Specificaties 2.1-set met een totaal vermogen van 31 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Logitech Z523 Zwart Review

Shigster 1 oktober 2010, laatste update op 1 oktober 2010, 4.922 views

Logitech Z523 Zwart

Pluspunten

• Design
  • Basweergave subwoofer
  • Extra aansluitingen

Minpunten

• Sattelieten zijn ondermaats
  • Schril en artificieel geluid

Mid- en hoogweergave Score: 1
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 2
Muziekweergave Score: 2
Nadat mijn vorige 2.1 Logitech-set (Z-2300) klaar was voor de prullenbak, ben ik op zoek gegaan naar een (goedkoper) alternatief.

Na het lezen van een aantal reviews, waar meestal de goede prijs-kwaliteitsverhouding naar boven komt, had ik dan maar beslist om tot aankoop over te gaan.

Featureset
De luidsprekers zouden 360° geluid produceren. Deze optie heb ik zelf nog niet uitgetest, aangezien beide sattelieten op mijn bureau staan (dicht tegen een muur). Aangezien de meeste mensen hun sattelieten ook op deze wijze positioneren, zie ik wel niet onmiddellijk het nut in van het 360° geluid.
Door de extra ingangen die voorzien zijn, kunnen ook makkelijk andere apparaten op de speakerset aangesloten worden

Bouwkwaliteit, design & installatie
Voor deze prijsklasse was de bouwkwaliteit meer dan goed te noemen. De subwoofer is compact (25,4x22,9x24,1 cm), maar degelijk. De sattelieten (19,6x8,6x9,5 cm) zijn wat goedkoper, maar ogen dankzij hun glossy finish best wel goed (maar moeilijk proper te houden). Ook de vormgeving van de sattelieten is behoorlijk dynamisch en vallen goed in de smaak.
De rechtersatteliet heeft ook een volumeknop (die tevens dient om het systeem uit te zetten) en een draaiknop om bas van de subwoofer te regelen.

De installatie vormde geen probleem. Zelfs zonder handeleiding was alles was zeer makkelijk aan te sluiten.

Productervaringen
De teleurstelling kwam er echter na het horen van de eerste geluiden. Ik had wel terugval verwacht van de geluidsweergave tov mijn vorige systeem, maar voor een systeempje met een richtprijs van +/-80¤ mag er gerust wat meer waar voor het geld geleverd worden!

De basweergave was meer dan behoorlijk (zeker voor een subwoofer met deze beperkte afmetingen), maar de sattelieten stelden zwaar teleur. Het geluid klonk hier zeer schril & artificieel. Bovendien leek het of de middentonen niet- of zeer slecht weergegeven werden. Van een mooi samenspel tussen subwoofer en sattelieten was absoluut geen sprake.

De sattelieten zijn veruit het slechtse wat ik ooit gehoord heb op mijn PC - zelfs mijn allereerste (véél goedkopere) 2.0 setje van Altec Lansing kwam beter uit de verf. De subwoofer scoort dan wel weer punten, maar met een goede bas alleen heb je nog steeds geen volledige geluidservaring.
Of het nu om games, film, muziek, ... gaat: het geluid klinkt nooit "vol", waardoor het ook nooit echt lekker aanvoelt.

Eindconclusie
Ondanks mijn goede ervaringen met diverse producten van Logitech kan de Z523 mij nooit overtuigen. De gebruiksvriendelijkheid, extra aansluitingen, etc. hebben hun meerwaarde, maar het systeem zelf schiet tekort op het belangrijkste punt nl. geluidsreproductie.

Wat mij betreft moet Logitech zich terug concentreren op de belangrijke zaken en mag het gerust alle extra aansluitingen laten vallen, in ruil voor een paar degelijke sattelieten.

Wat mij betreft is dit een afknapper van formaat en kijk alvast uit naar een duurdere 2.1 oplossing (range 125-200 EUR) of misschien toch maar de Creative T40 II (2.0) set in overweging nemen?

Heb jij ook een Logitech Z523 Zwart?

Ik vind je review niet helemaal eerlijk. Ik heb zelf ook de Z523 set, en er is inderdaad geen perfecte harmonie tussen de sub en de sattelites, maar ik vind het een prachtig setje voor deze prijs. De sub doet niet onder voor die uit duurdere prijsklasses, het zijn alleen de sattelites die een ietwat schril geluid voortbrengen. Dan heb ik het over muziek.

Bij films en games is het setje briljant! Explosies klinken en voelen alsof je midden in de film/game zit, en geluid is van goede kwaliteit. Ik zou het setje zeker 3-4 sterren geven!
Ik heb inmiddels zelf ook een review geschreven om mijn mening over de Z523 te geven :) deze is HIER te vinden
Kijk naar de foto en je ziet hoe klein de sattelieten zijn he. Verwondert mij niet dat ze niet mooi spelen.
Ik ben toch blij met mijn Z-5500 :D
De Z623 schijnt heel goed uit de verf te komen, wel wat duurder, maar dat is de "top" set van logitech in 2.1