Intel Core 2 Quad Q9550 Review
Deze Core 2 Quad Q9550 is eigenlijk m'n eerste echte game-PC CPU geweest die in een systeem is samengesteld in 2009.
Hij had voldoende snelheid voor die tijd, een grote hoeveelheid snelle L2-cache wat een beetje uitzonderlijk was en hij bleek ook gelieft te zijn bij overklokkers waarbij deze richting de 4Ghz geklokt werd.
Het zal een beetje vreemd zijn een review over deze CPU te lezen zoveel jaar nadat deze uit productie is, maar een jaar of twee geleden heb ik de PC weer terug in handen gekregen nadat deze elders niet meer in gebruik was.
De CPU heeft een robuuste indruk achtergelaten en ondanks een kapot moederbord waar hij met tie-wraps aan zijn intel koeler bevestigd was wegens afgebroken pinnen werkte hij daarna na enig wrikken weer moeiteloos op een Gigayte G41M Combo moederbord.
CPU is ook prima koelbaar met de Arctic Freezer 7 Pro Rev. 2
Pluspunten
Een van de beste Core 2 Quad CPU's van het LGA-775 tijdperk. 12MB L2 Cache VT-x ondersteuning (maar m'n G41 chipset mist VT-d) Werkt met zowel DDR2 als DDR3 geheugen Geen echt heethoofd wat monster koeling behoeft Goed overklokbaar op betere moederborden Lange levensduur Relatief vriendelijke prijs.
Minpunten
Geen.
Eindoordeel

Inhoudsopgave:
- Inleiding
- Synthetische Benchmarks
- Geekbench:
- CPU-Z - https://valid.x86.fr/27vbj8:
- Aida64 Benchmarks:
- Aida64 Cache & Memory - DDR3-1066 VS DDR3-1098:
- Aida64 GPGPU - DDR3-1066 VS DDR3-1098:
- 3DMark 06:
- 3DMark Vantage:
- 3DMark Vantage:
- 3DMark 11:
- 3DMark:
- PCMark 7:
- Cinebench R10:
- Cinebench 11.5:
- Cinebench R15:
- Cinebench R20:
- Cinebench R23:
- Unigine Benchmarks:
- Game Benchmarks
- Koeling
- Netwerk
- Tot slot
Inleiding

Zoals in de korte toelichting vermeld, de PC dateert uit 2009 met deze CPU en heb hem sinds 2 jaar weer in bezit. In de tussentijd is er wel het een en ander aan de PC veranderd.

Deze processor is dus inmiddels 14 jaar oud maar hij draait nu nog steeds, van Windows XP naar Windows 7 en inmiddels Windows 10 22H2.

Hoewel het niet de snelste meer is valt er nog prima basale zaken op te doen, ook oudere games doet hij nog prima.

Het systeem had origineel:
- Cooler Master Elite 331
- Intel Core 2 Quad Q9550
- Asus P5KPL/1600
- Palit GeForce GTS 250 E-Green 1GB (1024MB)
- 2x2GB Kingston DDR2-800 CL6 Low Profile (Datasheet PDF)
- Samsung EcoGreen F2 HD502HI, 500GB HDD
- Intel koeler
- Merkloze 580W voeding

Wat er naderhand is veranderd in de jaren:
- EVGA GeForce GTX 560 Superclocked
- Arctic Freezer 7 Pro Rev. 2 koeler
- Gigabyte G41M-Combo rev 2.0 moederbord
- Samsung 860 EVO 500GB SSD
- Corsair HX750i voeding
- 2x4GB Royemai DDR3-1066 CL7 RAM

Synthetische Benchmarks

De benchmarks hieronder zijn gedaan met een lichte overclock van de FSB van 333 naar 343, dit omdat het moederbord gewoon niet boot met 344 FSB en dit schijnt een harde limiet te zijn van dit moederbord of zelfs chipset, dus veel overclocking zit er helaas niet in.

Hierdoor loopt wel het geheugen op een snelheid van DDR3-1098 met timings van 8-8-8-20 2T.

