Apple iPhone 12 Pro Max 128GB Blauw

Apple iPhone 12 Pro Max 128GB Blauw Review

mustisen 12 februari 2021, laatste update op 12 februari 2021, 1.122 views Product gekocht

Apple iPhone 12 Pro Max 128GB Blauw

Ontzettend snelle telefoon, prachtig scherm. Accu gaat lang mee bij normaal gebruik. Formaat tov iPhone 11 valt mee. Maakt prachtige foto's. 5G... or is it? Wel zwaar in de hand en really Apple, nog steeds lightning poort in plaats van USB-C?!

Pluspunten

• Mooi scherm
  • Ontzettend responsief
  • Mooie foto's
  • Design
  • Kleur
  • Past weer perfect in Apple ecosysteem
  • Accu gaat lang mee
  • 5G

Minpunten

• Lightning poort ipv USB-C
  • Geen oortjes meegeleverd
  • Geen lader meegeleverd en ook geen keuze om het wél te bestellen
  • Randen zijn vingerafdrukkenmagneet
  • 5G?!

Vorig jaar heb ik voor mijn onderneming een sim-only abonnement van 1 jaar afgesloten bij één van de grotere providers. Mijn iPhone 11 had ik meegenomen van mijn vorige werkgever. Deze is 1.5 jaar oud en doet het nog prima, maar het was niet echt mijn eigen keuze geweest. Ik wilde liever een telefoon dat een goede camera aan boord had. Toen mijn provider vorige week aangaf dat ik mijn abonnement mocht verlengen en een telefoon naar keuze kon nemen, heb ik een snelle berekening gemaakt in Excel en zag dat de deal dat ze aanboden voordeliger was dan de telefoon dat ik in gedachten had los te kopen en een sim-only abonnement van twee jaar er bij te nemen bij de betreffende provider.

Als iemand die nu geheel in het Apple ecosysteem zit heb ik natuurlijk de ontwikkelingen op het gebied van de iPhone lineup bijgehouden. Verschillende reviewers, zoals MKBHD, gaven aan dat de iPhone Pro een vreemde eend in de bijt is in de lineup van iPhone 12 mini -> iPhone 12 Pro Max. Iemand die mooie (lees: niet-professionele) foto's wilt maken en een snelle telefoon wilt, gaat gewoon voor de iPhone 12. Iemand met kleine handen gaat voor de iPhone 12 mini. Iemand die het maximale uit de telefoon wilt halen, gaat voor de iPhone 12 Pro Max. Het prijsverschil tussen de Pro en de Pro Max is 100 euro. Voor dat geld heb je een groter scherm, meer accucapaciteit en fysiek betere camera's. Voor mij zijn deze punten persoonlijk belangrijk en heb daarom dat extra bedrag er voor neergeteld. Waarom niet meer opslag? Ten eerste was de minimale prijs dat ik er extra voor moest betalen €120,- en ten tweede heb ik bij mijn iPhone 11 dat 64GB aan boord heeft maar 40GB gebruikt. Foto's en video's zet ik netjes over naar mijn pc en heb ik het ook liefst daar.

Uitpakken

Het doosje waar dit exemplaar in kwam was beduidend dunner dan het doosje van mijn iPhone 11. Ik heb ter vergelijking beide dozen naast elkaar gezet.

Apple levert op moment van schrijven geen oplader meer. Apple doet dit in het kader van het sparen van het milieu: het gros van deze laders belanden toch maar in een lade en worden meestal niet gebruikt (same here). Maar het zou wel mooi zijn geweest als Apple dan de keuze had aangeboden om voor een telefoon mét lader te gaan. Nu moet je de lader los er bij bestellen wat weer een extra verpakking met zich meebrengt (de bestelde lader zal toch niet bij de iPhone worden gestopt maar in een apart verpakking?). De laders die men al thuis had zijn allen van het type USB-A. En daar past het meegeleverde kabeltje dan weer niet op, waardoor de meesten tóch nog genoodzaakt zijn een nieuwe lader te bestellen |:(

Ook is Apple afgestapt van het leveren van oortjes. Mijn iPhone 11 had nog oortjes die in de lightning poort paste. Persoonlijk gebruik ik die niet, maar heb het wel aan mijn kinderen gegeven die een iPad hebben. De afgelopen weken ontzettend veel van waarde geweest toen ze thuis les kregen. Voor de toekomstige lezers onder ons: in 2020 moesten kinderen wegens een pandemie gedwongen thuis blijven en kregen ze online les

De doos zelf heeft uiteraard een prachtig design en ik heb ook gemerkt dat er minder plastic wordt gebruikt. De telefoon heeft maar 1 screenprotector dat van papier is.

