HTC Desire Bruin Review

BastiaanN 12 augustus 2010, 37.102 views

HTC Desire Bruin

Pluspunten

• Snel
  • Mooi scherm
  • Gevoelig touchscreen
  • Toetsenbord autocorrectie
  • Had ik al vermeld dat hij snel is?

Minpunten

• FM-Radio is buggy (niet meer in 2.2)
  • Kleuren soms te intens (roze gloed) (alleen bij amoled)
  • Geen screenprotector/hoesje meegeleverd
  • Maar 148MB voor installatie van applicaties
  • Handsfree-speakertje klinkt soms nogal schel

Waarschuwing: VEEL plaatjes.
Update 12-08-2010: Informatie over Froyo-update toegevoegd en S-LCD.

Ik mag me sinds tweenhalve week de trotse eigenaar van een HTC Desire noemen. Wat een geweldig toestel! Ik wil middels deze review de ervaringen met het toestel van afgelopen weken met jullie delen. Gezien ik inmiddels elk hoekje van de telefoon al heb uitgetest denk ik dat ik wel genoeg ondergrond heb om een review te plaatsen.

Mijn vorige toestel
Voor aanschaf van de HTC Desire was ik in het bezit van een Nokia N97. Ik heb eigenlijk weinig met de N97 kunnen doen zonder enige irritatie. Het toestel gaf vaak zo uit het niets meldingen dat het geheugen vol zat, de GPS werkte niet tot slecht en bij foto's met flits zat er constant een witte waas over de foto's. Ook had het toestel constant problemen met mijn carkit en volgens de audiozaak was dit een bekend probleem met de N serie van Nokia. Omdat ik best veel in de auto zit en het dus belangrijk vind dat een toestel mij goed de weg kan wijzen (navigatie) en goed samenwerkt met mijn carkit heb ik besloten dat toestel te verkopen.

Om enige misverstanden uit de weg te ruimen: Het toestel is al meerdere malen ter reparatie aangeboden geweest bij Nokia en ik heb de laatste keer zelfs een compleet nieuw toestel terug gekregen waarbij helaas exact dezelfde problemen aanwezig waren.

Apple
Het concept van de AppStore van Apple heeft mij altijd al erg aangesproken. Geen gezoek meer over het internet gewoon direct op je telefoon in de AppStore downloaden wat je wilt hebben en nog voor een leuke prijs ook! Helaas hoor je maar al te vaak dat Apple applicaties weigert waarvan hun het nut niet inzien of waarvan hun de applicatie te concurrerend vinden. Dat vind ik erg jammer, ik ben prima in staat om zelf te beslissen wat ik op de telefoon wil hebben en wat niet. Daarnaast moet je verplicht iTunes installeren bij het koppelen aan je pc en kun je geen native-iPhone apps ontwikkelen op een Windows-PC.

Nokia
Ik heb voordat ik de N97 in bezit had nog wat andere toestellen gehad van Nokia waaronder een N82 en een E71, beide prima toestellen! Dit waren beide geen touchscreen toestellen en draaien dus ook een andere versie van Symbian dan de N97. Omdat ik toch wel graag weer een telefoon met een groot scherm wou hebben kwam ik automatisch op een touchscreen-telefoon uit. Symbian v5 heb ik vanwege de slechte ervaring op de N97 even laten varen.

De N900 heeft mij nog wel even aan het twijfelen gebracht, heerlijk zo'n open OS. Ten tijde dat ik wat onderzoek had gedaan naar dit toestel ontbrak er (nog) MMS support. Het feit dat er basic functies ontbreken op een toestel wekte bij mij de indruk dat Maemo nog niet zo volwassen was/is.

Research In Motion (BlackBerry)
De toestellen van RIM zien er altijd erg degelijk uit en staan bekend voor hun goede accuduur. Ik vind ze echter te zakelijk en het ontbreken van goede navigatie-apps voor de BlackBerry is voor mij echt een afknapper.

Samsung
Toegegeven, Samsung maakt toestellen met een mooi design en feature-rich. Ze gebruiken een mix van besturingssystemen waaronder Symbian, Windows Mobile en Android. Ik heb echter ontzettend slechte ervaringen met hun supportafdeling waardoor ik eigenlijk wel klaar met ze ben.

Het pas aangekondigde nieuwe toestel van hun ziet er echter wel veelbelovend uit, De Samsung Galaxy S. Dit toestel draait ook Android en het scherm is toch weer een slagje groter dan die van de HTC Desire. Echter vind ik de GUI niet zo mooi (al je vast wel iets anders kunt installeren) en blijf ik toch steken bij mijn slechte ervaringen met hun supportafdeling.

Sony Ericsson
Bij SE trok de Xperia X10 gelijk mijn aandacht. Mooi toestel met goede specificaties. Alleen jammer dat het nog op Android 1.6 draait. In Android 2.1. zijn naar mijn weten veel goede verbeteringen toegevoegd. Het Timescape wat op het toestel draait vind ik ook niet zo mooi en ik vind het jammer dat er zoveel van Android "verborgen" wordt. Daarnaast had ik veel lovende dingen gehoord over het onscreen toetsenbord van de HTC Desire en dat is toch niet geheel onbelangrijk als je geen fysieke toetsen meer hebt!

Motorola Milestone
Op dit toestel was in eerste instantie mijn keus gevallen toen het werd aangekondigd. Android 2, een Google Experience Device en een fysiek toetsenbord, wat wil je nog meer! Helaas heeft het vanaf dat moment lang geduurd voordat dit toestel in Nederland leverbaar was en gaandeweg vond ik het toch jammer van de goudkleurige toetsen. Daarnaast twijfel ik sterk aan de support die Motorola in Nederland levert omdat dit weer n van de eerste toestellen is die ze in de Benelux uitbrengen nadat ze gelange tijd weg zijn geweest.

HTC
Over HTC heb ik de laatste jaren veel positieve dingen gehoord. Hun support schijnt uitstekend te zijn en veel toestellen ontvangen toch nog geruimte tijd updates van de software, een heel groot pluspunt wat mij betreft want met een toestel wil je toch wel een tijdje verder kunnen.

