AC Ryan Playon!HD Mini Review

mikeylow_nl 11 januari 2011, laatste update op 11 januari 2011, 12.811 views

AC Ryan Playon!HD Mini

Pluspunten

• vrij compleet kwa kabels en Wifi dongle
  • NAS functionaliteit
  • klein
  • de prijs/feature set
  • ondersteuning van grote hoeveelheid beeldformaten

Minpunten

• niet erg plug n play
  • geen interne opslag(mogelijkheid)
  • problemen met Windows 7 pc's
  • media browsers/bibliotheken werken niet over netwerk
  • oplichtende LED aan de voorkant kan gaan irriteren

Geluidskwaliteit Score: 4
HOE HET KWAM:
Al een tijdje was ik opzoek naar een mediaplayer / HTPC. Had zelf al wat getest met
zelfbouwseltjes. Helaas bleef het geluid me altijd tegen staan. Na het overlijden van
mijn zelfbouwseltje (tja oude hardware .... ) , en vervolgens een aantal maandjes later de DVD speler
moest het entertainment gehalte in de woonkamer opgekrikt worden.

Ik had al wat reviews gelezen zo hier en daar, heb uiteindelijk in een lokale winkel
een AC Ryan PlayOn HD Mini gekocht. Vooral het fanless ontwerp en fullHD support spraken me aan.
De verkoopprijs van onder de honderd euro ook. Heb toen meteen een externe USB schijf bij gekocht,
wat ook nog op mijn lijstje van nog aan te schaffen stond.

WAT ZAT ER IN DE DOOS:
Noem het op te beginnen met het meest overduidelijke:
1x PlayOn HD Mini
A/V composiet kabel (Rood/Wit/Geel)
HDMI 1.4 kabel van 1,8 meter (al word er op het zakje zelf vermeld 1.3a/b/c+)
USB verlengkabel/dockje, 1 poort.
Wifi N Dongle met driver CD'tje
Afstandsbediening incl. 2 AA batterijen
AC adapter en uiteraard, een vrij karige handleiding.

Link van de fabrikant: http://www.playonhd.com/e...ucts&subpage=playonhdmini

De HD Mini is lekker klein, aan de achterkant hierdoor wel snel een drukke bedoening zodra je de kabels
gaat aansluiten. Vooral de USB poorten zitten vrij dicht bij de composiet aansluitingen. Ikzelf heb de HD mini via HDMI aangesloten waardoor dit geen probleem werd.

De voorkant is lekker clean, de tekst "playonHD" licht rood en blauw op naar gelang het apparaat uit of aan staat. Het valt helaas wel enigszins op uiteindelijk, met name het rode licht wat je ziet als de HD mini uit staat. Je kan deze afplakken, helaas lekt er wel wat licht door naar de IR sensor. Aansluiten was vrij simpel in eerste instantie. opstarten gaat vrij snel.

De afstandsbediening ziet er goed uit, wel het goedkope plastic ... ben ook benieuwd hoelang de letters goed blijven op de knoppen. Voelt verder wel OK, bediening werkt prima, zolang je wel goed naar het apparaat mikt.

EN TOEN WERKEND KRIJGEN:
Nou... dus... bij het aansluiten van een Ryan AC PlayOn HD Mini leer je dus meteen of je netwerk goed is geconfigureerd. Ik was ergens in mijn router configs één vinkje vergeten aan te zetten bij UPnP.
Maargoed ik werk zelf met een adsl router en losse wifi-AP... blijft toch altijd plug and pray op een of andere manier.

Na het vinkje werkte zaken als internetradio en nieuwsfeeds, ook kon ik mijn windows PC benaderen... dacht ik. Na wat forums en onzedelijke woorden en een Firmware upgrade in twee stappen alles weer ok.
Na de eerste firmware doet je remote het namelijk niet meer. Erg fijn. Na tweede beta firmware (aangeraden op support forum van Ryan AC) doet de remote het weer, gelukkig.

Mijn HD mini draait nu op firmware: Firmware_PV73200_v7.3.6.r4824_European

Blijkt er wel een klein euvel te zijn met live essentials, windows 7 en samba, oh ja live messenger en msn zijn daar onderdeel van. Dus veel kwa media streamen werkt op het moment wel, maar ook weer niet echt. Ga niet uit van een plug n play ervaring. Je moet een aantal zaken op je windows 7 pc aanpassen kwa delen. Dit word wel beschreven in het forum van AC Ryan, er schijnt ook een firmware update te komen die dit permanent oplost. De oplossing is om alle media op een USB schijf te kopieren en deze aan de HD mini hangen.... wat volgens mij toch niet helemaal de bedoeling kan zijn van een "streaming" media player. Wachten op die firmware ....

