HTC Desire Bruin Review

Leekah 13 april 2010, laatste update op 23 augustus 2010, 13.965 views

HTC Desire Bruin

Pluspunten

• Snel
  • Prachtig scherm
  • Syncen met Google
  • Snelle browser
  • Android Market

Minpunten

• Batterijduur mag wel wat langer
  • Kleine bugjes
  • Facebook niet verwijderen

23/08/2010 - Afbeeldingen werken tijdelijk niet. Zal dit fixen na herstel van oogoperatie.
13/04/2010 - Update ivm foto's die 's avonds genomen zijn.

Het is snel, 1 dag na levering al een review plaatsen van een toestel. Maar ik denk dat ik, gezien mijn ervaring met Android en het feit dat ik dit toestel al eerder heb kunnen testen genoeg ervaring heb om een goed beeld te kunnen geven van het toestel.

Oriëntatie & Aankoop

Oriëntatie
De ontwikkelingen hebben het afgelopen jaar niet stilgezeten. Waar ik, iets meer dan een jaar geleden, nog ontzettend tevreden was met mijn nieuwe T-Mobile G1 vond ik het, vorig jaar in het vierde kwartaal al weer tijd worden voor een nieuw toestel, niet in de laatste plaats vanwege de enorme barst in het scherm van mijn oude toestel.

Het was voor mij duidelijk dat ik weer een Androidtoestel wilde hebben. Zakelijk gebruik ik een BlackBerry maar particulier ben ik, sinds mijn oude G1 een groot fan van Android geworden. De stabiliteit van het besturingssysteem, de integratie met de Googlediensten en de snelle updates zijn hierin erg belangrijk voor mij.

Mijn keuze viel toentertijd al vrij snel op de Sony Ericsson X10 wat een veelbelovend toestel leek te zijn. Ook toen ik dat toestel in mijn handen kreeg en even kon uitproberen leek niks mijn keuze nog in de weg te staan.
Hetgeen wat volgde was uitstel, uitstel, uitstel. Dat maakte mij niet heel erg veel uit. Het toestel werkte goed, was mooi, interessant en mijn keuze stond toch al vast. Tot ik, in januari, de eerste keer de HTC Desire in mijn handen kreeg. Op dat moment heette het toestel nog Bravo en zaten er nog flink wat bugs in maar ik was eigenlijk direct al verkocht.

Het heeft even geduurd voor ik definitief besloot om de HTC Desire aan te schaffen. De uiteindelijke doorslag is gekomen doordat op de Sony Ericsson X10 nog een oudere versie van Android draait (versie 1.6) en op de HTC Desire de nieuwste versie (versie 2.1).

Aankoop

Op 17 maart dit jaar heb ik mijn pre-order besteld bij 2call. Ik heb hierop het contract voor mijn vernieuwing bij T-Mobile met een Relax 25 + web’n’walk Standard opgestuurd en een paar dagen later was alles rond. Het grote wachten kon weer beginnen.
Na wat onduidelijke communicatie over de datum waarop het toestel uit zou komen kon ik op 8 april het toestel ophalen bij de winkel van 2call.

Uiterlijk
In tegenstelling tot wat veel mensen zeggen vind ik de HTC Desire een stuk mooier dan de HTC Legend. Ik heb ze beide in het echt kunnen bekijken en de HTC Desire vind ik mooi slank maar ook mooi groot. Ik hou van grote toestellen. De kleur vind ik fantastisch, het zeer donkerbruine, tegen zwart aan op de achterkant en onderkant van de voorkant en een lichter bruine/oud roze voorkant. Erg stijlvol, erg passend en ik ben er erg tevreden mee.

