Apple iPhone 14 Pro, 256GB opslag Zilver

Apple iPhone 14 Pro, 256GB opslag Zilver Review

mustisen 17 januari 2023, 1.578 views Product gekocht

Apple iPhone 14 Pro, 256GB opslag Zilver

Snelle telefoon dat weer perfect samenwerkt met de rest van mijn apparaten binnen het Apple ecosysteem. Wel nóg duurder in vergelijking met vorige versies. En kom op Apple... 2022 en nog steeds een Lightning poort?!

Pluspunten

• Erg responsief toestel
  • Past perfect binnen het Apple ecosysteem
  • Camera
  • Accuduur
  • Dynamic Island
  • Helderheid scherm

Minpunten

• Nog steeds een Lightning poort
  • Randen gevoelig voor vingerafdrukken
  • Prijs (maar dat is persoonlijk)

Normaliter doe ik wat langer met een telefoon dan 2 jaar, maar omdat mijn partner haar telefoon heeft laten vallen, het niet waard is om het scherm te vervangen en ik via mijn provider weer een nieuw toestel mag bestellen heb ik er voor gekozen nu al een nieuw toestel te bestellen waarbij mijn partner mijn iPhone 12 Pro Max overneemt. Na twee jaar de grootste telefoon in de Apple line up gebruikt te hebben wilde ik weer terug naar een kleiner formaat. Enerzijds omdat een toestel met een schermformaat van 6.7" te groot voor mijn handen is gebleken en anderzijds omdat het toestel nét niet helemaal goed ligt op het draadloos opladen vlak van mijn Tesla. Een kleiner toestel is dus persoonlijk beter. Van de toestellen die aangeboden werden viel mijn keuze op de iPhone 14 Pro.

De prijzen van de iPhones zijn door een ongunstig Dollar koers (en ook de inflatie op moment van schrijven?) flink gestegen. De iPhone 12 Pro Max (128GB) kostte bij introductie €1.259,-. De 14 Pro Max 128GB is nu €1.467,-. Dat is een verschil van €208 voor hetzelfde toestel in de line-up.

De 14 Pro 256GB is echter ook niet goedkoop en kost €1456. Los zou het ik het dan ook niet gedaan hebben, maar in combinatie met een abonnement is het (zakelijk) te doen. Ik ben wel voor de meer opslag gegaan omdat ik merk dat video's geschoten in Dolby Vision wel erg groot worden.

De 14 is goedkoper, maar heeft wel een slechter camera (de iPhone is het enige toestel waarmee ik foto's en video's schiet), geen Pro Motion, minder helder scherm, korter accuduur en heeft de A15 chip. Dat vind ik genoeg redenen om voor de Pro te kiezen.

Uitpakken

De verpakking van iPhones zijn sinds het achterwege laten van een stekker dunner geworden, dus deze verpakking was ook dun. Wat mij wel opviel is dat de verpakking niet geseald was met plastic, natuurlijk uit ecologisch oogpunt. De verpakking was echter niet open te krijgen. Aan de onderzijde waren twee papieren strippen die eerst afgescheurd moesten worden, waarna dan pas de onderzijde er uit schoof.

In de verpakking zijn aanwezig:
  • De iPhone 14 Pro
  • Oplaadkabel (USB-C naar Lightning)
  • Boekje met pinnetje voor de SIM tray
De telefoon zelf was ook afgedekt met papier. Dit alles om het gebruik van plastic zo veel mogelijk te verminderen, wat niet erg is natuurlijk.

Design

Ik ben voor de zilveren kleur gegaan voor de verandering. De telefoon heeft een mooie lichte kleur. Qua looks en feels is het precies hetzelfde als de vorige generaties. MKBHD gaf gekscherend aan dat hij de toestellen in de 14 line-up probleemloos in de praktijk heeft kunnen testen terwijl er een NDA geldig was omdat het toestel als twee druppels water op de vorige versie leek.

De zijkanten had ik niet zó spiegelend verwacht. Daarnaast is het lelijk dat het printje CE en 'niet in de afvalbak' zo opvalt. Pas met de iPhone 14 Pro ben ik extra naar de zijkant van de 12 Pro Max gaan kijken en daar staat inderdaad hetzelfde printje op. Maar dat is grijs op blauw, dus het valt vrijwel niet op. De 12 Pro Max was al een vingerafdrukkenmagneet, dit toestel is een tikkeltje erger.

Een ander verschil in uiterlijk met mijn vorig toestel is (afgezien van de afmeting) het formaat van de camera-eiland. De 14 Pro heeft een groter eiland dan de 12 Pro Max.

Eigenschappen

Hieronder heb ik enkele belangrijke eigenschappen weergegeven, waarbij ik een vergelijking maak met mijn iPhone 12 Pro Max:

EigenschapiPhone 12 Pro MaxiPhone 14 Pro
Afmetingen (HxBxD)160,8mm x 78,1mm x 7,4 mm146,7mm x 71,5mm x 7,9mm
Gewicht226gram206gram
Schermdiagonaal6,7"6,1"
BeeldschermSuper Retina XDR Display (OLED)Super Retina XDR Display (OLED) met ProMotion-technologie adaptieve refresh‑rate tot 120 Hz
Resolutie2778 x 1284 pixels (458ppi)2556 x 1179 pixels (460 ppi)
Camera's12-MP pro‑camera­systeem met ultragroothoek-, groothoek- en telelens­camera’s48-MP pro‑camera­systeem, 12MP ultragroothoek-, groothoek- en telelens­camera’s
ChipA14 Bionic-chip Neural Engine van de volgende generatieA16 Bionic-chip: 6-core CPU, 5-core GPU en 16-core Neural Engine
Accu3687mAh3200mAh
AansluitingLightningLightning 🤦‍♂️

De 14 Pro is dus 0,5mm dikker dan de Pro Max en weegt maar 20 gram minder.

