet op mysterieuze wijze in Outlook.
Ook hier zijn oplossingen voor zoals Remember the Milk, maar op die in Outlook te krijgen moet je opnieuw geld gaan uitgeven.
Geen synchronisatie voor notities: een ietswat minder erg gemis (maar nog steeds een gemis) is dat er geen synchronisatie is voor notities. Dat is naast taken ook iets wat ik geregeld doe: brokken tekst uit een mail in een note zetten zodat ik ze onderweg rap kan raadplegen zonder een of ander Office document te moeten openen.

Hier dus 3 dingen die ik enorm mis en mijn E71 dan weer als de beste kon.

Samen met de gierige doosinhoud krijgt de Desire maar een score van 2 sterren op featureset. Van al de rest ben ik over te spreken: mooi app aanbod, synchronisatie met Google kalender, sync met Google contacten, Facebook plugin,... Maar ze laten grote steken vallen bij dingen die ik als 'moet hebben' aanschouw.

Muziek
Ik gebruik het toestel ook vaak als MP3 speler, maar hier ook heeft het een serieus minpunt: de muziekspeler heeft geen watchfolders. Zoals ik al vermeld heb, heb ik ook sygic op mijn Desire staan en die komt met stemmen (voel je hem al aankomen?). Nu gaat dat programma alle muziekbestanden indexeren en afspelen als ik niet werk met playlists (wat ik nooit doe). Na een nummer van U2 ofzo krijg ik dus in het Spaans dat er binnen 100m een rotonde is.
Nu een grote ramp is het niet, HTC sync biedt aan om je playlists te synchroniseren met Media Player ...... maar dat werkt hier precies niet, HTC sync ziet ze niet. Andere methode dan: zelf een playlist maken op het toestel ...... is ook geen goed idee want dan ben je letterlijk uren bezig met selecteren van je hele muziek collectie.
Op een forum kon ik dan vinden dat je wel een playlist kan aanmaken met pakweg Winamp en die kan je dan bij je muziek dumpen. Dat werkt wel, maar nu moet ik telkens ik een nieuw nummer wil toevoegen die playlist openen en wijzigen, toestel als USB stick laten detecteren en het nummer met de playlist erop zetten.
Ik voel dat dit niet de normale procedure is.

Batterij
Na het toestel enkele weken in gebruik te hebben denk ik mij wel te kunnen uitspreken over de batterijduur. Ik moet me alvast geen illusies maken dat de Desire net als mij E71 het een week zou kunnen volhouden, maar met wat oppassen kan je er 3 dagen uitpersen. Ik schakel daarbij 3G nog eens uit (aangezien ik toch geen internet erop gebruik) en zet de telefoon vaak in airplane mode in de nacht. Het blijft volgens mij echter nog steeds het probleem van de smartphone. Vorig weekend naar iemand toe gegaan en ben daar onverwacht blijven overnachten (het was laat enz) en de volgende ochtend is je batterij zo plat als iets. Je zou dus beter altijd die stroomadapter bij je moeten hebben voor in geval van onverwachte gebeurtenissen. Ik vind het irritant!
Ik zou er zeker niets op tegen hebben om het toestel trager te maken moest dit voor een betere batterijduur geven.

Bereik
Het bereik heb ik sinds het plaats van deze review van Goed naar Voldoende gezet. De reden daarvoor is simpel: vergeleken met de Nokia E71 is het bereik slecht. Dit weekend even over de grens naar NL (Maastricht) gegaan om iemand op te halen. In NL aangekomen het klassieke welkom SMS gekregen en eens aan het station wilde ik bellen met als resultaat soms geen ontvangst. In As (in BelgiŽ) in een rustige woonwijk alweer even geen ontvangst. Tot slot mijn schoolgebouw (dicht bij een ziekenhuis waar het altijd moeilijk is om GSM ontvangst te hebben) is er geen enkel moment dat ik ontvangst heb. Bij mijn E71 had ik dat echter wel als ik mij in de buurt hield van een raam. Misschien heeft die E71 gewoon de beste ontvangst ooit en de Desire een minder goede, maar vergeleken met de E71 is dit wel even wennen.
Ook het Wifi bereik is bij de Desire niet echt standvastig. Vaak springt die van 2 blokjes naar praktisch niets en moet ik vaak het toestel even op tafel leggen voor degelijk wifi bereik. Denk dat dit toestel wat last heeft van de beruchte antenne gate.