Ik had wel wat vaker naar HTC gekeken maar tot nu toe brachten ze meestal nog toestellen uit met Windows Mobile 6.5, een besturingssysteem welke toch wel wat achterloopt op de concurrentie. Daarnaast voel ik er niks voor om constant met zo'n pennetje te moeten lopen kloten wanneer je het toestel wilt bedienen.

Ik heb van mijn werk een poosje een T-Mobile G1 in bruikleen gehad en dat toestel werkte in het begin best lekker. Toch kon je goed merken aan Android 1.5 dat het nog moest groeien. Ten tijde dat ik het toestel kreeg was Android alleen nog in het Engels en ontbraken er veel standaard features zoals het verzenden van een bestand via Bluetooth. Toen het toestel een upgrade kreeg naar 1.6 (waarbij overigens wel de Nederlandse taal zat) werd het al gauw traag en was de batterij binnen een halve dag leeg. Ik heb daarna eigenlijk nooit meer omgekeken naar Android tot nu.

Versie 2.1 van Android brengt veel verbeteringen en ik durf het nu ook wel een volwassen platform te noemen, reden genoeg om er nog een keer weer naar te kijken dus :) Het design van de Legend vind ik simpelweg niet zo mooi vooral vanwege de grote kin. De Legend heb ik dus ook niet verder naar gekeken.

Dan de Desire, na wat filmpjes op het internet was ik verkocht, een mooi design, fysieke toetsen aan de onderkant van de telefoon en een ont-zet-tend gevoelig touchscreen met niet te vergeten, een geweldig kleurcontrast. De specificaties van het toestel zijn ook niet verkeerd en welk filmpje je ook bekijkt, het toestel is razendsnel. Ook de HTC Sense interface zag er veelbelovend uit. Maar dat behandel ik allemaal uitgebreid in deze review :)

De specificaties van de Desire liegen er niet om, al vind ik de keuze voor 512MB aan interne opslag wel wat weinig. Zeker gezien hiervan nog maar 148MB beschikbaar is voor applicaties en dergelijke. Daarbij komt nog dat je in Android applicaties niet op de SD-Kaart kunt installeren (tenzij je het toestel root).

SchermCapacitief 3.7" AMOLED OF Super-LCD touchscreen
Resolutie480x800 WVGA
Processor1024Mhz (1Ghz) Snapdragon met AMD z430 GPU
Geheugen576MB waarvan 400MB beschikbaar
Opslag512MB intern waarvan 148MB beschikbaar. Extern uitbreidbaar via Micro-SD tot 32GB. Standaard is er een 4GB meegeleverd.
Batterij1400mAh Lithium-ion.
Camera5MP met Gezichtsdetectie, Auto-focus, Geotagging en led-flits.
SensorsAccelerometer, Lichtsensor, Nabijheidssensor en Digitaal Kompas.
Aansluitingen3.5mm Koptelefoonaansluiting en micro-USB.
NetwerkondersteuningHSPA/WCDMA: 900/2100 MHz
GSM: 850/900/1800/1900 MHz
Connectiviteit3G/HSDPA/EDGE/GPRS/Wi-Fi en GPS, Bluetooth 2.1
PlatformAndroid™ 2.1 (clair) met HTC Sense™

Nog een intressante feature van de HTC Desire is dat het automatisch een backup van je gegevens op het toestel maakt en deze naar de SD-kaart schrijft. Zo hoef je zelf niet meer om te kijken naar het maken van een backup van bijvoorbeeld je smsjes. :)

Ik heb het toestel direct opgehaald toen het beschikbaar was bij de BelCompany. De verkoper kwam met een mooi, stevig, bescheiden doosje aanlopen met daarop in het groot een afbeelding van het toestel. Het doosje is precies wat de Desire ook is; Strak, zonder poespas en mooi!

In het doosje trof ik de volgende items aan:
  • HTC Desire (Wie had dat gedacht :o)
  • Oplader met een USB-aansluiting
  • Micro-USB Kabel
  • Oordopjes en bijbehorende kussentjes
  • Snelstartgids en wat andere algemene informatie.
Het is jammer dat er maar n usb-kabel wordt meegeleverd met het toestel omdat er ook een kabel in de oplader moet worden gestoken voordat deze kan worden gebruikt. Daarnaast is de meegeleverde usb-kabel vrij kort, ongeveer 1.5 meter. Ook vindt ik het jammer dat HTC geen screenprotector en/of hoesje voor het toestel heeft meegeleverd. Je wilt het toestel natuurlijk wel zo lang mogelijk in topconditie houden.

De meegeleverde 4GB micro-SD was al geplaatst in het toestel met daarop wat voorbeeld foto's en muziek. Op de micro-SD staat ook de volledige Nederlandstalige handleiding voor het toestel als mede de HTC Sync software.

Het design van het toestel spreekt mij erg aan, ik vind hem mooier dan de HTC Legend. Er is een subtiele knik aan de onderkant van het toestel aanwezig die mij eigenlijk nog niet eens was opgevallen. Verder zit alleen het broodnodige op het toestel en voelt het toestel erg solide aan. De rand om het scherm lijkt een soort metaal te zijn maar ik kan niet thuisbrengen wat het nu precies is. De knoppen zitten stevig in de behuizing en hebben vrijwel geen speling en hebben ook geen last van "licht lekkage". Ik vind het erg prettig dat het fysieke knoppen zijn omdat deze altijd beter werken dan aanraakgevoelige knoppen zoals deze op bijvoorbeeld de Nexus One te vinden zijn.