Zoals te zien is, is er nog steeds een lightning aansluiting aanwezig. Apple is immers pas vanaf eind 2024 genoodzaakt de iPhones van een USB-C aansluiting te voorzien, dus ze kunnen nog wachten t/m de iPhone 17. Ik blijf het frappant vinden dat ze nog zo lang de lightning poort er in laten aangezien de meerderheid van hun producten al geen lightning poort meer bevat. Aan de andere kant: ik laad mijn iPhone bijna niet meer op met een kabel. Het toestel ligt zo vaak op de draadloze oplaadvlak in mijn Tesla dat ik nooit zonder juice zit.

Wat ook aanwezig is, is een sim-tray aan de zijkant. De iPhone 14's voor de Amerikaanse markt hebben dat inmiddels niet meer en werken louter met e-sim. Persoonlijk vind ik het fysiek plaatsen van een simkaart wel fijn: het is gemakkelijker tijdens vakanties om een prepaid kaartje aan te schaffen wanneer nodig.

Eerste keer in gebruik

De iPhone 14 Pro aanzetten, mijn iPhone 12 Pro Max unlocken en deze er naast houden is al voldoende om het nieuwe toestel precies zo in te stellen als mijn vorige. Ik hoef niets te doen, buiten het aanmelden voor enkele functionaliteit zoals Apple Wallet en het koppelen van mijn Apple Watch daargelaten. Eenvoudiger kan bijna niet. Mijn Apple Watch begon uit zichzelf een melding te geven van een nieuw apparaat, precies zoals het hoort.

Functionaliteit dat in het oog springt

Als jarenlange iPhone gebruiker en iemand die dit keer kort met zijn telefoon doet, voelt de iPhone 14 Pro uiteraard erg herkenbaar aan. Het heeft dan ook geen zin om de camera, Face ID, snelheid van het toestel en dergelijke te noemen, die zijn verder prima. Ik ga daarom juist in op de verschillen die ik zie.
Dynamic Island
De zwarte notch van de iPhone 14 Pro is kleiner dan de iPhone 12 Pro Max. Die van de 12 Pro Max vond ik niet hinderlijk, en dat is bij dit toestel net zo. Het verschil is wel dat bij dit exemplaar Apple er meer mee doet in de vorm van de functionaliteit Dynamic Island. Afhankelijk van welke functionaliteit wordt gebruikt 'groeit' de notch waardoor er informatie uit de notch lijkt te komen. Er is ook op de icoontjes binnen de Dynamic Island te klikken waardoor de betreffende app achter de informatie geopend wordt. Slim gedaan! Daarnaast is de speaker verplaatst van de notch naar het rand van de scherm zodat de notch helemaal zwart is.
Pro Motion
Mijn iPad Pro had het al, mijn iPhone nu ook. Alles oogt net wat vloeiender, gewoon prima. Het scherm heeft ook een always on functionaliteit, waarbij de refresh rate (vergelijkbaar met de Apple Watch) daalt naar 1Hz zodat de batterij gespaard wordt. In andere reviews van de Pro 14, samen met de net uitgekomen OS16 bekeken, las ik terug dat er te veel in het always on functionaliteit getoond werd. Denk daarbij aan een hele albumhoes. Apple heeft kennelijk geluisterd, want mijn toestel toont (na het uitvinken van die albumhoes) het minimale aan informatie met een volledig zwart achtergrond, en dat is ook wat ik verwacht.
Helderheid scherm en accuduur
Het scherm heeft een hoger piekhelderheid dan de 12 Pro Max. Ik vond dat exemplaar al overdag in de volle zon goed te gebruiken, maar de 14 Pro heeft een scherm dat daar nog eens overheen gaat. Het lijkt geen gevolgen te hebben voor de accuduur aangezien ik de telefoon 's ochtends oplaad en deze het gemakkelijk tot in de avond uithoudt. Wellicht wordt dat in de zomer anders wanneer ik het vaker in helder omgevingslicht zal gaan gebruiken.

Komende van een 12 Pro Max proef ik niet zo veel verschil tussen de toestellen. De 14 Pro voelt simpelweg vertrouwd aan, ligt in mijn geval net wat beter in de hand en heeft een aantal leuke toevoegingen. Als er geen reden was geweest voor het vervangen van mijn telefoon, had ik de overstap van de 12 Pro Max naar de 14 Pro niet gedaan en had ik gewacht tot Apple genoodzaakt was nieuwe toestellen met een USB-C poort te leveren. Maar nu er wel reden is om een nieuwe te bestellen, heb ik geen spijt van de keuze voor dit exemplaar.

Heb jij ook een Apple iPhone 14 Pro, 256GB opslag Zilver?