Een aantal van de benchmarks zijn recent ook op het nieuwe i9 13900K systeem gedaan.
Deze review kan je hier terug lezen om te vergelijken hoeveel processoren in de afgelopen 14+ jaar zijn gevorderd:
Intel Core i9-13900K Boxed review door CriticalHit_NL
Geekbench:
https://browser.geekbench.com/v6/cpu/3296545https://browser.geekbench.com/v6/compute/1189589
CPU-Z - https://valid.x86.fr/27vbj8:

Aida64 Benchmarks:
Klik op de afbeeldingen voor de grote versie.Q9550 2.91Ghz & DDR2-823 —— Q9550 2.83Ghz & DDR3-1066 —— Q9550 2.91Ghz & DDR3-1098:

Aida64 Cache & Memory - DDR3-1066 VS DDR3-1098:


Aida64 GPGPU - DDR3-1066 VS DDR3-1098:


3DMark 06:


3DMark Vantage:

3DMark Vantage:



3DMark 11:



3DMark:







PCMark 7:

Cinebench R10:

Cinebench 11.5:

Cinebench R15:

Cinebench R20:

Cinebench R23:

Unigine Benchmarks:






Game Benchmarks
Hier zal ik niet al te uitgebreid op ingaan maar ik zal hieronder wat benchmarks toevoegen van wat oudere spellen die een ingebouwde benchmark hebben.Hieronder een lijstje van spellen die er redelijk tot prima op draaien:
- Call of Duty 2
- Colin McRae DiRT2
- Crysis 2
- Dead Space 1 (Origineel)
- Driver 1999
- Far Cry 2
- FlatOut 2
- Grand Theft Auto IV + EFLC TLAD/TBOGT
- GTA Remake Triologie (3, VC, SA)
- Half Life 2
- Just Cause 2
- Left 4 Dead 2
- Lego Racers 1
- Oldschool RuneScape
- Portal 1 & 2
- Prince of Persia - Warrior Within
- Rayman Legends
- Rayman Origins
- Rayman Redemption (gemoderniseerde Rayman 1)
- Red Faction - Guerrilla - Re-Mars-tered
- Sniper Elite V2
- Tarzan
- World of Warcraft (Retail)
DiRT 2

720P Low:

720P Max:

1080P Low:

1080P Max:


720P Low - Frametimes:

720P Max - Frametimes:

1080P Low - Frametimes:

1080P Max - Frametimes:

Far Cry 2

720P Low:

720P Max:

1080P Low:

1080P Max:


720P Low - Frametimes:

720P Max - Frametimes:

1080P Low - Frametimes:

1080P Max - Frametimes:

GTA IV

GTA IV is een van die spellen die altijd als een spel in de markt is gezet voor de "toekomstige PC's".
We weten inmiddels allemaal wel dat de eerste versie van de RAGE engine niet al te efficiënt is maar ze hebben dit spel ook nooit DirectX10 ondersteuning gegeven.
Voor de geïnteresseerden, dit is de laatste patch van het spel en de commandline.txt bevat het volgende:
Een volledige lijst kan je inzien door GTA IV te starten met de commandline -help-nomemrestrict -norestrictions -percentvidmem 100 -frameLimit 0 -novblank -fullspecaudio -forcehighqualitymirrors -notimefix -noBlockOnLostFocus
Voorbeeld van alle commandlines die beschikbaar zijn:

1080P Low:

1080P Max:


1080P Low - Frametimes:

1080P Max - Frametimes:

GTA IV - Episodes From Liberty City - The Lost and Damned

Dit was een van de uitbreidingen van GTA IV met een nieuw verhaal omtrent Johnny Klebitz en zijn The Lost Outlaw Motorcycle Club.
1080P Low:

1080P Max:


1080P Low - Frametimes:

1080P Max - Frametimes:

GTA IV - Episodes From Liberty City - The Ballad of Gay Tony

Dit was de andere en mogelijk de meer populaire uitbreiding van GTA IV met een nieuw verhaal omtrent Luis Fernando Lopez die bevriend is met de nachtclubs eigenaar Tony Prince.
1080P Low:

1080P Max:


1080P Low - Frametimes:

1080P Max - Frametimes:

Just Cause 2

Dark Tower - 720P Low:

Dark Tower - 720P Max:

Desert Sunrise - 720P Low:

Desert Sunrise - 720P Max:

Concrete Jungle - 720P Low:

Concrete Jungle - 720P Max:

Dark Tower - 1080P Low:

Dark Tower - 1080P Max:

Desert Sunrise - 1080P Low:

Desert Sunrise - 1080P Max:

Concrete Jungle - 1080P Low:

Concrete Jungle - 1080P Max:


Dark Tower - 720P Low - Frametimes:

Dark Tower - 720P Max - Frametimes:

Desert Sunrise - 720P Low - Frametimes:

Desert Sunrise - 720P Max - Frametimes:

Concrete Jungle - 720P Low - Frametimes:

Concrete Jungle - 720P Max - Frametimes:

Dark Tower - 1080P Low - Frametimes:

Dark Tower - 1080P Max - Frametimes:

Desert Sunrise - 1080P Low - Frametimes:

Desert Sunrise - 1080P Max - Frametimes:

