Specificaties 2TB 3.5" HDD (SATA-600) - Bekijk alle specificaties

WD Black (2010, SATA-600), 2TB Review

EvertSchut 22 augustus 2011, laatste update op 22 augustus 2011, 24.959 views

WD Black (2010, SATA-600), 2TB

Pluspunten

• Snelheid
  • Combinatie van snelheid en capaciteit
  • 5 jaar garantie

Minpunten

• Geluid (in een SFF kast resonantie)

Attentie: deze review is opnieuw geplaatst, nu wel onder het goede typenummer, excuses.
Update 22 aug 2011: Ook in NAS en Antec P182 met P5QPro geplaatst en het onderdeel geluid/compatibiliteit uitgebreid.

In onze keuken/werkkamer hebben we een PC stil en onopvallend weggewerkt die dagelijks gebruikt wordt voor
always-online, foto's en muziek. De PC is min of meer in een muur gemetseld waardoor het geluid gedempt is, de toevoer van frisse lucht is daardoor wel beperkt. Ook is de kast klein (Small Form Factor, met maar plek voor 1 schijf). Om op deze PC die toch veel aan staat meteen alle muziek, foto's en films te gaan stallen had ik behoefte aan opslagcapaciteit, op een (1) schijf die ook snel moest booten.

Onderstaand, als gevraagd, een plaatje van de in de muur geplaatste PC.
PC in muur weggewerkt
(foto's in verslag geplakt dankzij met hulp van Kevinr1, bedankt!)

De keuze voor het systeem is al enkele maanden terug gemaakt. Na enig experimenteren is een snel, stil, compact en erg energie-efficient systeem van HP aangeschaft van toen 8 maanden oud. Het systeem is een HP 6000 SFF ( klik voor pdf), met een intel E8400 processor (3GHz, 6MB) op een P45/Q43 chipset en 3GB DDR3 -geheugen. De opslagcapaciteit was 250 GB: te veel voor een OS, te weing voor al onze foto's, archieven en films. Het systeem draait op Win7 Professional. De installatie is ca 3 maanden 'vers' en afgezien van een oudere MS-Office, Foobar2000 (muziek) is er nog niet erg veel op geïnstalleerd geweest.

Keuze voor een grote systeemschijf
Ik heb overwogen om een NAS aan te schaffen voor opslag, ipv een grote systeemschijf. Als je al je data daar op zet, en nergens anders op, dan wordt het een dure NAS (RAID, dubbele voeding) als je je wilt indekken tegen uitval. Twee gescheiden schijven in 2 aparte systemen leken mij betrouwbaarder. De WD Caviar Black zou 6.3-10 watt verbruiken; de Samsung F4 en Green series eerder 4 watt (bron), in RAID1= 2x4=8 watt. Een zuinige NAS (met ook maar 1 schijf) i.c.m. een snelle betrouwbare systeemschijf leken mij een mooie combinatie van zekerheid, stroomverbruik en PC-gebruiksplezier. Dus nu eerst 1 grote systeemschijf aangeschaft, en later 1 goedkope NAS dat is nu mijn doel. Dit is het verhaal van de grote snelle systeemschijf.

Vooronderzoek
Voor de systeemschijf heb ik me op een 7200 rpm schijf gericht (gefixeerd :-) en de WD Green of Samsung F4 dus links laten liggen, ook al zijn deze veel goedkoper (en prima voor een NAS).
- Op hw.info stond de WD Caviar Black op eenzame hoogte in de PC Mark Vantage benchmark, een benchmark die representatief zou moeten zijn voor de toepassing hier. (De Samsung F4 scoorde daar trouwens slecht, rode staaf).
Bron: HW.info
- Volgens reghardware.com en hun review van de WD Green is een WD Black ca 15-20% sneller in de transfers dan een WD Green 2TB EADS en hebben ze respectievelijk 12.1 en 17 ms nodig om ' at random' iets te vinden. Die kortere zoektijd dat zou zich in een vlot opstartend en responsief systeem moeten vertalen.
- Oude ervaringen met laptops waar een snelle schijf wonderen deed, goede ervaringen met Western Digital en een positieve review in de c't en SilentPCreview (snelste schijf boven 600GB) leidden tot de overname van een "tweedehands" WD Caviar Black 2TB. Hij werd bij mij thuisbezorgd in ongeopende antistatische zak (door tweaker TP1) en aan de S.M.A.R.T. -tellers te zien was hij ook nieuw. Nieuwprijs in de Pricewach is 142 euro.