Op de voorkant van het toestel zitten 5 knoppen.
De thuisknop
Hiermee kun je, vanaf elke applicatie op ieder ogenblik terugkeren naar het thuisscherm. Ook kun je, als je ‘m iets langer indrukt, de laatste 6 geopende applicaties zien.
De menuknop
Met deze knop kun je in applicaties (waar beschikbaar) het menu openen waar vaak o.a. de instellingen van applicaties te vinden zijn.
Het trackpad
De Desire maakt gebruik van een optisch trackpad die erg goed werkt. Ik gebruik ‘m voornamelijk om te scrollen binnen sommige applicaties, om links precies aan te kunnen klikken op websites en om eventuele typefouten makkelijk te kunnen verbeteren.
De terugknop
De naam zegt het al, met deze knop kun je terug gaan naar de vorige pagina/het vorige scherm/de vorige applicatie.
De zoekknop
Ik heb deze knop nog weinig gebruikt. Heb er ook nog niet erg veel opstaan dus het is nog niet nodig geweest om te zoeken.

Op de bovenkant van het toestel zit nog een uitknop waarmee het toestel gelocked kan worden maar ook kan door de knop wat langer ingedrukt te houden het toestel volledig worden uitgeschakeld of kan de netwerkmodus worden omgeschakeld. Verder zit op de bovenkant nog een 3,5mm headset ingang en aan de onderkant een micro-usb ingang.

Bij het openmaken van het achterklepje valt op dat, net zoals bij de G1, het lijkt alsof je het moet slopen om 'm los te krijgen. Dit is niet zo maar het was beter geweest om dit op een vloeiende manier te laten gaan zonder het geval te krijgen dat je het toestel breekt. Nadat het achterklepje is verwijderd is er plek voor een micro-SD kaart (4 GB meegeleverd), een simkaart en uiteraard de batterij.

Belangrijke features

Netwerk
Ik heb tot nu toe nog geen netwerkproblemen gehad. Deze had ik met mijn oude toestel wel zo nu en dan als ik thuis was. De problemen die ik met de G1 ervoer was dat hij voornamelijk regelmatig moeite had met 3G en terugschakelde naar 2G. Hier heb ik met dit toestel nog geen last gehad terwijl dat met mijn G1 binnen 24 uur meerdere malen voorkwam. Het internet is heerlijk snel en hij heeft ook bij het opstarten snel contact met het netwerk wat ik erg prettig vind.

Scherm
De HTC Desire beschikt over een 3,7” amoled scherm. Mijn eerste reactie was: “Wow”. Ik heb nog nooit een telefoon gehad met zo’n helder scherm, zulke mooie kleuren en zo scherp. Op verschillende fora is te lezen over een roze gloed die over het scherm te zien is, voornamelijk als de helderheidsinstellingen worden aangepast maar ik zie deze niet. Dit kan zijn omdat hij er niet is maar het kan ook komen door mijn slechte ogen. Ik zou mensen dan ook willen aanraden bij het kopen van de telefoon het eerst een keer zelf te ervaren, het oordeel of het zichtbaar is en of het storend is kunnen mensen alleen voor zichzelf bepalen. Ik geniet voorlopig in ieder geval nog van dit prachtige scherm.

Touchscreen
De telefoon maakt gebruik van een capacitief touchscreen. Daarnaast is er de mogelijkheid tot gebruik van multitouch.
Ik vind het een prettig touchscreen. Ik ben al een tijdje gewend aan het gebroken scherm van mijn G1 en ook al reageerde die nog prima, ik merk toch wel dat er een flink verschil is in vergelijking met deze. Hij reageert op alles wat ik doe goed en snel. Voor mensen die nog geen capacitief touchscreen gewend zijn kan dit echter wel wennen zijn aangezien je niet hard hoeft te drukken.

Camera
Voor veel mensen een belangrijk onderdeel van de telefoon. Voor mij is het wat minder belangrijk. Ik gebruik mijn camera voornamelijk voor snelle kiekjes van vrienden, in de kroeg of uit verveling en dat hoeven geen foto's van een fantastische kwaliteit te zijn.
De HTC Desire beschikt over een 5 megapixel camera. Ik heb, zowel binnen als buiten een aantal foto's gemaakt waaraan je de kwaliteit van de foto's kunt zien.
http://mobielinternetten.net/fotodesire1_thumb.jpg http://mobielinternetten.net/fotodesire2_thumb.jpg http://mobielinternetten.net/fotodesire3_thumb.jpg http://mobielinternetten.net/fotodesire4_thumb.jpg
http://mobielinternetten.net/fotodesire5_thumb.jpg http://mobielinternetten.net/fotodesire6_thumb.jpg

Ik heb ook foto's gemaakt in het donker waarvan je hieronder de kwaliteit kunt zien. Geen kroegshots helaas aangezien ik niet zomaar foto's van andere mensen op een openbare internetsite wil plaatsen ;-)
http://mobielinternetten.net/fotonacht_thumb.jpg http://mobielinternetten.net/fotonacht2_thumb.jpg http://mobielinternetten.net/fotonacht3_thumb.jpg

Voor mijn doel zijn de foto’s prima, het is geen prachtige kwaliteit maar het is goed genoeg.