Het feit dat alle knoppen in spiegelbeeld zitten in vergelijking met mijn Nokia is wel even wennen! Ik druk vaak per abuis de powerknop in bij het plaatsen van de telefoon in een hoesje of soms druk ik per ongeluk op n van de volumetoetsen. Overigens niets wat een beetje gewenning niet oplost :)

Het scherm en de achterkant van het toestel zijn erg gevoelig voor vingervlekken. De vingervlekken zijn echter wel weer makkelijk weg te halen maar ik loop wel de hele dag het toestel te poetsen ;)

Bij de eerste keer plaatsen van de batterij gaat de backcover er wel erg lastig af, je hebt bijna het gevoel dat je de backcover kapot trekt maar dat valt allemaal wel mee. Als de batterij eenmaal is geplaatst en de backcover weer op zijn plek zit komen er geen vreemde kraakjes van het toestel af bij het indrukken van de backcover.

Onderstaand verhaal over het scherm gaat over de Amoled versie. Vrijwel alle nieuwe Desires die van de nieuwe batch afkomstig zijn schijnen uitgeleverd te worden met een super-lcd scherm in plaats van Amoled. Voordelen van dat scherm ten opzichte van Amoled zijn dat het geen last heeft van de roze waas, beter leesbaar is in de zon en dat ook tekst scherper is omdat er geen gebruik wordt gemaakt van de pentile layout en ook de kleurechtheid is beter. Je zult echter wel de intensieve kleuren van Amoled missen.

Wat betreft de energiezuinigheid van Amoled ten opzichte van s-lcd ligt het er maar net aan welke content je op je scherm weergeeft. Amoled kan individuele pixels uitschakelen wanneer ze niet worden gebruikt en kan hiermee aanzienlijk zuiniger zijn dan een s-lcd, dat een constant energieverbruik kent. Echter, zodra je bijvoorbeeld een webpagina bekijkt met veel wit kan Amoled wel tot 300% meer verbruiken dan s-lcd.

Op GSMArena zijn beide schermen naast elkaar gelegd.

Over het AMOLED scherm van de Desire zijn al veel dingen geschreven. Het scherm is niet echt 480x800 pixels omdat de layout van de pixels anders is dan bij een traditioneel lcd-scherm, het scherm van de Desire maakt gebruik van een Pentile Matrix. Maar merk je daar in het dagelijkse gebruik veel van? Nee absoluut niet.

Het scherm ziet er super uit, verreweg het beste scherm wat ik ooit in een telefoon heb gezien. De beruchte roze tint waarover zo vaak wordt gesproken is op mijn toestel ook aanwezig maar valt mij alleen op bij een lage brightness. De roze weergave gebeurd alleen bij bepaalde grijstinten zoals op de HTC website en de GMail applicatie. Zodra je de brightness opschroeft is het -met uitzondering van de HTC website- nagenoeg weg.

Brightness 0%Brightness 50%Brightness 100%

Een ander nadeel van de gebruikte PenTile layout is dat hele kleine tekst nogal korrelig op het scherm wordt weergegeven. Op andere schermen zou op dit formaat de tekst ook wel erg klein zijn, maar nog wel leesbaar in tegenstelling tot op de HTC Desire. Hieronder zie je een foto gemaakt met enorm kleine tekst waarop je duidelijk de korreligheid kunt zien. Tevens heb ik nog even een vergelijking tussen de HTC Website op het scherm en via de debugger bijgesloten.

Klik op de afbeelding om de korreligheid goed te kunnen zienHTC site op scherm DesireHTC site op PC

De gevoeligheid van het touchscreen is ook dik in orde. De lichtste aanraking wordt zonder problemen geregistreerd en scrollen door de menu's gaat ook heerlijk eenvoudig op dit toestel.

Leesbaarheid bij zonlicht
Vandaag nog even met het toestel buiten gelopen terwijl de zon hoog aan de hemel stond en het scherm was prima leesbaar! Ik snap dus ook niet dat er altijd wordt beweerd dat dit type schermen slechter leesbaar zouden zijn in direct zonlicht dan traditionele lcd schermen.

Ik heb geprobeerd om bij blootstelling aan direct zonlicht het scherm van de telefoon op de camera te zetten. De camera heeft zelf ook moeite met het grote verschil in contrast. Maar zoals je goed kunt zien vergelijk ik het toestel met een N97 en doet het AMOLED scherm het helemaal niet slecht ten opzichte van een traditioneel LCD-Scherm. Nogmaals, wanneer je het scherm zelf ziet zal het nog iets beter zijn dan wat de camera nu laat zien. Beide toestellen waren ten tijde van het filmpje ingesteld op 100% brightness.

In de tussentijd speel ik zelf -dankzij de weerspiegeling- de hoofdrol in deze film :P Boekingen kunnen via dm of e-mail :+

De HTC Desire draait op versie 2.1. van Android. Deze versie van Android is toch een stuk volwassener ten opzichte van zijn voorgangers, je kunt goed zien dat Google stevig aan de weg heeft getimmerd. Alle basis functies van het toestel werken goed (daar kom ik verder in deze review nog op terug) en synchronisatie met Google's eigen diensten zoals GMail en Google Agenda is dan ook kinderlijk eenvoudig.

HTC heeft bij de Desire een eigen interface over Android heen gelegd genaamd HTC Sense. Dit is als het ware een uitbreiding van Android waarbij diverse onderdelen van het OS worden vervangen. Bijvoorbeeld de berichten applicatie, het onscreen toetsenbord, de launcher en tal van widgets op het startscherm.

Opstarttijd
Android staat niet bekend vanwege het snelle opstarten maar dit gaat opzicht prima met de HTC Desire. Het duurt ongeveer 45 seconden inclusief het invoeren van de pincode voordat het toestel helemaal opgestart is. Omdat veel mensen een andere mening hebben over wanneer een toestel nu eigenlijk helemaal is opgestart heb ik daar een filmpje van gemaakt, die kun je hier bekijken.

Eerste keer opstarten
Tijdens de eerste keer opstarten van de telefoon krijg je gelijk een installatie-hulp voorgeschoteld die je meteen kans geeft om de internetverbinding en synchronisatie in te stellen.

De instellings-assistent bij de eerste keer opstarten, klik voor groter.