Uitpakken
Op de zak staat nog een waarschuwing van WD dat er additionele installatiestappen nodig zijn bij, tenminste indien je drive het Advanced Format (Link naar White Paper) gebruikt. (Op antistatische zak staat een link: http://www.wdc.com/advformat, waar je meer informatie over de WD alignment utility kan vinden).
zaktekst

Foto's van de schijven (links de dikkere WD):
Beide schijven naast elkaar De Dikke en De Dunne

Deze schijf gebruikt Advanced Format, weet ik vrijwel zeker, maar ik heb ook begrepen dat Windows 7 de alignment voor je in orde maakt, dus ik heb geen extra stappen uitgevoerd. Op de WD site kreeg ik een foutmelding toen ik mijn situatie invoerde.. De Sata controller is vermoedelijkk een ICH10D/D0 SATA AHCI (maar of dit echt lekker staat vraag ik me af, windows 7 herkent een ATA drive).

SATA of IDE

De disk heb ik eerst als 2e drive aangesloten en HDTune erop losgelaten (op de ongeformatteerde nieuwe schijf, met HDTune vanaf oorspronkelijk door HP gemonteerde schijf, een Seagate Baracuda 7200.12). De Seagate heb ik ook even getest om de vergelijking mogelijk te maken en de invloed op opstarttijd van Windows 7 te meten. Bij de Seagate is wel de disk gemeten waar ook al Win7 en HD Tune op draaide, waardoor het meten van de oude schijf misschien wat slechter uit zal zijn gevallen doordat deze tegelijk door Windows en haar processen werd belast.

Compatibiliteit
De schijf werd na aansluiten en opstarten meteen ontdekt door het BIOS. Model, (ongeformatteerde) capaciteit, firmware, zelfs de kleur van de moederbord connector en Smart (III) werden gerapporteerd. Een lastige vraag vond ik, wat ik met de conversiestand aan moest (optie in het BIOS). Keuzes waren: Automatisch, Uit, Bitverschuiving, LBA en gebruiker (Cilinders, koppen en sectoren in te stellen). Bitverschuiving deed me aan handmatig alignen denken, LBA leek me oud, en handmatig definieren van het zooitje al helemaal. Ik heb maar "Automatisch" gegokt en zal nog een keer moeten nagaan wat dit heeft opgeleverd.
Update-je: Ik las net een goed stukje bij de buren over LBA, 64bit OS en SATA 600 dat je moet lezen als je een schijf boven 2.2 TB koopt. Relevant, want deze schijf is SATA 600, dus op de toekomst voorbereid, maar op SATA 300 doet ie het ook prima, waarmee je deze schijf nog net onder de grens van LBA met 32 bits OS en BIOS 2 tot de macht 32 = 4.294.967.296 blokken van 512 bytes = 4.294.967.296 x 512 = 2.199.023.255.552 bytes kunt gebruiken.

Gekozen BIOS optie
Een oordeel over compatibiliteit geven vind ik wat lastig. Schijven met Advanced format leveren gedoe op bij onder andere Networked Media Tanks, die op linux draaien, en ook Windows XP kan er niet zomaar mee overweg. Enerzijds was Advanced Format nodig, maar qua compatibiliteit is het toch voor gebruikers wel lastig. Dus ik geef geen "zeer goed". Als bij nader onderzoek blijkt de de alignment en andere instellingen met de hier gebruikte Win7 PC in 1x goed zijn gegaan, wil ik alsnog "goed" oordelen, maar ik hou het even zuinig op "voldoende".

Later, in een NAS (Synology DS110j) werkte de schijf perfect! Gezien de vele 'remarks' van Synology over 2TB schijven, de reviews die blootleggen dat zowel Seagate als Samsung bij levering brakke firmware hebben, knijp ik me in mijn handjes dat de Synology en de WD Black in 1x prima werkten.