Landscape (of beter het gemis ervan)
Een wat spijtige zaak vind ik dat in sommige schermen er geen landscape mode beschikbaar is. Meer bepaald in het aanmaken van een agenda item (waar dus ook het toetsenbord in voorkomt) kan je het niet in landscape zetten (waardoor je toch wat meer moet mikken om je correcte letter in te drukken).

Andere dingen die zelden vermeld worden
Snel even een paar feiten opsommen die in andere mensen hun hoofd misschien spoken:
  • Mogelijkheid tot het kiezen van een standaard browser. Klinkt onnozel maar bij mijn E71 kon dit niet waardoor dat spul bij iedere link de (slechte) standaard browser ging openen. Bij Android kan ik dus Opera kiezen en alle links opent die dan ook in die browser.
  • Synchronisatie met kalenders in Google en specifiek kiezen welke kalender wel en niet te synchroniseren
  • Enkel een viewer voor Office documenten. Tja de E71 kwam met gratis updates voor QuckOffice en was ik daar wat aan gehecht. Spijtig bij de Desire moet je alweer wat geld uitgeven
  • Voor navigatie is dataabonnement praktisch een must. Spijtig dus voor mensen die vaak in het buitenland zijn en geen grote roaming kosten willen of mensen met prepaid kaart. Misschien dat Google hier ooit nog mee afkomt, maar met de huidige richting die ze ingaan, lijkt dit er niet aan te komen.
  • Op http://market.android.com kan je het huidige applicatie aanbod bekijken alvorens je een Android toestel aankoopt. Lijkt iets stom maar bij iOS moet je al iTunes installeren om door die gigantische cataloog te kunnen doorbladeren.
  • Helaas de kalender ondersteunt geen categorieŽn (wat ik ook zeer spijtig vind want die bevordert de overzichtelijkheid enorm). Enkel PalmOS en WinMo kon dit (WinPhone zal dit ongetwijfeld ook kunnen)
  • Het alarm gaat niet af als het toestel echt uit staat. Het alarm van mijn E71 kon wel af gaan als het toestel volledig uit stond, de Desire dus niet. Spijtig want ik haat mijn huidige wekker en laat niet graag mijn GSM op staan in de nacht. Daarmee dat ik nu de Desire in airplane mode zet zo kan het toestel mij toch nog wekken, maar staat de GSM functie uit.
  • Je kan gebruik maken van encryptie als je dit nodig vindt. Handig dus als je behoorlijk privťzaken doet met je toestel of in geval van verlies niet iemand hebt dat al je contacten kan lezen.
  • Ik moet het zeggen: ik zie het nut van die trackpad niet. Het is bartslecht en nutteloos. Dan had ik liever eentje gezien zoals op een BlackBerry (die is overigens het beste wat ik tot nu toe vast heb gehad) of gewoon weggelaten. De andere hardwareknoppen gebruik ik wel intensief.
Over het algemeen vind ik het toestel wel goed, maar ik mis wat zeer belangrijke element die ik bij mijn E71 wel had. Synchronisatie voor taken mis ik enorm en erger ik mij dat ik telkens (om te synchroniseren) die kabel moet gaan zoeken omdat die weer van mijn bureau is afgevallen.
Verder zijn ze wat gierig geweest met accessoires al weet je dat wel voor je het toestel koopt, maar dat neemt niet weg dat veel andere toestel het wel hebben en de Desire niet. Het bereik is voor mij wel wat ondermaats. Misschien ben ik wat te verwend geweest met Nokia, maar het verschil valt te hard op.
Ik heb dit toestel nu van iemand gekregen maar denk er sterk aan om het te verkopen. Ik heb al wat smartphones op mijn kerfstok (de HP iPAQ (WinMo), Palm Treo (PalmOS), Nokia E71 had ik zelf en kon uitgebreid testen met een Nokia x6, 5800, BlackBerry curve 8520) en ik moet vaststellen dat de E71 en Palm de beste toestellen waren in hun tijd. De Desire klasseer ik hierachter, op vlak van touchscreen is de 5800 een ramp (vergeleken met de Desire), was het OS van de Cruve nog verouderder dan Symbian en was de X6 vrij onstabiel. Ik wacht nu geduldig af wat Nokia gaat doen met WP7 en ga dan waarschijnlijk overstappen. Het OS ziet er prachtig uit, de gratis navigatie van Nokia samen met de kennis van GSM bereik/design/bouwkwaliteit van Nokia denk ik dat de concurrentie nog moet oppassen.
Ik zou dit toestel dus zeker niet aanraden in een professionele omgeving. Het toestel is gericht op internet en apps (waar het uitstekend in is), maar mist naar mijn mening de belangrijkste dingen die je nodig hebt in het professionele leven (bereik, goede sync en batterijduur).