Startscherm en Widgets
Standaard zijn er door HTC al wat "Scenes" meegeleverd waarmee je de 7 homescreens voorziet van een achtergrond en een breed scala aan widgets. Bij het opstarten staat standaard de scene "HTC" ingesteld. Scenes kun je gemakkelijk aanpassen door widgets te verwijderen en/of toe te voegen. Het is ook mogelijk om je eigen homescreens als Scene op te slaan.

De meegeleverde widgets zijn er eigenlijk te veel om op te noemen en dat is positief. Ik heb vrijwel van de standaard "HTC" scene alleen de standaard klok laten staan, die vind ik erg mooi! Waar je wel even op moet letten met de widgets is dat dit in principe ook gewoon processen zijn. Als je veel widgets op je startscherm hebt staan die af en toe de informatie updaten via het internet, dan gaat je accu wel erg hard!

Het startscherm is erg overzichtelijk en er past lekker veel informatie op. Je kan naast widgets ook snelkoppelingen naar veel gebruikte acties en programma's toevoegen. Hieronder kun je een paar door HTC Gedefinieerde startschermen zien. Er zijn meer presets aanwezig maar dan wordt het zo'n berg plaatjes ;) De laatste preset heb ik zelf samengesteld :)

Scene "HTC"
Op deze scene staat het toestel standaard op ingesteld. Het bevat een weer widget, friend stream (voor twitter en facebook), POP Mail, klok met snelkoppelingen, favoriete contacten, rss lezer.

Scene "Spel"
Deze scene bevat het weer, friends stream, fotoalbum, klok met snelkoppelingen, muziekspeler en visuele bookmarks.

Eigen Scene
Deze scene bevat de muziekspeler, visuele bookmarks, agendaoverzicht, klok met agenda en snelkoppelingen, energiebeheer widget met snelkoppelingen, rss lezer.

Veel widgets die HTC meeleverd met het toestel kunnen in verschillende uitvoeringen op het startscherm getoond worden. Zo zijn er 12 stijlen voor de klok aanwezig en bijvoorbeeld 3 voor de agenda. Ik zou ze graag allemaal laten zien maar het zijn er zoveel! 8)

Dit zijn toch wel de basis functies van een telefoon en van deze functies verwacht je ook dat ze goed werken. In dit stukje besteed ik hier dan ook aandacht aan. Ik heb zelfs een opname van een telefoongesprek tussen 2 desire's bijgesloten die je verderop kunt downloaden :)

Het bereik van het toestel is goed. Overal waar ik volledig bereik heb/had met mijn N97 heb ik dat ook met de HTC Desire. Het toestel schakelt ook snel tussen GSM en WCDMA zodra het WCDMA netwerk beschikbaar komt.

Helaas moet ik jullie vanwege privacygevoelige informatie screenshots van de contactenapplicatie schuldig blijven. Dat is verder ook allemaal niet zo spannend en werkt dan ook zoals je van een dergelijke applicatie zou verwachten. Wanneer de de applicatie opstart kom je in een lijst waarin al je contactpersonen staan. De contactpersonen zijn alfabetisch gesorteerd en elke keer wanneer de eerste letter van een naam overgaat naar de volgende (dus bijvoorbeeld van Albert naar Bastiaan) dan zit daar een kleine onderbreking tussen in de lijst.

Verder kun je in de contactapplicatie groepen en contacten aanmaken en contacten toevoegen aan deze groepen, online adresboeken raadplegen van bijvoorbeeld Twitter en Facebook en kun je de recente oproepen lijst raadplegen.

Bellen
Ik gebruik de contactenapplicatie eigenlijk nauwelijks. Je kunt op het startscherm van de telefoon op "Telefoon" klikken en deze brengt je gelijk in een soort snelkeuze menu waarin je de naam van een contactpersoon kan intypen of een nummer. Dit werkt prima getuige het feit dat ik de contactenapplicatie nu voor de eerste keer opstarten voor deze review ;)

Het bellen met de telefoon gaat prima en het scherm gaat automatisch uit wanneer je het aan je oor houdt. Wat me wel opgevallen is, is dat het wel enige tijd duurt voordat het scherm weer aangaat wanneer je het weer van je oor afhaalt. Soms duurt dit echt wel een seconde of 5. In het optie menu kun je kiezen om de persoon aan de lijn te dempen, het gesprek in de wacht te zetten of de luidspreker in te schakelen.

De gesprekskwaliteit is zeer goed te noemen en achtergrond lawaai wordt door de telefoon vrij goed weggefilterd. Ik heb een test gedaan samen met een collega door vanaf mijn HTC Desire naar zijn HTC Desire te bellen terwijl hij zijn telefoon op de line-in van een Creative Audigy aangesloten heeft en het gesprek heeft opgenomen. Ik heb halverwege het korte gesprek de muziek ontzettend hard aangezet zodat ik mijzelf nog nauwelijks kon verstaan maar ik bleef aan de andere kant van de lijn toch goed hoorbaar.

align=middle Download Telefoongesprek

Natuurlijk test je met bovenstaande opname de interne luidspreker van de telefoon niet omdat je dat simpelweg met een opname niet vast kan leggen. Echter kan ik vermelden dat deze het prima doet, helder en geen vervorming.

Ik was in eerste instantie een beetje bang dat het toestel misschien wel niet zou werken met mijn autoradio (Parrot carkit) omdat er geen enkele Android telefoon in de supportlijst was opgenomen. Ik ben dan ook blij om te kunnen vermelden dat de HTC Desire prima werkt via bluetooth samen met mijn Alpine CDE-113BT autoradio. De gesprekskwaliteit via de radio is goed en ik kan ook op de radio door het telefoonboek of de recente oproepen lijst bladeren en een telefoongesprek initialiseren. Prettig detail is dat de telefoon zelf periodiek zoekt naar de carkit en er mee verbindt wanneer bluetooth is ingeschakeld.