De schijf zit nu op een Asus P5QPro (ICH10) moederbord van mijn werkstation. Onder XP zie ik hem niet (als DVD drive?), moet hier nog 'ns naar kijken maar nu moet ik even stoppen met testen en schijven, wordt vervolgd....

Prestaties

Na het uitvoeren van de tests, heb ik via Acronis een kloon van de vorige harddisk gemaakt en wat geschoven met de partities zodat er nu ca 1,6 TB ongeformatteerd braak ligt. Na formatteren houd je 1,8 TB over, ik heb ca 150 GB aan boot- en backup zone gereserveerd, na formatteren zal er dus 1,8- 0,3= ca 1,5 TB bruikbaar zijn. En HD Tune geïnstalleerd...

De "oude" Seagate 7200.12:
- Lezen: 101.6 MB/s lezen (minima van 62.2 en max 132.5).
- De Accesstijd was 16.1 ms.
De Caviar Black:
- Lezen: 117.6 MB/s (minima van 75 en max 151.6).
- Accesstijd: 11.5 ms.
Zie HDTune grafieken, afb.1 is de oude Seagate 7200.12 en Afbeelding 2 is de WD Caviar Black.

De WD Caviar Black scoort goed, zelfs beter dan in de genoemde review van SilentPC ook!

Het opstarten van Windows 7 Pro kostte met de "oude" Seagate- schijf 46 seconden (van aan- knop in tot pijltjescursor). De Caviar Black deed het sneller, namelijk in 42 seconden. Maar ik had, naïef misschien, wel iets beter gehoopt.

Andere vergelijkingsmateriaal
- Ik heb ook even een raid0 test uit 2008 gelezen, daar zie ik dat deze wat oudere set van 10.000 rpm een lagere transfer Rate Average scoorde van 114.6 MB/sec (tussen ca min 100 en max 135) met een veel betere Access Time van 8.1 ms. Raid 0 heeft dus een wat constanter verloop. De hier geteste WD Caviar Black 2TB begint met een lichtsnelheid van 150 MB/s maar eindig met 'maar' 75 MB/s. De eerste honderden Gigabytes zijn veel sneller dan deze (imo legendarische) raid setup, en gemiddeld wint ie het ook nog net. Ik hoop en verwacht dat mijn OS op het snelle deel staat, de rest is voor files.
- Vergeleken met de WD Green 2TB EARS van WizzKizz in zijn review zie ik daar staan:
93 MB/s average (min 50 max 121) en seek 15.0 ms. Een WD Green zou qua access 17ms doen volgens de test van SilentPC, dit betrof vermoedelijk de oudere 4 platter WD green2TB. DE WD Caviar Black zit dus qua access wel goed, raid 0 op 10.000 rpm verslaat hij (nog) niet, maar dit is een beetje appels en peren vergelijken.
Ik geef, na ruim 2 dagen gebruik, verder doorlezen en bezinning, toch het cijfer zeer goed voor prestaties. Veel betere cijfers vind je niet in de 1 a 2TB klasse zonder raid0.

Het geluid
Van tevoren had ik op silentPCreview gelezen: "Sounding fairly smooth when idle, seek activity produces a lot more noise, both low and high frequency.".
Grafieken van het geluid vind je op ook hier. Zij stellen verder: "Sitting idle, the new WD Black mainly emitted the soft whoosh sound that can be heard from most modern hard drives, and measured 16 dBA@1m, about average for a 7200 RPM model. There was no audible whine or other undesirable tones emanating from the drive whether at a distance of one meter or one foot. The sharp clicks and soft thumps when seeking sounded much worse, measuring between 21 and 23 dBA@1m."
De andere review hier op tw.net stelde ook "lekker stil" als positief punt. En dan mijn ervaring:

(1) In een HP 6000 SFF (Small Form Factor) systeempje
Met de kast open en beide schijven tegelijk aan was ik direct onaangenaam verrast. Bij het lezen/schrijven had ik dus wel herrie verwacht maar bij idle en opspinnen laat de Black zicht ook horen. Je merkt gewoon dat dit een prestatieschijf is, je moet dit raspaard akoestisch temmen, hij heeft veel kracht. De schijf is ook 1/4 hoger (dikker, lomper) dan de Seagate die dan naast de Caviar Black, de Seagate lijkt meer op een (meestal stillere) laptopschijf, de WD is behoorlijk groot. Ze verbruiken en produceren akoestisch, vergeleken per cm3 wellicht hetzelfde :-)