Slot
Ja ik weet het, het is precies alsof ik hier Android in het algemeen aan het bashen ben. Ik heb echter niet zoveel zin om voor de 11 de keer hetzelfde te verwoorden dat je in andere reviews kan lezen. Dingen zoals de Android Market vind ik super (groot aanbod, vaak gratis dingen met ads waarvan je geen ads ziet als je geen dataabonnement hebt), Krachtige zoekfunctie, relatief goed om te typen (hoewel ik nog steeds een fysiek toetsenbord verkies), zeer mooi toestel, relatief goede foto's, handig homescreen met widgets en ga zo maar verder.
Ik hoop dat er dus ook mensen zijn die deze review dan ook zullen appreciŽren voor wat mijn bedoeling ermee was. Het is nooit mijn bedoeling geweest een volledige review erover te schrijven, maar als supplement op de huidige (overigens zeer goede) reviews van andere Tweakers.

Changelog
14/2: zinnetje toevoegen, pos eigenschappen anders verwoorden en foutje eruit gehaald.
1/3: paragraaf conclusie, batterijduur en bereik toegevoegd + typefoutjes

Heb jij ook een HTC Desire Bruin?

Even over het internet op de telefoon waar je het over hebt.
Maar waarom als je geen databundel hebt, zou je dit toestel nemen, die volledig op internet gebaseerd is voor een goede en volledige gebruikerservaring?
Alleen al als je naar de verschillende homescreens kijkt, overigens zelf in te stellen natuurlijk, synchroniseert dat makkelijk met je facebook account e.d., als je dan geen databundel hebt, is dat toch verschrikkelijk onhandig en snap ik niet dat iemand zo'n telefoon zou kopen?
Edit: verder op zich wel een aardige review, als je nog wat foto's ofzo toe zou voegen, zou dat leuk zijn.

[Reactie gewijzigd door timwijn op 13 februari 2011 22:49]

Simpel: omdat waar ik ben geen GSM ontvangst heb ;) Ik zit momenteel in een gebouw dicht aan een ziekenhuis en daar zijn de GSM antennes zwakker gezet dan normaal en ons nieuw gebouw is zo dik (van beton) dat ik gewoon nooit GSM ontvangst heb (zelfs niet 1 blokje).
Ik gebruik dus constant wifi voor datacommunicatie. Onderweg heb ik geen internet nodig, in het station heb ik toegang tot Telenet hotspot en thuis heb ik ook wifi.
Daarbij is internet op een smartphone nog steeds veel te duur in BelgiŽ en ik maar een arme student ben.
Je schrijft dat de GPS niet automatisch kan inschakelen wanneer je een GPS applicatie opent, dit klopt echter niet. Bij Android moet je de GPS in de instellingen gewoon altijd inschakelen en Android zal deze dan zelf enkel echt aanzetten wanneer dat nodig is. Zie die optie dus meer als 'GPS gebruik toestaan' in plaats van echt de GPS aanzetten.