De internetradio werkt wel erg goed (vrouw proof!), van de USB schijf af films kijken werkt ook prima.
Via een omweg van de PC streamend een film kijken gaat ook goed (niet vrouw proof ;-( ).
Ook kan je de gekoppelde USB schijf via de HD mini als NAS aanbieden in het netwerk, wat mij als positief pluspunt opviel. Het menu vind ik er .. persoonlijk... wat gedateerd en ouderwets uitzien, maar het werkt.

Er komt binnenkort een update van de GUI :

Wat mij hielp was om extra software te installeren (XBMC), en de XBMC media server te gebruiker om media naar de HD mini te streamen. Dit werd niet echt vermeld op de forums, maar werkte voor mij prima (vrouw proof).
Er is ook een mogelijkheid om Windows 7 toch te gebruiken om media te streamen:

*dit deel is later toegevoegd aan deze review*
NA DE EERSTE DAGEN:
De HD mini start vrij snel op. Het menu is redelijk overzichtelijk, wel vond ik zelf
de letters wat klein. Helaas is de UI niet echt aanpasbaar. Ryan levert software mee om
films te indexeren voor de HD mini (YAMJ - Yust Another Movie Jukebox), de HD mini zelf heeft hier ook
een menu optie voor. het is mij echter nog niet geluk om dit werkend te krijgen. Let wel dat om het uberhaupt werkend te krijgen je moet upgraden naar de laatste firmware. ga hiervoor naar het AC Ryans forum om jezelf in te lichten.

Muziek en films benaderen werkt opzich prima, nadeel is als je als gebruiker je films en muziek netjes in mappen hebt gesorteerd dit je duur kan komen te staan. Dit betekent in mijn gevallen zeker 5 mappen/schermen doorklikken voordat ik eindelijk een nummer op heb staan. De kwaliteit is wel goed van de muziek, en de muziek blijft doorspelen ook als je verder gaat navigeren door andere mappen voor dat volgende nummertje. De lijst met ondersteunde beeldformaten is groot, ikzelf heb ondertussen een Divx, Xvid, WMV en wat ISO's afgespeeld. Dit laatste verraste mij positief, je kan met de HD mini een ISO afspelen, je hoeft deze niet te mounten in windows, of uit te pakken. Tot 720p Beeldmateriaal streamen via Wifi gaat prima, ik heb 1080 nog niet getest.

De internet radio functie is goed. Je kunt doormiddel van 2 filters zeer snel de gewenste radiozender vinden. De HD mini heeft een zoekfunctie waar je zelf een term kunt invullen (mijn test was 3FM), vervolgens kun je een genre uitkiezen. Duurde bij mij minder dan 1 minuut om dit te doen en de zender aan te hebben staan. Het aanbod van zoekresultaten was ook groot, de overichtelijkheid van de zoekresultaten had misschien wat beter gekund, maar voldoet prima voor het doel.

Soms moet er tekst ingevoerd worden op de HD mini , dit gaat via een onscreen keyboard en de remote controle. Ik heb nog niet getest of je hier een keyboard aan kan hangen, al verwacht ik dat je in de meeste gevallen wel wegkomt met de remote.

Het oplichtende AC Ryan logo heb ik inmiddels afgeplakt met isolatie tape (let wel op dat je niet je IR sensor afplakt, die zit er namelijk net onder), dit neemt een hoop van het storende rode licht weg als de HD mini uit staat. Dit oplichtende logo kun je niet uitzetten.

EINDOORDEEL
Uiteindelijk ben ik zelf wel blij met de HD Mini, maar bereid je wel goed voor. Beetje kennis van netwerk en router configuratie is wel nodig en het wijzigen van rechten voor het delen van mappen in windows.
*edit* Ik heb inmiddels uit de reacties begrepen dat deze problemen zich niet voor doen bij Windows XP, Linux of een losse SAN binnen het eigen netwerk.

Het forum van Ryan zelf is vrij goed. Er staat veel info op het forum, en er word vrij snel gereageerd.
Ondersteuning kwa beeldformaten is prima in orde, het ontbreken van koelingsfans en bijbehorend geluid is ook erg fijn.

Sommige features werken erg goed, anderen juist weer erg slecht of gewoon onhandig. Veel is er bijvoorbeeld niet in te stellen aan de UI of netwerk instellingen. Ook heeft de HD mini nog weleens de neiging om vast te lopen, aan de andere kant kun je wel iso's afspelen zonder ze te mounten of uit te pakken.