Na het overzetten van de door HP op de Seagate geplaatste ophangrubbers en sluiten van de kast is het geluid minder maar wel aanwezig. Na het achter een 36mm dik MDF paneel (met bedienopening 15x35cm) plaatsen is het idle geluid bijna afwezig, behalve bij lezen en schrijven. Idle zoemt het geheel wat, op pak hem beet 200 Hz, op 1 meter. Met het gat dicht ('n MDF deurtje erop) is de zoem nog net waarneembaar. Mede door de lage frequentie is het ook op enkele meters nog net te horen, in gesloten toestand alleen als het erg stil is. Ik vermoed dat nog beter akoestisch ontkoppelen zou kunnen helpen, maar ik wil de kast heel houden (garantie).

Ophangrubbers van HP op de WD Caviar Black:
Ophangrubbers van HP
Mijn vermoeden is, dat deze kleintjes de lage frequentie en het gewicht van de Caviar Black niet helemaal aankunnen. De oorspronkelijke Seagate, waar ze origineel op zaten, was beduidend lichter.

Zie onderstaande foto: de disk wordt dadelijk keurig onder inklappende PSU met bewust te grote fan kooi en onder DVD-multi drive weggestopt, zodat er wel airflow maar geen ruimte voor extra rubber ophanging is. Onder de DVD zit een cardreader, het zal wel te krap zijn om daar ooit ook nog een SSD nog achter te plaatsen?
ruimte voor extra rubber ophanging is er niet

Na 3 dagen gebruik in de HP6000 ben ik daarin terug gegaan naar de originele Seagate: die is superstil en ook snel gebleken door deze test. Ik ga toch voor absolute stilte in de woonkeuken. De Black is in een NAS geplaatst.

(2) In Synology DS110J NAS

Ondertussen had ik dus dus een NAS gekocht, en ik had een HDD nodig. Dus daar ging de WD Black eens in. Toch 2TB, en nu uit het gehoor te plaatsen. Het nieuwe huwelijk tussen de WD Black en mijn Synology NAS is meteen goed gestart. Werkte in 1x en ze hebben samen mijn (nu ineens oude) LAN dichtgetrokken op 99% van de maximale 100Mb/s. Nu is dit maar ca 11MB/s volgens Win7, en was dit dus misschien ook met een goedkopere schijf gelukt. Ik vond het erg grappig om 10 minuten lang 99Mbit/s over te zien vliegen. Dit ging echt onbehoorlijk hard voor mijn maatstaven :). Met een Gbit switch 400 tot 600 MB/s gehaald.

In de NAS is de WD Black niet heel stil, maar nu is hij uit het gehoor te plaatsen, das toch al handig. En op zich, als je de NAS op een tegelvloer zet, doen de rubberen pootjes hun werk en hoor je alleen de schijfactiviteit nog in dezelfde ruimte. Met de schijf in de NAS, ging het dus wel qua geluid en hij was is zo beter weg te stoppen waar het geluid minder soort en / of beter wordt gedempt. Een Synology DS110j is wel een erg dun ding, evenwel met prima metalen plaat erin waar de schijf stevig op gaat, maar de het omhullende plastic kastje is dun en dempt het zoeken niet erg. De combi WD Black in een simpel 1 bay NAS-je is niet zo logisch, er zit nu na ruim een half jaar toch maar een goedkope, stille, zuinige (7x24! En 1 watt per jaar kost bijna 2 euro per jaar!) Samsung Green (F4, 2TB) in.

De WD Caviar Black 2TB heeft een maand of 6 in de NAS gezeten en presteerde prima, opgevolgd door een Samsung F4 2Tb, die is echt veel stiller. (Ik heb flink getest en de F4 kreeg ik niet in de fout, ik neem aan dat de firmware ellende opgelost is met de F4's Review. Door die onzekerheid met F4'zijn firmware krijgt de WD van mij meer vertrouwen). De WD is altijd als een tierelier gegaan in de NAS.