Voor de rest ben ik het niet eens met je mening over het standaard aanbod van functies, dat is namelijk juist vele male groter dan bij een Nokia. Alleen staat niet alles uit de fabriek op het toestel maar moet je bepaalde dingen zelf downloaden via de market, de meeste functies kun je dan gewoon gratis krijgen.

[Reactie gewijzigd door ik222 op 1 maart 2011 13:21]

Vreemd waarom staat er dan bij: uncheck to conserve battery? Ik snap je bedoeling, maar dan is het slecht aangegeven.

Dus jij kan mij wijzen naar een gratis sync tool voor synchronisatie van noties en taken naar Outlook? Of naar gratis bluetooth synchronisatie? Of sync met Thunderbird zonder 10 omwegen met Gmail?
Met mijn review wil ik duidelijk maken dat Android bedoeld is voor een heel ander soort mensen! Standaard functies zoals bluetooth sync, outlook sync,... zijn er niet, ze dwingen je om in de cloud te synchroniseren. Niets mis mee, maar op de productpagina van de Desire op de site van HTC staat dit niet vermeld (daar staat enkel HTC Sync).
Op diverse fora lees ik dat Android perfect is voor mensen die graag met de Google cloud werken, maar mensen die dat niet willen het beter niet kopen (en dus kiezen voor Symbian, WP7,...). Al de reviews dat ik lees hier op T.net reppen zich hier praktisch niet over, vandaar dus mijn review (als toevoeging op de rest).
Er bestaan een android app die wifi aan en uit kan zetten als je op een bepaalde locatie bent.
Je kan een instellingen maken zit je bijvoorbeeld op die locatie (gsm netwerk geeft ook een locatie weer) schakel dan wifi uit, verlaat je die locatie weer ziet het programma dat en schakelt hij wifi weer uit.. de naam moet ik je nog even onthouden kom ik op terug..
Je bedoeld waarschijnlijk Locale.
Als je op een Android telefoon overstapt ben je m.i. onhandig bezig als je niet synchroniseert met al die Google-diensten. Als je dat wel doet, Gmail, Google Docs, Google Navigatie, Google dit, Google dat, heb je een perfecte synchronisatie. Maar als je vasthoudt aan Outlook enzo heb je het inderdaad zwaar met dit apparaat.

Ik ken maar twee nadelen van de Desire: het beperkte intern geheugen, waardoor je er lang niet zoveel apps op kunt zetten als een doorsnee tweaker zou willen, en het beperkte accuvermogen.

En ja, twee telefoons voor de HTC Desire had ik ook een Nokia E71, een prima apparaat met een sterke accuduur en goede synchronisatiemogelijkheden, overigens ook met Gmail. Maar sindsdien ben ik bij HTC en Android gebleven vanwege die makkelijke synchronisatie via de Google-cloud. Hero, Desire, nu de Desire HD, ik blijf er nog even bij. Hoewel ik het nooit helemaal vertrouw en regelmatig back-ups maak. Niet onverstandig, kijk maar op http://www.androidclub.nl. Als zoiets mij overkomt als daar beschreven, ga ik snel weer terug naar Nokia.
Maar standaard bezit het enkele dingen niet. Daarbij zullen er veel mensen verrast zijn dat hun oude Nokia E71 dit wel kon, maar hun nieuw toestel van €470 plots nog eens geen standaard applicatie heeft voor taken of notities te beheren met synchronisatie. Vaak (lees altijd) staat dit gewoon in de beschrijving van het product dat er synchronisatie is met Outlook. Tja dat kan veel betekenen he, als ik enkel een sync doe van contacten heb zal ik ook erbij zetten synchronisatie met Outlook.
Hiermee spreek je jezelf wat tegen. Ik gooi niet alles in de Google cloud juist om de weinige garanties dat mensen krijgen.