De doos bevat:
  • De iPhone 12 Pro Max
  • USB-C naar lightning oplaadkabel
  • Boekjes en stikkers

Design

Apple heeft voor de design van de 12 serie weer het hoekig design aangehouden. Zelf heb ik ooit ook nog de iPhone 5 gebruikt, dus ik weet hoe het aanvoelt. Ik heb ook de iPhone 3G, de 6S en de 11 gebruikt, dus ik kan wel zeggen dat ik weet hoe het is om een rond exemplaar en een hoekig exemplaar te gebruiken. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan een hoekig exemplaar omdat ik dat beter in de hand kan houden. Hoesjes gebruik ik niet voor mijn telefoons, dus het is voor mij belangrijk hoe de telefoon zelf aanvoelt.

De randen zijn van glanzend metaal. Het ziet er mooi uit... mits ze schoon blijven! Dat is natuurlijk onmogelijk als je de telefoon vasthoudt (je moet het ding toch ergens vasthouden?) dus de randen zitten binnen de kortste keren onder de vingerafdrukken.

De kleur dat ik heb gekozen wordt door Apple 'Pacific Blue' (oceaanblauw) genoemd. Afhankelijk van hoe je het tegen het licht houdt krijgt het tevens een ietwat groene tint. Erg mooie kleur!

De achterzijde is mat op de Apple logo na. Tevens is er een camera eiland waar zich de drie camera's, de LIDAR scanner en de flitser op bevindt. Wat mooi gemaakt is, is dat de uitstulping transparant is.

Wat mij nog opviel: de telefoon is dikker dan mijn iPad Pro 11" (2020 model). Mijn iPad is 5,9mm en mijn iPhone is 7,4mm dik. Er zit dus 1.5mm tussen!

Eigenschappen

Hieronder heb ik enkele belangrijke eigenschappen weergegeven, waarbij ik een vergelijking maak met mijn iPhone 11:

EigenschapiPhone 11iPhone 12 Pro Max
Afmetingen (HxBxD)150,9mm x 75,7mm x 8,3mm160,8mm x 78,1mm x 7,4 mm
Gewicht194gram226gram
Schermdiagonaal6,1"6,7"
BeeldschermLiquid Retina HD Display (LCD)Super Retina XDR Display (OLED)
Resolutie1792 x 828 pixels (326ppi)2778 x 1284 pixels (458ppi)
Camera's12‑MP ultragroothoek- en groothoekcamera’s12-MP pro‑camera­systeem met ultragroothoek-, groothoek- en telelens­camera’s
ChipA13 Bionic-chip Neural Engine (3e generatie)A14 Bionic-chip Neural Engine van de volgende generatie
Accu3110mAh3687mAh
ConnectiviteitLTE, 802.11ax wifi 6 met 2x2 MIMO5G (sub‑6 GHz), Wifi 6 (802.11ax) met 2x2 MIMO
AansluitingLightningLightning

Afgaande op de afmetingen is de 12 Pro Max dus nog niet heel veel groter dan mijn iPhone 11. De stap naar dit formaat is dan ook geen grote. Het verschil tussen mijn iPhone 6s en de iPhone 12 Pro Max is echter wel beduidend groter. De rest van de specificaties zijn natuurlijk ook allen beter omdat er weer een jaar tussen zit. Een belangrijk punt dat bij mij in het oog sprint is de 5G connectiviteit.

Verder vind ik het nog steeds frappant, maar ook des Apple's, dat het toestel nog steeds een lightning poort heeft in plaats van USB-C. Bij de introductie van de iPad Pro heeft Apple laten zien dat een USB-C poort ook in te bouwen is in een Apple product. Waarom dan niet bij dit toestel? Beiden beschikken over de label Pro. Mijn MacBook Pro heeft ook louter USB-C uitgangen. Er worden al geen USB-A laders meer geleverd. Dan is het toch een kleine moeite om een USB-C ingang in te bouwen? Het zou mij in ieder geval een kabel op mijn bureau schelen.

