Specificaties 17" @ 1440x900 (WXGA+) (lcd, 8ms) - Bekijk alle specificaties

Dell IN1720 Zwart Review

deblaauwn 14 januari 2011, laatste update op 15 januari 2011, 273 views

Dell IN1720 Zwart

Pluspunten

• Strak uiterlijk
  • bang-for-buck

Minpunten

• Alleen een VGA-aansluiting
  • Kleurweergave wat flets
  • Verstelmogelijkheden

23:56 Preview-publicatie
0:01 v0.2

Reden van aanschaf
Voor een reserve-PC was ik nog op zoek naar een fatsoenlijk schermpje. Daar staat nu een tamelijk slechte Acer TFT, waarvan ik er eens twee had overgenomen, en die ik nu bij de familie onderbreng (zij blij, ik blij). Ik ben een tijd op zoek geweest naar een Samsung 2043BW, omdat ik daar al een exemplaar van heb. Vorige week werd er een aangeboden, helaas werd hij toch niet verkocht ondanks dat ik meer bood dan de verkoper verwachtte. Enige tijd geleden had ik al gekeken naar nieuwe monitoren, en daar sprong deze bovenuit. Qua resolutie ben ik nogal kieskeurig; zo vind ik dat hij verticaal toch minstens 800 pixels moet hebben. De meeste budgetmonitoren komen niet voorbij de 1366x768. Deze Dell daarentegen heeft een prijs in dezelfde orde als deze monitoren, die vaak 19" in doorsnee zijn, met een hogere resolutie. Bovendien zijn het meestal wat dubieuze merken. Ik heb wel enige aversie tegen Dell, maar dat heeft vooral te maken met een incapabele computer in combinatie met McAfee, dus dat kan ik ze misschien niet verwijten.

Eerste indruk en uiterlijk
Van Dell kwam ik al eerder 24" monitoren tegen, ik weet niet welk type maar ondanks mijn aversie tegen het merk was ik onder de indruk van hun strakke uiterlijk. Deze monitor is op dezelfde leest geschoeid, maar dan een paar maten kleiner. Ik was ergens tegengekomen dat hij in glans zou zijn uitgevoerd, maar de foto's leken op mat te wijzen (want als iets in glans is uitgevoerd wordt er altijd zo'n helderheids- gradiënt in geshopt). Het scherm is mat, maar de omlijsting is uitgevoerd in hoogglans zwart. De voet is weer matzwart.

In de doos zit de monitor, de benodigde stekkers, een driver-CD, en een hoop papierwerk met voorschriften en aanwijzingen. De monitor is ingepakt in een HDPE jasje, met nog een extra vel van dit materiaal ter bescherming van het scherm zelf.

Featureset
Wat zou je verwachten van een budgetmonitor? Ik niet veel, in ieder geval. Wat er niet op zit kan ook niet stuk, toch? Tijdens mijn studie heb ik bijvoorbeeld een tijdlang een in hoogte verstelbaar scherm gebruikt, maar dat viel vanzelf naar beneden. 'Gelukkig' kan deze Dell alleen maar kantelen van -4 tot +21o (voorover/achterover). Het gevolg is dat de totale hoogte tamelijk laag is, maar ik vergelijk het met een 24" dus helemaal eerlijk is dat niet. Naar draai- en kantelbewegingen om de andere assen zoek je tevergeefs, maar dat wist ik vantevoren. Een VESA-bevestiging (100 mm) is wel voorzien.

Het scherm is voorzien van een aan/uit-knop rechtsonder op de bezel, maar er is geen stroomschakelaar voorzien die je wel op duurdere monitoren aantreft. Verder zijn er vier universele knopjes voor de bediening van het OSD in de rand verwerkt net boven de schakelaar. Druk je op één hiervan dan verschijnt het OSD waarbij in elk submenu de functie van de betreffende knop wordt weergegeven. Het 'hoofdmenu' heeft twee instelbare snelkeuzes voor de bovenste twee knopjes, dan een functie die naar het volledige menu leidt en het onderste knopje dient steeds voor terug/afsluiten. Helaas is het aantal instellingen voor je snelkeuzes beperkt, je kunt kiezen uit 'preset modes' (een lijstje met instellingen als koel, warm, game...), 'brightness/contrast', en 'auto adjust'. In het menu zelf zijn meer dan genoeg zaken te wijzigen, ik durf de stelling wel aan dat bij 99% van deze monitoren het OSD nooit nodig zal zijn. Ik moet zeggen dat een OSD op deze manier veel beter werkt dan wanneer het midden in je scherm staat, met bedieningsknopjes waarvan je steeds de functie moet lezen.