Als de PlayOn HD mini werkt,werkt hij goed, voor een goede prijs. Al geeft de HD mini mij vaak nog een "BETA" gevoel. Wat erg jammer is, voor mij leuk speelgoed , voor mijn vrouw soms net even té onhandig.

*edit* De HD mini heeft geen mogelijkheid voor interne opslag. Dit wist ik en heeft mij er in eerste instantie niet van weerhouden om er toch een te kopen. Echter omdat een deel van de mediaspeler ervaring van de HD mini pas werkt met een lokaal gekoppelde schijf ervaar ik dit inmiddels als een (klein) minpunt. Er zitten slechts 2 USB poorten op de HD mini, deze zijn bij mij nu dus al gevuld door de Wifi dongle en externe USB opslag.

Edit:
-spelfouten , en niet lopende zinnen
-links naar artikelen

Heb jij ook een AC Ryan Playon!HD Mini?

Ik, en samen met mij 600 andere ICT-ers hebben dit ding als kerstpakket gekregen. Als krijgertje is het een leuk apparaat, maar ik ben blij dat ik er niet voor betaald heb. Zoals je zegt is het beta-gevoel erg hoog. Veel dingen zouden moeten werken, maar doen het niet, handige features en instellingen ontbreken, terwijl sommige andere dingen dan wel weer verbazingwekkend makkelijk werken. Alsof de devvers daar eerder aan toe waren gekomen.

Andere ervaringen die ik heb gehoord is dat het ding over de bijgeleverde wireless dongle geen 720p content kan streamen, omdat de chip erin gewoon te langzaam is.

Bij mij werkte het bedrade netwerk en mijn windows share overigens wel redelijk makkelijk, maar ik heb simple file sharing dan ook uitstaan (onder win 7)
Ik deel veel van je bevindingen, wat ik zelf behoorlijk waardeloos vind is dat je om een bepaalde firmware versie te instaleren soms eerst terug moet naar een oudere versie dan je op dat moment gebruikt om de nieuwste firmware er op te zetten, niet van deze tijd.

Je geeft als negatieve eigenschap "geen interne opslag", ik vind niet dat je dat als negatief mag aanmerken als je bij aanschaf zelf hebt gekozen voor de Mini inplaats van het model waar wel een harddisk in kan.
Ik vind het in dusverre een nadeel dat de mogelijkheid er gewoon niet is.
Dit heeft mij niet weerhouden om deze te kopen , zal een keuze zijn voor ieder die overweegt een te kopen.

Ik had wel verwacht alles van een NAS of PC te kunnen streamen, dan is de noodzaak voor interne opslag er niet. Echter na de ervaringen van de afgelopen dagen is het voor dit appparaat icm. Windows 7 ... IMHO... zeker een gemis.

[Reactie gewijzigd door mikeylow_nl op 10 januari 2011 17:27]

Ik stream zelf alles vanaf een Synology 1010+ en een 207+ via het netwerk probleemloos naar de mini.
Ook vanaf mijn Win7 heb ik geen enkel probleem om te streamen, hiervoor kun je eenmaal naar de juiste map geselecteerd te hebben met de mini een snelkoppeling maken na het invoeren van de paswords voor windows.
De volgende keer dat je dan weer in de betreffende win7 map/partitie wil komen is het snelkoppeling aanklikken en klaar.
Goed punt, inderdaad er is snelkoppeling functionaliteit.
Het streamen naar de HD mini lukte mij uiteindelijk ook,
ik vind ...persoonlijk... enkel de manier waarop je die media moet benaderen vanaf de Ryan onhandig.

Dat het kwa NAS->HD Mini goed werkt verbaast me niet, denk wel dat voor de meeste mensen een extra investering in een losse SAN toch net ff te gek is.

De SAN is bij mij inmiddels uitgesteld even doordat de HD Mini deze functionaliteit bied. Wat mij hierin opviel was dat dit nergens word vermeld op de doos.

Geeft meteen ook mijn probleem met de HD mini, het is al gezegd, sommige dingen werken gewoon echt goed. De internetradio heeft mij zeer verrast toen deze werkte kwa aanbod en het werken met muziekgenres. Helaas zijn sommige dingen ook niet handig.

Tuurlijk, het werkt uiteindelijk wel met Windows 7. Als je er verstand van hebt is het zelfs niet heel erg moeilijk. helaas heeft de gemiddelde nederlander daar niet zo heel veel verstand van. En daar laat de HD mini wat mij betreft punten liggen.
Er komt een nieuwe gui aan die er veel strakker uitziet, ben over het algemeen zeer tevreden over de mini, hij speelt echt alles af.
Grootste minpunt voor mij is dat ik een dir of 6 moet doorklikken voor ik in de dir van m'n nas zit. (waarschijnlijk ook beter in gui 2.0)
het doorklikken is helaas slechts voor klein deel aan de GUI te danken.
Die update is slechts grafisch bedoeld en niet om de onderliggende functionaliteit uit te breiden of te verbeteren.

