3Com 3CGSU05 Review

Kid Jansen 1 mei 2012, laatste update op 1 mei 2012, 2.553 views

3Com 3CGSU05

Pluspunten

• 1 Gbps echt haalbaar als hardeschijven het aankunnen
  • stabiele verbinding
  • features i.c.m met prijs en merk
  • kan netjes en snel aan de muur bevestigd worden

Minpunten

• erg felle knipperende LED's

Features Score: 5
update 01-05-2012: switch is defect sinds gisteravond, dus betrouwbaarheid valt blijkbaar toch tegen.

Algemene beoordeling

Gekocht op 16 april 2008 bij Azerty.nl voor §34,16. Reden van aanschaf was dat ik m'n netwerkaansluiting op m'n laptop en vaste pc wilde gebruiken. Ik heb hier op de campus van Universiteit Twente 100Mbps uit de muur, maar omdat m'n laptop gigabit heeft, en ik ook een gigabit netwerkkaart in m'n vaste pc had gestopt, had ik ook een gigabit switch gekocht.

Features

Vijf 10/100/1000Mbps poorten, QoS support, auto sensing en auto MDI/MDIX op alle poorten.
Je kan de switch ergens op zetten, daarvoor worden er rubber opplak voetje meegeleverd, maar je kan de switch ook met twee schroeven aan de muur hangen: als de schroeven er hangen schuif je de switch net als met klokken en fotolijstjes in twee tellen er op.

Bouwkwaliteit en afwerking

Niks op aan te merken, alles is netjes afgewerkt, en het ziet er allemaal ook degelijk uit. De behuizing is natuurlijk niet heel erg sterk, maar ik neem aan dat je er wel van uit kan gaan dat je met een switch toch niet heel erg spannende dingen gaat doen. Over het algemeen zet je die neer, plugt de kabels in, en laat je hem vervolgens staan.

Vormgeving

De behuizing van de switch oogt enigszins goedkoop door het transparante plastic dat gebruikt is voor de behuizing dat aan de binnenkant is gecoat met RVS-achtige-kleur coating. Verder ziet de switch er wel strak uit en hij is ook redelijk compact met afmetingen van 178 x 108 x 30.2 mm (L x B x H).

Aan de bovenkant is een 3Com-logo te zien dat door een witte LED wordt verlicht en er zijn 5 blauwe LED's die half aan de voorkant en half aan de bovenkant zitten die aangeven welke poorten actief zijn.

Deze LED's vind ik zelf heel erg irritant, want ze geven behoorlijk veel licht. Aangezien de switch in m'n studentenkamer staat en dat dus ook m'n slaapkamer is, is dat 's avonds behoorlijk irritant. Die dingen blijven namelijk doorgaan met knipperen waardoor m'n kamer de hele tijd enigszins blauw oplicht. Dit heb ik opgelost door de voorkant en bovenkant af te plakken met duct tape.

Stabiliteit en betrouwbaarheid

De stabiliteit van de verbinding is altijd goed geweest, daar heb ik verder nooit problemen mee gehad. Maar betrouwbaarheid blijkt toch tegen te vallen, want sinds 30 april 2012 doet de switch het niet meer.

Ik heb er dus iets meer dan 4 jaar mee gedaan, niet heel erg kort, maar voor iets simpels als een switch waarvan je zou verwachten dat er weinig stuk aan kan gaan vind ik het nou ook niet bepaald lang.

Prestaties

Dit is een beetje lastig testen, de harde schijven in m'n nieuwe vaste PC (Samsung Spinpoint F3 HD103SJ zijn wel snel genoeg om de 125 MB/s die deze switch in theorie maximaal aan kan te halen. Maar de Western Digital Scorpio Black WD2500BEKT die in m'n nieuwe laptop (HP EliteBook 8540p WT038ES) zit is daar niet snel genoeg voor.

De hoogste snelheid die ik haalde was 119 MB/s bij het kopiŽren van een 13 GB grote MKV van m'n vaste PC (i7 930, 6GB DDR3, ATI FirePro v4800) naar m'n laptop. Dit was helemaal aan het begin, dus waarschijnlijk werd er toen naar de buffer van de harde schijf in m'n laptop geschreven. Daarna nam de snelheid af tot uiteindelijk nog maar zo'n 45 MB/s, gemiddelde snelheid lag rond de 55~65 MB/s.

Alsnog is het een stuk sneller dan de 11~12 MB/s die je in de praktijk haalt met een 100 Mbps switch (12.5 MB/s maximaal in theorie).

Ik vond de prijs destijds best goed, er waren natuurlijk wel goedkopere alternatieven, maar ik wilde wel een switch van een merk dat bekend staat goede netwerkapparatuur te maken.

Foto's

(klik op de afbeeldingen voor een grotere versie)

Heb jij ook een 3Com 3CGSU05?

Ik woon ook op de UT campus, had eerst ook deze switch. Die heeft het 2 jaar prima uitgehouden, maar had behoefte naar een degelijke, betaalbare, managed Gigabit-switch. Heb uiteindelijk voor de 8-poorts versie van de Netgear Prosafe Plus gekozen. Heeft me nog nooit in de steek gelaten. Sowieso voelt de behuizing ook een stuk degelijker aan dan het plastic van deze 3com. Wellicht ook iets voor jou?

pricewatch: Netgear Prosafe Plus GS105E 5-Poort Gigabit Switch
Ik heb deze switch ook, maar dan de A-revisie (dus 3Com 3CGSU05A).

Deze is een stuk kleiner, maar heeft dezelfde irritante LEDs.

Wat mij opviel bij deze switch was dat je hem heel makkelijk open kan maken door middel van vier schroeven weg te halen. Ik heb toen bij de blauwe LEDs een stukje tape geplakt, maar ook bij het 3COM logo (intern dus).

Qua uiterlijk ziet hij er dus hetzelfde uit, maar de LEDs zijn gewoon een stuk minder fel (terwijl je ze nog wel mooi kan aflezen). Misschien een tip die jij ook kan uitvoeren :)