Berichten
In de berichtenapplicatie van de HTC Desire worden berichten standaard gegroepeerd per contactpersoon. Wanneer je de applicatie opstart zie je direct alle contactpersonen waarvan je een bericht hebt ontvangen. Wanneer je vervolgens op de naam van die persoon klikt krijg je alle sms'jes van die desbetreffende persoon inclusief de berichten die jij naar die persoon hebt verzonden zodat je de conversatie gemakkelijk kunt volgen.

Je kunt in het conversatiescherm gelijk een bericht terugsturen door op de invoerbalk te tikken. Prettig hierbij vindt ik dat alle berichten onderwijl dat je typt nog gewoon zichtbaar blijven. Erg handig als je onder het typen nog even terug wilt kijken wat de persoon in kwestie ook alweer gezegd heeft. Je hebt door de uitvoering van de berichtenapplicatie meer het gevoel dat je online aan het chatten bent in plaats van sms.

Tijdens het opstellen van een bericht kan je er via het menu voor kiezen om een sneltekst, smiley of bijlage toe te voegen. Wanneer je kiest voor een bijlage wordt het bericht automatisch omgezet naar een MMS bericht. In het MMS gedeelte kan je eenvoudig dia's toevoegen aan de diashow.

Tekstinvoer
Ik heb zelf een afwijking aan mijn fijne motoriek waardoor ik nogal snel op een andere plek druk dan dat ik bedoelde. Nu is dit vaak alleen wanneer ik een bepaalde handeling een tijdje niet gedaan heb maar dankzij dat feit ben ik eigenlijk altijd opzoek geweest naar een telefoon met een fysiek toetsenbord. Mijn N97 had ook een fysiek toetsenbord en deze gebruikte ik dan ook regelmatig.

Gezien mijn grote onvrede over de N97 en het lange wachten op een mooi Android toestel met een fysiek toetsenbord, heb ik destijds toch maar besloten om de HTC Desire te nemen in de hoop dat het onscreen toetsenbord zou meevallen. En dat doet het! Het scherm reageert erg prettig, ik heb nog geen enkele keer gehad dat ik op het scherm drukte en dat het vervolgens mijn aanraking niet oppikte. Het HTC toetsenbord is ook erg fijn omdat je in de qwerty-modus ook daadwerkelijk af en toe een verkeerde letter mag indrukken. Het toetsenbord heeft een autocorrectie feature aan boord waardoor die er meestal alsnog na het indrukken van de spatiebalk het goede woord neerzet. Mocht dat niet het geval zijn dan hoef je maar n keer het woord goed in te toetsen en toe te voegen aan het woordenboek :)

Mocht je niet tevreden zijn met het qwerty-toetsenbord dan kan je altijd het toestel 90 graden draaien om het qwerty-toetsenbord in landscape modus weer te geven of kun je het toetsenbord instellen op een traditioneel toetsenblok van een telefoon (3 letters per toets) of compacte qwerty waarbij er twee letters per toets staan.

Omdat een filmpje meer zegt dan 1000 woorden heb ik van het toetsenbord een video gemaakt waarbij ik de gehele functionaliteit laat zien.

Laat ik maar gelijk met de deur in huis vallen, als je dit toestel voor de navigatie koopt dan hoef je hem absoluut niet te laten liggen. De GPS ontvangst is werkelijk superieur in tegenstelling tot mijn N97. Zelfs binnenshuis (bij de computer) ontvang ik nog 9 satellieten waarbij de GPS een nauwkeurigheid heeft van 4 meter (bovenverdieping, onder de zolder).

Wanneer je de GPS navigatie in de auto gebruikt zoals bijvoorbeeld via het programma CoPilot of Navigon (zie screenshot boven) beweegt het beeld soepel en het pijltje blijft solide op de weg staan. Belangrijker nog, er is helemaal geen vertraging te merken in verhouding tot waar je rijdt en de instructies komen mooi optijd en zijn duidelijk. In de auto geeft het diagnoseprogramma dat hierboven in n van de screenshots te zien is, gemiddeld 11 12 satellieten met een nauwkeurigheid van 2 meter.

Persoonlijk verkies ik Navigon boven CoPilot omdat ik daarvan de routeberekening iets logischer vindt. Het programma reageert snel en soepel en de navigatiestem is goed te verstaan. Helaas heeft tijdens het navigeren op maximaal volume het speakertje van de Desire wel wat moeite om niet te vervormen en klinkt het soms nogal schel.

Indien je meer informatie wilt over navigatie op android dan kun je hier terecht: Android: Turn by Turn Navigation

De camera applicatie op de desire start op in ongeveer 4 seconden en daarna kun je gelijk beginnen met foto's schieten. Het opslaan van de foto's gaat snel, ongeveer direct nadat je een foto hebt gemaakt kan je er nog een maken. Het maken van een foto gebeurd door het indrukken van de optische trackball of door het tikken op het scherm. Bij het tikken op het scherm kun je op die plek klikken waarop je scherp wilt stellen, leuke feature!

Hoewel HTC veel aandacht heeft besteed aan de camera-applicatie is het natuurlijk niet te vergelijken met een echte compactcamera. Het blijft een camera om snel kiekjes mee te maken voor wanneer je niets anders bij de hand hebt en niets meer dan dat.

De camera ondersteund gezichtsdetectie en geotagging en er kan ook ingezoomd worden. Daarnaast zijn er tal van effecten aanwezig en wanneer deze worden geactiveerd is het voorbeeld ook al direct zichtbaar op het scherm van de Desire. Verder kan er voor een telefoon best veel worden ingesteld, hierbij te denken aan; helderheid, scherpte, verzadiging en contrast.

Overdag gaat het maken van foto's over het algemeen meer dan prima. Wanneer er een een groot contrastverschil aanwezig is worden sommige objecten in de foto al snel overbelicht. In het donker blijkt de led-flash maar van weinig nut. Opzicht gaat het in een slecht belichte kamer in het donker nog redelijk maar wanneer je dan een object van dichtbij wilt fotograferen wordt het ook al snel overbelicht.