Ben er wel heel benieuwd naar, ziet er een stuk beter uit,
(kreeg een Atari ST/Amiga tijdperk gevoel toen ik de huidige UI zag lol)
Kun je ook aangeven welke firmware je gebruikt hebt ?
de allerlaatste firmware

Firmware_PV73200_v7.3.6.r4824_European

heb inderdaad wat gelezen en gezien van de nieuwe UI,
ziet er een stuk beter uit. Maar die is er nog niet op dit moment.
Ik heb mijn review gebaseerd op wat je NU krijgt.

Nu ben ik zelf nog wel handig met ICT zaken, maar voor de huis/tuin-keuken gebruiker
is dit product net even te onhandig ... nog.

@Cryforhelp : heb nog geen FullHD via Wifi gestreamd, wel 720p en muziek/internetradio.
dat werkte via wifi uiteindelijk prima. Ben zelf helaas nog altijd erg voorstander van gewoon bekabelen :-)

@Tommy78 : Inderdaad ik deel de ervaring van het ellenlang doorklikken voor je bij je media bent. hierin had goede ondersteuning voor mediabibliotheken uitkomst in kunnen bieden (over netwerk).
Ik herken helaas het 'doorklikken'. Ik vind dat dit via een soort shortcut te omzeilen zou moeten zijn.
Ik kan niet wachten op de nieuwe GUI.
Ik heb verder geen enkel probleem van het streamen gehad. (map delen en hij ziet m)
Ik stream echter wel vanaf XP, vanaf vista moet je ineens verplicht een wachtwoord instellen anders werkt het niet:(
De previews zien er inderdaad netjes uit, in ieder geval een stuk volwassener kwa uitstraling. Ik heb wel het idee dat er veel aan ontwikkeld word, wat zowel positief als negatief is hahahah.
Die 1.3 die op het zakje van de HDMI kabel vermeld wordt slaat niet op de lengte van de kabel, maar op de HDMI standaard die de kabel ondersteund. )1.3 kan bijvoorbeeld geen 3D verzenden, maar de 1.4 versie van HDMI wel.'
dat snap ik, de kabellengte staat er namelijk ook bij in de review ;-)
het specifieke verschil tussen 1.3 en 1.4 wist ik nog niet. bedankt voor de info.
Ik zal dit in de review verwerken.
Het enige verschil tussen 1.3 en 1.4 (allebei high speed hdmi) is enkel dat 1.4 beschikt over een ethernet channel, ook wel ARC (audio return channel) genoemd.
Hiermee kan je om het simpel uit te leggen je hdmi out van je homecinema op de TV aansluiten en toestellen die rechtstreeks op je TV zijn aangesloten kunnen dan via diezelfde kabel in de andere richting audio naar de homecinema sturen.

3D bestanden (meestal .mkv) in het SBS (side by side) formaat spelen overigens prima op de HD mini, wat niet gaat is volledige 3D bluray iso-files afspelen.
Het is een rechttoe-rechtaan apparaat, dus niet klagen over ontbreken fancy functies. Daarbij, ontbreken interne HD is geen minpunt, dan moet je de iets duurdere variant nemen. Ding speelt werkelijk alles, geripte blu-rays, 5.1, kan overweg met losse subs .. losse HD vind ik eerder voordeel dan nadeel.
Hahah, hmmm het is niet zozeer klagen, de prima ondersteuning op beeldformaten word overigens ook keurig vermeld in de review :-)

Ikzelf vind het redelijk kunnen browsen door een muziek/video bieb geen fancy optie trouwens.
De firmware upgrades zijn helaas ook niet erg recht-toe-recht-aan zoals in de review beschreven.

Zoals ik al zei, als het werkt, werkt het goed. Sommige zaken hadden misschien handiger gekund. Ik ben zelf tevreden met de HD mini.
Ze beloven al heel lang de GUI 2.0,maar er komt niks, helemaal niks.
En als je er wat van zegt krijg je een ban wegens zeuren.
Misschien hadden ze beter kunnen doen wat ze beloven, dan hoef ik niet te zeuren ?, toch ?
Even een spam. Ik heb dit ding van iemand gekregen maar heb de voedingsadapter niet meer. De plug lijkt redelijk specifiek. Weet iemand hier de juiste pluggrootte die ik nodig heb?