Mijn conclusie: Android is nog niet echt geschikt voor zakelijk gebruik. Die zijn vaak zeer terughoudend wat betreft alle zomaar in de cloud te stoppen (en zeker die van Google).
tip: zet ".nomedia" in the mappen die gezien worden als audio/video/foto files. Na een herstart zullen deze mappen niet meer meegenomen worden. Daarnaast kan je een directory verbergen door deze te hernoemen met een punt ervoor (voorbeeld: .media), hierdoor zullen een x-aantal programma's hier ook niet meer in scannen (dit kan dan wel weer gevolgen hebben voor je systeem, dus raad 't niet aan tenzij je weet wat je doet).
Prima review. Erg goede aanvulling op de bestaande reviews.

Overigens in Positieve eigenschappen moet denk ik bij punt twee 'Groot app aanbod' staan lijkt me ;)

Mijn vriendin heeft ook al enkele maanden een HTC Desire waar ook in de laatste OS versie een fout lijkt te zitten met de sms applicatie van HTC typisch dat ik dat probleem weinig zie. Ik kan me niet voorstellen dat het toestel afhankelijk is. Het is niet de bug dat je sms naar andere mensen wordt gestuurd maar dat je in een sms conversatie soms ineens niet meer een bericht kunt sturen. Ook HTC Nederland telefonisch gebeld maar wist er ook geen raad mee. Geheugen lokaal en op SD nog genoeg. En het is ook omslachtig maar wel mogelijk om naar desbetreffende personen te blijven smsen. Zie link naar uitleg.

En tja accuduur bij smartphones is helaas drama. Ik haal met mijn iPhone 3GS ook gemiddeld 1 dag net. Nou heb ik dan wel 3G altijd aan staan en hij pakt wifi op waar beschikbaar.

Als ik beide uitzet haal ik zo'n 1,5 dag. Dit geldt ook voor HTC Desire van mn vriendin.
Kun je misschien toelichten waarom je de featureset van de Desire mar twee sterren geeft? Op het touchscreen en het fysieke toetsenbord na (en Android/Symbian) zitten er niet veel inhoudelijke verschillen tussen de E71 en de Desire en de E71 geef je maar liefst 5 sterren (is wel tijd gebonden, maar toch), waar zit dat grote verschil dan in? Bovendien heb je zelf invloed op wat voor toestel met wat voor features je koopt. Heb je dan zelf een verkeerde keuze gemaakt, want objectief en verhoudingsgewijs gezien denk ik niet dat die twee sterren objectief beoordeeld zijn?
Onder featureset versta ik vooral het standaard applicatie aanbod en de extra toebehoren. Bij de E71 was dit eigenlijk gemeen goed: gratis volwaardige navigatie, zeer goede synchronisatie, hoesje voor het toestel, bluetooth synchronisatie,...
Bij de HTC mis ik zeer veel van die features die de Nokia wel had. Neem daarbij dat die HTC duurder is en veel moderner, dan verwacht ik dat dit standaard is, wat dus niet zo is.

Voor dat dus de 2 sterren. De 2 sterren heeft het wel gekregen door het grote app aanbod dat een paar van zijn standaard tekortkomingen goed maakt.
Denk dat je eens moet kijken naar Mobile Vikings, vast wel van gehoord. 15 euro: 1000 smsjes 2 gig internet 1 maand lang... Aan het eind van de maand heb je zonder bellen nog 15 euro beltegoed over.
Nice review, beter dan de andere reviews.

OT:

Ik weet niet of jullie hetzelfde probleem hebben, maar mijn weer widget blijft soms op zwart en daar blijft het bij, daarna stel ik de widget opnieuw in na 1-2 dagen opnieuw het geval.
Je schrijft: Geen volwaardige gratis navigatie (dus zonder dataabonnement).
Dus ook met Sygic heb je geen volwaardige navigatie mogelijkheden als je data niet aan staat? Hoezo dan?
En Sygic is gratis? Met Nokia had ik gratis navigatie. Ook spijtig dat er wel gratis navigatie op Android beschikbaar is, maar gewoon geen offline navigatie.
Kost het dan zoveel moeilijk om die navigatie offline te maken? Of zit er meer achter?