Natuurlijk mogen we de videokwaliteit niet vergeten. Ook hier geldt weer dat je het waarschijnlijk alleen zult gebruiken bij gebrek aan wat beters. Maar het zijn zeker redelijke filmpjes als je ergens snel even een video van wilt maken.

Muziekspeler
De muziekspeler die op de Desire te vinden is ziet er mooi uit en werkt ook naar behoren. Alle functies die je van een muziekspeler zou verwachten zitten er in behalve de equalizer, die is niet aanwezig. Dat de equalizer mist is jammer want op deze manier heb je bij goedkope oordopjes -zoals de meegeleverde set- totaal geen bass. Sluit je de wat betere oordoppen of koptelefoons er op aan dan klinkt het geluid meer dan prima. Zelf gebruik ik in combinatie met de telefoon de MetroFi 220 van Ultimate Ears en dat klinkt allemaal erg lekker. De hoeveelheid ruis is minimaal en totaal niet storend.

Om het verhaal over de hoeveelheid ruis kracht bij te zetten heb ik het toestel aangesloten op de line-in van mijn Creative X-Fi en een opname gemaakt van een audioboek en een stukje MP3.

align=middle Download ruisvoorbeeld - Luisterboek

align=middle Download ruisvoorbeeld - Muziek

FM-Radio
De FM-Radio is nogal basic en dat is jammer. Er zou ondersteuning voor RDS op moeten zitten maar dit heeft bij mij nog niet gewerkt, zelfs als ik een zender pak met een ontzettend sterk signaal. Doordat RDS niet goed werkt wordt de zendernaam ook niet automatisch opgehaald. De applicatie is ook nogal buggy want soms stopt spontaan het geluid en loopt de applicatie vast. Zo af en toe kan ik de applicatie ook niet afsluiten. Vervelende is dan dat je het toestel moet rebooten omdat anders de FM-Ontvanger actief blijft in de achtergrond en dit snoept dan voordurend van je batterij.

Update:
In de 2.2 update is de FM-Radio totaal vernieuwd en deze werkt nu wel stabiel. RDS is nog steeds redelijk afwezig tenzij er een erg sterk signaal is, dan wordt enkel de zendernaam opgehaald.

De ontvangst is overigens redelijk te noemen, de aangesloten headset wordt gebruikt als antenne en dit is dan ook een vereiste. Verder is de geluidskwaliteit prima te noemen.

YouTube
Natuurlijk mag op een telefoon welke uitgerust is met een besturingssysteem van Google een YouTube applicatie niet ontbreken, en dat doet het dan ook niet. De YouTube applicatie behoeft verder niet zoveel uitleg. De applicatie werkt naar behoren en schakelt automatisch terug naar lagere kwalteit wanneer er via het 3G netwerk naar een filmpje gekeken wordt.

Naast de YouTube applicatie is er verder geen software meegeleverd om filmpjes mee te kunnen bekijken. Zelf gemaakte videos kun je wel bekijken via het fotoalbum.

Update:
In de 2.2 update is er nu een extra pictogram in het menu dat je gelijk naar je video's brengt. Deze staan nu niet meer gezamelijk met de foto's onder de galerij.

Browser
De browser van de Desire werkt snel en intutief. Pinch-to-zoom werkt ook prima om even snel in te zoomen op een pagina. Fijn daarbij is dat de browser een soort van smart-fit toepast zodat de tekst altijd in de breedte binnen het scherm valt, zodat je enkel verticaal hoeft te scrollen. Het inladen van de pagina's gaat razendsnel via zowel wifi als HSDPA :)

Flash werkt ook best goed in de browser. Veel standaard simpele flash dingetjes worden prima ingeladen. (zoals reclamebanners, helaas... ;)) Maar de wat complexere dingen zoals bijvoorbeeld de videoplayer hier op tweakers.net doen het niet, YouTube daarintegen, doet het wel weer.

Update:
In de 2.2 update is er nu volledige flash support aanwezig door middel van een volledige versie van Flash 10.1. Veel applicaties werken prima en ook bijvoorbeeld flash spelletjes op de bekende websites kunnen zonder problemen worden gespeeld. Nadeel is wel dat nu nog meer flash banners worden ingeladen en dat dit toch wel impact heeft op de browsersnelheid.

Gmail
De GMail applicatie werkt erg fijn. Google pushed mails naar je Desire op het moment dat ze op de server van Gmail binnenkomen zodat je altijd direct de meeste recente mails op je toestel hebt staan. De applicatie ondersteund ook al je labels die je in je Gmail hebt aangemaakt en zo zijn labels die je er via de webinterface aanhangt ook zichtbaar in de applicatie en vice versa.

Verder valt er weinig te zeggen over de applicatie behalve dat het erg veel lijkt op de webinterface, en dat is prettig :)

Mail
Met de Mail applicatie van de Desire kunnen standaard POP3, Exchange en IMAP accounts worden toegevoegd. Ik heb voor deze review even een e-mailadres ingesteld maar normaal gesproken gebruik ik deze applicatie niet omdat alles via mijn GMail account loopt. Deze applicatie doet ook wat je er kan verwachten en heeft de mogelijkheid om periodiek op nieuwe berichten te controleren.

Er zijn veel verschillende meningen over de accu van de Desire. Ik vind dat deze het opzicht redelijk doet. Bij matig gebruik waarbij ik ongeveer een uurtje internet, auto-sync aan heb staan voor mail, weer en contacten haal ik met gemak 2 dagen. Via wifi 8 uur lang een 256kbps stream beluisteren gaat ook prima al moet ik hem daarna echt wel opladen.

Een tip is wel om alles wat je niet gebruikt of waarvan je niet direct geholpen bent met de automatische synchronisatie dit dan ook uit te schakelen. Zo ook de standaard friendsstream die HTC meeleverd met het toestel, deze staat standaard al ingesteld als widget op het startscherm en het constant updaten van twitter en facebook vraagt toch wel wat batterijtijd.