Eerste keer in gebruik

Omdat dit niet het eerste apparaat van Apple is dat ik in gebruik neem, ben ik wel gewend aan het instellen van een nieuw toestel. Ook bij deze telefoon ging het van een leien dakje: ik zet mijn nieuwe toestel aan en houd mijn oude ernaast. Er verschijnt de popup dat er een nieuw toestel is aangetroffen en of ik gegevens wil overzetten. Ik bevestig het en de rest doet iOS zelf. Wat ik wel nog moest instellen was FaceID en enkele apps zoals mobiel bankieren.

Het enige wat dit keer nieuw was voor mij, was het koppelen van mijn Apple Watch aan mijn nieuwe toestel. Daarvoor moet ik eerst de Apple Watch ontkoppelen van mijn oude toestel. Daarbij wordt er een backup gemaakt van alle Health data. Vervolgens koppel ik mijn Apple Watch aan mijn nieuwe toestel en wordt de Health data ook overgezet. Tot mijn schrik zag ik echter dat geen enkel badge of medaille dat ik sinds februari 2020 heb verdiend was meegekomen! Na enkele forums geraadpleegd te hebben kwam ik tot de conclusie dat ik simpelweg moest wachten. Er werd door Apple medewerkers aangegeven dat de badges en medailles na een tijdje vanzelf zouden verschijnen en sommige forumleden beaamden dat. Het belangrijkste was het overzetten van alle Health data. En inderdaad: na een nacht had ik opeens al mijn badges en medailles weer in de Conditie app staan.

5G... 5G?

Ik had nog in mijn achterhoofd het artikel over 5G in Nederland van Arnoud Wokke toen ik in de rechterbovenhoek het volgende aantrof:

Zoals Arnoud het in zijn artikel aangeeft klopt het ook: de provider geeft aan dat je verbinding hebt over 5G, technisch is het ook 5G omdat je gebruikmaakt van die frequenties, maar in de praktijk is de snelheid echt niet hoger dan een verbinding over 4G. Het enige wat ik kan zeggen is dat het signaal bij mij persoonlijk stabieler is. In sommige delen van mijn huis had ik een erg trage of haperende 4G verbinding. 5G heeft daar geen last van. Dus mooi dat deze telefoon is voorbereid op de toekomst, maar op dit moment heb je er bar weinig aan!

Camera

Zoals eerder aangegeven bevat dit toestel de beste camera's van alle iPhone toestellen. De camera's zijn fysiek groter en hebben een groter sensor. Ik heb wat nachtelijke foto's geschoten door simpelweg de standaard instellingen te gebruiken.

Bij twee foto's zie je zelfs nog sterren in de hemel terwijl ik de foto's heb geschoten vanuit mijn hand. Dus niet een statief.

Apple biedt ook nog aan foto's te maken met hun RAW formaat: de Apple PRORAW. Foto's worden dan in één keer een stuk groter omdat alle informatie dat de sensoren registreren in de foto wordt opgeslagen:

Het opnemen van foto's in RAW formaat moet in de instellingen specifiek aangezet worden en er staat tevens een waarschuwing bij dat foto's rond de 25MB aan opslagruimte in zullen nemen. Daarnaast is bij het nemen van een foto in de camera app het nemen in RAW formaat uit te zetten middels een simpele aan/uit switch. De foto die ik heb genomen was bijna 29MB groot. Deze is vervolgens achteraf op veel fronten aan te passen. Ik heb een foto genomen waar veel kleine details op staan. Als er ingezoomd wordt, is te zien dat niets van deze details verloren gaat.

Ik zocht een toestel dat een groot scherm had, voorbereid is op de toekomst, prima samenwerkt met al mijn andere Apple toestellen en ook nog mooie foto's schiet. Oh ja, dit toestel moet ook nog in mijn broekzak passen. Zonder geintjes, de iPhone 12 Pro Max is de beste telefoon dat ik tot nu heb gebruikt. Wel jammer van de lightning poort en de gierigheid (of slimme marketingzet?) van Apple als het neerkomt op het leveren van opladers en oortjes, maar dat maakt de beleving er niet minder op. Als je de top of the line zoekt en het geld er voor over hebt, raad ik dit toestel absoluut aan.

Heb jij ook een Apple iPhone 12 Pro Max 128GB Blauw?