(3) In een ANtec P182 kast.
De WD is nu in mijn workstation gegaan. En deze Antec kast is wel waar de WD Black op zat te wachten, en ik ook. Want wat er nu nog over is van het geluid is niet storend. Een zachte brom, en waarschijnlijk met wat prutsen (strakheid ophangrubbers trimmen) krijg ik dat wel weg. Zoeken / activiteit is amper te horen.

Ik geef de geluidsproductie het oordeel "acceptabel". Omdat dit wel zeker acceptabel is voor een prestatieschijf, er zijn 19" systemen die veel en veel meer herrie maken, waarin hij zelfs stil zou zijn. Een RAID 0 set van low-end green disks levert 2x weinig geluid, dat is uiteraard meer geluid meer dan 1 disk. Je moet dus niet 1 "green" disk met 1 Caviar Black vergelijken. Dan valt de Caviar Black nog mee. Het oordeel acceptabel idle- geluid is in de nachtelijke stilte geveld. Gebruik je een slechte kast en, lijkt 7x24 gebruik op bijv. een slaapkamer me niet aan te raden (maar misschien verschilt dit per schijf en per persoon). In de NAS ging het, zeker als hij incl. NAS op een solide vloer of op schuimrubber werd geplaatst. In de Antec kast gaat het goed. En dat is mooi, want dit is, samen met een server, waar de schijf ook op zijn plek is.

Warmteproductie
De schijf werd, losliggend in de systeemkast op de oude harddisk bij 18' kamertemperatuur 35-40 graden tijdens HDTune. Warm, nog zeer goed beet te pakken maar de Seagate daar voelde ik niet eens van dat 'ie aan stond. Na inbouw draait er 1/3 van de lucht uit een 9cm fan overheen en kreeg HDTune de schijf niet heter of warmer dan 35 graden Celsius. Ik had liever een graad of 29 gezien. I.v.m. de levensduur vind ik 35 graden wel het maximum. Gegeven de tijd van het jaar (winter): acceptabel.

Featureset
De schijf wordt niet in een spannend project gebruikt, dus allerlei server-georiënteerde zaken heb ik niet uitgezocht. Wat mij wel interesseerde: 64 MB cache, das best wel veel, en te zien in HDTune Extra tests: 140-200 MB/s bij de cache test van 0-64MB. Zie afbeelding 3. Sata 3, SMART III, 7200 RPM, SATA600, het is een van de nieuwste performance schijven op dit moment met terrabyte-capaciteit. Ik denk dat je dit wel een goede featureset mag noemen.

Stabiliteit
Ik zou hier bijna flauwe grappen gaan maken: de schijf trilt enorm als ie niet heel goed vast zit. In die zin dus instabiel. Maar wat hier bedoeld wordt, in hoeverre de schijf stabiel en betrouwbaar leest en schrijft, daar wil ik nog geen oordeel over geven na de schijf pas een paar uur in gebruik te hebben gehad.

Ondersteuning
De beste RMA en ondersteuning is er een die je niet nodig hebt. Mijn ervaring met heel wat eerdere Western Digital schijven (ik meen van 1GB, 1,6GB, 2,5GB, 20GB, 80, 160GB, 750GB) , en ook van wat ik nu lees, geeft mij vertrouwen in de Western-Digital ondersteuning. Ik heb er nooit problemen mee gehad en ik ben een beetje onblij dat sinds Samsung in de markt is, de norm (garantie, ?geplande levensduur?) voor consumentenschijven is gedaald van 5 naar 3 jaar. De Samsung F4 moet je zelf eerst van nieuwe firmware voorzien (foutje, bedankt). Als het fout mocht gaan, zit je bij WD goed. De garantie is tot 1/15/2016: 5 jaren dus. Dat geeft vertrouwen.

