Specificaties 2.1-set met een totaal vermogen van 31 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Logitech Z523 Zwart Review

p0st 3 november 2010, laatste update op 3 november 2010, 7.764 views

Logitech Z523 Zwart

Pluspunten

• Goede bouwkwaliteit
  • Zeer goede Subwoofer
  • Perfect geluid bij Games
  • Prijs-Kwaliteit Verhouding

Minpunten

• Midden en Hoge tonen klinken soms wat schril
  • Balans tussen Sattelites en Sub is soms niet helemaal goed

Mid- en hoogweergave Score: 3
Basweergave Score: 5
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 4
Vorige week dit nieuwe setje van Logitech gekocht. Ik twijfelde eerst tussen de Z323 en de Z523 maar heb toch voor de laatste gekozen omdat deze 10W meer vermogen had, een grotere sub, en de boxjes vind ik zelf mooier afgewerkt (de Z323 heeft grijze cones die niet mooi staan bij de rest van het design)

Bouwkwaliteit en Vormgeving
Allereerst complimenten aan Logitecht voor de bouwkwaliteit, de boxen voelen stevig en zwaar aan, en zitten goed in elkaar. Ook de subwoofer is degelijk gebouwd en voelt solide aan. De vormgeving vind ik zelf erg mooi, overwegend zwart met zilverkleurige accenten. De sattelites hebben een glanzende laklaag waar je van moet houden, maar deze vind ik zeer stijlvol.

Geluidskwaliteit Muziek
Eigenlijk viel de geluidskwaliteit me in eerste instantie een beetje tegen voor een setje van bijna 90 euro. De muziek (ik luister over het algemeen Rock, Melodic Hardcore en Easycore) klonk wat tinnig met de sub op een lage stand en de bas overheerste al gauw. Of ik er nu aan gewend ben of dat de boxen eerst in moesten inburnen, nu klinkt het een stuk beter en in harmonie met elkaar. Wellicht ligt het er ook aan dat ik een vrij kleine kamer heb, en de Sub dus niet al te hoog kan zetten omdat dit erg doordreunt.

Geluidskwaliteit Films/Games
Hier was ik gelijk erg tevreden over, en nog steeds. Ik speel vooral FPS games en kijk vooral Actie films, dus daarbij komt een goede Sub heel goed van pas. Ook de sattelites doen hun werk prima bij zowel films als games, en het gevoel van onbalans dat ik bij muziek in het begin had, ervoer ik bij films en games niet. Vooral bij games klinkt het allemaal levensecht en explosies dreunen lekker door!

Midden en Hoge Tonenweergave
Zoals ook al bij Geluidskwaliteit genoemd vond ik deze een beetje tegenvallen in het begin. De muziek klonk schril en niet in harmonie met de Sub. ook de 360 functie waarbij aan de achterkant van de sattelites 2 kleine speakers zitten voegen naar mijn mening weinig toe, en versterken het idee van het schrille geluid alleen maar. Als je de sub dan ook helemaal uit draait, klinkt de muziek echt niet mooi.

Basweergave
Niets dan lof over de basweergave van de Z523! De subwoofer doet wat hij moet doen, en levert een goede bas bij alle muziekgenres. De bas is in te stellen via een draaiknopje op de rechter sattelite speaker, maar deze draai ik bijna nooit over de helft omdat het dan enorm dreunt op mijn kleine kamertje. Een nummer dat ik meestal gebruik voor het testen van de subwoofer is Bass Head door Bassnectar, en deze klinkt zeer goed, zelfs met de bas op de hoogste stand en het volume vrij hard.

Prijs en Conclusie
Ik heb zelf 89 euro betaald voor de Z523, maar ik zie dat deze in de Pricewatch rond de 65 euro kost. Voor deze prijs is het setje dan ook zeker aan te bevelen! Al met al ben ik zeer tevreden over de Z523, al moest deze wel even door de burn-in periode heen. Voor games en films is het setje ideaal, voor muziek ook goed, maar daarvoor zijn er wellicht betere setjes verkrijgbaar. Ik heb geen spijt van mijn aankoop, al had ik deze beter kunnen doen in een online shop, dan had het me 25 euro bespaard :)

Heb jij ook een Logitech Z523 Zwart?

Zat ook te twijfelen om deze set te halen maar vond de set niet erg mooi en zag niet al te positieve reviews. Heb daarom de Z506 5.1 set gehaald en gebruik die als 2.1 set :P kost nagenoeg hetzelfde namelijk
ik vind dit setje een mooie geluid teweeg brengen. De bass is soms wat teveel met sommige muziek. (bassnectar-basshead is echt een bazen lied :)) Games en films ie ie perfect, battlefield bc2 voel je elke granaat die explodeert door de dubbele bass.

aanraader
edit: nvm

[Reactie gewijzigd door theRedDevilNL op 27 november 2010 14:11]

Had deze set zelf aangeschaft als tijdelijke vervanging van een overleden Inspire p580. Geluid van die laatste is imho toch een stuk mooier.

Die achterste speakers geven in ons computer meubel een 'naar' ego effect achter het scherm.