Geluid
Ik heb het geluid van bellen en van muziek getest.
De kwaliteit van bellen is zowel door een headset als door de speakers prima. De persoon waarmee ik heb gebeld heeft geen last van omgevingsgeluid en kan mij ook goed verstaan. Het volume kan ook goed hard worden ingesteld waardoor ook bij het bellen naar mensen die wat zachter praten de kwaliteit van het gesprek goed behouden blijft.

Voor de muziek heb ik het nummer ‘The Glass Prison’ van Dream Theater geluisterd. Dit omdat het een nummer is waarin veel afwisseling is en dus de kwaliteit goed beoordeeld kan worden. Hierbij merk ik dat als ik het nummer op de speakers draai de melodieuze stukken prima te beluisteren zijn. Zodra er echter een stuk komt met meer bas of drums is het op het hardste volume een verschrikkelijk gekraak. Zet ik het volume iets zachter is het weer prima te beluisteren. Het is geen topkwaliteit maar het is ook niet pijnlijk om te luisteren wat het bij sommige telefoons wel is.

Snelheid
Ik heb het toestel tot nu toe vrij intensief gebruikt en het toestel blijft ontzettend snel. Het reageert eigenlijk zodra ik iets wil. Ik heb, met snelheid, even wat problemen gehad met de Market maar dat is ondertussen opgelost. Ik zal dit verder uitleggen bij de sectie over de Market.

GPS
Ik heb GPS nu bij een aantal verschillende applicaties geprobeerd en ik krijg eigenlijk elke keer vrij snel een fix. Op het moment dat GPS niet beschikbaar is (omdat ik bijvoorbeeld binnen ben) wordt de locatie nog steeds redelijk tot zeer goed bepaald aan de hand van de GSM(of UMTS)-masten.

Batterij
Over de batterij kan ik op dit moment nog niet heel veel nuttigs zeggen. Ik heb het toestel deze ochtend rond 9 uur vol van de lader afgehaald en op dit moment (14.00) is de batterij na redelijk intensief gebruik (inclusief GPS) op 83%. Ik verwacht gemiddeld 1 dag te kunnen doen met een volle lading en zal ‘m dus waarschijnlijk iedere avond op de oplader moeten zetten. Indien dit niet het geval is (omdat de batterij beter of slechter functioneert) zal ik daar nog even een update over plaatsen.

Standaard Software

Internetbrowser
Ik vond de browser op mijn G1 onder Android 1.6 al erg goed werken maar de browser in Android 2.1 is nog veel prettiger. De pagina’s worden zeer goed weergegeven en de zoomfunctie werkt erg intuïtief. Wat ik een erg prettige functie vind is dat je bij de adresbalk van de browser zowel een website in kan voeren als een zoekterm (om direct naar de zoekresultaten op Google te gaan). Op een Desktopbrowser is dit vrij normaal maar bij mobiele telefoons heb ik dit eigenlijk alleen nog bij Android gezien.

Het aantal tabbladen wat je kunt openen zijn er maximaal 8. Bij normaal gebruik zouden dit er genoeg moeten zijn.
Wat ik wel als een nadeel ervaar bij de browser is dat in landscapemodus de adresbalk van de browser tijdens het laden groter is dan als de pagina helemaal geladen is. Het storende hieraan is dat sommige pagina’s allang te bekijken zijn terwijl ze nog niet helemaal geladen zijn en dit neemt een groot gedeelte van het beeld in beslag.

e-mail
Waar de G1 enkel te gebruiken was met een Gmailaccount kan de HTC Desire ook zonder een Gmailaccount gebruikt worden. Bij het voor de eerste keer opstarten van het toestel kan er een keuze gemaakt worden tussen Gmail, Exchange of andere emailadressen die gebruik maken van POP3 of IMAP4. Uiteraard mag je ook meerdere opties selecteren.
Ik heb op dit moment enkel mijn gmailadres erin staan, dit is ook het adres waar alle, behalve mijn zakelijke, e-mails binnenkomen. Mijn zakelijke e-mails ontvang ik op een BlackBerry.