De WD Caviar Black 2TB vind ik met 142 euro mmenteel ¤ 113,60 (22aug2011) excl. verzenden erg aan de prijs. Ik ben blij dat ik niet de volle mep heb betaald. Voor 25% minder wou ik de herrie en het Advanced File System-gedoe (hoewel misschien WD niet aan te rekenen) wel 'ns uitproberen. Ik heb het vergeleken met een Seagate die qua capaciteit 15% van de Caviar Black had en ook 25% langzamer was. De Caviar biedt dus wel 2TB i.c.m. een prestatie die aan de oudere Raptors doet denken. Voor een prijs oordeel goed moet de prijs naar 100 euro (Samsung F4 is 72 59 euro nu) en moet hij ook stiller zijn. Ik hou het prijsoordeel op voldoende.

Algemeen oordeel
Voldoende of goed?
Om snel op te starten en voor responsiviteit heb ik de Black gekozen, hij zou average zijn qua geluid. Geluid is wat dat betreft iets dat ik zelf wou ervaren, de cijfers in de c't maakten me erg nieuwsgierig. 150 MB/sec, 11-12 ms seek, dat is wel lekker.
Het geluid viel me wat tegen. De krap 10% snellere (4 seconden..) opstarttijd i.c.m. de prijs en herrie maken enerzijds een oordeel goed in mijn geval niet op zijn plaats, zeker als je de prijs ook mee weegt. Een raid 0 neemt echter 2x zoveel ruimte in en zal ook niet stiller zijn.
En de cijfers liegen er echter niet om. De bytes vliegen er in rap tempo op en af. Ik heb na 2 dagen zeker de indruk dat het systeem echt snel reageert, en daar ben ik blij mee!
Ik heb na enige bezinning het oordeel aangepast naar "goed". Want drie oranje sterren, dat is net alsof het een afrader is en dat vind ik toch niet op zijn plaats. Maar: let op het geluid.

Overwegingen en advies
De WD Black schijf werkt lekker snel. De enkele WD 2TB is compact, snel en levert dat bij grote opslagcapaciteit.

In een 's avonds ultrastille woonkeuken is de ingebouwde schijf me echter niet stil genoeg gebleken. De oorzaak ligt behalve in de schijf zelf, ook in (1) mijn dempingsrubbers (zijn vermoedelijk voor een hogere frequentie van een lichtere disk), en (2) in resonantie van mijn SFF kast (resoneert licht).

Een goedkope "Green" opslagschijf en SSD levert een nog sneller opstartende machine op die zeker stiller is. Je moet dat wel kwijt kunnen in je kast, voor mij nu een showstopper (kast te klein en lopende garantie op het systeem). Rubber ophanging wordt al snel knutselen met zo'n SFF- kast, en waar een SSD te frutten weet ik ook even niet. De SSD's zijn daarnaast nog zo in ontwikkeling dat ik daar even mee heb gewacht. En de SSD-prijzen lijken me ook nog behoorlijk hoog. Een 2TB "Green" disk van ca 80 euro plus SSD van ?120 euro dat is samen ergens rond de 200 euro. De ¤ 113,60 euro van een WD caviar Black is dan ineens niet meer zo'n groot bedrag als je niet zo heel kritisch bent over geluid of al een grote dikke kast hebt.

Aanrader?
+ Als je een snel reagerend systeem wilt hebben, zonder meteen RAID0 te willen gebruiken, dan is een enkele WD Caviar Black WD2002FAEX, 2TB een prachtige keuze. De eerste honderden GB zijn met zowat 150MB/sec beschikbaar, met onder de 12 ms access tijd. Met 10.000 toeren (oudere WD Raptor's in RAID) haal je ook wel onder de 10ms access tijd, maar die zijn per 2 niet stiller en leveren zeker geen 2TB. (Op dit moment gaan de raptors maar tot 600GB). De WD Black combineert opslag met snelheid.

+ In een workstation is hij helemaal op zijn plek en zal hij niet opvallen qua geluid en is het een aanrader. De schijf lijkt me erg geschikt voor als je (HD?) video-editing gaat doen en met grote bestanden, of veel en grote games gaat spelen. In een kleine kast levert hij snelheid en opslag in 1 HDD ruimte.

+ Ook in een simpele server is het misschien een prima oplossing zonder in de duurdere RE- series te investeren. De Caviar Black werkt niet gegarandeerd in RAID, of het werkt heb ik niet getest, daar doen de RE series het wel gegarandeerd goed in.

