OCZ Vertex 2 120GB Review

tHe_BiNk 10 december 2010, laatste update op 14 juli 2012, 8.118 views

OCZ Vertex 2 120GB

Pluspunten

• Snel, maar niet bijzonder snel.

Minpunten

• Maak snelheids claims niet waar.
  • Dalende schrijfprestaties over tijd.

Intro

Ik moest een nieuw workstation bouwen, en heb toen voor deze schijf als boot schijf gekozen. Ik vergelijk de Vertex 2 met mijn eigen bootschijf de Intel Postville 80GB http://tweakers.net/produ...ssdsa2mh080g2c1-80gb.html. Aangezien deze schijf een goede prijs/prestatie had, begin November-2010, heb ik deze aangeschaft.

Er zijn in Windows 111.8GB beschikbaar van de 120GB, waarvan er 71GB bezet waren tijdens de tests.

Computer

Gigabyte P55-USB3 (SATA3 (Intel P55 ICH10R))
Intel i750 @ 3.45
16GB DDR3

Prestaties Doorvoer

Bovenstaande tabel geeft maximale doorvoer weer. Deze zit rond de 240 tot 250MB/sec qua lees- en schrijfsnelheden. We zien dat de prestaties van de beschreven deel van de SSD gelijk een stuk minder is. Als het goed is moet 'garbagecollection' dit na verloop van tijd herstellen. We zullen zien.

Prestaties Lees- en schrijf Snelheid

We kunnen gelijk zien dat de vertex iig op een SATA3 (Intel P55 ICH10R) aansluiting de leessnelheids claims van 285MB/sec en de schrijfsnelheid van 275MB/sec niet waar maakt. Intel lijkt eerlijker mbt de claims van de SSD. Prestaties zijn goed, beter dan de Intel Postville, maar nu niet echt schokkend veel beter dan de vorige generatie (lees Intel Postville). Ben benieuwd hoe de prestaties over 6 maanden zijn.

Prestaties Toegangssnelheid

De toegangssnelheden zijn laag, zoals je van een SSD mag verwachten. Maar niet beter dan de Intel Postville, we zullen zien wat de prestaties over 6 maanden zijn.

Prestaties Na 1 Maand (2010-DEC)

Ik schrok toch wel van de veel lagere schrijfsnelheid. Volgens de specificaties zou schijfsnelheid een stuk beter moeten zijn dan een Intel Postville, maar we zien na 1 maand bijna geen verschil meer tussen de twee. Erg jammer dat de Vertex 2 zo door de maand aan het vallen is. De specs lijken steeds meer een sprookje aan het worden. :(

Snel, maar geen reuze stap voorwaarts, tov de vorige generatie (lees Intel Postville). Prijs 185 euro voor 120GB is redelijk, voor een SSD van deze omvang en snelheid. We moeten de prestaties van de nieuwe Postville 120GB afwachten, en zien welke een betere keus is, qua prestatie/prijs.

Maar, in het eerste kwartaal van volgend jaar komt Intel met een echt nieuwe generatie SSD's, die waarschijnlijk nog sneller zullen zijn.

/edit JUL-2012

SSD was van de ene op de andere dag dood. Het was onze enige OCZ SSD, alle andere zijn Intel's en Samsung's, en die doen het nog allemaal. Voorlopig geen OCZ's meer voor ons.

/update - Prestaties Na 1 Maand (2010-DEC)

Heb jij ook een OCZ Vertex 2 120GB?

Ik heb dezelfde schijf, en dezelfde prestaties in mijn systeem:
- AMD Phenom II X6 1055T
- Asrock 870 Extreme3

Ik gebruik de laatste AHCI driver van AMD.

Heb je de performance nog wat kunnen boosten?
Op de website van OCZ staat overigens ook "Sustained Write: up to 250MB/s". Wat dacht ik zoiets betekende als constante beschrijving.
Ik heb em zelf ook. Vooral gekocht wegens ingeschatte prijs/kwaliteit verhouding.
De Intel Postville waar je het de hele tijd over hebt is meteen weer 2,167 Euro per GB (voor de 160GB versie) terwijl deze ocz van 120 gb voor 1,512 Euro per GB. Ook de 180 gb versie van OCZ is goedkoper: 1,696 Euro per GB.
De 80 gb versie van de postville is wel goedkoop: 1,562 Euro per GB, mja das maar 80 GB en nog steeds iets duurder dan de OCZ.
Kortom ik zou de OCZ niet zo snel afschrijven, je klonk namelijk heel teleurgesteld :9

Ja ik let veel op de prijs :P corrigeer me als ik iets fouts hebt gezegd!

[Reactie gewijzigd door littlechip op 28 december 2010 05:14]

Heb zelf een usb3 en een vertex 2 90GB als boorschijf.

Heb hier de versie van de controller bijgewerkt naar de laatste versie, alsmede de Bios naar versie F9 (rev 2.0)
en firmware 1.24 op de SSD.

Dan zie je dat de performance een stuk hoger blijft. dan wat jij nu beschrijft, kan het hier totaal niet zien!
Offtopic: Wat moet je in vredesnaam met 16GB werkgeheugen?
Photoshop open met vele 100MB 'foto's', illustrator open met 'foto's', nog een foto bewerkingsprogramma open, RIP software open voor de groot formaat printer, en 8GB is soms nu al niet meer genoeg. :( Een workstation gaat bij ons 3 tot 5 jaar mee. Dus die 150 euro extra voor 8GB is niet zo een probleem. :)
Full-HD films bewerken misschien?
OS staat netjes boven aan de Review. O+

Wat bedoel je met "Heb je de SSD gemonteerd en toen pas het OS geinstalleerd??"? Het was een clean install.

Ik zal in de toekomst Atto tests toevoegen.
Bedankt voor de test!

Nu nog wachten op een revieuw van de Agility 2 en dan kan ik beslissen :D
Misschien kan je er nog bij vermelden welke firmware versie je hebt gebruikt?
en laten zien hoe je de ssd update naar nieuwere versies dit is voor menig persoon ook niet onbelangrijk.
Ik zal dit in een toekomstige versie toevoegen.
typo: maar nauw niet echt schokkend veel beter dan de vorige generatie