Prima review! Zelf heb ik precies hetzelfde toestel, maar ik kwam vanaf een XS. Het verschil in grote is bij mij dus nog groter. Als ik foto 12 bekijk, dan zit er toch ook wel een groot verschil (vooral in hoogte) tussen een 11 en een 12 Pro Max. Ik moest aan het begin wel wennen aan het gewicht.
Dank je! Tov de 11 is dit exemplaar een cm langer. In de breedte scheelt het niet veel. Je zou het niet verwachten, maar de 12 pro Max is dunner dan de 11: 7,4mm voor de 12 Pro Max en 8,3mm voor de 11. Ik moest ook twee keer kijken 😄 Ik denk dat dat verklaart waarom het voor mijn gevoel niet veel scheelt. Hij is langer, maar ik houd het toestel over de breedte vast. Het gewicht... was wennen inderdaad 😉
5G voor dualsim zit in de laatste versie van IOS 14.5 (beta). Getest en werkend bevonden :)
Wow!! Nette review!!

Als ze nog iemand zoeken op de redactie dan ben jij de man :)
Haha, hartelijk dank! :D

[Reactie gewijzigd door mustisen op 13 februari 2021 21:14]

Gisteren, na vier maanden geduld en een telefoontje naar de Nederlandse webshop waar ik hem had afgerekend, eindelijk mijn eerste iPhone in handen. Na wat wikken en wegen koos ik voor de 12 pro oceaanblauw. Die zou volgens mij, ik keek niet op een euro meer of minder, wel in mijn broekzak moeten passen en vooral de beste plaatjes en filmpjes Met de hele serie van Nokia, van de 3310 tot en met de N900 lukte prima. Met de komst van de echte smartphones was voor mij, vijf jaar geleden, de keus gemaakt. Het werd een Moto G5 plus, fijn toestel met robuuste aluminium achterkant en redelijk goed in de hand voor foto`s maken.
Fotografie is al decennialang mijn grote hobby. Begonnen met een Zenith camera en zwart-wit ontwikkelaar tot een Olympus Om-1n met kleurontwikkelaar van Philips. Gouden tijden in de doka.
Na al die jaren gesjouw met camera-tas met drie standaardlenzen, toch de beste foto`s gemaakt waarvan ik dacht dat ze nooit te evenaren waren met een smartphone anno nu. Die voelt iets makkelijker en minder opzichtig aan, terwijl je weet dat je t.o.v. een spiegelreflexcamera zult moeten inboeten aan lichtsterkte. En toch een f 1,6 bij de iPro`s is niet gering.
Maar dekt de lading het schip nog? Dat moet ik helaas nog even afwachten, mijn batterijlader van de Motorola communiceert niet met een prachtige iPhone met alleen lightningkabel. Dus toch maar een powerbank met compatibele kabel bestelt bij mijn Duitse electonica-webshop.
Misschien is het dan een beetje laat voor prachtige winterlandschappen te schieten, ik ben heel benieuwd wat de camera`s mij aan beeldmateriaal gaan opleveren. Ik heb enkel maar uitstekende impressies gelezen.
Tot dan blijft mijn trotse aankoop in het doosje. Mijn eerste indruk van de 12 Pro is indrukwekkend, lekker zwaar in de hand, een vereiste voor mooie snelle kiekjes. De kleur is heel mooi, niet te blauw. De vorm is echt retro, die glipt je niet zo snel uit de hand. Een solide smartphone.
Wil hij in je broekzak passen heb je echt een hele diepe of grote maat broek. In die van mij past amper de 12 Pro en daar kom ik ook een eind mee weg. Evengoed Pro. Top camera`s, ook zonder commentaar van tweakers.

[Reactie gewijzigd door PeegeeU op 15 februari 2021 01:57]

Het eerste wat ik doe als ik een broek koop is testen of mijn telefoon er in past ;) Anders koop ik die broek niet. Ik doe niet aan stretch of weet ik veel wat voor design broeken en ik koop mijn broeken ook niet online. Recht model is simpel zat. En die hebben meestal van die diepe zakken. Mijn telefoon rust gewoon in een verticale positie in mijn rechter-voor-broekzak. In een zittende houding dit exemplaar uit de broekzak halen is echter wel nagenoeg onmogelijk. Maar goed, als ik in de auto zit, ga ik mijn telefoon niet uit mijn broekzak halen. Als ik thuis zit is eventjes achterover leunen wel genoeg. Rechtop staand of lopend is geen enkel probleem. Maar het blijft een fors ding inderdaad. Veel groter mag het niet worden.
Ik zit altijd in de bijrijdersstoel en het is inderdaad erg lastig om mijn 12 Pro Max uit mijn broekzak te halen. Maar met mijn XS was dat ook al wat lastig.