De synchronisatie van mijn mails loopt zoals ik gewend ben van Android. In principe komen e-mails altijd binnen op m’n telefoon op het moment dat ze daadwerkelijk binnenkomen. Dit kan wel ’s uitgesteld worden als je bijvoorbeeld aan het bellen bent en enkel gebruik maakt van GSM/GPRS maar andere uitzonderingen ben ik nog niet tegengekomen.
De Gmailapplicatie werkt ook even fantastisch als altijd.

Alle bekende labels die ook via Gmail via de browser gebruikt kunnen worden staan keurig in de telefoon.

Synchronisatie
Waar ik bij m’n G1 voor synchronisatie enkel gebruik kon maken van het synchroniseren via mijn Google-account heeft HTC een applicatie genaamd HTC Sync meegeleverd. Hiermee kunnen contactpersonen en agenda-items gesynchroniseerd worden. Ik kan het helaas niet uitproberen aangezien ik thuis enkel beschik over Pc’s met Linux en ik op de laptop van mijn werk de virusscanner niet kan uitschakelen (wat nodig is om HTC Sync te installeren). Hoe dit werkt kan ik dus helaas niets over vertellen.

De synchronisatie met mijn Google-account loopt als vanouds. Het is erg fijn om gewoon te kunnen inloggen op m’n telefoon en gelijk al m’n contactpersonen, agenda-items, e-mails etc. te hebben in plaats van te moeten synchroniseren via allerlei verschillende applicaties om vervolgens vaak nog allerlei aanpassingen te moeten maken. Wat ik fantastisch blijf vinden is dat als ik een contactpersoon op m’n PC of juist op m’n telefoon toevoeg hij vervolgens ook gelijk op het andere apparaat beschikbaar is. Dit gaat binnen enkele seconden en er is vrijwel geen vertraging te merken. Ideaal dus!

Kalender
De kalender is vergelijkbaar met Google Calender zoals hij benaderd kan worden via de browser. Je kunt makkelijk events toevoegen, door de verschillende dagen en afspraken scrollen en verschillende views selecteren.
Je kunt verschillende kalenders aanmaken die elk een andere kleur gebruiken. Hierdoor is het bijvoorbeeld erg makkelijk om privéafspraken te scheiden van zakelijke afspraken.

Thuisscherm
Voor het thuisscherm zijn verschillende scenes mogelijk. Dit zijn standaardcombinaties van widgets, achtergronden en iconen of zelf samengestelde combinaties. Er zijn een aantal scenes standaard ingebouwd waarvan ik telkens een screenshot zal laten zien van één van de schermen.
Er zit bij het icoontje voor de Sms-berichten een kleine bug waardoor hij af en toe blijft weergeven dat er een ongelezen bericht is terwijl alle berichten al gelezen zijn.

HTC
Dit is degene die geactiveerd staat bij het voor het eerst inschakelen van de telefoon. Op het hoofdscherm staat een klok met het weer en een viertal icoontjes. Als je naar andere schermen scrollt staan hier dingen als een newsfeed, favoriete contactpersonen, e-mail, sms-berichten en nogmaals het weer. Ik gebruik deze scene met een aantal aangebrachte aanpassingen.

http://mobielinternetten.net/scenehtc_thumb.jpg http://mobielinternetten.net/scenefeed_thumb.jpg

Social
Deze scene focust zich op sociale contacten. Sociale netwerken, afspraken, contactpersonen, het draait hier allemaal om. Zo heb je ook hier weer een widget voor de Sms-berichten maar ook een lijst met de meest gecontacteerde personen, e-mail, een friendfeed waar Twitter en Facebook aan gekoppeld kunnen worden en de kalender.