Android Market
De Android Market vind ik echt een geweldige toevoeging, het is nu zo makkelijk om even een applicatie op te zoeken voor iets wat je op dit moment niet bevalt of iets wat je nog mist op je toestel. Je start de market op typt in wat je zoekt en je kan de applicatie gelijk downloaden. Het aanbod applicaties is enorm!

Heel veel applicaties in de Android Market zijn gratis om dat de ontwikkelaars advertenties in hun programma's kunnen opnemen. Vaak kan je overigens tegen betaling de banners laten weghalen. Betaling kan helaas alleen nog via creditcard en niet via bijvoorbeeld PayPal of iDeal, hopelijk veranderd dit nog in de toekomst :)

Update:
In de 2.2 update is een nieuwe versie van de market opgenomen, nu is er de mogelijkheid om je applicaties automatisch te laten updaten wanneer er een update beschikbaar is.

Mijn musthave-apps
  • Settings Profiles
    Automatische profielen maken
  • Call Meter NG
    Je bel en dataverbruik bijhouden
  • ES File Explorer
    Filemanager
  • GPS Status
    Voor het testen van je GPS-ontvanger
  • StreamFurious Pro
    Internetradio luisteren
Ik had er graag meer info bij willen zetten maar helaas klaagt de productreview manager dan dat mijn review te groot is... :) Inmiddels is het limiet voor productreviews geupdate *O*

Heb jij ook een HTC Desire Bruin?

''Het scherm is niet echt 480x600 pixels omdat de layout van de pixels anders is dan bij een traditioneel lcd-scherm, ''

480x600 -> 480x800.

Verder een van de beste reviews hier op Tweakers, echt enorm uitgebreid en duidelijk! _O_

Oh en je negatieve eigenschappen:
''Maar 148MB voor installatie van applicaties''

Ik meen te hebben gelezen dat met een komende update je gewoon op SD kaart kan installeren, over een tijdje een minpunt minder dus :P
Scherp! Dank je, heb het gauw aangepast :)
De app bouwer moet dit wel toestaan, anders installeert de app zich toch in het telefoongeheugen. Aantal apps dat op de sd te installeren is neemt wel met de dag toe.
Hoewel ik graag alle plaatjes klikbaar wil maken lukt dat niet omdat ik nu tegen de grens aan loop te hikken van de maximale grootte van een productreview. Ik heb in elk geval de foto's klikbaar gemaakt die met het toestel zijn gemaakt en voor de rest moet ik nog even kijken wat er te redden valt!

In de tussentijd zijn alle foto's die ik gemaakt heb voor deze review te bekijken in mijn gallery.
gallery: BastiaanN

[Reactie gewijzigd door BastiaanN op 4 mei 2010 11:36]

Idd nice! :)

nog een vraagje, is het ook gemakkelijk om hotmail (inclusief agenda) te syncen met deze telefoon.
Wat je kunt doen is je Hotmail-berichten laten importeren in Gmail.

Dit kun je doen door in Gmail naar "instellingen" te gaan en daarna het tabblad "Accounts en import". Hier kun je via het kopje "E-mailberichten bekijken via POP3" instellen dat Gmail automatisch berichten van de Hotmail server download en tussen je andere berichten zet. Automatisch krijgen die berichten dan ook een label mee dat het Hotmail berichten betreft. Op deze manier ontvang je al je berichten netjes in je Gmail-app.

Over de agenda: ik weet niet of je ook Outlook gebruikt om je agenda te syncen met hotmail? Als dit het geval is kun je met Google Calendar Sync weer syncen met je Google Calendar.

Dus hotmail agenda -> outlook -> google calendar sync -> google calendar

Het klinkt misschien een beetje omslachtig, maar op deze manier heb je alles gemakkelijk toegankelijk op je telefoon. Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Je hotmail e-mail zou je gewoon via de email applicatie kunnen ophalen. De agenda zal wat lastiger worden denk ik, ik kan je er in elk geval helaas geen antwoord op geven :)
Top Review, zeer netjes.

/edit

Tevens "Daarbij komt nog dat je in Android applicaties niet op de SD-Kaart kunt installeren." Binnenkort wil Google dit wel toestaan.

[Reactie gewijzigd door tHe_BiNk op 4 mei 2010 14:49]

Tevens is er al een manier beschikbaar om ervoor te kunnen zorgen dat je applicaties op je SD kaart kan installeren. ;) Deze aanpassing is door iemand gemaakt, werkt ook op eerdere versies. Had het aan een collega toen gevraagd toen ik las bij een andere review, maar die kan ook op zijn SD-kaart installeren met een G1!
Maar nette review, zit zelf ook met het idee om mijn N97 weg te doen voor een desire.. Twijfel twijfel twijfel..
Zou je dat ook met ons willen delen? Met die wetenschap kunnen we niets tenzij je uitlegt hoe dat gedaan kan worden.

Heeeeele mooie review! 5 sterren. Hoeveel weken heb je ervoor uitgetrokken? Respect.
Hij bedoeld een programma dat ook wel app2sd wordt genoemd. Dit is een "hack" waardoor de directory op het telefoongeheugen wordt doorverwezen naar de SD kaart via een symlink.

Voordat je de desbetreffende hack kunt gebruiken moet je eerst je toestel rooten. Hoe je dat kunt doen kun je hier lezen: HTC Desire rooting guide - R4.

Zodra je toestel gerooted is kun je de volgende hack installeren waardoor alle applicaties automatisch op je sd worden geinstalleerd; App2SD. Het staat in het forum van de HTC Hero maar deze versie werkt ook prima op de HTC Desire.

------

Ik ben overigens ongeveer 1,5 week zoet geweest met de review. Telkens een klein stukje, dat wel :)

[Reactie gewijzigd door BastiaanN op 9 mei 2010 19:01]

Ben ook sinds kort eigenaar van een Desire, en ben het helemaal eens met je fantastische review.

Nog n aanvulling. Mijn advies, download even de Advanced Task Killer Free app. Bijzonder handige en snelle app om te zien welke applicaties er draaien en welke je wilt uitschakelen. Ik kan nu al niet meer zonder.