Concrete Jungle - 1080P Low - Frametimes:

Concrete Jungle - 1080P Max - Frametimes:

Sniper Elite V2

720P Low:

720P Max:

1080P Low:

1080P Max:


720P Low - Frametimes:

720P Max - Frametimes:

1080P Low - Frametimes:

1080P Max - Frametimes:

Koeling
De processor wordt inmiddels al geruime jaren gekoeld met de oldschool Arctic Freezer 7 Pro Rev. 2 koeler wat voor sommigen misschien wel nostalgie naar boven brengt. Dit omdat de pinnetjes van de Intel koeler waren afgebroken op het originele moederbord en toen met tie-wraps klungelig zat bevestigd.Toen het moederbord kapot ging heb ik met enig geweld de CPU van het moederbord moeten bevrijden. Ondanks dit alles heeft dit geen invloed gehad op de CPU.

Het is een heel erg stille koeler, ben er redelijk verbaasd over, en hij doet zijn werk goed in de grotendeels passieve kast terwijl de warme GPU zijn warmte eronder uit dumpt. De CPU komt zonder overclock vrijwel niet boven de 60-65°C en met de relatef kleine overclock blijft hij onder de 70°C onder vollast wat eigenlijk prima veilige temperaturen zijn.

Alleen een echte Prime95-achtige load kan hem met FPU-stress richting de 72°C stuwen maar lijkt daar te stabiliseren met 19°C kamer temperatuur dus heb hem daar maar gestopt:

Het systeem verbruikt hier totaal maar een miezerige 177W (wel met GPU @ 851Mhz) en idle is het 'maar' 78w (met de GPU @ 51Mhz) dus het valt mee gezien de verbruiken van tegenwoordig.
Netwerk
Nu ligt hier Gigabit glasvezel en de Gigabit NIC haalt vanwege CPU-limitaties eigenlijk maximaal zo'n 640/940Mbps, helemaal niet verkeerd, maar geeft ook maar weer aan dat als je oudere apparatuur of zelfs laptop CPUs uit wat meer recentere series hebt je niet perse gigabit snelheden kan halen op de download-kant.
Tevens omdat het moederbord enkel USB 1.1 (front) en USB 2.0 (rear) aanstuurt zit er ook een limitatie op wat het via WiFi kan halen.

Met de TP-Link Archer AX20U Plus wordt hierdoor een snelheid van 308/228.55Mbps over de 5Ghz WiFi getrokken.
Let wel, dat is 308÷8 oftrwel 38.5MB/s wat dus betekent dat de volledige USB 2.0 bandbreedte opgebruikt wordt.

Tot slot
De processor is een echte blast-from-the-past en het is 14 jaar na aanschaf grappig om te zien wat het nog kan, natuurlijk kan het geen hedendaagse spellen meer aan, dat trekt het VRAM ook niet, maar dat kan je niet verwachten. Voor de oudere spellen en relatief licht werk, browsen, YouTube of Prime kijken e.d. voldoet het ding nog uitstekend.De processor is in Maart 2008 op de markt gekomen, eigenlijk was een i7 X58 platform ten tijde van aankoop al beschikbaar (November 2008) maar dat was toen nog niet in het vizier.
Een jaar later is er toen wel een i7 950 X58 systeem gebouwd, die inmiddels nog steeds draait met 24GB DDR3-1600 CL9 Dominators/Vengeance en een Asus 780Ti DC2OC 3GB, maar daar heb ik op dit moment geen benchmarks van.
Hoe dan ook het systeem met deze processor is toen zeker geen miskoop geweest.
Reacties (3)
Kan ik met het huidige bord niet doen want die is er niet voor gemaakt qua chipset, bij FSB verhoging naar 344Mhz loopt hij tegen een muur, 343Mhz gaf soms CMOS errors maar werkt wel, dus tot nu toe maar 342Mhz en dus 2.9Ghz.
Maar goed, gebruik het als een simpele backup PC, soms voor LAN party dan maar Remote Play games streamen. Blijven leuke processoren maar de tand des tijds begint wel erop in te hakken.
In het verleden had ik de FSB op 400 en dat ging met gemak, in combinatie met een 9550 dacht ik zo. Het is wel een tijd geleden, dus het is voor mij wel uitzoek werk.
Ik twijfel nu wel een beetje. Aan de ene kant is het erg leuk om een retro pc te assembleren, maar omdat ik mezelf zo goed ken, doe ik dan niks meer met de pc, zonde dus. Misschien gaat alles binnenkort de verkoop in..
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
/u/452542/crop57b8a2dd1446b_cropped.png?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/702485/crop58ae9297e5deb_cropped.jpeg?f=community)