Work
Deze scene focust zich op zakelijke gebruikers. Zo staan er op het hoofscherm twee klokken met verschillende tijdszones en gelijk het eerstvolgende agenda-item. Verder is er een nieuwsfeed beschikbaar, de belangrijkste contactpersonen, het weer, de e-mail, de volledige agenda en de beurs.

Play
Deze scene is vermoedelijk bedoeld voor mensen die van amusement houden. Ik vind ‘m eigenlijk een beetje tegenvallen en had er meer van verwacht. Je hebt een lijstje met bookmarks, een widget voor de muziekspeler, een klok, een fotoalbum, een friend-stream en het weer.

Travel
Een scene voor reizigers. Deze scene bestaat uit het weer (op de locatie waar je bent), een fotoalbum, e-mail, twee klokken (verschillende tijdszones), een muziekspeler, een friend-stream en een agenda.

Tot slot is er nog een Blank Slate waarmee mensen zelf aan de slag kunnen om het helemaal te customizen.

3e partij software
Via de Market is het mogelijk om allerlei applicaties te installeren. Toen ik mijn toestel de eerste dag aanzette had ik geen toegang tot de betaalde apps in de Market. Ook was de Market ontzettend traag, het kon soms een halve minuut tot een minuut duren om de permissies voor applicaties weer te geven. Ik heb hierover een hulpvraag op het Google Forum geplaatst en dit blijkt een vaker voorkomend issue te zijn dat zich vanzelf oplost. En inderdaad, sinds deze middag kan ik gewoon weer normaal van de Market gebruik maken.

Een paar onmisbare applicaties voor Androidtoestellen zijn:

Toggle Settings
Een ontzettend fijn programma waarmee je snel tussen instellingen kan togglen, waar je profielen kan instellen (bijvoorbeeld een low battery profile) en die te bereiken is vanuit de taakbalk die altijd bovenin staat bij Android.

ASTRO File Manager
De naam zegt het eigenlijk al, dit is een File Manager. Je kunt hiermee browsen door bestanden, applicaties en taken. Je kunt zip en tgz bestanden lezen, back-uppen en nog veel meer!

SMS Popup
Applicatie die Sms’jes in een pop-up laat zien. Ik vind dat zelf erg prettig dus die installeer ik altijd. Wel belangrijk om de notificaties vanuit Android zelf uit te zetten anders krijg je dubbele notificaties en dat is erg irritant.

Barcode Scanner
Dit gebruik ik voornamelijk om QR Codes te scannen, ontzettend handig!

Dit zijn natuurlijk maar een paar voorbeelden. Er zijn nog veel meer leuke en interessante applicaties en om die allemaal te ontdekken kun je rustig een paar weken zoet zijn. Daarom lees ik graag altijd even op GoT of andere websites wat voor applicaties anderen gebruiken, veelgebruikte applicaties zijn vaak niet voor niets veelgebruikt.

Ik ben erg tevreden over deze aanschaf. Het toestel is ontzettend snel, heeft een prachtig scherm en maakt gebruik van een verbeterd maar nog steeds vertrouwd Android. Ik heb even kort een issue met de Market gehad dat erg vervelend was maar dat heeft zich vanzelf opgelost. Ook zit er een klein bugje in het SMS-icoontje maar dit is niet storend. Goed bereik, veel applicaties.
Kortom, het is een zeer goede koop waarbij je echt waar krijgt voor je geld.

En nu maar hopen dat ik niet weer binnen een half jaar een nieuw toestel wil…

Heb jij ook een HTC Desire Bruin?

Zeer goede review! 5 sterren waard.
Hopelijk heb jij zoveel plezier van de desire als ik met mijn hero.
Aanrader voor tussen het lijstje met bruikbare programma's is taskiller. Een soort gebruikbeheer waarbij je programma's volledig kan afsluiten en zo RAM besparen.

Veel plezier met je desire!
Dankjewel :-)
Een taskkiller gebruik ik niet, dat is namelijk niet nodig bij Android (lees bijvoorbeeld dit artikel).