+ Als upgrade vanuit een systeemschijf die al jaren oud is, dan ga je hier ook lol aan hebben. Van de verkoper hoorde ik wel dat oudere systemen moeite kunnen hebben met deze nieuwe schijf, pas dus wel op. Voor XP moet je een AHCI driver hebben en installeren, en dat levert blijkbaar gedoe op, maar het lijkt dan wel mogelijk (oa. gelezen op HP fora over de 6000 SFF, (zie oa dit over AHCI onder XP).

- Ben je een gehecht aan stilte, is de schijf af te raden (of je moet willen en kunnen knutselen). Mijn schijf bleek niet de stilste, in een standaad HP SFF kastje op je bureau hoor je hem en dat raad ik af. Maar door de schijf op te hangen in rubber, met gebruik van een wat dikkere geluiddempende kast, of een ingemetselde box , is hier wel een mouw aan te passen maar het is dan geen logische keuze. Een betere keuze voor simpele stilte is een enkele WD green of Samsung F4 - als de prestatie minder boeit. Maar dan ga je ook van 5 naar 3 jaar garantie terug.

* Een stil snel alternatief lijkt een "Green" disk samen met een SSD. Als je voor 70 euro een goede SSD kan scoren en beiden kan plaatsen is dat een optie die evenveel kost als de geteste WD Caviar Black 2TB. SSD's voor 70 euro zijn nochtans schaars. De Caviar Black 2TB hierin een aardig compromis, niet het stilste, wel klein, voor een HDD zeer snel en vergeleken met de genoemde combinatie redelijk betaalbaar.

Opmerking: Via hier, je kan nog tientallen andere foto's browsen van deze upgrade.

NB: Misschien bestaat er zoiets als HDD onbalans? Ook van een Samsung F4 bleek zo'n vermoeden te bestaan: In een review van een Samsung F4 wordt overigens ook resonantie gemeld: "Als ik de F4EG met pink, ring- en middelvinger aan de ene zijkant en duim aan de andere zijkant vastpak voel ik hem echter door mijn hele hand trillen. Deze trilling kan dan ook vervelende resonanties geven. " Echter is dit wel iets wat van schijf tot schijf zal verschillen, het kan dat ik een wat minder stil exemplaar heb wat dit betreft. Gezien wat ik van anderen hoor lijkt dit het geval te zijn, maar in een goede kast valt er zeker mee te leven.

Heb jij ook een WD Black (2010, SATA-600), 2TB?

Heb de schijf in een Synology NAS gedaan ondertussen. De Seagate zit weer in de HP 6000. Hoor n alleen heel, heel zacht de fan. De Synology is een plastic kastje, ook die trilt. Maar het idee van restant van tandenschuim (PRITEX) op een stuk stoeptegel, dat is misschien een idee. Of in de kelder :-). Maar in een nas kan zeker een 5400/5900 rpm schijf dus ik denk dat ik maar voor het laatste ga, is daar zuiniger en zeker logischer, booten doet er niet toe daar.
Maar die 5 jaar garantie op de WD, dat zou ik dan missen. Iemand een idee? Of zie ik spoken?
Zit er geen 5 jr. op de WD 5400rpm's?
Er zit 5 jaar garantie op alle Black Edition schijven van WD en op de Raid-specific schijven.
garantie bij WD is super...raptor met nog 3 weken voor het verloop RMA gestuurd,kreeg zo een nieuwe terug gestuurd. _/-\o_ _/-\o_
Geluid is een relatief begrip, ik vind het zelfs prettig een western digital black te horen.
Ook vind ik uit ervaring dat die schijven weinig herrie maken, het ligt ook aan je tower natuurlijk.
Hang ze in rubbers en je bent van het geluid af.
Ik denk dat die van mij wat onbalans heeft. Hij trilt even krachtig als die Samsung die ik quote in de review. Dus herrie maakt ie zelf niet, maar wat ie meesleurt dat hoor je. De rubbers als door HP gebruikt en gefotografeerd doen niet de truc. In een SFF-PC is geen / weinig ruimte voor veel knutselen, en ik wil evt garantie van HP ook niet verknallen. Als ie ooit in mijn Antec P182 komt wel, en dat wordt zijn eindbestemming, en ik hoop dat je dan gelijk krijgt. Onderschat dit trillen niet...
Maar het verschilt per exemplaar en komt ook bij andere merken voor vermoed ik.