Nogmaals, fantastische review. _/-\o_
Daar gebruik ik SystemPanel voor. Enkel voor het afsluiten van vastgelopen apps. Het gebruik van een automatische task killer is op Android niet aanbevolen omdat Google het systeem zo heeft ontworpen dat deze dat prima zelf kan :)

Maar toch bedankt voor de tip!
SystemPanel. Net even gedownload en (snel) uitgeprobeerd.

Doet ruwweg hetzelfde als Advanced Task Killer (ATK) (dat trouwens niet automatisch processen beindigd) alleen dan in een mooier jasje.

SystemPanel geeft dingen aan als bijvoorbeeld HTC Sense en Touch Input. Dit zijn als het goed is app's die je nooit wilt uitschakelen, dus die worden ook niet getoond in ATK. En verder kun je in ATK een ignore list maken (staat bij mij bijvoorbeeld GMail in).

Maar laten we vooral geen 'mijn task killing app is beter dan jouw task killing app' battle beginnen. Ze hebben duidelijk beide hun sterke punten.
Ah. Ik dacht dat er een optie in ATK zat om apps automatisch te sluiten, my bad! :) Verder is het inderdaad de persoonlijke voorkeur.

Overigens kan je systemapps ook in systempanel verbergen :)
Alvast even een opmerking voordat ik verder lees, in je review staat het volgende:

"Het maken van een foto gebeurd door het indrukken van de optische trackball. Persoonlijk zou ik het prettiger gevonden hebben wanneer er gewoon op het scherm kon worden getikt voor het maken van een foto."

Alleen het klopt niet helemaal, je kan namelijk zeker weten een foto maken met tikken op het scherm.

edit:

Echt mooie review :D, alleen zou ik hem nog wel groter maken als ik jouw was ;)

[Reactie gewijzigd door Negaiido op 4 mei 2010 01:23]

Ah, ja je hebt helemaal gelijk! Ik was in de veronderstelling dat je dan alleen scherp kon stellen op een object naar keuze maar schijnbaar maakt hij inderdaad ook een foto wanneer je je vinger lang genoeg op het scherm houdt. Bedankt voor de tip! heb het aangepast :)
Mooie review, zeer uitgebreid. Ik ben ook blij om te horen dat de batterij het niet eens zo slecht doet. Helaas heeft Hi levertijd zitten, dus ik moet nog een dag of 10 wachten:(
5 Sterren!
Net besteld bij HI, gelukkig 125 stuks op voorraad:D
Mooie review!

Kjk voor apps op je SD kaart eens naar App2SD en het rooten van telefoon. Paul O'Brien van MoDaCo is dit al gelukt en heeft een multiplatform tool hiervoor klaar staan.
Dat staat er nu inderdaad op maar dat is toch nog niet altijd stabiel gebleken. Bij het terugzetten van de fabrieksinstellingen moet ik bijvoorbeeld de rom opnieuw flashen omdat dan om onverklaarbare reden mijn ext3 partitie op het SD kaartje wordt gesloopt.

Het zou leuk zijn als Google bij Android 2.2 met een leuke oplossing hiervoor komt en dan hopelijk ook de mogelijkheid geeft om de dalvik-cache op de tweede partitie te zetten. Ik bespaar nu met App2SD 100MB intern geheugen doordat de apps en de bijbehorende dalvik-cache op het SD kaartje staan.
Erg mooie review! Compleet en het leest makkelijk weg! Zeker ook met die youtube filmpjes, man het is te zien dat je hier tijd in hebt gestopt, helemaal top!

Aangezien je jouw desire zo uitvoerig/uitgebreid hebt getest en gebruikt, kan ik denk ik bij jou wel terecht bij een ander vraagje over de geluidskwaliteit.

Aangezien je aangeeft een Nokia E71 gehad te hebben, diezelfde nokia heb ik nu, en ik ben dus benieuwd naar de geluidskwaliteit van de Desire, en dan vooral de speaker bij muziekgebruik. Voor mijn E71 had ik een Samsung U900 waar, ondanks de Bang en Olufsen rommel die erin zat, een waardeloos geluid uit kwam. Nu luister ik af en toe wel is een muziekje via de speaker in mijn E71, en toen ik dat voor het eerst deed was ik aangenaam verrast door het volume en het geluid dat niet vervormt wanneer hij wat harder staat.

Kort door de bocht:
Zou je de muziekkwaliteit van de E71 speaker, met die van de Desire willen vergelijken, en daarover je oordeel willen geven? O-) Ik ben hier toch wel benieuwd naar eigenlijk.
Ik heb de E71 helaas al enige tijd niet meer in bezit. Wel kan ik aangeven dat de speaker wel een zwak punt is van de Desire omdat het ding nogal schel is. Gewone muziek klinkt wel aardig maar heeft de neiging te vervormen op maximaal volume, ik denk dan ook dat de E71 daar beter in scoort.

Wellicht handig om het speakertje nog even toe te voegen aan de negatieve eigenschappen van de Desire. Ik kan verder de review helaas niet aanvullen met deze info omdat ik dan gelijk weer een melding krijg dat de review te groot wordt... :'(
Zo h, nou heb ik al twee maanden in m'n hoofd: "juli = tijd voor een nieuw abo = eindelijk Milestone bestellen" maar na het doorlezen van jouw geweldige review ben ik me toch heftig aan het twijfelen geslagen...

Ik heb me heel lang blind gestaard op een qwerty-toetsenbord (heb ik nu ook, van een Samsung F700v die op z'n laatste benen loopt), maar je verhaal is erg overtuigend.

Toch ga ik ook m'n aandacht leggen bij de HTC Legend, aangezien die qua formaat net wat lekkerder in de hand en broekzak liggen.
*update*

Mede n.a.v. deze puike review de knoop doorgehakt en eerder deze week de Desire besteld; gisteren kwam deze binnen en ondanks een verjaardag binnen de familie vandaag nog wel de kans gehad er mee te spelen. Wt een genot is dit toestel zeg! Mijn dank is groot.
1 2 3 ... 9