Korte samenvatting uit dat artikel:

* Android is hard coded to automatically kill a task when more memory is needed.
* Android is hard coded to automatically kill a task when it’s done doing what it needs to do.
* Android is hard coded to automatically kill a task when you haven’t returned to it in a long time.
* Most services (while possibly running in the background) use very little memory when not actively doing something.
* A content provider is only doing something when there is a notification for it to give. Otherwise it uses very little memory.
* Killing a process when it isn’t ready only causes it to have to reload itself and start from scratch when it’s needed again.
* Because a task is likely running in the background for a reason, killing it will only cause it to re-spawn as soon as the activity that was using it looks for it again. And it will just have to start over again.
* Killing certain processes can have undesirable side effects. Not receiving text messages, alarms not going off, and force closes just to name a few.
* The only true way to prevent something from running at all on your phone would be to uninstall the .apk.
* Most applications will exit themselves if you get out of it by hitting “back” until it closes rather than hitting the “home” button. But even with hitting home, Android will eventually kill it once it’s been in the background for a while.
Ah oke.
Voor zover bij mij bekend blijven veel programma's draaien, iig op mijn Hero.
Het lastige daaraan is dat ik aan het einde met zo'n 29 MB RAM over blijf, wat de snelheid niet ten goede komt.

Anyway, succes ermee! :)
Taskiller schijnt niet zo'n succes te zijn met Android 2.1. Ik heb het maar gelezen op fora, dus het is maar een gok.
Ik kan me echter niet voorstellen dat taskiller iets positiefs met zich meebrengt, aangezien het geheugen / CPU / caching van Android echt heel goed is!
Geweldige review. Ik ga dit toestel binnenkort halen. Zou je eventueel ook nog wat foto's kunnen plaatsen die genomen zijn in een donkere omgeving (hoeft niet, maar als je er zin in hebt :) ).
Dankjewel!

Ben ik wel van plan ja, ga deze week vast nog wel een keertje naar een café ofzo. En anders 's avonds thuis even foto's maken.
Echt een top review!
Ik heb gisteren deze besteld, met precies hetzelfde abbonnement als jij nu hebt ;)
Ik ben nu nog meer positief gestemd over mijn aankoop en zal deze review gebruiken om het toestel goed te leren kennen. Super. Thnx!! _/-\o_
Jij ook bedankt! Alvast veel plezier met het toestel, maar dat gaat vast wel lukken. ;-)
Leuke review, alleen jammer dat alle afbeeldingen "stuk" zijn. Zie je kans om dat nog te fixen?
Ik zie het inderdaad (kijk er niet zo vaak naar). Ik zal het over een paar weken fixen (eerst even een oogoperatie en dan is het niet zo verstandig om daarna achter m'n laptop te kruipen ;-)).
Goede review!

Waar ik benieuwd naar ben is het gebruik van het qwerty toetsenbord.
Ik heb nu een slide-phone met een vast toetsenbord. Ik ben er huiverig voor dat een touchscreen toetsenbord niet fijn werkt. (maar misschien is dit gewoon even wennen!)
Ben ik ook altijd huiverig voor geweest maar het valt me alles mee. Je kan het toetsenbord calibreren (dan moet je alle letters een keer indrukken) waardoor het al redelijk klopt en de foutjes die je af en toe toch maakt worden meestal vanzelf al gecorrigeerd. Ik heb er in ieder geval geen problemen mee. Het is wel een stuk minder snel typen dan op een hardwarematig toetsenbord (waar ik nog steeds wel de voorkeur aan geef).
De telefoon heb ik nu 3 maanden in gebruik, in een woord: wat een geweldig apparaat! Ik zie deze telefoon de I-phone nog wel verslaan (alhoewel niet hetzelfde segment), al is het op prijs. Android en de apps zijn perfect, alleen de accu kan vooral wanneer je navigatie gebruikt binnen een dag leeg zijn, lijkt mij logisch eerlijk gezegd. Veel pluspunten zoals gebruiksvriendelijk, synch met gmail (agenda e.d.), strakke widgets en bovenal snelheid!