Mijn NAS met de WD Black - tussen boeken in geklemd op metalen "plank"van metalen rek - kan nog altijd herrie maken. Er zit een niet groot genoeg stukje van 2-3 mm schuimrubber tussen en de plan is wat hol en het lukt 'm dan toch soms de plank te raken en dan is ie weer helemaal terug in het gehoor. Zou ie een slechte jeugd met te weinig aandacht hebben gehad? :-) Op rubberen pootjes op tegelvloer gaat het nu wel weer goed, met wat geluk resoneren de beide delen van de Synology kast niet tegen elkaar.

Maar zoals bij NB4 aangegeven: hij draait als een tierelier!!
een voorbeeld hoe revieuws zouden moeten zijn 4 sterren!
nice leuk dat je nu ook foto's van de kast in de muur hebt. 4 sterren
Uitgebreide review, knap!
Heb je er al aan gedacht om de binnenkant van het MDF paneel + het deurtje met geluidsisolatie te bekleden? Dit zou wellicht het gezoem nog verder doen afnemen en zo hoef je je geen zorgen te maken over garantie van je case.
Ja aan gedacht, probleem is dat het geluid een vrij lage frequentie heeft. Ik zal er meer aan hebben de PC van binnen en evt buiten te bekleden met zware rubber matten en dan op te hangen in bijv fietsbinnenbanden. Het geluid trilt namelijk door en de bron is erg krachtig. De kast is daar ook niet erg dik helaas, is meer ontworpen op eenvoudig te verwisselen waardoor de boel ook niet heel star vast zit.
Aardige review. Wat ik alleen niet begrijp is dat je, zelfs na je vooronderzoek op deze schijf terecht bent gekomen. Je zeigt zelf al dat je een stil systeem wilde hebben en de WD Cav Blacks zijn puur gericht op snelheid. Mijn 1TB Black is één van de luidruchtigste schijven die ik ooit gehad heb.
SilentPC gaf aan dat het wel meeviel, maar ja er waren stillere schijven. Hij was beter, en veel stiller, dan zijn 1TB voorganger, die jij wellicht hebt. En ik had gehoopt dat er makkelijk wat aan te doen was, zeker achter MDF. En gehoopt dat idle wel meeviel, zoeken dat is hier niet zo'n probleem, dat kan ik zelfs wel prettig vinden (dan hoor je dat je gas geeft, zeg maar :-). Ik wil de schijf inderdaad niet eens luidruchtig noemen, maar hij trilt bij mij. Het zal op een paar honderd Herz zijn. Ik ben ook erg kritisch op stilte.
In een heel degelijke kast zal je hem misschien niet eens horen maar hij moet stevig vast zitten blijkbaar en dat kan ik hem niet bieden, zie mijn reactie hierboven ook. In mijn werkstation dat in een Antec P182 zit zal ie onhoorbaar zijn, denk ik. De norm is ook tegenwoordig dat schijven bijna allemaal stil zijn, dus een schijf die niet de stilste is is wellicht te temmen, was mijn gedachte. maar een SFF kastje van HP dat was dus een nadeel, en ik kon de nis niet dieper maken (en dus geen ATX toren in de muur plaatsen). Een nette HTPC kast van Antec is wellicht een optie, maar een HP SFF is tweedehands goedkoop, als je een legale Windows meetelt.
De Seagate 250GB 7200.12 presteert ook op 7200 rpm maar die maakt idle geen hoorbaar geluid, maar deze trilt geheel niet merkbaar en is licht. De HDD dempers ontkoppelen dan ook nog eens waardoor de PSU het enige is dat ik helaas nog hoor, maar dat verdwijnt met het MDF weer wel. Dus op zich was 7200 rpm voor mij denkbaar, maar daar zit dus nogal verschil in, in mijn geval is de combi met de kast denk ik vooral een beetje pech. En ja een Green schijf was risicoloos geweest, maar als tweakers willen we toch ook vooral wat proberen?

[Reactie gewijzigd door EvertSchut op 21 januari 2011 11:56]