Ook op de aansluitingen is bezuinigd. Het scherm is namelijk slechts voorzien van een VGA-aansluiting. Daarmee is hij niet helemaal futureproof, gezien er sprake van is dat in de (nabije) toekomst het analoog signaal wordt geschrapt vreemd, dat juist Dell bij de fabrikanten staat die het initiatief steunen. Op zichzelf mis ik een digitale ingang niet, want ik heb een VGA-aansluiting op de videokaart in de PC waar de monitor voor bestemd is, en anders ligt er nog wel een DVI/VGA-verloopstekker. Bovendien: bij deze resolutie is het waarschijnlijk nog niet nodig een digitaal signaal te gebruiken.

Bouw- en beeldkwaliteit
De bouwkwaliteit is prima in orde bij deze monitor. De knopjes voelen voldoende stevig aan. Als ik tegen mijn bureau schop valt hij niet om. In vergelijking met de Acer waar hij tijdelijk naast staat is dat veel beter in orde, laatstgenoemde staat een hele tijd te wiebelen. Bij deze Dell wordt de beweging gauw gedempt.

Mijn eerste, subjectieve, indruk van de beeldkwaliteit is dat hij toch wat flets is. Aanvankelijk leek hij veel beter dan de Acer, maar die stond op de laagst mogelijke helderheid. Zet ik deze bij beide op 100% dan is de beeldkwaliteit vergelijkbaar. Wel is de Dell iets kleurechter in de zin dat wit meer op wit lijkt. Ook na het controleren van de witbalans (warm voor de Acer vs. koel voor de Dell) en het op 'warm' instellen blijft dit overeind. Ook het aantal waarneembare tinten lijkt wat hoger, een grayscale-trapje in Excel geeft tweemaal wit voor Acer waar bij Dell nog wel enig onderscheid mogelijk is.

Vergelijking schermkwaliteit
Afbeelding: Vergelijking schermkwaliteit. Dit plaatje is gemaakt in Paint, gelijktijdig op beide monitoren weergegeven (naast elkaar) en daarna gefotografeerd en naast elkaar geplakt.

De kijkhoek is prima, niet voor kleurechtheid maar goed genoeg voor het bekijken van filmpjes bijvoorbeeld. De toegevoegde waarde van dit beeldscherm is bovendien dat filmpjes groter kunnen worden weergegeven dan op mijn Acer omdat het een breedbeeldscherm is.

Voor een contrast-check ben ik snel door de Lagom LCD-test gelopen. Het scherm geeft alle balken weer bij de eerste contrast-test, maar de gammawaarde is niet heel goed (Will it blend? Niet echt.). Bij de test met schaakbordpatronen zie ik de eerste vier zwarte en de laatste vier witte vlakken niet. Op mijn Philips zie ik deze wel.

Samenvattend is het geen topscherm, maar dat verwachtte ik ook niet voor dit geld. Als ik vergelijk hoe slecht de foto's van de goedkoopste afdrukservice zijn in vergelijking met waar ik mijn foto's afdruk wel 5x zo duur, en dat mensen daar tevreden mee zijn, dan kan ik me niet voorstellen dat deze mensen grote problemen met dit scherm zouden hebben.

Concurrentiepositie
Op dit moment is het scherm de derde in de pricewatch voor 90 euro (¤ 95 met tijdelijk gratis verzending bij Dell zelf is dan het goedkoopst, met een levertijd van 2 werkdagen). Twee goedkopere schermen van Acer en LG kosten respectievelijk 84 en 89 euro. Echter, dit zijn 16:9 19" schermen met een lagere resolutie. De eerstvolgende 1600x900 monitor is aanzienlijk groter (20") en kost ¤ 100,-. Bij die schermgrootte zou ik dan weer graag 1680x1050 zien, maar dat formaat lijkt uitgestorven te zijn. Voor ¤ 122,- is er wel een 22" Acer met die resolutie.

Volgens de vergelijking van specificaties heeft de Dell een kleinere kijkhoek en contrastratio dan beide andere goedkoopste schermen, maar wel een hogere helderheid dan de Acer. Allel drie hebben ze alleen een VGA-aansluiting en geen verdere extra's. Bovendien zijn deze merken, voor zover ik weet, meer dubieus dan Dell. Wat mij betreft steekt deze Dell er dus bovenuit.

Afsluitend is te zeggen dat Dell best een aardig scherm weet neer te zetten voor een prima prijs. Voor absolute beeldkwaliteit moet je hier duidelijk niet zijn, maar wel voor de hoogste resolutie voor het geld. Het ontwerp past goed bij een moderne inrichting in hoogglans zwart, al had ik zelf liever de gehele behuizing in matzwart gehad.

PC met Dell
Afbeelding: De monitor in zijn omgeving

Heb jij ook een Dell IN1720 Zwart?

Mag ik de stemmers vragen wat er mis is met deze review? Hoeveel meer verwacht je voor een monitor van € 90,-? Twee sterren is wel heel weinig, wat mij betreft.
Een beetje een late reactie, maar beter laat dan nooit.

Heb sinds kort ook dit schermpje thuis. vind het een mooi budget schermpje.

Veder vind ik het een goed revieuw, so thumps up.
Ik weet niet waarom mensen er 2 sterren voor geven.