Jazeker, ik promoot de HTC-Desire, omdat het een functionele, vlotte en gelikte telefoon is. Waarom 200/300 euro meer betalen voor een gehyped Appeltje? Iemand argumenten? :P
Goede review, met plezier gelezen.
Als medeLinuxgebruiker had ik toch nog een vraagje. Ik draai Ubuntu (welke distro draai jij?)
maar word android een beetje goed geondersteund, ik ging er vanuit van wel maar wat extra zekerheid kan geen kwaad!

En het scherm zelf (AMOLED zijnde) bevalt dat een beetje? Is het goed te zien in daglicht? Is die roze tint echt zo erg...?
Thanks :-) Ik draai Ubuntu thuis. Het hangt er een beetje vanaf wat je ermee wil. Je hebt bij het aansluiten op een PC 4 opties:
-Charge only - Uiteraard geen probleem met Linux
-HTC Sync - Het is een Windows-only programma dus dat werkt niet (misschien via Wine maar dat heb ik niet getest)
-Disk Drive - Werkt zonder enige problemen en gebruik ik erg veel!
-Internet sharing - Nog niet getest maar heb tot nu toe al m'n telefoons gebruikt voor internet sharing onder Linux, inclusief Windows Mobile. Ga ervanuit dat dit geen probleem mag zijn (misschien een beetje tweaken..)
Eén vraagje: Het stukje geluid waar je het geluid van het afspelen van een nummer beschrijft, is dat met de speaker van de telefoon? Ik ben nl. erg benieuwd naar het geluid bij't afspelen van muziek icm een headset.
(Ben nog aan't twijfelen tussen deze en de x10, en omdat mijn telefoon ook mijn mp3 speler gaat worden... ;))
Dat is met een speaker inderdaad. Met een headset is het geluid uitstekend (afhankelijk van de headset die je gebruikt natuurlijk ;-))

Ruis hoor ik enkel over de speakers met muziek. Audioboeken bijvoorbeeld zijn geen probleem. Met een headset dus ook niet.
De volumestappen zijn erg fijn precies!

[Reactie gewijzigd door Leekah op 13 april 2010 20:24]

Ja ik ben ook wel benieuwd naar het gebruik van de Desire als walkman. Ik denk aan:
- hoor je veel ruis als je geen muziek draait maar wel het volume redelijk vol open hebt staan?
- zijn de volume niveau stappen een beetje precies, of zijn het grote stappen?

Leuke review, vooral voor G1 bezitters :)
mooie review,

ik wil deze telefoon aan mijn zusje aanraden. :)

nu had ik nog een vraagje, ik kijk op mijn htc hd2 geregeld een serie/filmpje in de trein (gaat mooi) maar ik vroeg me af of dit ook op de desire mooi kan? of is het scjerm te klein?

thanx

-edit- wie wil zn desire ruilen tegen mijn hd2 ;)

[Reactie gewijzigd door BasZer op 15 april 2010 11:04]

Film kijken kan zeker goed. Scherm is groot genoeg om alles te kunnen zien, zelfs ondertiteling is duidelijk te lezen! Alleen ik denk dat je batterij snel leeg gaat als je een film kijkt.

Vind de batterij echt heel matig. Hoop dat er een verbeterde versie komt.
Film kijken gaat inderdaad erg goed! Ik ben juist steeds positiever aan het worden over de batterij. Ik heb vorige week een oogoperatie gehad en heb de afgelopen week zo'n beetje 24/7 luisterboeken geluisterd en heb 'm maar 1 keer per dag/anderhalve dag hoeven opladen. Ben dus positief verrast over de batterijduur.
Ik kan me helemaal vinden in deze review. Ik vroeg me alleen af hoe je de GPS aan of uit kan zetten? En of iemand weet hoe je die opstartgeluiden uit kan krijgen? Die staan wat mij betreft veel te hard.

Edit: GPS gevonden, ik had niet goed gekeken.

[Reactie gewijzigd door Djemme op 8 april 2010 22:34]

Het blijft grappig dat het toestel bij het opstarten aangeeft 'quietly brilliant' en vervolgens geluid maakt. ;-)
Opstartgeluiden kun je uitschakelen door voor je de telefoon uitzet het geluid van de telefoon uit te schakelen of op trillen te zetten. Als je geluid zachter staat zal dat geluid ook zachter zijn.